Öğretim Teknolojisi & Materyal Geliştirme
ASSURE Modeli Öğretim ortamında kullanılacak mesaj ve materyallerin etkin olması, bu mesaj ve materyallerin seçilmesi ve geliştirilmesi sırasında dikkatli sistematik bir planlama süreci gerekir.
A S U R E ASSURE Modeli ASSURE Modeli Öğrencilerin Analizi Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi A S U R E Metod, Mesaj Materyal Seçimi Materyallerin Kullanımı Öğrenci Katılımının Sağlanması Değerlendirme Güncelleme
Öğrencilerin Analizi Öğretsel mesaj ve materyallerin etkin kullanılabilmesi, öğrenci özellikleri ve öğretsel metod, mesaj ve materyalleri arasındaki uygunluğa bağlıdır.
Önemli Faktörler Öğrencilerin genel özellikleri Spesifik giriş davranışları Öğrenme biçimleri
Öğrencilerin Genel Özellikleri Çok genel Özellikler Yaş Öğrenim Durumu Mesleği veya Statüsü Kültürel ve Sosyo-ekonomik Faktörler
Spesifik Giriş Davranışları Öğrencide varlığı veya eksikliği hissedilen bilgi ve beceriler Önkoşul becerileri Hedeflenen beceriler Tutum
Öğrenme Biçimleri Algılamamızı ve farklı olaylara verdiğimiz tepkileri etkileyen psikolojik etkenler/tercihler Heyecan Yetenek Görsel İşitsel
Öğrenme Biçimlerinin Boyutları ALGILAMA Sezgisel - Duyumsal VERİ GİRİŞİ Görsel - Sözel ORGANİZASYON Tümdengelim-Tümevarım BİLGİ İŞLEME Aktif - Yansıtıcı ANLAYIŞ Sıralı - Bütün
Algılama Duyumsal Duyu organlarına odaklı Pratik Gözlemci Somut: Gerçekler ve Veri Tekrar Detaylı Çalışma Sezgisel Sezgi odaklı Hayalci Anlamları arar Soyut: Teori ve Modeller Hızlı Kavramsal Çalışma
Veri Girişi Görsel Göster bana Resimler Diyagramlar Akış Şemaları Grafikler Sözel Anlat bana Konuşma Yazılı metinler
Organizasyon Tümevarım Tümdengelim - Kurallarla başlar - Kısa vadede daha fazla bilgi alır Tümevarım - Gözlemle başlar - Açıklar - Hatırlama ve yorumlama uzun vadede daha iyidir
Bilgi İşleme Aktif Deneyelim Bilgiyi aktif olarak işler Sesli düşünür Grup çalışmasını sever Hemen olaya girmek ister Yansıtıcı Düşünelim Bilgiyi düşünerek işler Sessiz çalışır Başlamadan bekler Bireysel veya 2 kişi çalışmayı sever
Anlayış Bütün Sıralı Tüm resmi Parça parça görmesi gerekir anlayarak gider Tutarlı ilerler Kolayca açıklar Analiz ederler, detaylara takılır Bütün Tüm resmi görmesi gerekir Önce yavaştır, sonra büyük adımlar atar Kolayca açıklayamaz Sentezler
Öğrencileri inceledikten sonra, ürün hakkında karar vermek önemlidir Öğrencileri inceledikten sonra, ürün hakkında karar vermek önemlidir. Öğretimin sonucunda öğrenciden ne tür bilgi ve becerileri kazanmasını istiyoruz?
A S U R E ASSURE Modeli ASSURE Modeli Öğrencilerin Analizi Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi A S U R E Metod, Mesaj Materyal Seçimi Materyallerin Kullanımı Öğrenci Katılımının Sağlanması Değerlendirme Güncelleme
Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi Öğrencilerin ne tür öğrenme çıktıları oluşturmalarını bekliyoruz? Öğrencilerin öğrenme sonucunda ne tür yeni bilgi ve becerileri kazanmış olmalarını bekliyoruz?
Neden amaç ve hedef belirlememiz gerekir? Uygun mesaj, materyal ve metodu seçebilmek için Uygun öğretim ortamını tasarlayabilmek için Uygun değerlendirme kriterlerini tanımlamak için
Amaç ve hedeflerin belirlenmesi Hedef kitle Davranış Durumlar Derece Kim? Ne? Hangi durumda? Kriter
Amaç ve hedeflerin yazıldığı öğrenci kitlesini anlatır Hedef Kitle Kim? Amaç ve hedeflerin yazıldığı öğrenci kitlesini anlatır
Öğrenme sonucunda öğrenciden beklenen performansı anlatır Davranış Ne? Öğrenme sonucunda öğrenciden beklenen performansı anlatır
Performansın sergileneceği durumları/ortamları anlatır Hangi durumda? Performansın sergileneceği durumları/ortamları anlatır
Kabul edilebilir performans ölçütünü anlatır Derece Kriter Kabul edilebilir performans ölçütünü anlatır
11. sınıf öğrencileri 50 ülke ve 50 başkent verildiği durumda öğrenciler %100 doğrulukla ülke ve başkentleri eşleyeceklerdir. 5. sınıf öğrencileri 1 dakika içerisinde 2000 kelimelik bir metni hiç hatasız okuyacaklardır.
Başlama (öğrenci özellikleri) ve bitiş noktalarını (hedefler) belirledikten sonra yapmamız gereken, uygun metod, mesaj ve materyalleri seçerek bu iki nokta arasında köprü kurmaktır.
A S U R E ASSURE Modeli ASSURE Modeli Öğrencilerin Analizi Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi A S U R E Metod, mesaj Materyal Seçimi Mesaj Materyallerin Kullanımı Öğrenci Katılımının Sağlanması Değerlendirme Güncelleme
Metod, Mesaj ve Materyal Seçimi Yapılması gereken işlemler için uygun metodun seçilmesi Metodun uygulanması için en uygun mesajnın seçilmesi Bu mesajya uygun materyallerin seçilmesi, güncellenmesi ve tasarlanması
Metod, Mesaj ve Materyal Seçimi Metodun Seçilmesi Öğrenci Özellikleri Öğretsel Durum İçerik/Konu Zaman Sınırı Maliyet
Metod, Mesaj ve Materyal Seçimi Mesajın Seçilmesi mesaj, iletinin hazırlanması ve sunulması için kullanılan fiziksel bir biçimdir. Öğretim Ortamları (öğrenci sayısı) Öğrenci değişkenleri Hedefin türü Maliyet
Metod, Mesaj ve Materyal Seçimi Materyallerin Hazırlanması Varolan materyaller arasından seçim yapmak Varolan materyalleri güncellemek Yeni materyal hazırlamak
Metod, mesaj ve Materyal Seçimi Seçim Kriterleri Müfredata uygun mu? Yeterli ve güncel mi? Dil anlaşılır biçimde mi kullanılmış? Merak uyandıracak ve motivasyon sağlayabilecek mi? Teknik açıdan yeterli mi? Etkinliği hakkında kanıt/araştırma sonuçları var mı? Ticari ve özel kaygılar içeriyor mu? Bir kullanıcı kılavuzu ve dokümantasyon içeriyor mu?
Metod, mesaj ve Materyal Seçimi Varolan Materyalleri Güncellemek Kendi öğretsel ihtiyaçlarımıza uygun biçimde varolan materyalleri değiştirerek ve güncelleyerek kullanabiliriz.
Metod, Mesaj ve Materyal Seçimi Yeni Materyal Tasarlamak Hedefler Öğrenciler ne öğrenecek? Hedef kitle Öğrenci özellikleri nedir? Maliyet Bütçede yeterli miktar var mı? Teknik uzmanlık Gerekli uzmanlığa sahip miyiz? Donanım Yeterli donanıma sahip miyiz? Zaman Yeteri kadar zaman ayırabilecek miyiz?
A S U R E ASSURE Modeli ASSURE Modeli Öğrencilerin Analizi Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi A S U R E Metod, mesaj Materyal Seçimi Mesaj Materyallerin Kullanımı Öğrenci Katılımının Sağlanması Değerlendirme Güncelleme
Mesaj ve Materyallerin Kullanımı Kullanılacak materyallerin gözden geçirilmesi Kullanılacak Materyallerin hazırlanması Öğretim ortamının hazırlanması Öğrencilerin hazırlanması Öğretim içeriğinin aktarılması
A S U R E ASSURE Modeli ASSURE Modeli Öğrencilerin Analizi Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi A S U R E Metod, Mesaj Materyal Seçimi Materyallerin Kullanımı Öğrenci Katılımının Sağlanması Değerlendirme Güncelleme
Öğrenci Katılımının Sağlanması En etkin öğrenme durumları öğrencilerin hedefe yönelik etkinlikleri gerçekleştirdiği durumlardır.
A S U R E ASSURE Modeli ASSURE Modeli Öğrencilerin Analizi Amaç ve Hedeflerin Belirlenmesi A S U R E Metod, Mesaj Materyal Seçimi Materyallerin Kullanımı Öğrenci Katılımının Sağlanması Değerlendirme Güncelleme
Değerlendirme ve Güncelleştirme Kullanılan öğretim materyalleri etkin miydi? Öğretim materyalleri daha iyi olabilir miydi? Öğrenci başarısı açısından maliyet olarak etkin miydi? Öğretim içeriğinin aktarılması tahmin edilenden daha fazla zaman mı aldı?
KAYNAKLAR Heinich, R., Molenda, M., Russell, J. D. & Smaldino, S. E. (2002). Instructional Media nd Technologies for Learning (7th edition). Merrill Prentice Hall, USA.