KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM
Advertisements

KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM
STRES SINAV KAYGISI KARACASU LİSESİ Rehberlik Servisi.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRENME SINIF YÖNETİMİ
Prof. Dr. İnayet Aydın Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
MONTESSORİ EĞİTİMİ I Günlük Yaşam Beceri Materyalleri ve Çalışmaları
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
Metinlerin Sınıflandırması
OKUL- ÇEVRE İLİŞKİLERİ
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
İŞYERİNİN ÖNEMİ İşyerleri, emekçilerin bir araya geldikleri, üyelerin örgütlenmeyi, sendikayı hissettik-leri ilk yerlerdir. Sendikaların gücü, işyeri örgütlülüğünün.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖRGÜTSEL DEĞERLER VE VARSAYIMLARDAKİ DEĞİŞİM
PSİKOLOJİK DANIŞMA VE REHBERLİK SERVİSİ
Öğretimin Uyarlanması
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
REHBERLİK SERVİSİ.
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Madde 2: Tanımlar Bu Sözleşmenin amaçları bağlamında,
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Eğitim; bireyin davranışlarında, kendi yaşantısı yoluyla,
Medya okuryazarlığı eğitimi dersi
OKUL-AİLE-ÇEVRE İŞBİRLİĞİNİN ÖNEMİ
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
KAVRAM HARİTALARI.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM Kültürlerarası Etkin İletişim, Kültür Şoku Kültürlerarası Farklılıklar Güz - 2016 Kenan BAŞARAN

KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM

DERS ÖNCESİ SORULAR Kültürlerarası iletişimde temel sorunlar? “Kültür” sizce ne anlama geliyor? İçinde yaşadığımız kültürden nasıl etkileniyoruz? Kültürlerarası iletişim kurma nedenleri? Kültürlerarası iletişim’in önemi nedir?

KÜLTÜRLER ARASI ILETIŞIMDE ORTAK SORUNLAR Insanlari belli kaliplara yerleştirme (stereotyping) Diğerleri hakkındaki ön yargılar ve varsayımlarda bulunma, Cinsiyet, yaş, ırk, din gibi farkların getirdiği yanlış anlamalar, Hoş görüden yoksun olmak, empati kuramamak, Kültürün dışa kapalı, dışa karşi şüpheci olmak, Kendini beğenmişlik ve diğer kültürlere saygı eksikliği, Kültürel empati yokluğu, Kenan BAŞARAN

MUTLU ve BAŞARILI BİR YAŞAM İÇİN:   Destekleyici iletişim davranışları geliştirin, empatik dinlemeyi, geribildirim alıp vermeyi öğrenin. Samimi, açık, dürüst ve karşı tarafı cesaretlendirici iletişimi öğrenin.   İletişim becerileri konusunda kendinizi değerlendirin, zayıf yönlerinizi, önyargılarınızı ve iletişim tarzınızı gözden geçirin.   Genelleştirme ve stereotipleme iletişimde tembelliğe kaçmaktır. Bu tuzaklardan kurtulun ve karşınızdakinin bireysel özelliklerini keşfedin. Kaynak: http://www.rcbadoor.com Prof. Dr. İsmet Barutcugil Kenan BAŞARAN

MUTLU ve BAŞARILI BİR YAŞAM İÇİN:   Farklılığa duyarlılığınızı artırın, değer verin, saygı duyun. Farklılıkları eleştirmeyin, yargılamayın, alaya almayın.   İletişim kurduğunuz farklı kültürün insanlarıyla sözlü ya da sözlü olmayan ortak kodları paylaşın, yeni ortak dil ve davranış geliştirin   Başlardaki zayıf iletişime ve belirsizliğe hoşgörüyle yaklaşın. Dikkatli geribildirim alıp vermeler sırasında düzeltme, uyumlaştırma ve geliştirmeler yapın.   Yabancı diller öğrenin, olabildiğince seyahat edin ve farklı kültürlerin insanlarıyla bir araya gelme fırsatlarını değerlendirin. Kenan BAŞARAN

KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM: KÜLTÜRLERARASI İLETİŞİM KURMA NEDENLERİ? Teknolojik gelişmeler Göç ve nüfüs hareketleri İş ve ticari ilişkiler Çatışmalar ve savaşlar Etik davranış kuralları Kültürel ögelerimizin farkına varmak Yaratıcı problem çözme becerisi kazanmak Kenan BAŞARAN

KÜLTÜR NEDİR? Kültürü bir buzdağına benzetebiliriz.

Kenan BAŞARAN 9 9

Buzdağı’nın su üzerindeki kısımda:                                                                                                    Buzdağı’nın su üzerindeki kısımda: Yemek, kıyafet gibi görünebilen öge ve davranışlar Buzdağı’nın su altındaki kısımda: değerler – inaçlar – davranış kalıpları gibi görünmeyen ögeler vardır.

Kültür Kavramı Toplumda yaşayan insanların tüm öğrendiklerini ve paylaştıklarını kapsayan bir kavramdır. Dünyaya gelen her birey, dilini, dinini, sosyal yaşantısını, görgü kurallarını belirli bir kültür kalıbı içerisinde öğrenir. Değer, inanç, sosyal ilişkiler öğrenilir. Bunlar kültürü oluşturur. Kültür, ne yapıp ne yapmayacağımızı öğretir. Bunları o kadar içselleştiririz ki bunun dışında olan şeyleri doğru olarak kabul etmeyiz. Örneğin, köpek ve kedi etini yemeyiz. Ancak bazı kültürlerde bu tip etler yenir. Kültürün koyduğu kurallar parçamız olur. Kenan BAŞARAN

Kültür toplumdan topluma değişiklik gösterir. Kültür toplumsal bir üründür, insanlar arası etkileşim sonucu doğup gelişir. Kültür toplumdan topluma değişiklik gösterir. Her toplumun düşünce, değer ve inanç sistemleri farklıdır. Kültür, doğuştan edinilmez. Öğrenilen davranışlardan oluşur. Topluma her katılan üye kültürü öğrenerek geliştirir. Bize anlamsız gelen ama yaşadığı kültür içinde anlamlı olan birçok gelenek ve inanç vardır. Hintlilerin ineği kutsal sayması. Kültür Özetle, “Bir halkın yaşam tarzı” ve öğrenilmiş davranış kalıpları. Kenan BAŞARAN

KÜLTÜR NEDİR? Kültür: İnanç, değer, norm, "davranışlar ve bir nesilden diğer bir nesile aktarılan maddi ve manevi öğelerden oluşan bir bütündür. Toplumda yaşayanların öğrendikleri ve paylaştıkları her şeyi kapsar. Toplumda yaşayan insanlara rehberlik eder, insanlar arasındaki ilişkileri yönlendirir. Kültür, Toplumda paylaşılan ortak ürünlerden oluşur. Toplum ise, ortak kültürü paylaşan ve birbirleriyle etkileşimde bulu­nan insanlardan meydana gelir.

KÜLTÜR “ Bir grup insanı diğerlerinden ayıran zihinsel programlamadır.” G. Hofstede “Bir toplumun üyesi olarak insanın kazandığı bilgi, sanat, gelenek-göreneklerle, beceri ve alışkanlıkları içeren karmaşık bir bütündür. “ F. Taylor “Bir toplumun tüm hayat biçimidir.” R. Linton

KÜLTÜR Kültür bir milletin kimliğidir. Onu diğer toplumlardan ayırır. İnsanların dilleri, inançları, giyim şekilleri, yemek kültürleri,sanat eserleri ve yaşam biçimleri farlı farklıdır. Bu farklılıklar milletlerin zenginlikleridir. Milletlerin kültür birikimleri o milletlerin mirasıdır. Sahip çıkılıp korunmalıdır.

KÜLTÜR’ÜN ÖGELERİ Kültür bir nesilden bir başka nesile aktarılan maddi (somut) ve maddi olmayan (soyut) ögelerden oluşur 1. Maddi ögeler:Teknolojik ilerleme, üretim ve beceriler Maddi Kültür Öğeleri: Binalar, her türlü araç-gereç, giysiler, okullar, kitaplar, mimari eserler . 2. Manevi ögeler:Toplumu düzenleyen gelenek, görenek, yasa ve ahlak kuralları Manevi Kültür Öğeleri: İnançlar, gelenekler, normlar, düşünce biçimleri, din, dil, eğitim, politik hayat, ahlak, estetik, yasalar. Kenan BAŞARAN

KÜLTÜR’ÜN ÖGELERİ Değerler (values), İnançlar (beliefs), Davranış kalıpları(norms), Semboller, Dil, Kenan BAŞARAN

KÜLTÜR’ÜN ÖGELERİ: DEĞERLER/VALUES : Belli bir kültüre göre belirlenmiş iyi – güzel – doğru olan ve sosyal yaşama yön veren standartlar. Değerler soyut ve genel kavramlardır Kültürel değerler: Başarı, disiplin, eşitlik, saygı, milliyetçilik, Demokrasi, kendini geliştirme ,aileye bağlılık Değerler zamanla değişebilir, bireyler her zaman değerlere uygun hareket etmeyebilir. Kuşaklar arasındaki değer çatışmaları buradan kaynaklanır

GÜNÜMÜZDE KÜLTÜRÜMÜZE EKLENEN YENİ DEĞERLER Çevreye saygı Sağlıklı yaşam – vücut sağlığı Boş zaman etkinlikleri ? Kenan BAŞARAN

KÜLTÜR’ÜN ÖGELERİ: İNANÇLAR / BELIEFS: Yaşamda ‘doğru’ olduğuna inandığımız herşey Hintlilerin ineği kutsal sayması KURALLAR / NORMS: Toplum tarafından uymak zorunda olduğunuz beklenılen kural ve davranış kalıplarınız. 1. Yapmamanız gerekenler (Evlilik öncesi beraberlik). 2. Yapmanız gerekenler (Yaşlılara saygı) Kenan BAŞARAN

DAVRANIŞ KALIPLARI (NORM) Her toplumda bireylerin tutum ve davranışlarını belirleyen, nasıl giyineceğimizden nasıl yemek yiyeceğimize , belirli yerlerde nasıl davranmamız gerektiğine ilişkin çeşitli kurallar, davranış kalıpları vardır. Yaptırımı olan kurallar sistemidir Ödül ve ceza ile güvence altına alınır Resmi ve gayrı-resmi olabilir Toplumdan topluma farklılık gösterir Toplum içinde de zaman içinde değişir Bireyin toplumsallaşma süreci içerisinde öğrenilir (bilet alırken kuyruğa girmek) Kenan BAŞARAN

Norm ve değer arasındaki ayrım: Değerler soyut ve genel kavramlardır, normlar ise belirgin ve yol göstericidir. Değerler davranışa yol gösteren genel ilkelerdir. Normlar, insanların nasıl davranması gerektiği konusunda beklentilerdir. Aşağıdakiler norm ve değerlerle ilgili birkaç örnektir: Eğitime değer veren bir toplumda, eğitimle ilgili normlara ağırlık verilir. Başarılı olmak, mesleğinde ilerlemek toplumlar tarafından benimsenen ortak bir değerdir. Doğu toplumlarında Aileye bağlılık önemli bir değerdir. Çocuklar ailelerine bağlılık içinde büyütülürler. Ailenin çıkarı kişisel çıkarlardan önce gelir. Kenan BAŞARAN

KÜLTÜREL NORM ve DEĞERLERİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER Kenan BAŞARAN

KÜLTÜREL NORMLAR DERİN SOSYAL KURALLAR İÇEREBİLİR BU NEDENLE AŞAĞIDAKİ KONULARA HASSASİYET GÖSTERMELİYİZ: KİŞİLERARASI MESAFE (PERSONAL SPACE) KİŞİLERİ TANITMA VE SELAMLAMA DOĞRU – YANLIŞ – HATA – UTANMA KAVRAMLARI YEMEK YEME ZAMAN VE KURALLARI, BESLENME ALIŞKANLIKLARI VE TABULAR ARKADAŞLIK- AİLE VE AKRABA İLİŞKİLERİ HEDİYE ALIŞ – VERİŞİ ETİKETİ / KURAL VE GELENEKLERİ İŞ ARKADAŞLARINI MİSAFİR ETME VE EĞLENDİRME ETİKETİ / KURAL VE GELENEKLERİ YASAKLAR – KISITLAMALAR, DİNİ GELENEK VE UYGULAMALAR, KUTSAL EŞYA, KİŞİ VE HAYVANLAR, ÖNEMLİ GÜN VE TATİLLER

KÜLTÜR – KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ DİNAMİKTİR YAYILIR - NÜFUZ EDER – KAPSAMI İÇİNE ALIR ÖĞRENİLİR PAYLAŞILIR Kenan BAŞARAN

KÜLTÜR ÖĞRENİLİR

KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ KÜLTÜR ÖĞRENİLİR İLETİŞİM – İŞBİRLİĞİ... GÖZLEM İLE TAKLİT EDEREK……

KARAKTERİSTİK ÖZELLİKLERİ KÜLTÜR DİNAMİKTİR Zaman içinde gelişir -değişir Değişim yavaş ve zordur, acı verebilir Değişim ‘geleneksel’ den ‘seküler’ değerlere doğru olur

KÜLTÜR DİNAMİKTİR 1896 1918 1924 1935 1955 1964 1970 1986 1995 2007

KÜLTÜR PAYLAŞILIR

KÜLTÜR YAYILIR-KUŞATIR-NUFUZ EDER

KÜLTÜR – DİL İLİŞKİSİ Kültür insanların toplumsal mirasıdır Kültürün yaratılması ve aktarılması semboller ile olur Sembol, insanların iletişimde kullandıkları anlam ifade eden her şeydir Dil insanların iletişim için kullandıkları semboller sistemidir Dil aynı zamanda bir kültürü ve o kültüre ait özellikleri kuşaktan kuşağa aktarma aracıdır Kenan BAŞARAN

KÜLTÜR – DİL İLİŞKİSİ

KÜLTÜR = İLETİŞİM ‘FARKLI KÜLTÜRLERİN (YA DA ALT KÜLTÜRLERİN) ÜYELERİ ARASINDAKİ İLETİŞİMDİR’ (Jelleis Hansson,2008) Kenan BAŞARAN

Kültürlerarası İletişimin Önemi?

FARKLI KÜLTÜRLERLE ETKİLİ İLETİŞİM Kültürel farklılıkları kabul etmek Yargıda bulunmadan dinlemek Empati kurmak, hoşgörülü olmak ‘Beden dili’ farklılıklarını öğrenmek Değişen koşullara; farklı tutum, davranış ve alışkanlıklara hazırlıklı olmak Farklı giyim ve görünüşü yadırgamamak Kenan BAŞARAN

FARKLI KÜLTÜRLERLE ETKİLİ İLETİŞİM Ortak görüş paylaştığınız hissini karşı tarafa belli etmek Yüzeysel bakış açısı oluşturmak Kişisel anlaşmalara ve uyuma önem vermek Genelleşmiş ve basmakalıp bir yargıdan kaçınmak Kenan BAŞARAN

CASE STUDY Janet & Fatima : University Students in U.K. Fatima: My younger sister is getting married next week ! Janet: Wow! How did they meet? Fatima: Well.. Actually, they haven’t met yet. HOW DO YOU ACCOUNT FOR THEIR DIFFERENT IMPRESSION? DOES CULTURE PLAY A ROLE IN THE COMMUNICATION BETWEEN THESE TWO WOMEN?

Kültürel Şok: Kendi kültür ortamından başka bir kültür ortamına katılan bireylerin yaşadıkları bunalım ve uyumsuzluk durumudur. Örnek: Almanya’ya giden ilk Türk işçilerin uyum sorunları, kentten köye gelin olan bir kızın uyum sorunu, Doğuda bir köye atanan yeni batılı bir öğretmen, yada tersi vb…

KÜLTÜR ŞOKU Farklı bir kültüre girildiğinde geçirilen travma ‘Sudan çıkmıs balık’ sendromu Evreleri (4h): ‘HONEYMOON’ –Balayı ‘HORROR’- Korku,Endişe ‘HUMOR’- Kabullenme ‘HOME’- Uyum Kenan BAŞARAN

EVRELER 1.HONEYMOON (BALAYI) = Yeni tanışılan kültürdeki herkes/herşey göze kulağa hoş gelir Süresi: genelde 2 hafta kadar 2.HORROR (KORKU/ENDİŞE) = Yabancı çevreye uyum sağlamadaki sıkıntılar, endişe, kararsızlık, ev özlemi, uyulması gereken kurallardaki farklılıklar  Süresi: bazı kişiler için ömür boyu

EVRELER 3.HUMOR (KABULLENME) = O toplumun kültürüne, diline, insanlarına alışmak, yakınlık duyup kabullenmek Süresi: birkaç ay yada daha fazla 4.HOME (UYUM) = Kendi kültürü ile içinde yaşadığı yeni kültürün özelliklerini daha objektif gözle görme, farklılıklara saygı duyma Süresi: yaşam boyu öğrenme, uyum sağlama Kenan BAŞARAN

TERSİNE KÜLTÜR ÇATIŞMASI Bir süre başka ülkede yaşayıp kendi ülkesine geri dönünce karşılaşılan kültür şoku KÜLTÜR ÇATIŞMASI Değerler çatışması

KÜLTÜR ÇATIŞMASI ‘Değer’ler uyuşmazlığı ‘Canlı hayvan pazarı’ –Kore, Çin, Singapur, Hong-Kong ‘Pulya’ – kıbrıs ‘Kımız’ – Kırgızistan ‘Yeni kuşak’ – almanya ‘KKTC’de 4,5 yıl okuyan tc’li öğrenciler’ Kenan BAŞARAN

KÜLTÜRLERARSI FARKLAR HER TOPLUMUN: SELAMLAŞMA VEDALAŞMA HİTAP ŞEKİLLERİ PROTOKOL, ETİKET, NEZAKET KURALLARI KENDİNE ÖZGÜ FARKLILIKLAR GÖSTEREBİLİR… Kenan BAŞARAN

YABANCILARLA ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN: Kültürel farkliliği kabul etmek; Yargida bulunmadan dinlemek; Göz kontaği, el-kol hareketleri gibi farklilik gösteren eylemleri öğrenmek, bunlara saygi göstermek; Değişen koşullara, farkli tutumlara, alişkanliklara, davranişlara hazirlikli olmak; Empati kurmak, hoşgörülü olmak. Kenan BAŞARAN

YABANCILARLA ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN: Ortak görüşü paylaştiğimiz hissini karşi tarafa belli etmek; Farkli giyim, görünüşü yadirgamamak; Derinlemesine inmeden, yüzeysel bakiş açisi oluşturmak; Sözlü ve el-kol hareketlerimizle iletmeye çaliştiğimiz mesajlarimizi anlaşilir kılmak; Kenan BAŞARAN

YABANCILARLA ETKİLİ İLETİŞİM İÇİN: Yeni alışkanlık ve uygulamaları paylaşmak; Kişisel anlaşmalara ve uyuma önem vermek; Basmakalıp ve genelleşmiş bir yargıdan kaçınmak. Kenan BAŞARAN

ULUSLARARASI BEDEN DİLİ: JESTLER & EL HAREKETLERi

SÖZLÜ ÖRNEKLER * Kimi şive farkliliklari ya da ses tonlari ülkeler arasinda değişmektedir. ruslarin ingilizcesi: sikkin, kaba bir anlam içerebilir. * Orta asya ülkeleri batiya göre daha sert ve hizli bir konuşma tonuna sahipken, daha yumuşak bir dile sahip Fransizlarla iletişim zor olacaktir. How rude! Who does she think she is? Hold my baby! Kenan BAŞARAN

Din ve sosyal değerler için örnekler * hindular inek eti müslümanlar ve yahudiler domuz eti yemez * ülkelerin dini ve özel günleri göz ardi edilmemelidir. * Çinli birine saat hediye etmek doğru değildir. Çin’de saat uğursuzluğun sembolüdür. * Avrupalilar soyadlarini * Asyalilar adlarini kullanirlar. Kenan BAŞARAN

* kuzey amerikali şirketlere göre Zaman=para Yabancilara, onlarin kendi değer yargilari ve dini inançlarina göre davranmak “saygi” yaratacak bir inceliktir. Zaman algisi-örnek * kuzey amerikali şirketlere göre Zaman=para Beş dakikalik bir gecikme o ana kadar oluşmuş bütün olumlu havayi değiştirebilir. * Amerikali bir müşteri 30 dk. Bekletilirse, bu ona yapilmiş bir hakarettir. Ortadoğu, iç afrika ve latin amerika’da 30 dk. Bekletilmek doğal karşilanir. Kenan BAŞARAN

RANDEVULARDA ZAMAN ALGISI-ÖRNEK BIR IŞ IÇIN; - ARAP ÜLKELERINDE RANDEVULARIN 3-4 GÜN ÖNCE ALINMASI YETERLIYKEN - JAPONYA GIBI UZAKDOĞU ÜLKELERINDE BIR-IKI HAFTA ÖNCEDEN HABERDAR EDILMELIDIR. Kenan BAŞARAN

JAPON VE ORTADOĞU KÜLTÜRÜNDE İŞE YAKLAŞIM TARZI JAPONLAR: “EĞER O İŞİ BİRKİŞİ YAPABİLİYORSA, BEN DE YAPARIM.’’ “EĞER O İŞİ HİÇKİMSE YAPAMIYORSA, BEN MUTLAKA YAPMALIYIM.’’ ORTADOĞU: "Wallahi BIRAK YAPSIN ya-habibi BEN NASIL YAPAYIM..?" Kenan BAŞARAN

TEŞEKKÜRLER Kaynakça:© 2008 JELLEIS HANSSON Kenan BAŞARAN