ÇOCUK HUKUKU VE ÇOCUK HAKLARININ ÖNEMİ, KONUSU VE KAYNAKLARI

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÇOCUK HAKLARI Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk Haklarının Konusu
Advertisements

B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
DEZAVANTAJLı ÇOCUKLARDA EĞITIM HAKKı YENI ORHANLı ORTAOKULU – ÖZGÜR KAYA.
Türkiye’de Çevre Yönetimi ve Belediyeler Pınar Akpınar Proje Yöneticisi UCLG-MEWA Yönetim Kurulu ve Konsey Ortak Toplantısı Çevre Komitesi Toplantısı Sürdürülebilir.
ADIYAMAN FEVZİ ÇAKMAK İLKÖĞRETİM OKULU SUNAY AKIN OYUNCAK KÜTÜPHANESİ.
TOPLU İŞ MÜZAKERELERİNİN ÖNCELİKLERİ Mato Lalić. Toplu müzakerelerinin öncelikleri ana sendika görevlerinden türemektedir -Maaş -İş koşulları -Kazanılmış.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER ÖZÜRLÜ KİŞİLERİN HAKLARI SÖZLEŞMESİ.
Amaç Öğrenme Hedefleri Katılımcıların; «Katılımcıların, Türkiye tarafından onaylanmış uluslararası sözleşmeler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.»
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
ÖZÜRLÜLÜĞE YAKLAŞIM. Yanlış: Özürlü kişiler hastadır, tedavi edilip iyileştirilmelidirler. Doğru: Özürlülük hastalık değildir. Özürlü kişiler özürlü olmayan.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
Ceza Muhakeme hukukunun kavramı Ceza usul hukuku diğer Hukuk dalları ile ilişkisi Ceza Muhakeme hukukunun kaynaklari.
Kadir AKTAŞ YASAMA UZMANI. Katılımda ana kurum AY-74 Başvuru hakkı, inceleme ve karar verme görevi 3071 sayılı dilekçe hakkının kullanılmasına dair kanun.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
İŞ’TE GÜVENLİK PROJESİ. AMAÇ Proje; ILO ile Türkiye arasında 2015 yılında imzalanan İş Sağlığı ve Güvenliğini Geliştirme Çerçeve Sözleşmesi doğrultusunda;
BİLİŞİM HUKUKU SENA SORAN EDA ÖZKÖK. Bilgi Sistemlerinin Ahlaki Boyutları 1) Bilgi Hakları ve Yükümlülükleri 2)Mülkiyet Hakları ve Yükümlülükleri 3)Hesap.
“BEN ÇOCUĞUM HAKLARIMLA VARIM”
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Bu nedenle kızlar çareyi, dikkatleri üzerlerine çekecek davranışlardan, soru sormaktan, tartışmalardan, karar verme süreçlerine katılımdan kaçınmakta bulurlar.
Türkiye'deki Yasal Düzenlemeler
KOHLBERG ve AHLAK GELİŞİMİ Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN
SHB268 ÇOCUKLUĞUN TARİHİ HAFTA ÇOCUK HAKLARI.
Sendikaların Uluslararası
EVLAT EDİNME EVLAT EDİNME KÜÇÜKLERİN EVLAT EDİNİLMESİNİN KOŞULLARI
Eğitimde toplumsal cinsiyet eşitliğiyle ilgili engellerin kaldırılması uluslararası öncelikler arasında yer almaktadır yılına kadar okula kayıt,
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
AVRUPA BİRLİĞİ SOSYAL POLİTİKASI
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
Bütünleştirme uygulamaları
Düzgün iş.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
SKY 423 Avrupa Birliği ve Sağlık Politikası
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
SarIyer beledİyesİ gençlİk eğİtİm merkezİ Aİle-eğİtmen buluŞmasI
Milli Eğitim Bakanlığı örgüt yapısı
ÇOCUK KORUMA VE BAKIM HİZMETLERİ Sevgi Evleri
KONU XI AİHS’nin Kapsamı ve Başlıca Özellikleri
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
TEBLİGATIN İŞLEVİ Tebligatın adil yargılama hakkının sağlanması ve adaletin gerçekleştirilmesi açılarından ÖNEMLİDİR.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
KKTC’DE ENGELLİ HAKLARI
ADR KONVANSİYONU
VERGİ HUKUKUNUN KAYNAKLARI
VERİ MERKEZLERİ VE BİLGİ GÜVENLİĞİ
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
Okul Öncesi Eğitim.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
TOPLUMSAL CİNSİYET PROBLEMLERİ VE HUKUK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

ÇOCUK HUKUKU VE ÇOCUK HAKLARININ ÖNEMİ, KONUSU VE KAYNAKLARI ÇOCUK HAKLARININ ÖNEMİ VE ANLAMI ÇOCUK HAKLARININ KONUSU ÇOCUK HAKLARININ ÖZELLİKLERİ ÇOCUK HAKLARININ KAYNAKLARI

Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı 1990 yılında Dünya Çocuk Zirvesi’nde belirtildiği gibi, çocuk masum, duyarlı ve bağımlı bir varlıktır. Ayrıca meraklı, canlı ve umut doludur. Bu dönemi mutlu ve huzurlu şekilde yeni şeyler öğrenerek ve gelişerek geçirirse ileride hem kendisini mutlu kılar hem de toplumun mutluluğuna katkıda bulunur.

Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Bir toplumda çocuklar örselenmekte, ihmal ve istismar edilmekte ise o toplumun kültürü geri kalmış bir kültür olarak değerlendirilebilir. Çocuklara değer veren sağlıklı büyüme ve gelişme olanakları sağlayan toplumlar da ilerlemekte olan bir kültür olarak değerlendirilebilir.

Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuğun bedensel, düşünsel, ruhsal, sosyal ve ahlaksal gelişimi sevgi dolu sıcak bir ortamda yetişmesine, eğitimi ile ilgili önemlerin alınmasına ve çocuğun aile ve toplum içindeki yerini düzenleyen hukuk kurallarına bağlıdır. Bu kuralların çocuğun onuruna, saygınlığına ve özgürlüklerine uygun olması çocuğun olduğu kadar toplumun da yararınadır.

Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk Hukuku anne babanın çocuğa karşı görevlerini, çocuğun da anne babaya karşı haklarını düzenleyen kuralları kapsar. Bu kurallar aynı zamanda çocuğun topluma uyum sağlamasının hukuksal temelini oluşturur. Devletin görevi, yalnızca çocuğun güvenliğine yönelik anne babayı desteklemek ve denetlemek değil aynı zamanda çocukların yetenekleri doğrultusunda gelişmelerini güvence altına almak, onların ekonomik ve sosyal refahını da sağlamaktır.

Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk hukukunun konusuna çocuğun topluma karşı haklarını düzenleyen kurallar da girer. Çocuk Hukuku, özel hukuk , ceza hukuku ve kamu hukuku ile uluslararası sözleşmelerde bulunan ve çocukların haklarını düzenleyen kuralların bütününden oluşur.

Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk hakları ise; özel hukuk, kamu hukuku ve uluslararası hukukta yer alan kuralların çocuklara tanıdığı yetkileri kapsar. Çocuk hakları çocuğun bedensel, zihinsel, duygusal , sosyal ve ahlaki bakımlardan özgürlük ve saygınlık içinde sağlıklı ve normal biçimde gelişebilmesi için hukuk kuralları ile korunan yararlarıdır. Çocuk hakları İnsan Hakları Hukuku’nun bir parçasıdır.

Çocuk Haklarının Önemi Ve Anlamı Çocuk hakları, çocukların gelişme gereksinimleri nedeniyle özel olarak düzenlenmiş insan haklarıdır. Bu haklar, doğal hukuk ve pozitif hukuk olmak üzere iki yaklaşımla ele alınabilir. Doğal hukuka göre; çocuğun hem insan olmasından hem de bakıma, korunmaya ve yetiştirilmeye muhtaç olmasından kaynaklanan haklardır. Pozitif hukuka göre ise; belli bir dönemde belli bir toplumda planlanmış, fiilen uygulanan hukuktur.

Çocuk Haklarının Konusu Çocuk hakları felsefi ve hukuksal olmak üzere iki yaklaşımla ele alınabilir. Felsefi yaklaşımla; çocuk hakları: 1.Refah Hakları: Çocukların beslenme, tıbbi hizmet, barınma ve eğitim gereksinimlerini sağlar. 2.Korumacı Haklar: Çocuğu yetersiz ilgiden, ev içindeki ihmal, fiziksel duygusal kötü muameleden ya da başka bir tehlikeden koruyan haklardır. 3.Yetişkin Hakları: Yetişkinlerin sahip olduğu hakların çocuklar içinde geçerli olmasıdır. 4.Anne Babalara Karşı Haklar: Çocukların ergenlikten önce ana babaları karşısında bağımsızlıklarını sağlayan haklar olarak söylenir.

Çocuk Haklarının Konusu 20 Kasım 1989 tarihli Çocuk Haklarına Dair Sözleşme’de çocuk haklarına yer verilmiştir. Bu sözleşme pek çok ülke yönetimi, Birleşmiş Milletlere bağlı örgütler ve hükümet dışı kuruluşların çocukların ihmal, örselenme ve istismara karşı korunmaları için evrensel standartlar yerleştirme çabalarının bir ürünüdür. Bu sözleşmedeki çocuk hakları: 1.Yaşamsal Haklar: Çocuğun temel gereksinimlerinin karşılanmasını öngören haklardır.

Çocuk Haklarının Konusu 2.Gelişme Hakları: Eğitim hakkı, oyun ve dinlenme, bilgi edinme hakkı, din, vicdan ve düşünce özgürlüğü gibi haklardır. 3.Korunma Hakları: Her türlü ihmal, istismar ve sömürüye karşı çocukların korunmasını sağlayan haklardır. 4.Katılma Hakları: Çocuğun ailede ve toplumda aktif bir rol kazanmasına yönelik haklardır.

Çocuk Haklarının Özellikleri 1.Çocuk Yararının Önceliği: Toplumun elinde bulunan kaynaklar açısından, gelişmekte olan çocukların beden ve zihinlerinin korunması ile yararlarının gözetilmesi her zaman ve koşulda öncelik taşır. 2.Kamusallık: Çocuk Hukuku’nun konusu olan ilişkileri düzenleyen hukuk kuralları çoğunlukla emredici kurallardır. İçeriği ve şekli değiştirilemez. Çocuk Hukuku yalnızca anne baba ve çocuklar arasındaki ilişkileri değil devletin çocuğa karşı olan yükümlülüklerini de kapsar.

Çocuk Haklarının Özellikleri 3.Düzenleme Serbestliğinin Bulunmaması Ve Şekilcilik: Anne baba ve çocuklar arasındaki soy bağının hangi usul ve koşullarla kurulacağı emredici kurallarla belirlenmiştir. Çocuklar gelişi güzel nüfusa kayıt edilemezler. Ayrıca anne babanın iradesi ile evlatlıktan reddedilemez, hakim kararı olmaksızın soy bağı reddedilemezler. Çocuk belli bir yaştan önce çalıştırılamaz. 4.Güçsüz Durumda Olanların Korunması: Çocuklar güçsüzlerin sınıflandırılması içinde özel bir gruptur. Doğumdan önce ve sonra bakıma ve korunmaya muhtaçtır.

Çocuk Haklarının Kaynakları 1.Ulusal Hukuk: Çocuk hakları ve çocukların korunmasına ilişkin çerçeve 1982 Anayasası ile oluşturulmuştur. Anayasa’nın bazı maddelerinde çocuk ve çocuk haklarını özel olarak koruyan hükümler bulunmakta ve anayasanın “Kişinin Hakları ve Ödevleri” bölümünde yer alan kişi haklarından “herkes” kavramı içerisinde çocuklar da yararlanmaktadır. Bununla birlikte Ceza ve Ceza Muhakemesi Kanunları, Çocuk Koruma Kanunu gibi kanunlarda çocukları koruyucu hükümler yer almaktadır.

Çocuk Haklarının Kaynakları 2.Uluslararası Hukuk: Çocuk haklarını koruyan temel yasal metin 20 Kasım 1989 tarihli “ Çocuk Haklarına Dair Birleşmiş Milletler Sözleşmesi”dir. Bu sözleşme öncesinde Uluslararası Çocukları Koruma Birliği, Cenevre Çocuk Hakları Bildirgesi, 1959 Çocuk Hakları Bildirgesi gibi bildirgeler yayınlanmıştır.

Çocuk Haklarının Kaynakları 23 Haziran 1963 tarihinde UNESCO ( BM Eğitim Bilim Ve Kültür Örgütü ) Türkiye Milli Komisyonu Genel Kurulu Türk Çocuk Hakları Bildirgesi, Türkiye’nin eğitim bilim ve kültür alanında çalışmalarının ve değerlerinin başka ülkelerde tanınması için çeşitli kurslar sağlamakta ve yayınlar ile bilimsel toplantılar yapmaktadır. UNESCO Türk Milli Komisyonu Yönetim Kurulunca çeşitli çocuk hakları beyannamelerinden faydalanılarak bir çocuk hakları kanun tasarısı hazırlanmış ve bu çalışma Türk Çocuk Hakları Beyannamesi olarak kabul edilmiştir.

Çocuk Haklarının Kaynakları Çocuk haklarına dair Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’nde şu temel ilkeler yer alır: 1. Ayrımcılığın önlenmesi 2.Çocuğun yüksek yararı 3.Yaşama ve gelişme hakkı 4. Çocuğun görüşlerinin dikkate alınması

Çocuk Haklarının Kaynakları Başlıca Uluslararası Kaynaklar: 1-Çocuk Haklarına Dair Birleşmiş Milletler Sözleşmesi 2- Çocuk Haklarına Dair Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’ne Ek Satışı, Çocuk Fahişeliği ve Çocuk Pornografisiyle ilgili İhtiyari Protokol 3- Çocuk Haklarına Dair Birleşmiş Milletler Sözleşmesi’ne Ek Çocukların Silahlı Çatışmalara Dahil Olmamaları İle İlgili İhtiyari Protokol 4-Çocuk Hakları’nın Kullanılmasına İlişkin Avrupa Sözleşmesi, Strazbourg, 1998. 5-Küçüklerin Korunması Konusunda Uygulanacak Kanun’a Dair Sözleşme 6-Uluslararası Çocuk Kaçırmanın Hukuksal Yönlerine Dair Avrupa Sözleşmesi, Strazbourg, 1998. 7-Çocukların Velayetine İlişkin Kararların Tanınması ve Tenfizi İle Çocukların Velayetinin Yeniden Tesisi Hakkında Avrupa Sözleşmesi, Lüksembourg, 20.05.1980. 8-Çocukların Evlat Edinilmesine Dair Avrupa Sözleşmesi, Starzbourg, 24.04.1967. 9-Çocukların Korunması ve Ülkelerarası Evlat Edinme Konusunda İşbirliğine Dair Lahey Sözleşmesi, 1993. 10-Uluslararası Çalışma Örgütü’nün Çalıştırılmada Asgari Yaşa İlişkin 138 Sayılı Sözleşme. 11-Uluslararası Çalışma Örgütü’nün En Kötü Biçimdeki Çocuk İşçiliğinin Yasaklanmasına İlişkin 182 Sayılı Sözleşme.

Çocuk Haklarının Kaynakları Çocuk haklarına dair sözleşmenin Birleşmiş Milletler Genel Kurulu’nda kabulünden yaklaşık bir yıl sonra 1990 tarihinde New York’ta çocuklar için dünya zirvesi gerçekleştirilmiştir. Zirve sonucunda çocukların yaşatılmaları, korunmaları ve geliştirilmelerini ilişkin dünya bildirgesi ile dünya bildirgesinin uygulanması için faaliyet planı benimsenmiştir. Bu plan ülke yönetimlerine, uluslararası kuruluşlara ve toplumun diğer bütün kesimlerine yol göstermesi için hazırlanmıştır.

Çocuk Haklarının Kaynakları Türkiye 1993 yılında ilgili tüm sektörlerin katılımı ile çocukların yaşatılması, geliştirilmesi, korunmasına ilişkin “ Çocuklara İlişkin Ulusal Faaliyet Programı” hazırlamış ve ulusal düzeyde uygulamaya konulmuştur. Daha sonra bu program 1995 yılında ülke koşul ve gereksinimlerine göre güncelleştirilmiştir.