ÇOKLU ZEKA KURAMI VE EĞİTİM

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
GELİŞİM VE ÖĞRENME.
Advertisements

Nasrettin Hoca Anaokulu’nda Çoklu Zeka Uygulamaları
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
REHBERLİK VE PSİKOLOJİK DANIŞMA SERVİSİ ETKİNLİKLERİ
EĞİTİMDE YENİ YÖNELİMLER
ÇOKLU ZEKA.
ÜST DÜZEY DÜŞÜNME BECERİLERİNE GÖRE TÜRKÇE DERSİ
ZEKA VE ÇOKLU ZEKA Dr.Samiye Kuzudişli.
Çoklu Zeka Kuramı ve Gelişim raporlarının değerlendirilmesi.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
ÖĞRETİM MODELLERİ S.59-74; 1-Carroll’in Okullarda Öğrenme Modeli 2-Bloom’un Tam Öğrenme Modeli 3-Gardner’in Öğretimde Çoklu Zeka Kuramı Kaynak;Öğretimi.
Çoklu Zeka Kuramı (Theory of Multiple Intelligences)
ÖĞRENCİ MERKEZLİ EĞİTİM
Suna ALBAYRAK Eğitim Uzmanı & Öğrenci Koçu 2013
ROL OYNAMA.
Görsel / Uzaysal Zeka.
İÇİNDEKİLER Öğretimin Yönetimi Etkili Öğretmenler
Dersimiz.Com Hepinize en içten sevgiyle Merhaba. Hoş Geldiniz. Hoşluklar getirdiniz.
FEN BİLİMLERİ ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
ÇOKLU ZEKÂ KURAMI VE ÖĞRENME
ÇOKLU ZEKA.
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
OKULÖNCESİNDE BİR GÜNLÜK EĞİTİM PROĞRAMI UYGULAMALARI
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
ZEKA KURAMLARI VE ÇOKLU YAKLAŞIMLAR
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
MÜZİKSEL/RİTMİK ZEKÂ.
Öğretim Teknolojileri ve İletişim Süreci
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
YANSITICI DÜŞÜNME.
ÇOKLU ZEKA KURAMI (MULTİPLE İNTELLİGENCE MI TEORY)
Çarpma İşlemi.
OKULÖNCESİ DÖNEMDE MATEMATİK EĞİTİMİ
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ÇOKLU ZEKA ALANLARI VE GÖZLEMLENMESİ
ÇOKLU ZEKA KURAMI VE ÖĞRENME
Öğrenme Düzeyi Araştırması 3:
Mesleki Rehberlik.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Eğİtİcİ Oyuncaklar Öğr. Gör. Özlem BAĞCI.
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÇOKLU ZEKA KURAMI UYGULAMALARI
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
MÜZE BİLİNCİ VE MÜZELERLE EĞİTİM
2 .BÖLÜM ÖĞRENME KURAMLARI VE YENİ MEB PROGRAMI Hazırlayanlar: Ahmet Ataç Gülenaz Selçuk Cihan Çakmak İhsan Yılmaz.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
EĞİTİMDE YARATICI DRAMA
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
MEB HİZMET İÇİ EĞİTİM SEMİNERİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Erken çocukluk dönemi fen ve matematik eğitimi için ortam hazırlama
ÖĞRENME VE ÖĞRETMENİN KURAMSAL TEMELLERİ
ÇOKLU ZEKA Hazırlayan Figen BERBER.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Görsel Zeka TANIM: Boşluğu zihinde canlandırabilme yeteneğidir.
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ÇOKLU ZEKA KURAMI.
Çoklu Zeka Kuramı.
MÜZE EĞİTİMİ VE DÜNYADA MÜZE EĞİTİMİ UYGULAMALARI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÇOKLU ZEKA TEORİSİ Dr. Gökçe Karaman Benli.
21. YY BECERİLERİ.
1 EĞİTİMDE YARATICI DRAMA EĞİTİMDE YARATICI DRAMA.
Sunum transkripti:

ÇOKLU ZEKA KURAMI VE EĞİTİM Fatih DUMAN

“İnsanlar arasında zihinsel güçler bakımından doğuştan gelen bazı farkların bulunduğunu inkar edemem ama bunlar, eğitimin ürünü olarak sonradan meydana getirilmekte olanların yanında hemen hemen bir hiçtir.” Johnson’un Hayatı, Boswell (15 Mart 1776) Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

daha büyük eşitsizlik olamaz.” " Eşit olmayan insanlara, eşit davranmaktan daha büyük eşitsizlik olamaz.” Thomas Jefferson. Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Çoklu Zeka Kuramı (The Theory of Multiple İntelegences) Problem Çözebilme, Kendi kültüründe ya da değişik kültürlerde değer bulan bir ürün ortaya koyabilme, Çözüm bekleyen yeni veya karmaşık durumları hissedip tespit edebilme Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Zeka Anlayışında Değişim Eski Anlayış Yeni Anlayış 1.Zeka doğuştan kazanılır, değişemez. 1.Zeka geliştirilebilir ve değiştirilebilir. 2.Zeka niceliksel olarak ölçülebilir, tek bir sayıya indirgenebilir. 2.Zeka sayısal olarak hesaplanamaz. 3.Zeka tekildir. 3.Zeka çoğuldur, çeşitli yollarla sergilenir. 4.Zeka gerçek hayattan soyutlanabilir. 4. Zeka gerçek hayattan soyutlanamaz. 5. Zeka öğrencilerin başarılarını tahmin etmede kullanılır. 5. Zeka öğrencilerin öğrenme yollarını keşfetmek için kullanılır Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com ZEKANIN ÖZELLİKLERİ Her insan kendi zekasını artırma ve geliştirme yeteneğine sahiptir. Zeka, sadece değişmekle kalmaz, aynı zamanda başkalarına da öğretilebilir. Zeka, insandaki beden ve zihin sistemlerinin bir biriyle etkileşimi sonucu ortaya çıkan çok yönlü bir olgudur. Zeka, çok yönlülük göstermesine rağmen kendi içinde bir bütündür. Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com ZEKANIN ÖZELLİKLERİ Her insan, çeşitli zeka alanlarının tümüne sahiptir. Her insan, çeşitli zeka alanlarından her birini yeterli bir düzeyde geliştirebilir. Çeşitli zeka alanları, genellikle bir arada ve belli bir uyum içinde çalışırlar. Bir insanın her alanda zeki olabilmesinin bir çok yolu bulunmaktadır. Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Çoklu ZEKA: Öğrenmenin 8 Yolu Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com Sözel-Dil Zekası Özellikleri: Yazılı-sözlü dil becerisi, Dilin kullanımını, Semantik, (anlambilim) Ezberleme ve hatırlama, Esprilidir Konuşmayı sever, hitabeti iyidir. İkna edicidir. TANIM: Anadili veya başka bir dili kullanma kapasitesi ve düşüncelerini başkalarının anlayacağı şekilde ifade edebilme kapasitesidir. . Meslekler: Şair, Yazar, Öğretmen Gazeteci, Politikacı Hukukçu Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Sözel Düşünen/Öğrenen Neleri sever? Nasıl Düşünür? Kavramlarla, Kelimelerle Ivır zıvır şeyleri ezberlemeyi sever. Okuma yazmayı sever. Nelere ihtiyacı vardır? Kitaplara, ses kasetlerine, kağıtlara, konuşmaya, tartışmaya, hikayelere, müzakerelere.. Hikayeleri sever Söyleyerek, duyarak ve görerek öğrenir. İsimleri, yerleri, tarihleri iyi ezberler. Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Matematiksel / Mantıksal TANIM: Neden-sonuç ilişkisi kurabilme, bir şeyin çalışma ilkelerini ortaya koyabilme ve numaralarla oynama kapasitesidir . Özellikleri: Soyut düşünme Tümevarım/tümdengelim. Bilimsel düşünür. Muhakeme yeteneği. Kategorize etme sınıflandırmada. Formüllerle düşünme/çalışma. Karışık hesap işleri. Meslekler: Matematikçi, Bilim Adamı Muhasebeci, Bilgisayarcı Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Mantıksal Düşünen/Öğrenen Neleri Sever? İlişkisel düşünmeyi, problem çözmeyi, mantık yürütmeyi sever. İlişkileri, örüntüleri yakalama peşindedir. Gruplayarak, sıralayarak ve soyutlayarak öğrenir. Deneysel çalışmalara ilgi duyar Soru sormaya bayılır. Nasıl Düşünür ? Muhakeme ederek, Sorgulayarak, Sebep-sonuç ilişkisi kurarak İhtiyaçları ? Bilimsel müze gezilerine, bulmacalara, Zihinsel oyunlara. Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com TANIM: Boşluğu zihinde canlandırabilme yeteneğidir. İnsanın dış dünyayı doğru bir şekilde algılaması ve tekrar yaratabilme kapasitesidir. Görsel /Uzaysal Özellikleri: Nesneleri doğru bir şekilde algılama. Nesneler arasındaki ilişkileri fark etme. Görüntü yaratma/değiştirme Görselleştirme yeteneği Boşlukta yönünü bulma (Çöl, orman, deniz) Renk, şekil ve çizgilere duyarlılık Değişim ve dönüşümü fark etme Meslekler: Ressam, Mimar, İzci, Rehber, Fotoğrafçı Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Görsel Düşünen/Öğrenen Nasıl Düşünür? İmgelerle, resimlerle, şekillerle Ne yapmayı sever? Sevdiği derslerde resim/ karikatür çizer, harita ve grafik oluşturur. Görselleştirerek, hayal kurarak, resim ve renklerle çalışarak öğrenir. Tasarımlamayı, desen oluşturmayı, Film seyretmeyi, ev alatleriyle oynamayı sever. Öğretmenin kıyafetindeki değişiklik gözünden kaçmaz. Nelere ihtiyacı vardır? Videolara, slaytlara, filmlere, sanat eserlerine, resimli kitaplara, karikatürlere, sanatsal müze gezilerine Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com TANIM: Ritimleri “algılama”, “ayırdetme”, “aranje etme” ve “yorumlama” kapasitesidir. 1.Dinleme, 2.yorumlama 3.besteleme Müziksel/Ritmik Özellikleri: Ses tonu kalitesine duyarlılık. Güfte yazma, beste yapma Seslere duyarlılık Ritim, nota ve ahenke karşı duyarlılık Müzik türlerini ayırt etme Tempo tutma Ritimleri yakalama/ tekrar yaratma Kapı gıcırtısına oynar Meslekler: Şarkıcı, Besteci, Müzisyen, Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Müziksel-Ritmik Düşünen/Öğrenen Ne yapmayı sever ? Şarkı söylemeyi, müzik aleti çalmayı sever. Çoğu zaman ya bir şarkı söylüyordur ya da bir melodi mırıldanıyordur. Şarkı söylemeyi Ritim, melodi ve müzik ile öğrenir. Sesleri algılama ve ritimleri yakalamada ustadır. Nasıl Düşünür ? Ritimlerle, melodilerle, seslerle Nelere ihtiyaç duyarlar? Şarkı söylemeye, Konserlere gitmeye, Enstrümanlara, Müzikle uğraşmaya. Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com Bedensel / Kinestetik TANIM: Vücut hareketlerini kontrol edebilme ve ellerini ustaca kullanabilme kapasitesidir. Özellikleri: Beyin ve beden irtibatı. Ustaca taklit etme Koordinasyon, kas hareketleri Denge, Esneklik . Güçlü dokunma duyusu El becerileri. Meslekler: Atlet, Dansçı, Heykeltraş Cerrah, Aktör, Pandomim! Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Bedensel Düşünen/Öğrenen Nelere ihtiyaç duyarlar ? Nasıl düşünür? ; dokunarak, duyularla, hareket ederek. Ne yapmayı severler ? Dans etmeyi, konuşmayı, zıplamayı, dokunmayı, jest ve mimikleri kullanmayı, hareket etmeyi, inşa etmeyi Nelere ihtiyaç duyarlar ? Rol oynamaya, drama ile ilgili çalışmalara, hareket etmeye, sportif etkinliklere, fiziksel beceri gerektiren oyunlara, el becerilerini kullanmaya Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com Sosyal Zeka TANIM: İnsanların hislerini, niyetlerini motivasyonları, karakterlerini, ilgi, ihtiyaç ve beklentilerini anlama ve değerlendirme kapasitesidir. Özellikleri: Sinerji meydana getirme, sürdürme. Başkalarının bakış açısıyla bakabilme Grup içinde başarılı ilişkiler kurma . İnsanlar arasındaki farklılıkları görme, Diğer insanların ihtiyaç ve beklentilerini fark etme. Yüz ifadesi, jest ve sese duyarlılık. Meslekler: Psikolog, rehber, Öğretmen, Siyasetçi Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Sosyal Düşünen/Öğrenen Nasıl düşünürler ? Başkalarının düşünce ve duygularını bağdaştırarak İhtiyaçları Arkadaşlara, gruplara, sosyal etkinliklere, başkalarıyla iletişim ve etkileşime girmeye, danışmanlara, klüplere Ne yapmayı sever ? Liderlik etmeyi, organize etmeyi, ilişkilendirmeyi, uzlaştırmayı, kontrol etmeyi, sosyalleşmeyi Çok arkadaşı vardır. Bir çok grubun üyesidir. . Sosyal etkinliklerin düzenleyicisidir. Paylaşarak, işbirliğiyle, karşılaştırarak, ilişkilendirerek öğrenir. Sınıfın Güzin ablası / “babası”dır. Sınıfın gevezesidir. Dersi zayıf ama ilişkileri çok iyi vahap öğrenci temsilcisi seçimi Kaynaştırma harfi Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com İçsel TANIM: İnsanın kendi duygu ve düşüncelerinin farkında olma, sınırlılıklarını bilme, kendi iç dünyası ile irtibatlı olma, kim olduğu üzerine yoğunlaşabilme kapasitesidir. Özellikleri: Odaklaşma, yoğunlaşma Düşünmeyi düşünme. Yüksek düzeyde (ilişkisel) düşünme. Düşünceli / duyarlı. Hislerdeki değişimi fark etmek/ifade İlim ilim bilmektir, ilim kendin bilmektir, sen kendini bilmezsen bu nice okumaktır? Kendi kendini motive/disipline etme. Sağlıklı benlik algısı. Meslekler: Sanatçı, Din adamı Psikoterapist, Sosyal Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

İçsel Düşünen/Öğrenen Nasıl düşünür ? Kendi ilgileri, ihtiyaçları ve amaçları ile ilişki kurarak Neler yapar ? Amaç belirlemeyi, hayal kurmayı, plan yapmayı, enine boyuna düşünüp tartmayı, uzlaştırmayı İçgüdüleriyle hareket eder. Yalnızdır; kendi özel ilgileri peşindedir. Kendi başına, bireysel projelerle, kendi hızında öğrenir. Kendini tanımada iç dünyası üzerine yoğunlaşmada ustadır. Sınıfın mütefekkiridir. İHTİYAÇLARI Yalnız kalmaya, bireysel projelere, alternatiflere, önemsenmeye, yalnız kalabileceği sakin yerlere, Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com Doğa Zekası TANIM: Doğayı, doğal kaynakları ve doğal olayları izleme, anlama; bitkileri ve hayvanları anlama, ayırt etme ve sınıflama kapasitesidir. Özellikleri: Araştırma, inceleme; gezi - gözlem. Mevsim ve iklim olaylarına ilgi Toprakla oynama. Bitki yetiştirme. Hayvanlara ilgi. Çevre bilinci . Keşfetme. Meslekler: Biyolog, Jeolog, Çiçekçi, Arkeolog, Meteorolog Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Doğacı Düşünen/Öğrenen Nasıl düşünür? Ekolojik çevre, doğa ve doğa formlarıyla Neler yapmayı sever ? Evcil hayvanlarla oynamayı, toprakla uğraşmayı, doğayı ve doğa olaylarını araştırmayı, hayvan beslemeyi, ekolojik çevreyi ve dünyayı önemsemeyi, sever.. Doğa ile ilgili koleksiyonu vardır... Konuşmasında bol bol doğal hayattan örnekler vardır Araştırarak, inceleyerek, gözlem yaparak öğrenir. Sınıfın meteoroloji uzmanıdır. Okulun bahçesindeki kedilerin sorumlusudur. İHTİYAÇLARI Doğa gezilerine, hayvanat bahçelerine, seralara, kamplara, bitki yetiştirmeye Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Çoklu Zeka Alanlarının Gelişimini Etkileyen Faktörler Biyolojik nitelikler, Kişisel hayat hikayesi, Tarihsel ve kültürel özgeçmiş, Kristalleştirici ve felce uğratıcı deneyimler, Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

Çoklu Zeka Alanları Nasıl Belirlenir ? Eğitimcilerin Çoklu Zeka Alanlarının Belirlenmesi Öğrencilerin Çoklu Zeka Alanlarının Belirlenmesi Öğrencileri gözlemek, Belge toplamak, Okul kayıtlarını incelemek, Diğer öğretmenlerle iletişime girmek, Velilerle görüşmek, Öğrencilere sormak. Öğrenci uçmaz velisi uçurur Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZK Dayalı Ders Planlama 1. Aşama ; Konu veya amacın belirlenmesi 2. Aşama ; Anahtar soruların belirlenmesi, 3. Aşama ; Öğretim strateji, teknik ve materyallerine ilişkin ihtimallerin düşünülmesi, 4. Aşama ; Öğretim Yaklaşımlarını belirlemek amacıyla meslektaşlarımızla beyin jimnastiği 5. Aşama ; Tespit edilen fikir, materyal ve öğretim stratejilerinden konuya en uygun olanların seçimi 6. Aşama ; Ünite yada ders planlarının geliştirilmesi 7. Aşama ; Planın sınıfta uygulanması 2 Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZK’na Dayalı Öğretim Stratejileri Sözel / Dil Zeka Alanı İçin; Hikayeleştirme Beyin fırtınası Ses kayıtları Günlük tutma Yayınlama Matematiksel / Mantıksal Zeka Alanı Ölçme ve Hesaplama yapma Sınıflandırma Benzerlik/farklılıkların bulunması Sokratik sorgulama Bilimsel düşünme mantığı Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZK’na Dayalı Öğretim Stratejileri Görsel / Uzaysal Zeka Alanı İçin; Zihinde canlandırma Renklendirme Görsel metaforlar Zihin haritaları Grafiksel semboller Müziksel / Ritmik Zeka Alanı İçin; Ritimler, melodiler ve şarkılar Müziksel koleksiyonlar Hafıza müziği Müziksel ton Duygusal müzik

ÇZK’na Dayalı Öğretim Stratejileri Bedensel / Kinestetik Zeka Alanı İçin; Bedensel tepkiler Sınıf tiyatrosu Kinestetik kavramlar El becerisine dayalı düşünme Bir referans kaynağı olarak beden Doğacı Zeka Alanı İçin; Doğa yürüyüşleri Alan gezileri Sınıftaki öğrenme penceresi Sınıftaki bitkiler ve hayvanlar Ekolojik çalışmalar Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZK’na Dayalı Öğretim Stratejileri Sosyal Zeka Alanı İçin; Fikir paylaşma çiftleri Eşli okuma Proje çalışması İşbirlikçi öğrenme Simülasyonlar İçsel Zeka Alanı İçin; Bir dakikalık yansıma periyotları Seçenek zamanı Konuşmak veya “geçiniz” demek Duygusal anlar oluşturmak Sonuç cümlesi yazma Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZK Dayalı Sınıf Ortamı Sınıftaki Ekolojik Çevre Sınıftaki öğrenme alanları Geçici ve açık uçlu etkinlik merkezleri Geçici ve konu odaklı etkinlik merkezleri (okuma / hesaplama / çizim / müzik / inşa etkileşim / kişisel deneyim / bahçe mimarisi Kalıcı ve açık uçlu etkinlik merkezleri Kalıcı ve konu odaklı etkinlik merkezleri Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZK Dayalı Sınıf Yönetimi Öğrencilerin dikkatlerini toplama Öğrencileri farklı etkinliklere hazırlama Sınıf kurallarının işletimini sağlamak Grup oluşturmak Bireysel davranışları yönetme Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZT Dayalı Ölçme Değerlendirme Anekdot kayıtları Çalışma Örnekleri Ses kasetleri Videolar Öğrenci kayıt kartları ve günlükleri İnformal test sonuçları Mutlak değerlendirme anlayışına dayalı sınavlar Öğrenci ile görüşme Kontrol listesi Fatih DUMAN fattihduman@gmail.com

ÇZ kuramı Öğrencilere nasıl Öğretilir ? Çoklu zeka teorisi dersi, Meslek günlüğü etkinliği, Alan gezileri, Biyografiler, ÇZ kuramına dayalı öğretim, Küçük deneyimsel etkinlikler, Yaratıcı etkinlikler odası, Duvar sergileri, Okuldaki öğrenci ürünlerini sergileme, Sınıflarda çoklu zeka köşeleri oluşturma İnsan zekası avı, ÇZ masalı şarkısı ve oyunu.