1980’den Günümüze A) Dönemi: 24 Ocak Kararları

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
YONT221 Kamu Yönetiminde Devletin Etkinleştirilmesi YENİ KAMU HİZMETİ ANLAYIŞINDA YÖNETİŞİM Öğretim Görevlisi: M.NECATİ CİZRELİOĞULLARI.
 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNE YÖNELİK İŞBAŞI EĞİTİM ve GİRİŞİMCİLİK EĞİTİM PROGRAMI TÜRKİYE İŞ KURUMU.
MAKRO EKONOMİ 3. HAFTA.
NÜFUS Nüfus nedir? Nüfus bir ülke için neden önemlidir?
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı. 2 GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
RUSYA ENERJİ SEKTÖRÜNDE YATIRIMLAR Kasım 2013 A. Yağmur ÖZDEMİR Genel Md. Yrd. Yatırımlar ve Proje Finansman Zorlu Enerji Elektrik Üretim A.Ş.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
 5. Hafta: İç ve Dış Borç  Kamu harcamaları, kamu gelirleri tarafından finanse edilemediğinde; 1.Para basılabilir (emisyon), 2.İç borçlanma yapılabilir,
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
©McGraw-Hill Education, 2014
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Ulusların Rekabet Üstünlüğü. Küresel rekabetin öneminin artması ulusların önemini yitirmesine mi sebep oldu? – Ulusal değerler, kültür, ekonomik yapılar,
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
TOBİN VERGİSİ.
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
GELECEKTEKİ DÜNYAMIZ.
Makro İktisat.
İşletmelerde Tesis Yönetimi
VI. DİĞER UYGULAMALAR Menşe kuralları: GTS’nden yararlanan ülkelerden menşe belgesi istenmektedir. Bu belge, söz konusu malın GTS rejiminden yararlanan.
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
İhracat Genel Müdürlüğü
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Türkiye'de Sosyal Politikanın Gelişimi Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
KAMU YÖNETİMİNDE REFORM
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
ECON 321 ULUSLARARASI İKTİSAT
FORFAITING Dr. ÇAĞATAY Orçun.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
PAZARLAMA YÖNETİMİ PAZARLAMA YÖNETİMİ • PAZARLAMAYA GİRİŞ
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Toplam Arz- Toplam Talep
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Finansal sektöre bakış 2018
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Uluslararası Sermaye Hareketleri
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
İçerik GELİRİN BÖLÜNMESİ DEVAM ( FAİZ, KAR).
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
İŞSİZLİK SORUNU.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Kamu Borç Stokun Yapısı ve Sorunları
Yrd. Doç. Dr. Akın Usupbeyli
DEMOKRASİ YOLUNDA TÜRKİYE
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
2018 OCAK AYI TÜRKİYE VE MALATYA EKONOMİSİNDEKİ GELİŞMELER
Sunum transkripti:

1980’den Günümüze A)1980-1990 Dönemi: 24 Ocak Kararları Bundan tam otuz üç yıl önce, 1980 12 Eylül askeri darbesi öncesinde Türkiye’nin ekonomik hayatı için milat sayılan 24 Ocak “İstikrar Kararları” hayata geçirilmiştir. Türkiye ekonomisine getirdiği yenilikler ve açılımlarla 24 Ocak kararları Türkiye’nin kapitalistleşme ve liberal ekonomiye geçiş sürecinde bir kırılma noktası olarak çok önemli bir yer tutmaktadır. 24 Ocak kararlarıyla birlikte ekonomi serbest piyasa anlayışıyla kapitalist dünyaya entegre edilmeye çalışılırken, kar maksimizasyonu ve rekabetçi fiyat politikaları üzerine yeni bir ekonomi anlayışı dizayn edilmiştir.

1980’den Günümüze A)1980-1990 Dönemi: 24 Ocak Kararları Ülkenin makro ekonomik hesapları, 24 Ocaktan sonra dış âlemi de hesaba katarak yapılmıştır. Özel sektörün ve girişimciliğin önü açılmaya çalışılmıştır. Bu kararlarla devletin ekonomideki payının küçültülmesi amaçlanarak, süregelen “Devletçilik Politikası” sınırlandırılmıştır. Yabancı sermaye girişinin kolaylaştırılması ve yabancı sermaye yönelik teşvik edici uygulamalar hayata geçirilmiştir. 24 Ocak kararlarına kadar gelinen süreçte ithal ikameci ve devletçilik politikalarının yanlış anlaşılması ve uygulanması neticesinde; ülke karaborsa cennetine dönüşmüş, ekonomik olarak iflas etmiş ve ülke toplumsal bir kaosa sürüklenmiştir.

24 OCAK KURALInDA TEMEL ÖZETLE: İstikrar paketi tam anlamıyla Türkiye’nin “serbest piyasa ekonomisine” geçmesini ve uluslararası sermaye ile entegrasyon sağlanmasını amaçlıyordu. Dışarıdan almaktansa içeriden temine dayalı “ithal ikameci” politikaların yerine döviz girişi sağlayacak, ihracata dayalı bir ekonomi modelinin benimsenmesi amaçlanıyordu.  Kamunun fiyat denetimlerinde mümkün olduğunca taraf olmaması ve fiyatlar genel seviyesinin piyasada oluşan arz-talebe göre belirlenmesi hedefleniyordu. Faiz hadlerinin artık devlet tarafından değil piyasa tarafından belirlenmesi ve enflasyon üzerinde faizin hayata geçirilmesi yani reel faizin oluşmasına imkân sağlanıyordu.

1980’den Günümüze 1990-1995 Dönemi: 5 Nisan KararlarI 1994 yılının başına gelindiğinde, Cumhuriyet tarihinin en büyük cari açığı ve kamu açığı makroekonomik dengesizliklerin boyutu görmek açısından yeterlidir. Orta-uzun dönemde sürdürülemeyecek olan bu yapı ve politikalar 1994 yılı Nisan ayında içine düşülen ağır iktisadi krizin oluşumundaki nedenlerdir.

1980’den Günümüze 1990-1995 Dönemi: 5 Nisan KararlarI Dövize olan talebin düşürülmesi için piyasaya devlet rezervlerinden döviz sürülmüş, fakat bankalar devalüasyonun geleceğini düşünerek hareketlerini buna göre ayarlamış, borsa ise spekülatif sermayeyi kendine çekme kapasitesine sahip olmadığı için döviz fiyatları daha da artmıştı. Dolar çok kısa bir süre içinde neredeyse dört katı değer kazanmıştı. KİT mal ve hizmet fiyatları önemli ölçüde artırıldı; bütçe açıklarının kapatılması amacıyla akaryakıttan yapılan kesinti yüzde 10′dan yüzde 25′e yükseltildi; memur maaş artışı sınırlı tutuldu; kamuda personel alımları donduruldu, boş olanlar da doldurulmadı; özelleştirilecek kurumların işçi tazminatlarını kurumun kendisinin ödemesi karalaştırıldı. 1994 yılı boyunca rekor seviyeye ulaşan enflasyon, ekonomik küçülme ve yüksek işsizlik oranı nedeniyle alınan önemler ancak bir yıl sonra 1995′de etkisini gösterdi. İhracat %50 oranında artarak, cari açıkta bir rahatlama yarattı. İşsizlik oranında ise önemli miktarda düşüş yaşandı.

5 Nisan KararlarI Bir hükümeti düşüren ‘Acı Reçete’ uygulandığı dönem boyunca dış borç alınmadı ve yabancı payı olmayan tek istikrar paketi olarak da tarihteki yerini aldı.

1980’den Günümüze son dönem:1996-2003 1996-1998 yılları arasında kısa süreli hükümetler döneminin yaşanması belirsizliği artırırken, orta ve uzun vadeli istikrar programlarının uygulanması da mümkün olmamış, uygulanan önlemler ise bir defalık kaynak bulmaya yönelik kısa vadeli arayışlar olmuştur. Türkiye ekonomisinde 1995 yılında başlayan hızlı büyüme eğilimi, 1998 yılının Nisan ayına kadar devam etmiş, ancak hem yurtiçindeki siyasi istikrarsızlık hem de Güneydoğu Asya’da ve daha sonra Rusya Federasyonu’ndaki mali kriz nedeniyle sona ermiştir

YakIn İzleme AnlaşmasI:

1980’den Günümüze son dönem:1996-2003 YakIn İzleme AnlaşmasI: IMF’nin iktisadi tarihimizde oldukça uzun geçmişe dayalı bir yeri olmasına karşın, iktisat politikası içindeki konumu özellikle 1998 Yakın İzleme Anlaşması’ndan bu yana daha da belirginleşmiştir. IMF, 1997 Asya Krizi’nden çıkardığı derslere de dayanarak, Türkiye ekonomisi üzerindeki denetimini bu tarihten sonra daha da derinleştirmek ve bunu daha kurumsal bir niteliğe kavuşturma ihtiyacı duymuştur İşgücü piyasalarını kuralsızlaştırma ve esnekleştirme yöntemiyle ucuz işgücü deposu hâline dönüştürerek katma değeri düşük teknolojilerde uzmanlaşmak ve sanayiini uluslararası şirketlerin taşeronu olarak geliştirmek amaçlandı.

Kaynaklar: http://iktisat.nedir.com/#ixzz307cAjYnE http://www.dunyabulteni.net/haberler/244303/tur kiye-ekonomisinin-kirilma-noktasi-24-ocak- istikrar-kararlari http://www.politikadergisi.com/makale/hakim- iktisadi-dusuncenin-metodolojisi-ve-gelisimi http://theredphoenix.files.wordpress.com/2011/10/ international_monetary_fund_imf.gif http://www.halkinhabercisi.com/aci-recete-5- nisan-kararlari