Vaka Kontrol Araştırma Tasarımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Return Visits to the Emergency Department: The Patient Perspective Can Bilal AÜTF Acil Tıp AD.
Advertisements

Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Figen ŞENGÜL 1, Gülşah SEYDAOĞLU 2 Çukurova Üniversitesi, (1) Adana Sağlık Yüksek Okulu, (2)Tıp Fakültesi Tıp Eğitimi AD Hemşirelik Eğitim Modellerinin.
TANIMTANIM «Belirli bir toplumda sağlıkla ilgili olay ve durumların dağılımını ve bu dağılımı etkileyen nedenleri inceleyen ve sağlık sorunlarının kontrolü.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DEPREME DAYANIKLI BETONARME YAPI TASARIMI
Sözsüz İletişimin Özellikleri
Çoklu Doğrusal Bağlantı X3X3 X2X2 r X 2 X 3 = 1 Tam Çoklu Doğrusal Bağlantı.
ZAMAN Ç İ ZELGELER İ İ LE VER İ ML İ L İ K ANAL İ Z İ BİTİRME ÖDEVİ.
SAĞLIK HUKUKU. GENEL OLARAK: Sağlık hukuku; tıbbın uygulanmasından kaynaklanan sağlık personelinin hak ve yükümlülükleri, yasal sorumluluğu, hasta hakları,
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
TABLO ve GRAFİK YAPIM YÖNTEMİ
BAŞ AĞRISI BİLİNÇLİLİK PROJESİ
HİPOTEZ TESTLERİ VE Kİ-KARE ANALİZİ
p=0,005 Odds Ratio (Kanser/Diğer) 9,456 (% 95 CI 2,795-31,991)
Yüksek Dereceli Servikal İntraepitelyal Neoplazide Eksizyonel İşlem Sonrası Nüksün Öngörülmesi SAĞLIK BİLİMLERİ ÜNİVERSİTESİ , BURSA YÜKSEK İHTİSAS EĞİTİM.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ASSURE Modeli.
Sıklık Dağılımları Yrd. Doç. Dr. Emine Cabı.
Kategorik Veri İki Bağımlı Grup
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Basit ve Kısmi Korelasyon Dr. Emine Cabı
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Deneme Modelleri Neden-sonuç ilişkilerinin sorgulandığı araştırma türleridir. Deneme ve tarama modelleri arasındaki fark nedir? Deneme modellerinde amaçlar.
Eğitsel Rehberlik Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
1. Bernoulli Dağılımı Bernoulli dağılımı rassal bir deneyin sadece iyi- kötü, olumlu-olumsuz, başarılı-başarısız, kusurlu-kusursuz gibi sadece iki sonucu.
Ünite 8: Olasılığa Giriş ve Temel Olasılık Hesaplamaları
Mutlak Dağılım Ölçüleri Nispi Dağılım Ölçüleri
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
Uçak Bileti Değiştirme
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Proje Risk Yönetimi YRD. DOÇ. DR. KENAN GENÇOL.
TUTUM VE ALGILAR.
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÜDÜLENME-MOTİVASYON
EPİDEMİYOLOJİ GİRİŞ.
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
BENZETİM Prof.Dr.Berna Dengiz 13. Ders Çıktı Analizi
Meriç ÇETİN Pamukkale Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
SAMSUN EĞİTİM VE ARAŞTIRMA HASTANESİ
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
Bilgisayar Bilimi Koşullu Durumlar.
ARŞ.GÖR DR .KEVSER AYAR KTÜ AİLE HEKİMLİĞİ ABD
Tezin Olası Bölümleri.
YRD. DOÇ. DR. EDA ÖZDİLER KÜÇÜK
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
C- EPİDOMİYOLOJİ.
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
Maç Sonucunun Belirlenmesi
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
ARAŞTIMALARDA YÖNTEM.
Tüketici Davranışları
Nitel Araştırmalar.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Bilimsel araştırma türleri (Deneysel Desenler)
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Vaka Kontrol Araştırma Tasarımı Prof. Dr. Hamit ACEMOĞLU 1

Amaç Bu dersin amacı:Öğrencilerin vaka kontrol çalışmaları hakkında bilgi sahibi olmaları amaçlanmıştır. 2

Öğrenim Hedefleri Bu konu sonunda öğrencilerin aşağıdaki hedeflere ulaşması beklenmektedir: Vaka kontrol çalışma tasarımını açıklayabilmek Vaka seçiminde “incident” ve “prevalent” terimlerini açıklayabilmek Kontrol grubunun nasıl seçileceğini açıklayabilmek Vaka kontrol çalışmalarında eşleştirmeyi açıklayabilmek Odds oranının nasıl hesaplanacağını açıklayabilmek Odds oranının nasıl yorumlanacağını açıklayabilmek Vaka kontrol çalışmalarının olumlu ve olumsuz yönlerini sayabilmek 3

Vaka kontrol çalışmaları belli özelliklere sahip hastalıklı bireyleri (vakalar) aynı özellikler açısından hasta olmayan bireylerle (kontroller) karşılaştırır. Böylece incelenen özelliklerin vaka veya kotrol grubunda daha fazla olup olmadığı araştırılır. Bu tür retrospektif araştırmalar hastalığın riskini hangi faktörlerin artırdığı veya azalttığı hakkında bilgi verirler. 4 4

Vakaların seçilmesi Vakalar tanı aldıkları anda araştırmaya dahil edilebilecekleri gibi (incident cases) daha önceden tanı konmuş vakalar da araştırmaya dahil edilebilir (prevalent cases). Bu durumun belirtilmesinde yarar vardır. Zira, özellikle popüler hastalıklarda tanı aldıktan sonra hastanın hastalığı ve risk faktörleri üzerinde düşünme ve tutum değiştirme ihtimali vardır. 5

Örn. Akciğer kanseri tanısı konan hastalarda sigaranın zararlı etkilerini bilme durumunu bir risk faktörü olarak incelemek istediğimizi düşünelim. Hasta kanser olduğunu öğrendikten sonra büyük ihtimalle sigara ve zararlı etkileri hakkında daha fazla şey duyacak veya araştırıp öğrenecektir. Bu durumda yeni tanı konmuş hasta bize daha geçerli ve güvenilir bilgi verecektir. 6 6

Kontrol grubunun seçilmesi Kontrol grubundaki bireyler söz konusu hastalığa sahip olmadıkları kesinleştirilmelidir. Bazen bir vaka için birden fazla kontrol alınabilir (enfazla1 e 4). Kontroller olabildiğince hastalarla aynı ortamdan seçilmelidir. Hastane ve sağlık kurumuna başvuranlar Akrabalar Komşular, arkadaşlar Toplam nüfus Kontrol grubundaki bireyler muayeneden geçirilmeli ve söz konusu hastalığa sahip olmadıkları kesinleştirilmelidir. Bazen bir vaka için birden fazla kontrol alınabilir. Vaka başına kontrol sayısını dördün üzerine çıkarmanın maliyet etkin olmadığı bildirilmeltedir. Kontroller olabildiğince hastalarla aynı ortamdan seçilmelidir. Bireylere ulaşma kolaylığı nedeniyle kontroller genelde hastanelerden seçilmektedir. Halbuki, hastanedeki bireylerin söz konusu risk faktörüne maruz kalmış olma olasılığı toplumdakinden daha fazladır. Bu nednele bu yöntem pek önerilmemektedir. Diğer taraftan toplumdaki bireyler kontrol grubu olma konusunda istekli olmayabilir. Kontrollerin vakalarla aynı mahalleden seçilmesi sosyal yapılarının aynı olmasını sağlayabilir 7

8 8

Eşleştirme Bazı vaka kontrol araştırmalarında birbirine olabildiğince benzeyen vakalar ve kontroller seçilerek eşleştirme yapılır. Genel olarak cinsiyete ve yaşa göre eşleştirme önerilmektedir. Bununla birlikte, incelenmek istenen risk faktörü açısından veya hastalığın nedenini oluşturabilecek faktörler açısından eşleştirme yapmamak önemlidir. Eşleştirilen faktör ile hastalık arasındaki ilişkiyi incelemek mümkün değildir. Eşleştirilmiş vaka kontrol çalışmalarında vakalarla kontroller birbirinden bağımlı olacağından analiz sırasında dikkatli olunmalıdır. 9

Eşleştirilmemiş vaka kontrol araştırmalarının analizi Vaka kontrol araştırmalarında gözlenen frekansların tablosu aşağıda verilmiştir. Vakalar toplumdan seçilmeyip hastalık durumlarına göre seçildiklerinden hastalığın kesin riskini hesaplamak mümkün değildir. Bu durumda odds oranı (Odds ratio:OR) hesaplanır 10 10

Tablo: Vaka kontrol araştırmasında gözlenen frekanslar. Risk faktörü Var Yok Toplam Hastalık Vaka a b a+b Kontrol c d c+d a+c b+d n = a+b+c+d 11 11

odds oranı = (a/c) / (b/d) yani ad/bc olur. Odds = riskle karşılaşanlarda hasta olma oranı / riskle karşılaşmayanlarda hasta olma oranı odds oranı = (a/c) / (b/d) yani ad/bc olur. 12 12

Bir hastalığın nadir olması durumunda odds oranı ile relatif risk hesabı birbirine yakın değerler verecektir. Örn: Hastalık prevalansının 100/2000 = %5 olduğu bir kohort çalışması için:RR ve OR RR = (25/120) / (75/1880) = 5,2 OR = (25/95) / (75/1805) = 6,3 Risk faktörü Var Yok Toplam Hastalık Vaka 25 75 100 Kontrol 95 1805 1900 120 1880 2000 13 13

Aynı hesabı hastalık prevalansının 10/2000 yani %0 Aynı hesabı hastalık prevalansının 10/2000 yani %0.5 olduğunu kabul ederek yaparsak:RR ve OR RR = (2/120) / (8/1880) = 3,90 OR = (2/118) / (8/1872) = 3,97 Risk faktörü Var Yok Toplam Hastalık Vaka 2 8 10 Kontrol 118 1872 1990 120 1880 2000 14 14

Odds oranı için de güven aralıkları hesaplanabilir. Odds oranının 1 olması durumunda riskle karşılaşan ve karşılaşmayan gruplarda hastalığın gelişmesi açısından bir fark olmadığı anlaşılır. Odds oranının yüksek olması riskin fazlalığını, 1’den küçük olması ise incelenen risk faktörünün hastalığa karşı koruyucu olduğunu gösterir. Odds oranı için de güven aralıkları hesaplanabilir. 16

Vaka kontrol çalışmalarının olumlu yönleri Çabuk ve kolay yapılabilirler ve ucuzdurlar Özellikle nadir hastalıklar için uygundurlar Çok sayıda risk faktörü araştırılabilir Vakaların takipte kaybolması (drop out, loss at follow up) söz konusu değildir.

Vaka kontrol çalışmalarının olumsuz yönleri Hatırlama hataları olabilir. Bir akciğer kanseri hastası ne kadar sigara içtiğini hatırlayabilir ama kontrol grubundaki bireyin sigara içme durumunu hatırlama olasılığı daha azdır. Hastalığın başlangıcı risk faktöründen öncesine dayanıyorsa nedensellik bağı kurulamaz. Risk faktörleriyle karşılaşmanın nadir olduğu durumlarda vaka kontrol çalışmaları uygun değildir.

Bir bögede 40 yaşından büyük sigara içen 1000 kişi 10 yıl boyunca takip edilmiş bu süreçte 60koroner kalp hastası tespit edilmiş ve 40 tanesi ölmüştür. Bu ne tip bir araştırmadır? İki ayrı klinikte yapılan araştırma sonucunda ortopedi kliniğinde 60 kırık şikayetiyle yatan, üroloji kliniğindede 60 mesane kanseri şikayetiyle yatan hasta incelenmiş; sonuçta ürolojide yatan hastaların %75 inin;Ortopedi kliniğinde yatanlarında %33 ünün sigara içtiği saptanmıştır. Bu araştırma ne tür bir araştırmadır?

Özet Retrospektif- sonuçtan neden giderek inceleme yapılır. incident” ve “prevalent” Kontrol grubunun seçimi Eşleştirme OR hesaplama ve yorumlama Olumlu ve olumsuz yönler