SULU BOYA TEKNİĞİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
PHOTOSHOP ARAÇ KUTUSU SİMGELERİ
Advertisements

Güvenlik ve Sağlık İşaretleri
MADDENİN ÖZELLİKLERİ Yunus Emre KARAKUŞ Fen ve Teknoloji.
DUYU ORGANLARI
bu özellik çiftlerinden bazılarını inceleyelim.
BİLGİSAYAR İŞLETMENLİĞİ
Çevremizde dokunduğumuz, gördüğümüz , kokladığımız birbirinden farklı varlık vardır. Az veya çok yer kaplayan her varlık madde olarak adlandırılır. Çiçekler,
izoBOZZ, A SINIFI KAZANÇ
Günümüzden 2000 yıl önce İtalya’nın Pompei Bölgesi’nde insanlar,evleri süslemek amacıyla bu tarzda resimler yapmaya başlamışlardır. O yıllardan biraz.
MADDE Çevremizde dokunduğumuz,gördüğümüz,kokladığı- mız birbirinden farklı birçok varlık vardır. Az veya çok yer kaplayan her varlık madde olarak adlandırılır.
MADDEYİ TANIYALIM.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
Görsel Sanatlar Dersi 2. Sınıflar
Röfle-meç ve balyaj işlemlerinde araç-gereçlerin kullanımında dikkate dilecek kurallar a-İşlem öncesi -Müşteriye plastik veya su geçirmez önlük giydirmeye(
RENK.
KUAFÖRLÜK İLERİ MESLEK BİLGİSİ DERSİ
RENKLER. RENKLER ŞİMDİ TABLOMUZA BİR GÖZ ATALIM.
ADOBE PHOTOSHOP. Giriş: Bu bölümde, Web sayfası tasarlamaya yönelik resim, yazı, animasyon vb. düzenleme programlarından biri olan Adobe Photosop kullanımıyla.
Renkli Resim Teknikleri
GÖRSEL SANATLAR Mehmet KURTBOĞAN.
RESİMLERİYLE ÇOCUKLARI TANIMA.
Işık ışınları doğrular halinde (doğrusal yolla) yayılır.
KEDİ EVİ Dizayn: Yuli Weston.
Brifing ve Sunum Hazırlama Teknikleri
Hazırlayan:Nebahat Özmen
MÜREKKEP.
SİLGİLER.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
KOMPOZİT KANAT ÜRETİMİ
SİLGİNİN TARİHÇESİ Eski çağlarda, grafit ve kara kömür kalemlerin izlerini silmek için beyaz ekmek kullanıldığı bilinmektedir. Bugün bazı karakalem sanatçıları.
GÖRSEL TASARIM.
POWERPOINT 2010 KULLANIMI TEMEL SUNUM İŞLEMLERİ
TEKNİK RESİM.
Gözün yapısı Görme olayı Göz kusurları
BİTİRME ÖDEVİNİN BAŞLIĞI Öğrencinin Numarası, Adı Soyadı
 Doğal her yapıdaki saç renginin çeşitli kimyasal maddeler ve yöntemlerle daha açık renge boyanmasıdır.
ÜNİTE -5 IŞIK.
SULUBOYA RESİM TEKNİKLERİ
GÖRSEL SANATLAR UYGULAMA ÖDEVİ PORTRE NEDİR? HAZIRLAYANLAR ERHAN ÖZTEP
T.C ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGOJİK FORMASYON BÖLÜMÜ DERS PLANI III.HAFTA DERS SUNUMU HAZIRLAYAN YASİN KILIÇ.
T.C ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ EĞİTİM FAKÜLTESİ PEDAGOJİK FORMASYON BÖLÜMÜ DERS PLANI II.HAFTA ders sunumu HAZIRLAYAN YASİN KILIÇ.
Ders 13 Okuma-yazmaya hazırlık becerileri
RENKLİ RESİM UYGULAMALARI I
BİTİRME ÖDEVİNİN BAŞLIĞI Öğrencinin Numarası, Adı Soyadı
RENK AYRIMI.
ANA ÖRGÜLER.
DİREKT BASKI.
DİREKT BASKI Esra ÇINAR.
LAVİ TEKNİĞİ Burcu Aslı ÖZKAN Şekil 1.
VARLIKLARIN ÖZELLİKLERİNİ BİLDİREN KELİMELER
GÖRSEL SANATLAR RESİM.
BOYANACAK MATERYALİ KONTROL ETME
OTOMOTİV MAKİNE İŞLEMLERİ
CUERDA SECA (RENKLİ SIR TEKNİĞİ).
DEKOR TEKNİKLERİ SÜNGER DEKORLAR.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM MATERYAL TASARIMI
TERLİK SAYA VE ASTAR PARÇALARININ KESİMİ
KAYSERİ İL MİLLİ EĞİTİM MÜDÜRLÜĞÜ İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ BİRİMİ
RENK KULLANIMI Basitlik ve tutarlılık esastır. Slaytlardaki ifadeler, her mesafeden okunabilmeli. Zemin rengi, ancak anlatılan konuya açıklık getirmek.
AÇIK-KOYU / IŞIK GÖLGE.
SULU BOYA TEKNİĞİ.
SULUBOYA.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
Döküm.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
KANUNİ İLKÖĞRETİM OKULU KAHRAMANMARAŞ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HOCA ALİ RIZA BEY HAKAN KOÇ. Üsküdar’da Kar, tuval üzerine yağlıboya, 52/81cm, Özel Koleksiyon.
“Sunum Tuzaklarını Önleme”
KLASİK RESTORASYON ÜNİTESİ
Sunum transkripti:

  SULU BOYA TEKNİĞİ

Sulu Boya Tekniği Su esaslı boyadır. Saydam veya örtücü olarak kullanılabilir.  ulu boya tekniğinin en belirgin özelliği renklerin saydam ve canlı kullanılmasıdır Sulu boya tekniğinde resim yapmak için çok fazla malzemeye ihtiyaç olmamasına karşın malzemelerin tekniğin özelliklerini ortaya çıkaracak kalitede olması önemlidir. Piyasada sulu boyalar tüpte ve kavanozda, sıvı ve küçük tabletler halinde katı olarak bulunmaktadır.

Sulu Boyanın Tarihçesi Bilinen en eski boyama tekniklerinden biri olan sulu boya kullanımı Eski Mısırlılara kadar dayanır.  O dönemde kullanılan boyalar su ile inceltilmiştir.  Avrupa’da XV. yüzyılda Dürer, Brugel gibi saray ressamları bu teknikten yararlanmışlardır. Fransa’da izlenimciler- geçici anı yakalamak için elverişli olduğundan- Gericault, Delacroiz, Decamp gibi sanatçılar sulu boya tekniğinden yararlanmışlardır.

•Soyut ressamlardan Kandınsky ve Klee sulu boyanın rastlantısal leke oluşturma özelliğinden yararlanmışlardır.

•Osmanlı döneminde kitap resimlemede bu teknikten yararlanmışlardır •Osmanlı döneminde kitap resimlemede bu teknikten yararlanmışlardır. Tanzimat dönemi sanatçılarından Hüseyin Zekai Paşa, Osman Hamdi Bey, Hoca Ali rıza ve Malik Aksel. sulu boya tekniğinde eserler vermişlerdir.

Sulu Boya Tekniğinde Kullanılan Araç ve Gereçler Kâğıtlar: Sulu boya kâğıtları hassas yüzeylere sahip olduklarından dikkatlice korunmalıdır.  Kağıdın kalınlığı, kâğıdın yüzeyi kadar önemlidir. İnce kâğıtlar suyu emdiğinde çabuk kırışır. İnce kâğıtların kırışmasını önlemek için germe işlemi uygulanabilir. Kâğıt önce su dolu bir küvetin içinde ıslatılır, ıslanan kâğıt suyu süzüldükten sonra çizim tahtasının üzerine yerleştirilip kenarlarından bantlarla tutturularak kurumaya bırakılır. Başka bir yöntem ise kâğıt resim altlığına sabitlendikten sonra bir sünger yardımıyla nemlendirilir ve kuruması beklendikten sonra çalışmaya hazır hale gelir.

Fırçalar: Yuvarlak fırçalar: Geniş alanları boyamak için uygundu Sulu boya çalışmalarında kullanılan fırçalar genelde samur fırçalardır fırçalar suya batırıldığında suyu emerek uçları sivrileşir.  Kâğıdın dokusuna zarar vermez.  Çalışılacak konuya göre tek tip yerine farklı kalınlıkta ve şekilde fırçalar kullanmak doğru olur.   İnce uçlu fırçalar: Islandığı zaman uçları sivrileşen fırçalardır. Detaylar oluşturmaya uygundur. Yassı uçlu fırçalar: Islandıklarında uçları daralan karemsi şeklindeki fırçalardır. Geniş alanları, eğri hatlardan oluşan biçimleri boyamak ve keskin düz hatlar oluşturmak için uygundur.  Yuvarlak fırçalar: Geniş alanları boyamak için uygundu

                           Palet: Sulu boya; seramik, plastik veya cam paletler içinde hazırlanır.

Sulu Boya Tekniğinin de Boyama Yöntemleri Islak kâğıt üzerine çalışma Bu tarz çalışmalarda çalışılacak alan fırça veya sünger ile önceden ıslatılır.​ Kâğıdı ıslatırken net ışık alan yerler ıslatılmaz buralarda kâğıdın kendi beyazlığından faydalanılır. ​  Renklerin arasında keskin sınırlama olmadan birbirine karıştığı, özgün ve rahat çalışma yöntemidir​ Bu yöntemde renklerin yumuşak geçişler sağladığı, belli belirsiz gölgeler oluştuğu görülür​ Bir rengin kâğıtta nereye kadar dağılacağı çalışmayı yapan kişinin hakimiyeti ile sağlanır​ Eğer iki rengin birbirine karışması istenmiyorsa önceki sürülen boyanın kurumasını beklemek gerekir. 

Kuru kâğıt üzerine çalışma: Bu tarz çalışmalarda kâğıt ıslatılmaz, sadece fırça sulu boyaya batırılır kâğıt üzerine sürülür Bu yöntemde boya kâğıtta istenmeyen kısımlara yayılmaz.  . Bu yöntemle ayrıntılı çalışmalar yapılır, renkler arasında kesin sınırlamalar sağlanmış olur.

Kuru ve ıslak yöntemleri birlikte kullanarak çalışma: Islak zeminle renklerin birbirine kaynaşması, kuru zemin üzerinde fırça ile daha net ve ayrıntılı çalışmalar yapmak resme zenginlik katacaktır. Her ikisinin sağladığı etkiden dolayı genelde birlikte kullanılır. Tek sorun her iki çalışma yönteminde de boyanın kuruma zamanlarının farklılıklarına dikkat etmek gerekir. Yandaki çalışmada gökyüzü ve dağlar önce kâğıt nemlendirilip boyanarak homojen bir dağılım sağlanmıştır Daha sonraki aşamalarda kâğıdın kuruması beklenmiş ve dağların detayları boyanmıştır. Böylelikle boyanın zemin üzerinde dağılımı yani önceden sürülen renkle karışması önlenmiştir.

Tek renk ile çalışma (Lavi tekniği): Lavi, resmi sulandırılmış tek rengin tonlarıyla boyamadır. Lavi tekniği ile yapılan çalışmalarda koyudan açığa veya açıktan koyuya boyama yöntemleri uygulanabilir.  Gölgeli kısımlardan boyamaya başlanır ve açık bölgelere doğru fırça sulandırılarak boya yayılır.   Bir rengin geçişi sağlanmış olur ve boya sulandıkça rengin açıldığı ve saydamlaştığı görülür.  Çalışmada kullanılacak renkler bir deneme kâğıdı üzerine fırçayla sürülerek doğru renkleri kullanacağımızdan emin olmakta fayda vardır Koyudan açığa doğru boyamada yapılan yanlışlıkları düzeltmek zor olduğu için açıktan koyuya doğru boyama tercih edilir.

Ekolin (Anilin) boya ile çalışma: Sıvı şeklinde yüksek yoğunlukta sulu boyalardır. Su ile karıştırılarak renklerin tonları ayarlanır. Sulu boya tekniğinde olduğu gibi aynı yöntemle çalışılır. Ekolin boyalar piyasada cam şişeler içinde satılmaktadır.

Kuru sulu kalemlerle sulu boya etkisi veren çalışmalar yapma: Suda çözünen kalemler renkli veya grafit kalemlerdir. Önce model kâğıda fazla bastırmadan grafit kalemle çizilir. Daha sonra aynen desen tekniğindeki gibi hacimlendirme yöntemi uygulanır, sonra sulu boya fırçası sulandırılarak çizgilerin üzerinden geçilerek çizgiler çözünerek sulu boya etkisi verecek hale dönüştürülür.  Daha sonra istenirse kâğıt kuruduktan sonra kalemle üzerinden çizgisel gölgeleme yapılabilir.  Aşağıdaki birinci çalışmada kalemin ucu ıslatılarak diğerinde ise kalem ucu kuru olarak gölgeleme yapılmıştır.

Aynı çalışma farklı renkte kalemlerle de uygulanır Aynı çalışma farklı renkte kalemlerle de uygulanır. Modelin renkleri aynen kuru boyama yöntemine uygun olarak hacim verilerek uygulanır. Daha sonra sulu boya etsinde olması istenilen bölgeler fırça ile sulandırılarak sulu boya etkisi verilir. Kuru- sulu kalemler sulu boya ile birlikte kullanılabilir. Çalışma sulu boya ile renklendirildikten sonra kuru sulu kalemlerle sulu boyada kullanılan alanın aynı renginde çalışmanın üzerine çizgisel gölgelendirmeler yapılır.Daha sonra koyu alanlar oluşturmak için çizgiler, istenilen bölgelerde sulandırılarak kontrastlık ön plana çıkartılabilir.

. Sulu Boya Tekniğinde Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Çalışmaya başlamadan önce sulu boya kâğıdı resim altlığı üzerine bant veya raptiyeler ile sabitlenir. Konu resim kâğıdına ana hatları ile çizilir. Çizerken kalemi bastırmamalı ve zorunlu olmadıkça silgi kullanılmamadır. Koyu renkteki kurşun kalem izleri şeffaf olan sulu boyanın altından gözükebilir Ayrıca silgi ile yıpranan yerlere sürülen renkler parlaklığını kaybeder ve kirlenir. Kâğıt üzerinde çok sulandırılmış boya kâğıt havlu ile fazla bastırmadan alınabili

Çalışma sırasında renkleri üst üste sürmekten kaçınmalı, kâğıdın yıpranmaması için fırçayla boyalı alan üzerinde sürekli düzeltme amaçlı çalışılmalıdır.  Yanlış sürülen renkleri düzeltmek için önce o kısmı temiz su ile ıslatıp, sonra sünger ya da kuru bir fırça ile silinmelidir.  Resimde genelde geniş alanlar önce boyanır, daha sonra ayrıntıların boyanmasına geçilir.  Açıktan koyuya doğru boyama yöntemi tercih edilmelidir.   Koyudan açığa doğru bir yöntem izlemek, hatalar yapıldığında düzeltme şansını ortadan kaldırır.  Çünkü açık alanı koyulaştırmak, koyu alanı açmaktan kolaydır. Resim yapılan konu ne olursa olsun gölgeli kısımları boyarken siyahtan yararlanmayı düşünmeyip amaca uygun sıcak soğuk renklerin yardımı ile çalışmalıdır.

UYGULAMA AŞAMALARI Malzemelerinizi hazırlayınız.  Atölye önlüğünüzü giymeyi unutmayınız.  Su kabındaki suyunuzu sıklıkla değiştiriniz.  Fırçanızı başka bir renk için kullanırken suyla iyice yıkayıp temiz olduğundan emin olunuz. Kompozisyonunuzu ışığın geliş yönünü dikkate alarak kompozisyon kurallarına uygun olarak hazırlayınız.  Objenizin sizden uzaklığına dikkat ediniz. Sizden uzaklığı en fazla bir metre olacak şekilde objenizi yerleşiriniz. Kâğıdınızı resim altlığına bantla sabitleyiniz. Kompozisyonunuzu kalemle fazla bastırmadan kâğıt üzerine çiziniz

Boyamaya başlayacağınız objenizin net ışık alanların dokunmayıp diğer bölgelerini fırçanızla nemlendiriniz. Paletinizde biberlik rengi için kobalt mavi rengini hazırlayınız ve biraz daha sulandırınız. Net ışık alan yerlere dokunmayarak temiz fırçanızı suya batırarak biberliği ve fincanı nemlendiriniz.Biberliği açık tondaki kobalt mavisiyle renklendiriniz. Fincanı ise daha açık mavi ile renklendiriniz (6 veya 8 numaralı fırça).

Daha sonra bu bölgedeki boyanın kurumasını beklerken portakal ve mandalinanın rengini net ışık alan yerlere dokunmadan nemlendirip açık tonda boyayınız.

Biberliğin ilk katı kuruduktan sonra ince fırça (1 veya 2 numara) ile kobalt mavi rengi daha az sulandırılıp gölgede kalan yerlerini boyayınız. Açık yerlere doğru geçiş oluştururken boyanızın rengini açmak için boyanıza biraz su ilave ediniz. Aynı mavi tonu ile fincanın şerit çizgilerini boyayınız.

Fincanı boyamak için maviye biraz sarı ve kırmızı ekleyerek menekşe tonunu elde ediniz. Daha sonra fincanın iç kısmını nemlendirip boyayınız. Aynı renk ile fincanın geniş orta çizgisini de nemlendirip boyayınız. En son gölge kısımlarını koyu bir ton hazırlayıp ince şerit halinde boyayıp fırça ile boyayı dağıtınız.

Portakalın üzerindeki dokusallığı dikkate alarak ince fırça ile alttaki açık ton görünecek şekilde dokusallık oluşturarak boyayınız. Portakalın gölgede kalan kısımlarında boyanıza biraz kırmızı katarak portakala hacim veriniz.

. Portakalın biberlik ve biberliğin portakal üzerindeki yansımaları için mavi rengi portakal, turuncu rengi biberlik üzerindeki düşen gölgelerine uygulayınız . Kompozisyonun düşen gölgeleri için koyu menekşe rengi hazırlayınız ve bu bölgeleri fırçanızla nemlendirip boyayınız. Açık bölümlere doğru fırçanızı sulandırıp daha açık alanlar elde ediniz. •Arka plan için temiz kalın bir fırça ile objelerinizin arka kısmını rastgele nemlendiriniz. Boyadığınızda boyanmış bölgelere yeni boyanın akmasını önlemek için resmini ters çevirip boyamaya devam ediniz.

SON