Çatışmaları Aşma (Transcend) Yaklaşımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖFKEYLE BAŞ ETME.
Advertisements

HOŞGELDİNİZ.
Sosyalleşme & Sosyal Ahlak
KYF II. DÖNEM HİBE PROGRAMI ETKİ DEĞERLENDİRMESİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
Şİddet Muhammet GÜLER.
ARABULUCULUK EĞİTİMİ PROGRAMI SONUNDA
TAKIM KURMA VE GELİŞTİRME
21. Yüzyılda Yeni Güvenlik Anlayışları ve Yaklaşımları
ÖRGÜT KÜLTÜRÜ İ.
SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK VE YEREL KALKINMA
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK
GRUBA YÖNELİK MÜDAHALE
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
Doç. Dr. Atilla SANDIKLI & Bilgehan EMEKLİER
AVRUPA BİRLİĞİNDE ÜYELİK
Yorumlayıcı Paradigma ve Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneğindeki Yeri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Bilgi ve Yenilik İktisadı
HAYATIN İÇİNDEN PSİKOTERAPİ MERKEZİ
DİN ANLAYIŞINDAKİ YORUM FARKLILIKLARININ SEBEPLERİ
Çatışma ve Çatışma Çözme
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
ÇATIŞMA ÇÖZME ve İLETİŞİM STRATEJİLERİ
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
ÇATIŞMA NEDİR?.
Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün Kaynak: H. Erkan (1998); Kültür Politikamızda Yeni Boyutlar KÜLTÜREL ALAN EKONOMİK ALAN P.SÜREÇ S.SÜREÇ K.SÜREÇ DIŞ.
“BARIŞÇIL OKULDAN TOPLUMSAL BARIŞA”
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
SANAT EĞİTİMİ VE YARATICILIK. O HALDE YARATICILIK NEDİR?
KÜLTÜREL MİRASIN ÖNEMİ VE RESTORASYON SORUNLARI
İLK ÇAĞLARDA ULUSLARARASI İLİŞKİLER
YENİLENEN SOSYAL BİLGİLER PROGRAMINDA TARİH ÖĞRETİMİ
AMAÇ, İÇERİK VE AKADEMİK YAKLAŞIM UYGULAMA SÜRECİ BEKLENEN SONUÇLAR.
BBY 467 Bilimsel ve Kültürel Mirasın Dijitalleştirilmesi Ders 1: Giriş ve Kültürel Miras Arş. Gör. Tolga Çakmak.
ANA BABA OKULU SEMİNERİ.
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
Barış Çalışmaları: Barış ve Medya
Barış Çalışmaları (Tanım, Kavram ve Barış Felsefesi)
Barış Çalışmaları: Arabuluculuk
(E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl
Barış Çalışmaları: Barış İçin Müdahaleler
“STRATEJİ NEDİR?” STRATEJİK DEĞİŞİM.
SHB-425 Sosyal Politika ve Planlama Türkiye'de Öncelik Esasına Dayalı Sosyal Politika Uygulamaları Doç.Dr.Filiz YILDIRIM.
Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ŞİDDET.
BİRLEŞMİŞ MİLLETLER
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Şiddetin Birey Üzerindeki Etkileri AD ve SOYAD: Yunus Emre Ataman Sınıf:9/E No:640 Ders: Sağlık Bilgisi ve Trafik Kültürü.
BİTKİ ÖRTÜSÜ VE UĞRADIĞI ZARARLAR
YARATICI DRAMANIN ÖGELERİ 1.Lider/Öğretmen
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
AİLEDE İLETİŞİM.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
CEDAW Her iki cinsten birinin aşağılığı veya üstünlüğü fikrine veya kadın ile erkeğin kalıplaşmış rollerine dayalı ön yargıların, geleneksel ve diğer.
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
Uluslararası İlişkiler Disiplininin Kuramsal Gelişimi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
IŞIK Üniversitesi & Bologna Süreci
Çağdaş Gelişmeler Işığında Ana Dili Öğretimi
Sunum transkripti:

Çatışmaları Aşma (Transcend) Yaklaşımı 03 Çatışmaları Aşma (Transcend) Yaklaşımı (E)Tuğg.Doç.Dr. Oktay Bingöl Bu sunumda yer alan hususların tüm sorumluluğu yazara ait olup MSE ve üyelerini bağlamaz. Bu belgenin her hakkı , 5846 Sayılı Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu esasları çerçevesinde MSE’ye aittir. Alıntılarda http://merkezstrateji.com/ uzantısının verilmesi, belgenin tamamına ulaşılabilmesi için zorunlu tutulmuştur

Johan Galtung Norveçli Sosyolog. 1959 yılında Oslo'da Uluslararası Barış Enstitüsü'nü kurmuş ve 1970 yılına dek yöneticiliğini yapmıştır. 1969 yılında dünyada ilk kez Oslo Üniversitesi’nde açılan barış ve savaş araştırmaları bölümünde başkan olarak görevlendirilmiştir. 1977 yılında bu görevinden ayrılmış ve o tarihten beri çok sayıda üniversitede profesörlük yapmıştır. ABD ve Fransa'da yaşamaktadır. Türkiye’ye birkaç kez gelmiş, konferanslar vermiş ve görüşmeler yapmıştır. PKK, Kıbrıs ve Ermeni sorunları üzerine görüşleri vardır.

Sorunları Aşma Yaklaşımı (Transcend Approach) Ağırlık, güvenlik üzerine değil, barış üzerine, taraflar arasındaki ilişki üzerinedir. Bu yaklaşımda uyumlu hedeflerin barış düzeyini artıracağı, farklı hedeflerin dolayısıyla çatışmanın barışçı olarak ele alınabileceği varsayılır. Ancak Güvenlikçi Yaklaşım halen egemen olan yaklaşımdır. BMGK’nin adı da bunu kanıtlar. (Güvenlik Konseyi, Barış ya da Barış ve Güvenlik Konseyi değil). Güvenlikçi yaklaşım tarafların bir kısmını tehdit ve düşman olarak görüp caydırma, boyun eğdirmeyi veya yok etmeyi amaçlar. İlişkileri geliştirme ve diğer tarafı anlama yoktur.

Sorunları Aşma Yaklaşımı Barış, taraflar arasındaki çatışmanın dönüşümüne bağlıdır. Çatışma dönüştürülmediğinde şiddet ortaya çıkar. Çatışmanın dönüşümü barışçı olarak yapılmalıdır. Aksi durumda yeni çatışmaların tohumları atılmış olur. Çatışma dönüşümü işin çatışmaları aşma, hedeflerin ötesinde yeni bir gerçeklik bulma zorunluluğu vardır. Örneğin Avrupa Birliği gibi yapılar bir arada yaşamayı mümkün kılabilir.

Sorunları Aşma Yaklaşımı Sorunları aşma yaklaşımında arabuluculuk farklıdır. Geleneksel arabuluculuk taraflar bir araya getirilir, taviz vermeleri ve uzlaşmaları beklenir. Bu yaklaşımda önce bir taraf ile derin diyaloga girilir ve müşterek olarak yeni gerçeklik aranır. Sonra geleneksel arabuluculuk başlar. Müzakere sürecine girilir. Yaklaşım bütüncüldür. Çatışma ve barış bir arada ve tüm boyutlarıyla incelenir.

Sorunları Aşma modeli Çatışmanın nedenlerinin teşhis ve sonuçlarının tahmini I. İçsel durum: Teşhis- tahmin II. Dışsal durum: Teşhis-tahmin III. İlişkisel durum: Çelişkiler ve yapı IV. Müdahaleler: olumsuz tahminleri önlemek Teşhis 1) Bağlam İç çevre (Kültür) Dış çevre (Toplum) Yapı Araştırma Tedavi 2)Derin ABC üçgeni Derin tutumlar =Derin kültür =Kolektif bilinçaltı -Kültürel şiddet Derin davranış =Derin tabiat =temel ihtiyaçlar -doğal şiddet Derin çelişkiler =derin yapı -alt yapı -Yapısal şiddet İhtiyaçlar Haklar Saygınlık Tatmin Barış kültürü Barış Yapısı 3)Hedef üretme Değerler (Aktörler): Aktör çatışması Hedefler -Uyuşabilir -Farksız -Uyuşmaz Çıkarlar (taraflar) -yapısal çatışma Hedef sınırlama Sonuç analizi 4)Çatışma yüzeyi ABC üçgeni Tutum Empati Kabul edilebilirlik Davranış + Şiddetin yokluğu +Şiddetin Yokluğu Çelişki (Kök çatışma) Yaratıcılık +Sürdürülebilirlik Arabuluculuk Diyalog -Mapping -Meşrulaştırma -Bağlama = Çözüm

Devamı Çatışmanın nedenlerinin teşhis ve sonuçlarının tahmini I. İçsel durum: Teşhis- tahmin II. Dışsal durum: Teşhis-tahmin III. İki durum arası : Teşhis-tahmin IV. Müdahaleler: olumsuz tahminleri önlemek Tahmin 5) İlk derece sonuçlar Hayal kırıklığı Olumsuz algı Olumsuz duygu Olumsuz söylem ve davranış İlgisizlik Düşük katılım Öfke dönüşümü Öfke kontrolü Tedavi 6) İkinci derece sonuçlar Kutuplaşma Canavarlaşma Tavırsal kutuplaşma Davranışsal kutuplaşma Kutuplaşmış yapı İki blok-Soğuk Savaş Barış inşası Kutuplaşmanın kaldırılması İnsani değerleri güçlendirme 7) Üçüncü derece sonuçlar Saldırganlık Nefretin yükselmesi: Kendini tahrip eden Nefretin yükselmesi: Diğerini tahrip eden Kendi kendine yeterli şiddet sarmalı, sıcak savaş Şiddetten kurtulma Barışı koruma 8) Temel sonuçlar Kendine travma İyileşme ve kapanma Diğerine travma, iyileşme ve kapanma Tahrip Uzlaşı Geçmişi temizleme Birlikte gelecek 9) Şiddet sarmalı üretimi Savaş kültürü Kazanan hedefi: -Daha fazla şan Kaybeden hedefi; -İntikam ve rövanş Savaş davranışı -Saldırgan söylem -Beden dili -davranış Savaş yapısı -Dikey -İtaatsizlikle dolu Kendi kendine yeterli barış sarmalı yaratma

Derin Kültür-Barışa Karşı Sendromlar ve Karşı Modeller CGT (Choseness-Glory-Trauma) Milliyetçilik Yurtseverlik Irkçılık Medeniyet üstünlüğü İlahi görev verilmişlik DMA (Dualizm-Manicheism-Armageddon) Dünya’yı iyi ve kötü olarak ikiye ayırma Kendisi ve diğeri ayırımı Tanrıya ve Şeytana inanma Ölüm kalım savaşı inancı Uyum, eşitlik ve barış: Çok zayıf, kuvvetlenmesi gerekir

Çatışma konsepti B A C B A C Çatışmanın nedenlerinin teşhis ve sonuçlarının tahmini I. İçsel durum: Teşhis- tahmin II. Dışsal durum: Teşhis-tahmin III. İlişkisel durum: Teşhis-tahmin IV. Müdahaleler: olumsuz tahminleri önlemek Teşhis 1) Bağlam İç çevre (Kültür) Dış çevre (Toplum) Yapı Araştırma Tedavi 2)Derin ABC üçgeni Derin tutumlar =Derin kültür =Kolektif bilinçaltı -Kültürel şiddet Derin davranış =Derin tabiat =temel ihtiyaçlar -doğal şiddet Derin çelişkiler =derin yapı -alt yapı -Yapısal şiddet İhtiyaçlar Haklar Saygınlık Tatmin Barış kültürü Barış Yapısı 3)Hedef üretme Değerler (Aktörler): Aktör çatışması Hedefler -Uyuşabilir -Farksız -Uyuşmaz Çıkarlar (taraflar) -yapısal çatışma Hedef sınırlama Sonuç analizi 4)Çatışma yüzeyi ABC üçgeni Tutum Empati Kabul edilebilirlik Davranış + Şiddetin yokluğu +Şiddetin Yokluğu Çelişki (Kök çatışma) Yaratıcılık +Sürdürülebilirlik Arabuluculuk Diyalog -Mapping -Meşrulaştırma -Bağlama = Çözüm B A C B A C

Çatışma Konsepti Çatışma= Tutum+ davranış+çelişki A, B, C yönelimli olabilir. C, A, B yönelimli olarak önce yapısal boyutta çıkar içsel boyutta filizlenir dışsal boyutta patlak verir. Farklı bir yönelim de geçerli olabilir. Galtung, C yönelimlidir. Tek yanlı yaklaşımlar; A, B veya C yanlıştır. Çözümler de tahrip edici olur. Bütüncül yaklaşım her üç boyutu kapsar. A ve B boyutlu yaklaşım özellikle tehlikelidir. “Kendi” ve “diğer” sonucuna götürür. A ve B boyutlu yaklaşım çatışma ve şiddeti eşitler. Şiddet kontrolünü amaçlar. “Güvenlik odaklı yaklaşım”.

Şiddete Karşı İki Yaklaşım Güvenlik yaklaşımı A ve B’yi diğerine uygular, C’yi göz ardı eder. Dört unsura dayalıdır: Bir düşman veya kötü taraf, şiddet, kötüyü yok etmek için güç, güvenlik Yaklaşım kötü taraf yok edildiğinde, zayıflatıldığında ve pasifize edildiğinde başarıya ulaşır. Barış yaklaşımı A, B ve C’yi dikkate alır. Dört unsura dayalıdır: çatışma, şiddet tehlikesi, çatışma transformasyonu (empatik, yaratıcı ve şiddete dayanmayan), barış. Bu aynı zamanda güvenlik sağlar.

Barışçı Çatışma Çözümü İçin Müdahaleler Barış kültürü: Barış eğitimi, ders kitaplarının içeriği, cadde ve okul isimleri, anıtlar ve müzelerin ayıklanması vs. Böylece barışı engelleyen, savaş ve şiddeti kutsayan öğelerin dönüştürülmesi. Barış yapısı kurulması: Kişisel, toplumsal ve devlet ve uluslararası sistem düzeyinde yatay ve dikey eşitlik, adalet sağlanması. Arabuluculuk (Mediation) Barış inşası (Peace building): İnsanları mevcut önyargılar ve düşmanlıklara rağmen barış işçileri/inşacıları olarak yetiştirmek. Şiddetten kaçınma, pasifizm (Nonviolence) Geçmişle hesaplaşma, gerçekleri ortaya çıkarma, özür, affetme, karşılıklı hakları kabul etme Müzakere ve uzlaşma