WALMART HALİDİN SÖNMEZ 130907032
WALMART TARİHÇESİ Wal Mart, adını kurucusu olan Sam Walton'un kısaltmasından alır. 1950 yılında Arkansas'a bağlı küçük bir kasaba olan Bentonville'de Dime & Nickle Store isimli minik bir dükkân sahibi olan Sam Walton, ilk büyük mağazası olan Wal Mart'ını 1962 yılında Arkansas'ın şehir merkezinde açtı. (Bugün bu mağaza, firmanın yeni yerinin yanında, müze olarak kalmıştır.) 10 yıl sonra 1972 yılında Wal Mart, kendisine büyüyebilmesi için daha büyük paralar kazandıracak olan borsaya girdi.
Asıl büyüme 1987 yılında Hypermarket adını verdiği, ilkinden 100 defa daha büyük olan dev süpermarkete taşınmasıyla başladı. 1991 yılında Meksika'nın başkenti Meksiko'daki Polanco semtinde ilk şubesini açtı. Rakibi olan Tesco İngiltere'de piyasayı ele geçirirken, Wal Mart da Meksika'da perakende satış yapan mağazalar konusunda ekonomiye hakim oldu. Wal-Mart'ın 2006 yılında Almanya'ya yayılma çabaları sonuç vermedi ve şirketin binaları Metro Group'a satıldı.
Wal Mart 374,5 milyar dolar (2007) ciro ile Amerikan perakende piyasasını elinde bulundururken, dünyanın en fazla ciro yapan şirketi ünvanını da aldı. 2009 yılı cirosu 404 Milyar Dolara , operasyonel karı 22,8 milyar Dolara ve net karı da 13.4 milyar Dolara ulaştı . Yine 2009 verilerine göre toplam varlıkları 163 milyar Dolar ve şirket değeri ise 65,285 Milyar Dolardır. Amerikan danışma ve araştırma şirketi Retail Forward'ın 2004 yılında yaptığı araştırmaya dayanarak yapılan hesaplamalara göre Wal-Mart 2010 yılına kadar 500 milyar dolar ciro yapacak.[2] Şirket, 2 milyon işçisi ile Amerika'nın en büyük sivil işçi çalıştıran kurumu olarak kayıtlara geçti.
Wal-Mart Stores Inc. Sam Walton tarafından kurulmuş dünya çapında şubeleri olan bir Amerikan perakende satış yapan mağazalar zinciridir. Amerika Birleşik Devletleri'nin birçok eyaletinde şubeleri vardır. Wal Mart, Amerika'nın önemli ekonomi dergisi Fortune'nun 2007 sayısında yer alan "Amerika'nın en büyük yatırımlarını yapan 500 şirket" (Fortune Global 500) raporunda "Dünya çapında yüksek ciro yapan şirket" olarak yer almıştır.[1] Wal Mart mağazalar zincirinde büyük çoğunluğu Amerika'da olmak üzere 2.1 milyon insan çalışmaktadır. Wal Mart'ın en önemli rakipleri Metro AG, Carrefour ve Tesco'dur.
DÜNYADAKİ DURUMU 4263 şubesi 660.000 çalışanı ile Amerika dışında 15 ülkede faaliyet göstermektedir Wal Mart 2008 verilerine göre Amerika'da 3.702 şube olmak üzere, Meksika, İngiltere, Japonya (Seiyu), Kanada ve Çin’de birçok şube açtı. Almanya ve Güney Kore'de piyasadan çekildi.
YAN KURULUŞLAR Sam's Club,
Asda
Walmart Kanada,
Vudu,
SWOT ANALİZİ Güçlü yönler (Strengths) Wal-Mart güçlü bir perakende markasıdır. Geniş bir yelpazede ürünlerin hepsini tek bir mağazada toplayabilir. Wal-Mart büyük ve küresel bir marka olması (örneğin Birleşik Krallık merkezli perakende ASDA'nın satın alınması).
Fırsatlar (Opportunities) Avrupa ya da Büyük Çin Bölgesi gibi belirli pazarlara odaklanarak, diğer global perakendecilerle birleşmek ya da stratejik ittifaklar kurmak. Yeni yerler ve mağaza türleri, pazardaki gelişmeyi kullanmak için Wal-Mart fırsatları sunar. Büyük süper merkezlerden yerel ve alışveriş merkezilerine odaklanarak yenilik yaratmak.
Tehditler (Threats) Bir numaralı olmak, yerel ve global rekabette hedef olduğunuz anlamına gelir. Global bir perakende ticaret şirketi olmak, faaliyet gösterdiğiniz ülkelerdeki siyasi sorunlara maruz kalmanız demektir. Yoğun fiyat rekabeti bir tehdittir.
Zayıf Yönler (Weaknesses) Wal-Mart, dünyanın en büyük bakkal perakendecisidir ve imparatorluğunun kontrolü büyüklüğü nedeniyle bazı bölgelerde zayıf bırakabilir. Şirket küresel, ancak nispeten az sayıda ülkede dünya çapında bir varlığı vardır.
TEŞEKKÜR EDERİM.