Sosyal Medyanın Devlet Yönetimine Etkisi AB 2017, Aksaray Universitesi 08-10 Şubat 2017 Sosyal Medyanın Devlet Yönetimine Etkisi Dr.ARZU Baloğlu Marmara Üniversitesi
SOSYAL MEDYA KAVRAMI Çeşitli kaynaklarda birçok farklı tanımı bulunabilir. Ancak yaygın olarak tanımlanması web 1.0’dan web 2.0’a geçiş aşamasında ortaya çıkmıştır. Sosyal medya, web 2.0'ın kullanıcı hizmetine sunulmasıyla birlikte, tek yönlü bilgi paylaşımından, çift taraflı ve eş zamanlı bilgi paylaşımına ulaşılmasını sağlayan medya sistemi olarak tanımlanmıştır.
Sosyal medya’da Tanıdığınız veya tanımadığınız insanlarla buluşup kolayca iletişimde bulunabilirsiniz. Kendi içeriklerinizi oluşturabilir, daha interaktif bir şekilde birebir veya toplumsal iletişim kurabilir, birçok dosya, resim ve video gibi içerikleri kolayca paylaşabilirsiniz. Halkın yoğun kullanımı ve üretilen paylaşımlar ile anında olayları haber almakta böylece gerekirse düşünme veya müdahale’ye geçilmektedir. Türkiye 2013 Gezi olaylarında en çok ve en hızlı bu ortamlardan süreci takip etmiştir. Basında yer almayan veya alamayan haber, yazı, yorum, resim, video gibi iletiler bu yolla halka ulaştırıldı, buradan da yeni kaynaklar, yeni süreçler ve hatta yeni tehditler oluştu.
Yine Türkiye 2014 senesinde çeşitli nedenlerde twitter ortamının kapanmasına şahit olmuştur. Geçmişte de hakaret, aşağılama gibi nedenler yüzünden zaman zaman youtube ortamının kapanması gibi müdahaleler görülmüştür. Halbuki devlet, toplum, basın, iş, eğitim, spor, sanat vs gibi konular en çok bu ortamlarda konuşulmakta ve yorumlanmaktadır. Halkın net ve özgür görüşünün paylaşıldığı bu ortamlar aslında gerek devlet gerekse iş dünyası açısından son derece faydalı veriler içermektedir. Bunların değerlendirilerek, halkın istekleri, sorunları, gelecek beklentileri, gerçek görüşlerinin analizi ile kullanışlı bilgiye ulaşılabilir. Bu da hem devletlerin çok arzu ettiği hem de ticari işletmelerin ürün geliştirmede kullanacakları gerçekçi bilgi haline dönüşebilir.
Sosyal medya dört ana kategoriden meydana gelir; Sosyal topluluklar (sosyal ağ siteleri, mesaj panelleri, forumlar, wikipedia) Sosyal yayıncılık (bloglar) Sosyal eğlence (sosyal oyunlar, diğer sanal eğlence uygulamaları) Sosyal ticaret (oylama, açık arttırma siteleri, çeşitli alışveriş siteleri ve sosyal vitrinler)
Sosyal Medya ve Toplum
Sosyal Medya ve Devlet
Barack Obama’nın gerek seçim döneminde gerekse daha sonra sosyal medya kullanımının başarısında önemli bir rol oynadığı bilinmektedir. Hala facebook sayfası en çok ziyaret edilen sayfalardandır.
Dünyada Sosyal Medya’da Tunus’ta 2010 yılının Kasım ayında polisin Sidi Bu Zeyd’teki protestocularının üzerine biber gazı attığına dair haberlerin Facebook ve YouTube üzerinden yayılmasıyla nefret tohumları ekilmeye başlanmıştı. Bu olayı körükleyen diğer olay ise meyve sebze satıcısı, işsiz ve üniversite mezunu olan bir gencin satış arabasına polis el koymuş ve genç bunun üzerine kendini yakmıştı. Bu olay ile fitillen insanlar Twitter üzerinden destek mesajları göndermişlerdi. Ardından ise Tunus’ta Yasemin Devrimi gerçekleşmişti. Bu devrim ile 23 yıllık Zeynel Abidin Bin Ali’nin diktatörlük rejimi yıkılmıştı.
Dünyada Sosyal Medya’da Diğer bir Arap Bahar’ını yaşayan Mısır’da muhalif blog yazarlarının iktidarın yaptıklarından hoşlanmadıkları zaman bloglarından yapılanları eleştirerek örgütlenmeye başladıklarını biliyoruz. Bu örgütlenmelere karşı Mısır hükümeti internette kesintilere gitmişlerdi. Ardından örgütlenen bu grup Mısır’da devrimi gerçekleştirdi yani hükümeti devirdi.
Dünyada Sosyal Medya’da Diğer bir örnek ise Wall Street’i işgal et kampanyası. Alexa O’Brein tarafından sosyal medyada kendi tepkisiyle başlatılmış ve bir hafta içerisinde yaklaşık olarak bin kişinin ona destek çıkacağını düşünememiş. İnternet üzerinden işgalin mesajını yayan protestocular ayrıca polis tarafından yapılan kötü muameleleri de sosyal medya aracılığıyla halka duyurmuşlardı. Bu protestoların amacı şirketlerin açgözlülüğünü ve giderek artan gelir dağılımının eşitsizliğini durdurmaktı. Yani dolaylı yoldan devletin politikasını etkilemekti.
Tweet Geçmek Twitter, tam anlamıyla sosyal medya devrimini yaşatan bir araç. Facebook ve diğer pek çok sosyal mecranın aksine Twitter’ de çok daha fazla kitleye ulaşmanız mümkün. Twitter yaratıcı kullanımlara açık ve özellikle “ olay yerinden bildirme” algısıyla da aktif olarak kullanılan bir yeni medya yayın organı haline gelmiş durumda. Bu yönüyle de özellikle medya çalışanlarının ilgisini de çekmiş olması gayet doğal. 1. Körfez Savaşı’ ndan itibaren medyaya hakim olan “ anındalık” ilkesine direk hitap eden bir araç olarak karşımıza çıktı 3G teknolojisi, akıllı telefonlar, tabletler CNN tipi gazeteciliğin son bariyerlerini de yıkmış oldu. Bir haberi duyduğumuz an, herkesten önce “tweet geçmek” günümüzde Twitter’ in raconu haline geldi.
Sosyal Medya İle Stratejik Planlama Pazarlama alanında çalışanlar, politika geliştirmek için pazar araştırmasının birkaç varyasyonuna göre değerlendirme yapıyorlar. İlki, birincil araştırma ki sadece araştırma amaçlı toplanan bilgi, Diğeri ise ikincil araştırma o da hali hazırda elde olan bilgi anlamına gelmektedir. Bu bilgilerin toplanması için kullanıcıdan yapması gereken bir şey istenmemekle birlikte, aslında kullanıcı internette gezinerek, izleyerek, izlenerek, yayınlayarak yani aktif oldukça istenen bilgi otomatik olarak oluşuyor. Bu durumda kullanıcının aktif olarak ortamda bulunması araştırmacılara fayda sağlıyor Stratejilerde kullanıcıları bu yöne doğru çekiyor
Niceliksel sosyal medya araştırması aşağıdaki adımları içerir; Takip ve Geri besleme: Bu süreç 4 temel sorunun cevabını bulmaya çalışır; Araştırma sözcüğü kaç kez bulundu? Arama sözcüğü ne zaman bulundu? Arama sözcüğü nerede bulundu? Aramayı yapan kişinin profili nedir?
2. Hissiyat Analizi: 3. İçerik Analizi: Bu analiz, insanların bir nesneyle ilgili ne düşünüp hissettiklerini ortaya çıkarmaya çalışır. Bu analiz de 4 adımdan meydana gelir; Arama, bulma ve tahlil etme İlginin bileşenlerinin ortaya çıkarılması Hissin ortaya çıkarılması Ham verinin bilgiye dönüştürülmesi 3. İçerik Analizi: Bu analiz ise niteliksel veri setleri ile ana tema ve kavramın varlığının tanımlamada kullanılan bir analiz yaklaşımıdır. İnsan davranışlarını değerlendirmede son zamanlarda kullanılan en etkin araç sosyal medyadır. Reklamcılar çeşitli teknolojik imkanlarla kullandıkları tekniklerle davranış modellerine ulaşıp ona uygun reklam kampanyaları hazırlamaktadırlar.
İlginiz için teşekkürler. www.arzubaloglu.com karzubaloglu@gmail.com