OTİZM.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Selda KUTLU Ümraniye RAM Müdürü
Advertisements

FAD İ ME AKAGÜNDÜZ SEVG İ SUBA Ş I Aralık OTİSTİK BİREYLERİN ÖZELLİKLERİ SINIFLANDIRMA TANI DEĞERLENDİRME ARAÇLARI OTİZMİN NEDENLERİ EĞİTİM.
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
ÇOCUK GELİŞİMİNE GİRİŞ
CP HASTALARINDA SOSYAL HİZMETLER. CP hastalıklı bireyin temel özbakım, sosyal ve mesleki becerileri kullanabilecekleri yeterlilik düzeyine ulaşabilmeleri.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
TÜRK KÜLTÜRÜNÜ OLUŞTURAN UNSURLAR VE TÜRK KÜLTÜRÜ
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
UYGULAMALI DAVRANIŞ ANALİZİNİN KÖKLERİ. AÇIKLAMALARIN KULLANIŞLILIĞI Kullanışlı bir kuram; ● Kapsayıcılık ● Doğrulanabilirlik ● Gözleme dayalılık ve ●
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Filiz DİKİCİ Psikolojik Danışman ÜSTÜN ZEKALILAR.
ERGENLİK DÖNEMİNDE GÖRÜLEN PSİKOLOJİK PROBLEMLER.
Yaygın Gelişimsel Bozukluklar
Sözsüz İletişimin Özellikleri
FRAJEL-X
ÖZEL GEREKSİNİMLİ BİREYLER VE ÖZEL EĞİTİM
Pazarlama İlkeleri.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
2 NİSAN DÜNYA OTİZM FARKINDALIK GÜNÜ
Çocuklarda Davranış Ve Uyum Sorunları
OBSESİF KOMPULSİF BOZUKLUK
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Bireysel Farklılıklar ve Öğretim Tasarımı
Bu BEP’in Geliştirildiği BEP Toplantısı
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
Ankara Halk Sağlığı Müdürlüğü
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Bütünleştirme uygulamaları
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
Tek-gen Hastalıkları.
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
Sağlık Bilimleri Fakültesi
DÜNYA ENGELLER GÜNÜ.
AİLE EĞİTİMİ.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
OTİZMİN TARİHSEL GELİŞİMİ, TANIMI VE SINIFLANDIRILMASI
ŞEKİLLER.
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖĞRENME STİLLERİ.
Bedensel Büyüme ve Psiko-Motor (devimsel) Gelişme
Oyun İçine Gömülü Öğretim
VELİ SEMİNERİMİZE HOŞGELDİNİZ
Örgüt yapısı ve özel eğitim
AİLE TUTUMLARI.
Gelişim ve Temel Kavramlar
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Öğrenme Güçlüklerinin Tanımı ve Nedenleri
ÖĞRENME.
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
ÜNİTE 15 ÜSTÜN ZEKALI ÖĞRENCİLER
Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve ÖZEL EĞİTİM
Sunum transkripti:

OTİZM

OTİZM-VİDEO

OTİZM NEDİR Otizm doğuştan gelen ve belirtileri yaşamın ilk üç yılında kendini gösteren bir gelişimsel yetersizlik ve nörolojik bozukluktur. Otizmin sözcük anlamı “içine dönük” tür; eskiden çocukluk şizofrenisi olarak da tarif edilirdi. Doğuştan varolabildiği gibi, üç yaşa kadar olan dönemde de başlayabilir. Bununla birlikte otizmde 18 ayın altında güvenilir biçimde tanı koymak mümkün değildir.

KİMLERDE GÖRÜLÜR Son 30 yılda otizm tanısı konan çocuk sayısında hızlı bir artış yaşandı. 30 yıl önce her 2 bin 500 çocukta bir sıklıkta konulan otizm tanısı, günümüzde her 500 çocukta bir sıklıkta konuyor. Erkeklerde görülme sıklığı kızlardan dört kat fazladır. Kızlarda daha ileri düzeyde seyreder.

NEDENLERİ Bazı ailelerde daha sık rastlanması nedeniyle kalıtsal (genetik) olabileceği düşünülmektedir. Ancak henüz geni ya da genleri belirlenmiş değildir. Nörolojik, beyindeki yapısal ya da işlevsel bozukluklardan kaynaklanan bir yetersizlik olduğu kabul edilir. Otistik bozukluğun ilk ortaya çıktığı yıllarda, otizmin anne-baba özellikleriyle ve çocuk yetiştirme biçimleriyle ilgili olabileceğine yönelik görüşler öne sürülmüştür.

NEDENLERİ Yapılan araştırmalar, otistik bozukluğun anne-babaların kişilik özelikleriyle, çocuk yetiştirme biçimleriyle ve ailesel özelliklerle (etnik köken ya da sosyoekonomik durum gibi) ilişkili olmadığını göstermiştir; ancak bu durum ispatlanmış değildir. Edinsel hastalıklar(Kronik ağır metal zehirlenmesi). Kurşun, civa ve metalin vücuttan atılamayıp beyinde sosyal ilişkiyi yönlendiren lobta birkmesi. Örnek: Aşı

Otizm tablosuna yol açan genetik/metabolik hastalıklar NEDENLERİ Otizm tablosuna yol açan genetik/metabolik hastalıklar Çölyak hastalığı Fenilketonüri Frajil X sendromu Down sendromu Joubert sendromu Prader-Willi sendromu Tuberoskleroz Kreatin sentez (GAMT) yetersizliği Smith-Lemli-Opitz sendromu Ornitin transkarbamo-ilaz yetersizliği Fosforibozilpirofosfat yetersizliği Inozin 5-fosfat dehidrogenaz yetersizliği Histidinemi/Histidinüri Lesch-Nyhan hastalığı Adenilosüksinat liaz yetersizliği ADA yetersizliği 5'-Nükleotidaz süperaktivitesi Dihidroksiprimidin

OTİZM Bu tabloda görülen hastalıkların çoğu doğumda ya da doğumdan sonraki ilk aylarda klinik belirtilerini gösterirler. Halbuki birçok otistik çocuk 1 yaşından sonra ama 3 yaşından önce belirti vermeye başlarlar.

AĞIR METAL ZEHİRLENMESİ Uz. Dr. Cem Kınacı’nın 700-800 hasta üzerinde yaptığı tespitlere göre otistik hastaların tümüne yakın bölümünde ağır metal zehirlenmesi vardır. Ülkemizde en çok kurşun zehirlenmesi görülmekte onu cıva zehirlenmesi takip etmektedir. Arsenik, kadmiyum ve uranyum zehirlenmeleri daha az görülmektedir.

OTİZM Gelişimsel Yetersizlik Zihin Özürü Otistik Bozukluklar Otizm Rett Sendromu Çocukluk Disintegratif Bozukluğu Atipik Otizm Asperger Sendromu

OTİZM TANISI İleri derecede bir gelişimsel yetersizlik kategorisidir. Üç yaştan önce başlar. (a) Sosyal etkileşimde, (b) iletişimde ve hayali oyunda önemli geriliklerle ve (c) çeşitli takıntılarla kendini gösterir

RETT SENDROMU Otistik bozukluklar içinde genetik temeli tam olarak belirlenmiş olan tek kategoridir. Yalnızca kızlarda görülür. Bir-dört yaş arasında başlar. Daha önce kazanılan beceriler yitirilir. Ellerin amaçlı kullanımı ortadan kalkar; yinelemeli el hareketleri başlar. El hareketleri en tipik özellikleridir.

ÇOCUKLUK DİSİNTEGRATİF BOZUKLUĞU Çok seyrek rastlanılır. En az ilk iki yıl normal gelişim görülür. Bozukluğun başlamasıyla, daha önce kazanılmış olan beceriler hızla yitirilir. Çoğu çocuğun zihinsel becerileri, ileri derecede zihin özürlü düzeyine kadar geriler ve bu çocuklar birkaç yıl içinde otistik özellikleri tamamıyla gösterirler

ATİPİK OTİZM Diğer kategorilerin hiç birine uymayan çocuklar için kullanılan kategoridir. Tanı almamış otistiklerdir

ASPERGER SENDROMU Dil gelişim sorunu görülmez. Bu en ayırıcı özellikleridir. Fakat dillerini diğerlerinden farklı kullanırlar. Örneğin sadece ilgi duydukları alanla ilgili konuşurlar. Bu kişiler meslek edinebilirler, evlenebilirler Sosyal etkileşimde sorunlar görülür. İlgi ve etkinlikler sınırlıdır. Zeka normal ya da normal üstüdür.

Yüksek İşlevli Otizm DSM IV’te yer almaz; bunun bir alt kategorisi değildir. Asperger sendromundan tek farkı, dil gelişiminde gerilik görülmesidir. İki yaşa kadar tek sözcük, üç yaşa kadar ise cümlecik kullanımı çok sınırlıdır. Zeka geriliği görülmeyen, zekası normal ya da normal üstü olan otistik çocuklardır.

EK ÖZÜRLER/RAHATSIZLIKLAR Yaklaşık %80’ininde zihin özürü Görme, işitme gibi duyusal bozukluklar Aşırı duyarlılık ya da aşırı duyarsızlık Yaklaşık üçte birinde havale

En yaygın belirtiler şunlardır: YAYGIN BELİRTİLERİ Otizmin belirtileri ve özellikleri farklı düzeylerde görülebilir. Her bir otistik birey farklı özellikler gösterebilir. En yaygın belirtiler şunlardır: Nesne Takıntıları: Nesneleri döndürme, onları sıraya dizme, koklama, yalama vb. Hareket Takıntıları: El çırpma, sallanma, koşma, zıplama, dönme gibi yinelemeli davranışları uzun sürelerle yapmak İlgi Takıntıları: bilgisayarlar, uçak kazaları gibi konularla aşırı derecede ilgilenmek Düzen Takıntıları: Günlük yaşamda belli rutinleri belli şekillerde yapma konusunda aşırı ısrarcı olma (örneğin, okula aynı yoldan gitmek, hep aynı tabaktan yemek yemek vb)

YAYGIN BELİRTİLERİ Başkalarının yaptıklarına ilgisiz kalma Diğer çocuklarda iletişimde isteksizlik Uygun olmayan gülmeler Göz kontağında sınırlılık Acıya karşı duyarsızlık Çevreye ya da kendine yönelik saldırganlık Aşırı hareketlilik ya da hareketsizlik Tehlikeler karşısında duyarsızlık Dil ve konuşma sorunları Gülümseme, sarılma, okşama gibi duygu gösterimlerine karşı duyarsızlık

YAYGIN BELİRTİLERİ Seslenildiğinde duymuyormuş gibi davranmak Gereksinimlerini ifade etmede zorluk Öfke nöbetleri Bazı becerilerde diğer becerilere kıyasla daha ileri ya da geri olmak Yalnızlığı yeğlemek Bazı duyularda aşırı duyarlılık; örneğin otistiklerin %40’ında belli seslerden rahatsızlık duyulması Kendinden ‘sen’ veya ‘o’ diye bahsetme vardır

YAYGIN BELİRTİLERİ Bu belirtilerin yaklaşık yarısı ya da daha fazlası görülürse otizmden şüphelenebiliriz.

TANILAMA NASILDIR? Tüm yetersizlik alanlarında olduğu gibi otistik bozukluklarda da erken tanı çok önemlidir. Çocuklara yönelik yapılacak olan eğitim ve sağaltım uygulamalarının etkililiği yaşla yakından ilişkilidir.Bu uygulamalara ne kadar erken yaşta başlanırsa o kadar etkili sonuçlar alınabilmektedir. Oğuz hocanın otistiklerde tanı asetatlarını göster

Kullanılan araçlar şunlardır: TANILAMA NASILDIR? Tanıda, sosyal etkileşim, iletişim becerileri ve davranışlardaki farklılıklar ele alınmaktadır. Kullanılan araçlar şunlardır: Çocukluk Otizmi Dereceleme Ölçeği (Schopler ve diğ., 1980) Ev ortamında gözlemler yapılarak tanı konulmaktadır.

TANILAMA NASILDIR? Akkök, Gökler, Öktem, Reid ve Sucuoğlu (1995) tarafından Türkçeye çevrilmiş ve geçerlik ve güvenirlik çalışmaları yapılmıştır. Davranış Derecelendirme Ölçeği (Barthelemy ve diğ., 1989) Sucuoğlu, Öktem, Akkök ve Gökler (1996) tarafından Türkçeye çevrilmiştir.

YETERSİZLİK ALANLARI 1-Sosyal etkileşim 2-Dil ve iletişim 3-İlgi ve davranışlar

Sosyal Etkileşim Sorunları YETERSİZLİK ALANLARI Sosyal Etkileşim Sorunları Sosyal etkileşim için gerekli sözel olmayan davranışlarda yetersizlik Yaşa uygun akran ilişkileri geliştirememek Başkalarıyla ilgi paylaşımında sınırlılık Sosyal-duygusal davranışlarda sınırlılık

YETERSİZLİK ALANLARI İletişim Sorunları Dil gelişiminde gecikme Karşılıklı konuşmada zorluk Sıra dışı veya yinelenen dil kullanmak Gelişimsel düzeye uygun olmayan oyun

İlgi ve davranışlardaki sorunlar YETERSİZLİK ALANLARI İlgi ve davranışlardaki sorunlar İlgi takıntıları Düzen ve rutin takıntıları Davranış takıntıları Nesnelerle ilgili sıra dışı ilgi ve takıntılar

SIRA DIŞI YETENEKLERİ Otistik bireylerin yaklaşık %10’unda üstün yeteneklere rastlanır. Bunlardan bazıları şöyledir: Çok küçük yaşta okuma-yazma öğrenmek Enstrüman çalmak Uzun metinler ezberlemek Karmaşık aritmetik işlemler yapmak

TEMPLE GRANDIN

NE YAPMALI Eğitimin etkili olabilmesi için şu öneriler dikkate alınmalıdır: Eğitime oldukça erken başlanmalıdır. Eğitim yoğun ve kesintisiz olmalıdır. Bire-bir eğitime ağırlık verilmelidir. Eğitimde özel bir müfredat kullanılmalıdır. Çocuğun bireysel özellikleri dikkate alınmalıdır.

EĞİTİMLERİ Kaynaştırma (Destek Eğitim Odası) Özel Eğitim Sınıfı(Hafif OÇEM) Özel Eğitim Sınıfı(Orta –Ağır OÇEM) Özel Eğitim Uygulama Merkezleri 1. ve 2. Kademe. Özel Eğitim İş Uygulama Merkezleri Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi

BİRKAÇ ÖNERİ Alüminyum folyo? Dondurulmuş gıda tüketimi? Dip balıkları? Sosyo-ekonomik durum?