Yük - İstif.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Maliye Bakanlığı Strateji Geliştirme Başkanlığı Operasyonel Planlama Stratejik Yönetim Dairesi.
Advertisements

Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Mastarlar.
Serbest muhasebeci mali müşavir sigortası. Serbest muhasebeci mali müşavir sorumluluk sigortası Bu sigorta ile Sigortacı, Sigortalının vermekte olduğu.
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
YEDEKLEME NEDIR? Gülşen Güler. YEDEKLEME NEDIR? Yedekleme, en genel anlamıyla, bir bilgisayar sistemini işlevsel kılan temel birimlerin, üzerinde çalışan.
Sağlık Gözetimi ve Çalışma Ortamı Gözetimi
ELLE YÜK KALDIRMA VE TAŞIMA İŞLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
VEREM NEDİR? NASIL BULAŞIR? KORUNMA YOLLARI NELERDİR? HAZIRLAYAN : FATMA SALDUZ.
Konu : Araçların Boyutları – Yükleme – Tehlikeli Madde – Otoyol Koruyucu Tertibatı – Bisiklet ve Yaya 1-) Araçlar yüklenirken.
PNÖMATİK SİSTEM.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
FATİH MERCAN GÖKSU İ.Ö.O 5/B SINIFI ÖĞRENCİSİ SİLİFKE/MERSİN
Sözsüz İletişimin Özellikleri
TARIM ALANI. Okulumuz serası Çukurova Kalkınma ajansı projesi kapsamında 2013 yılında yapılmıştır. Seralarımız toplam 1.5 dönüm olmak üzere iki seradan.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
EGE SÜRÜCÜ KURSU NEDİM METE (BİZİM HOCA) KADİR MALÇOK 1.
TOBİN VERGİSİ.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
TALEP (İstem).
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
CARGO HANDLİNG GENEL BİLGİLER
YÜK-İSTİF.
İÇİNDEKİLER NEGATİF ÜS ÜSSÜ SAYILARIN ÖZELLİKLERİ
DENİZ ÜZERİNDE YAĞIŞ ÖLÇÜMÜ
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
Haritadaki Kısaltmalar ve Semboller
1. RİP Kıyıdan / Plajdan denize doğru olan bir akıntıdır.
Konu 5: Reasürans Anlaşmalarının genel özellikleri
ELLE TAŞIMA İŞLERİ YÖNETMELİĞİ
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
İŞ SAĞLIĞI ve GÜVENLİĞİ EĞİTİMİ
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
HALİM GÜNEŞ.
1. KAZAZEDEYE YAKLAŞMA.
SAĞLIK KURUMLARINDA KARAR VERME YÖNTEMLERİ
Arazinin Tesviye Edilmesi ve Doğrusal Programlama Tekniği
İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ KARŞILAŞTIRMA ÖLÇÜTLERİ
Fluvyal Jeomorfoloji Yrd. Doç. Dr. Levent Uncu.
KELİME-SÖZCÜK NEDİR? Cümlenin anlamlı en küçük birimlerine ya da tek başına anlamı olmadığı hâlde cümle içinde anlam kazanan anlatım birimlerine kelime.
Buluş nedir?.
AKIŞKAN STATİĞİ ŞEKİLLER
MADDENİN DEĞİŞİMİ VE TANINMASI
Sözleşme Sözleşme Türleri
HASAR ETKİN FON YÖNETİMİ AÇISINDAN HASAR ÖDEMESİ VE HASAR BİRİMLERİ ARASINDA KOORDİNASYON.
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
CİHANGİR MAHALLESİ YAPISAL RİSK ANALİZİ
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
MADDEYİ TANIYALIM.
Ölçü transformatorları
PROGRAMLAMAYA GİRİŞ VE ALGORİTMA
SPORDA DİKKAT.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK. BÖLÜM 13 STATİK ELEKTRİK.
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DOKU KÜLTÜRÜ VE BİYOTEKNOLOJİ İLE İLGİLİ PROBLEMLER
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Işığın Kırılması.
KUVVET VE SÜRTÜNME KUVVETİ
Kesikli Olay benzetimi Bileşenleri
KARIK SULAMA YÖNTEMİ Prof. Dr. A. Halim ORTA.
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
İş Hukukunun Kapsamı İSTİSNALAR.
Nitel Araştırmalar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
A.Ü. GAMA MYO. Elektrik ve Enerji Bölümü
Sunum transkripti:

Yük - İstif

Balya Ve Dökme Yük Kapasiteleri ; Gemi kapasite planlarında ambar kapasiteleri , balya kapasitesi ve dökme kapasite olarak ayrı ayrı verilmiştir. Bu kapasiteler yüklenecek yüke bağlı olarak ambarların hacmini göstermektedir . Eğer bir ambara dökme yük yüklenecek ise; o ambarın dökme yük kapasitesi , yüklenecek yükün stoveç faktörüne bölündüğünde , o ambara o dökme yükten kaç ton yükleyebileceğimizi bulabiliriz .

Örneğin ; Dökme yük kapasitesi 120 Örneğin ; Dökme yük kapasitesi 120.000 cuft olan bir ambara stoveç faktörü 50 olan bit tahıl yükünden 120.000 / 50 = 2.400 ton yüklenebilir. Ambarın Balya kapasiteleri ise ambalajlı yükler için kullanılır .

Yine yukarıdaki gemiyi örnek olarak kullanacak olursak , bu sefer ambarın balya kapasitesinin 100000 cuft olduğunu görürüz . Bu ambara stoveç faktörü 80 olan pamuk balyaları yükleyecek olursak ; 100000/80=1250 ton pamuk yükleyeceğimizi hesap ederiz .

Bu açıklamalardan anlaşılan , bu ambarın dökme yük kapasitesi , balya kapasitesinden daha büyük olduğudur . Bu fark daha önce de belirtildiği gibi hem postalar arası boşluklardan kaynaklanır hem de istiften dolayı yitik hacim ‘BrokenStowage’ kaybından ortaya çıkar .

Güverteye İstif ; Gemilerin detveytine göre tam yük alabilmek için bazen güverteye de yük yüklenir . Ancak güverteye yük yüklemek birtakım özel şartları gerektirir . Güverteye yüklenecek yükler hem kendisi risk altındadır hem de gemiye zarar verebilir.

Onun için , güverte yükleri taşıyan ile yükleyici arasında yapılan özel bir anlaşma ile yüklenir . Bu anlaşmada yüke ait bütün risklerin yükleyiciye ait olduğu ve gemi emniyeti söz konusu olduğunda kaptanın bu yükler üzerinde her türlü tasarrufunun olacağı belirtilir .

Güverte yükünden kaynaklanan riskleri aşağıdaki gibi sıralayabiliriz ; Güverte yüklerinin deniz suyu veya yağmurdan ıslanabileceği riski . Bu yükler gemi stabilitesine negatif etki yaparlar , yani güverte yükleri ‘GM’ in küçülmesine sebep olur . Stabilite ile ilgili olarak bazı güverte yükleri ıslandığı zaman ağırlıkları daha da artar ve ‘GM’ in daha da küçülmesine sebep olur .

Gemideki yük bağlama donanımları , yani mapalar uygun yerde olmayabilir. Bu durum geminin ve yükün emniyetini ters yönde etkiler. Eğer yükleyiciden güverteye yükleme müsaadesi alınmamışsa , bütün ticari sorumluluk armatöre ait olur .

Güvertesine yük yükleyen gemiler kötü havalardan kaçmak mecburiyetindedirler .

Bu durumlar da seferin uzamasına neden olur Bu durumlar da seferin uzamasına neden olur. İşte güvertesinde yük yükleyecek gemi kaptanları yukarıdaki tehlikeleri göz önünde bulundurarak , planlarını yapmak ve kararlarını buna göre vermek durumundadır .

Yüke Ait Bilgiler ; Gemilere yüklenecek yük çok çeşitli olduğundan , bunlara ait bilgileri akılda tutmak imkansızdır . Onun için her bir yük yükleneceği zaman , o yük ile ilgili bilgileri elde etmeliyiz . Daha öncede belirtildiği gibi bu bilgiler çeşitli kitaplardan veya yükleyiciden temin edilebilir.

Aynı zamanda yüklenecek yüke ait ; Uluslararası kurallar , Yükleme limanı kuralları, Boşaltma limanı kuralları hatta transit uğranacak limanların kuralları dahi iyice öğrenilmelidir. Özellikle tehlikeli birtakım gecikmelere neden olabileceği ve bunun sonucu olarakda büyük zararlara uğranılacağı hiç akıldan çıkarılmamalıdır .

Örneğin ; Süveyş kanalından transit geçecek gemiler , tehlikeli yüklerini kanal idaresine bildirmeleri gerekir. Aksini yapan gemiler tespit edildiğinde kanal geçişi engelleneceği gibi ağır para cezalarına çarptırılır. Yüklere ait bilgiler , İstif , Ayrım , Bağlama ve havalandırma gibi konularda zabitlerine rehberlik yaparlar .

Aşağıdaki listede yüklerin üzerine yapıştırılan işaretlerin ne anlama geldiği belirtilmiştir.

Ayrıca yüklere ait çeşitli bilgileri içeren kitaplarda ; yükün adı özelliği istif faktörü ve ambalaj şekli ile o yükün taşınmasında özen gösterilmesi gereken hususlar belirtilmiştir. Gemi zabitleri bir yükü yüklemeden evvel bu bilgileri öğrenip gerekli tedbirleri almalıdırlar .

Aksi durumda yükleme – taşıma – boşaltma esnasında yük hasar görebilir . Bu hususun sorumluluğu ise geminin olacaktır. Bazı yüklere gerekli özen ve dikkat gösterilmez ise bu yükte ortaya çıkabilecek değişiklikler gemiye de hasar verebilir hatta gemiyi batırabilir .

Örneğin ; kendiliğinden sulanan dökme yükler, eğer uygun yüklenmemiş ise veya tavsiye edildiği gibi taşınmıyorsa , sulanıp kaygan hale gelebilir . Bu durum saç yırtılması sonucu geminin batmasına neden olabilir .

İşte 1970 li yıllarda rutubetli konsantre çinko yükleyen ve Deniz Nakliyat Şirketi’ne ait Amasya gemisi Biscay Körfezinde bu sebepten dolayı battı ve 9 denizcimiz bu yüzden hayatını kaybetti …

Stoveç kitaplarında yüklere ait bilgiler alfabetik sıraya göre verilmiştir . Aşağıda Thomas’a ait Stoveç kitabından alınan örnekler bilgi için verilmiştir .

YÜK KOMPARTIMANLARI Yük Bölümleri ; Kuru yük gemilerinde yüklerin yüklendiği yerlere yük bölmeleri denir. Bunlar ; Dip Ambarlar Gladoralar Lokerler ‘ den oluşmaktadır .

Bu bölmelere yüklenen yüklerin hasar görmeden ; istif edilmesi , Taşınması , Boşaltılması ve teslim edilmesi için gemi kaptan ve zabitlerine düşen birçok görev vardır. Eski gemilerde dip ambarların tabanı yani tank toplar , kalın tahtalar ile döşenmişti .

Bundan amaç yükün gemi bünyesi ile temas ederek hasar görmesini önlemekti . Yine bu tip gemilerde ambar ve gladoraların alabandalarına tahtalar yerleştirilmiştir . Böylece yükün soğuk ve rutubetli yüzeylere teması önlenmiş olmaktadır .

Ayrıca dip ambar ve gladoraların çeşitli yerlerine yükü bağlamak için mapalar kaynatılmıştır . Bütün bu tedbirler yükün hasar görmesine engel olmak içindir .