CARGO HANDLİNG GENEL BİLGİLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hâsılat kavramları Firmaların kârı maksimize ettikleri varsayılır. Kâr toplam hâsılat ile toplam maliyet arasındaki farktır. Kârı analiz etmek için hâsılat.
Advertisements

BULUT BİLİŞİM GÜVENLİK VE KULLANIM STANDARDI M. Raşit ÖZDAŞ Huzeyfe ÖNAL Zümrüt MÜFTÜOĞLU Ekim 2013.
Entegre Savaş Zararlı ve hastalık etmenlerine karşı kullanılan çeşitli yöntemlerin birbirini tamamlayıcı, ekosistemdeki dengeyi koruyucu şekilde uygulanmaları...
COĞRAFYA PROJE ÖDEVİ ÖZGÜR SÖNMEZ 10/A Ulaşım Nedir ?
KIRSAL KALKINMA EYLEM PLANI ( )
ARAZİ ROBOTU KAVRAMSAL TASARIMI
ELLE YÜK KALDIRMA VE TAŞIMA İŞLERİNDE İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
ŞİRKETLER HUKUKU Genel Olarak Şirketlerin Sınıflandırılması ve Temel Özellikleri Ar. Gör. Nevfel AKKAŞOĞLU.
1 Caner GÖK Uzman. YÜZEYSEL SULAR VE YERALTI SULARININ İZLENMESİNE DAİR YÖNETMELİK Sayılı 11/02/2014 tarihli R.G.  Amaç Ülke genelindeki bütün.
AİLE HEKİMLİĞİ UYGULAMASINDA KARŞILAŞILAN SORUNLAR VE ÇÖZÜM ÖNERİLERİ ÇALIŞTAYI 15 – 16 KASIM 2011 GRUP 2 İDARİ VE MALİ İŞ VE İŞLEMLER HAKKINDA SORUNLAR.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
DONANIM VE YAZILIM.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
DİRENÇ. Cisimlerin elektrik akımını geçirirken gösterdiği zorluğa direnç denir. Birimi ohm olup kısaca R ile gösterilir. Devredeki her elemanın direnci.
ARDA KIRTASİYE. İ nsano ğ lunun ilk hesap makinesi abaküsdür ve abaküse benzeyen ilk araçlar bundan 3,000 sene önce kullanılmı ş tır. Otomatik hareketlerden.
YOZGAT TAPU VE KADASTRO XXII. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ Takım Lideri : Elvan SİVAS Takım Raportörü : İsmail AKSOY Takım Üyeleri :Seval ŞAHİNER Onur EREN Hakan.
Hazırlayan İSMAİL ŞAHİNER. SORU ÇÖZERKEN!!! Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur. Önce soru okunur. Daha sonra parça (metin) okunur.
9. Hafta KAMU HİZMETİ. HEDEFLER Kamu hizmeti kavramını tanımlayacak Kamu hizmeti türlerini öğrenecek Kamu hizmetine hakim olan ilkeleri öğrenecek Kamu.
Bilgi İşlem Departman Bütçelenmesi-1 Günümüzde Toplam Kalite kavramı yaygın olarak bahsedilmekte ve şirketler tarafından uygulanılmasına çalışılmaktadır.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
KİŞİSEL HİJYEN.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
YÜK-İSTİF.
Yük - İstif.
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
GENEL MUHASEBE.
İMAL USULLERİ PLASTİK ŞEKİL VERME
SAĞIM Sağım, süt ineği işletmelerinin en önemli, aşırı özen gerektiren ve aynı zamanda en zor işlerinden birisidir. Günde 25 kg süt veren bir ineğin el.
BİREYSEL MOTİVASYON TEKNİKLERİ
Düzgün iş.
Mutfak Hizmetleri Yönetimi
Uçak Bileti Değiştirme
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
STORAGE BÜŞRA KARADENİZ
Buluş nedir?.
Kırınım, Girişim ve Müzik
ÇOCUK KORUMA HİZMETLERİNDE KOORDİNASYON STRATEJİ BELGESİ
İK MAKALESİ.
BANKALARIN ORGANLARI GENEL KURUL
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
COŞKUNLAR SÜRÜCÜ KURSLARI Trafik ve Çevre Bilgisi
Benzetim 11. Ders İmalat Yönetimde Benzetim.
Ölçü transformatorları
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
Cerrahi El Yıkama.
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
HESAP KAVRAMI VE İŞLEYİŞİ
MODÜL 5.1 arabuluculuk AŞAMALARININ GÖZDEN GEÇİRİLMESİ
BORÇ.
Nitel Araştırmalar.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
RASTGELE DEĞİŞKENLER Herhangi bir özellik bakımından birimlerin almış oldukları farklı değerlere değişken denir. Rastgele değişken ise tanım aralığında.
SESBİLGİSEL GELİŞİM Dil EdİNimi-4. Hafta.
KİMYA DERSİNİ SEVMENİN YOLU
Sunum transkripti:

CARGO HANDLİNG GENEL BİLGİLER YÜK İSTİF CARGO HANDLİNG GENEL BİLGİLER

Deniz ticareti yapan gemilerin %2’sini yolcu gemileri , geri kalan %98’lik bölümü ise yük gemileri oluşturmaktadır. 18. yüzyılda deniz ticareti korsanlık ve kaçakçılık gibi kanunsuz yollardan yapılıyordu.

19. yüzyılda deniz ticareti daha düzenli bir hale gelmiştir. 20. yüzyılda ise uluslar arası denizcilik örgütünün çalışmaları sonucunda taşıyan ve taşıtan arasında yetki ve sorumluluklar belirlenmiştir. Deniz ticareti geliştikçe deniz sigortasına ihtiyaç duyulmaya başlandı.

Böylece 1893 tarihli ‘’Harter Arc’’ kuralları ile 1936 yılında ‘’uluslar arası denizde mal taşıma kuralları’’ kabul edilmiştir. Bu kurallarla yükleme, boşaltma, istif,taşıma süresince yüke ihtimam ve yükün teslimi konularında armatörlerin sorumlulukları ile bu sorumlulukların limitleri belirlenmiştir.

1921’de Uluslar arası Deniz Hukuku Komitesi tarafından ‘’Hague Rules’’ kaideler düzenlenmiştir. Bu kaideler, armatörün konşimento tanziminden doğan sorumluluklarını düzenlemiştir.

Yük Taşıma prensipleri Bir yükün teslim alınıp yüklenmesi ,istif edilmesi, bağlanması, hasarsız taşınması, boşaltılması ve tam teslim edilmesi ancak bir takım prensiplere uyularak yapılabilir. Gemi zabitleri işlerini iyi biliyorlarsa bu prensipleri uygulayabilirler.

Yük taşıma kapasitesi Gemiye ne yükleyeceğim? Nereye yükleyeceğim? Nasıl yükleyeceğim? Bu 3 soru, bir yükleme işleminin temel basamaklarıdır. Bu sorulara iyi cevaplar bulabilmek için gemileri iyi tanımalıyız.

Bir geminin taşıma kapasitesi denince akla iki şey gelir Birincisi geminin tonaj olarak taşıma kapasitesi. (deadweight) İkincisi geminin hacim olarak taşıma kapasitesidir. (ft3 :kübik feet)

Bu kapasiteler yükün stoveç faktörü ile yakından ilgilidir. Stoveç faktör 80 ft3 diyorsak bundan o yükün 1 tonunun ambar içinde 80 ft3 ‘lik bir yer kaplayacağı anlaşılır. Yüklerin stoveç faktörleri birbirlerinden farklıdır. Yani her yükün 1 tonu farklı bir hacim değeri alır.

Maden yüklerinin stoveç faktörleri küçüktür. Bunun anlamı 1 tonluk ağırlığı çok daha az hacim kaplayacaktır. İşte bu tür yüklere deadweight yükleri denir.

Taşımayı sınırlayıcı faktörler Bir geminin taşıma kapasitesi o geminin deadweight’i veya hacimsel büyüklüğü ile sınırlıdır. Örneğin geminin yaz deadweight’i 25000 Ton ise o gemi ancak 25000 Ton yük taşıyabilir. Bu ağırlığa gemideki yakıt, su, stor, balast, yağlama yağı ve konstant da dahildir.

Eğer bu saydıklarımızın ağırlıkları toplamı 1500 Ton ise gemimiz ancak 23500 Ton yük alabilir. Yine diğer bir şekilde, bir gemi ambarlarının hacmi kadar yük yükleyebilir. İşte bu sebeplerden dolayı bir gemiye yük yüklemeden önce alınacak yükün ağırlık ve hacim açısından yüklenip yüklenemeyeceği hesap edilmeli ve ilgili yük stoveç faktörü, hacim bilgileri değerlendirilmelidir.

Çabuk yükleme - boşaltma Deniz taşımacılığında zaman = para prensibi geçerlidir. Bu yüzden bir gemi en kısa sürede yüklenmeli ve boşaltılmalıdır.

Yükleme –Boşaltmada gecikme Yükleme –boşaltma iki sebeple gecikebilir. Birincisi gemiden kaynaklanan gecikme İkincisi ise dışarıdan kaynaklanan gecikme

Gemiden kaynaklanan gecikmeler Yüke yeterince ambar ayrılmaması Yükleme boşaltma donanımındaki arızalar Emniyet tedbirlerinin neden olabileceği gecikmeler Kötü istif Uğraştıran yükler

Dışarıdan kaynaklanan gecikmeler Liman işçisi yetersizliği ve sayısının azlığı İşçi sendikaları kuralları Yükün hazır olmaması Fazla saat çalışma şartları Liman kuralları Limandaki gemi trafiği fazlalığı

Yükleme boşaltma masraflarını kontrol Gemi operasyonlarının giderlerinin önemli bir bölümünü yükleme ve boşaltma oluşturur. Bu masraflar ne kadar azaltılırsa o derecede kazanç da artacaktır. Yükleme boşaltma masraflarına ‘’stevedoring expenses’’ denir.

Stevedor masrafları tarife karşılığı ton üzerinden ödenir. Gemiden dolayı gecikme olursa ,bu gecikme ücretlere ilave olarak yansır. Bu ilave masraflar; Fazla çalışma Boş bekleme İstifin zor olacağı yerlerde çalışma Ambar açma kapamadan dolayı bekleme Yağmur Tabii şartlardan dolayı bekleme vb.

Bu masraflar stevedor firmadan firmaya değişir. Stevedor firma iyi kontrol edilmelidir. Aksi durumda işi bilerek uzatabilirler ve ek masrafa sebep olurlar. Yüklerin bağlanması da gecikmeye sebep olabilir.

Bu masraflar geminin yaptığı ticaret şekline bağlı olarak armatör hesabına olabileceği gibi, ‘’charter party’’ hükümlerine göre kiracıya da ait olabilir. Bazen kiracı gecikme ve ekstra masraflardan kurtulmak için gemiyi yakından takip edecek bir ‘’supercargo’’ tayin edebilir. Supercargo işini iyi bilen 2. kaptan veya kaptanlık yapmış bir kişidir.

Supercargo yükün yükleme boşaltma masraflarına karar vermeye yetkili ve sorumludur. Ancak kaptanın yük üzerindeki yetki ve sorumluluğu daima mevcuttur. Kaptan gerektiği zaman olaya müdahale edebilir ve kararı değiştirebilir.