Emosyonların İşlevleri

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DUYGUNUN SAPTANABİLECEĞİ 4 DÜZEY
Advertisements

NESLİHAN AKÇER PSİKOLOG STRESS & BAŞETME YÖNTEMLERİ
EVRİMSEL AÇIDAN PSİKOPATOLOJİ
STRESLİ ÇALIŞMA ORTAMI
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
Öğrenme ilkeleri Prof Dr Süheyla Ünal.
1.Hafta: Özel Gereksinimli Bireyler ve Özel Eğitim
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM. BÖLÜM 4 BEBEKLİKTE FİZİKSEL GELİŞİM.
REHBERLİK.
ÖĞRENMENİN DOĞASI.
Çift İlişkisinde Bağlanma
1. DUYGUSAL GELİŞİM 1.1. Tanımı ve Önemi
OTİZM.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Travma nedir? Travma sonrası tepkiler nelerdir?
KİŞİLİK BOZUKLUKLARI.
STRES VE BAŞA ÇIKMA YOLLARI 1.
Kişilerarası iletişim çatışmaları
Öğrenme ve Bazı Duyuşsal Değişkenler Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BEBEKLİK ve YÜRÜME ÇAĞINDA DUYGUSAL ve SOSYAL GELİŞİM
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BÖLÜM 11 ORTA ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE FİZİKSEL GELİŞİM.
Ψ ÖĞRENME.
Ψ ÖĞRENME.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
Bülent Uran Eğitim Danışmanlık.  3D  D UYGU  D ÜŞÜNCE  D AVRANIŞ  Varlığımıza ait olduğunun bildiğimiz ama teknolojik -objektif ölçeklerle ölçülemeyen.
KISIM 4 Sınıfta Biliş. KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 11 Okumayı Öğrenme.
ÖĞRENME KURAMLARI Bilindiği gibi öğrenme , yaşam boyu devam eden ve davranışta kalıcı değişiklikler oluşturan bir süreçtir. Sağlıkla ilgili eğitim etkinlikleri.
Üçlü Zeka Kuramı.
 Sorun dışsal bir olaya verilen içsel bir tepki sonucunda ortaya çıkan fiziksel, ruhsal, davranışsal olumsuz semptomlardır.
Probleme Dayalı Öğrenme
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
Reaksiyon Zamanı.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II. Algı açısından baktığımızda, insanın bilişsel sistemi, etrafımızdaki dünyayı gelen bilgileri  Bağlam.
DUYGU GELİŞİMİ Prof Dr Süheyla ÜNAL. Duygu Fizyolojik uyarılma Fizyolojik uyarılma Bilinçli yaşantı Bilinçli yaşantı Davranışsal ifade Davranışsal ifade.
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
STRES YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN.
BİLİŞSEL GELİŞİM.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Duygudurum Bozuklukları
ÇATIŞMA VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ
Oyun ve Din Öğretimi Dr. H. Kader ZENGİN.
Sosyo-Kültürel Kuram Dr. Sadiye KELEŞ.
Erken Çocukluk Dönemi Fen ve Matematik Eğitimine Kuramsal Bakış
2 SINIF YÖNETİMİ Yrd. Doç. Dr. Süleyman KARATAŞ
DUYGU, BELLEK, DÜŞÜNCE Prof Dr Süheyla Ünal.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematiğin önemi
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT II
BEYNİN BÖLÜMLERİNİN İŞLEVLERİ
BEDENDE YAŞAYAN TRAVMA
2 SINIF YÖNETİMİ Prof.Dr. Mustafa Ergün
Prof Dr Özcan Uzun Gülhane Tıp Fakültesi Psikiyatri AD. Öğretim Üyesi Psikotik Bozukluklar Ayaktan İzleme Ünitesi Prof Dr Özcan Uzun Gülhane Tıp Fakültesi.
SİBER ÇAĞ SİBER GENÇLİK Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi
Yrd. Doç. Dr. Aysel TOPAN.
Prof. Dr. Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi Psikiyatri AD
Sınav Kaygısı.
Fiziksel hastalıklara ruhsal tepkiler
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
TRAVMATİK OLAYLARDA PSİKOLOJİK DESTEK
Sağlık Bilimleri Fakültesi
KİŞİLERARASI İLETİŞİM ÇATIŞMASI
AİLEDE İLETİŞİM.
Kültürel Tarihsel Kuram
GELİŞİM DÖNEMLERİ İÇİNDE RUH SAĞLIĞI İLKELERİ
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM.
DİYALEKTİK DAVRANIŞ TERAPİSİ BECERİLERİ: DUYGU REGÜLASYONU Yağmur TÜRKYILMAZ- Gözde PEHLİVANTÜRK.
Sunum transkripti:

Emosyonların İşlevleri Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniv. Tıp Fak. Psikiyatri AD 52. UPK Kongresi-Antalya 16 Kasım 2016

Beynin bilgi işleme sistemleri Duyusal-motor sistem Tanımlama, dikkat etme, ihmal etme, sözelleştirme, gerçekleştirme, yönetme Duygu sistemi Değer atfetme, önceleme, düzenleme, niyet etme, ilgilenme, başa çıkma Bilişsel sistem Yorumlama, değerlendirme, planlama, sorun çözme

Bilgi işleme sistemleri Emosyonlar hızlı ve ayrışmamış tepkiye yol açarlar Düşünce yavaş işleyen ancak oldukça ayrışmış tepkilere götüren bir süreçtir ve yaşamın sürdürülmesinde her zaman uygun çözümü getirmez

Bilgi işleme sistemleri Karar verme süreçleri için her ikisi de gereklidir ve birlikte işlev görürler Emosyonel süreçlerin kesintiye uğraması yüksek düzey bilişsel işlevleri belirgin derecede bozar “Bütün bilgi işleme süreçleri emosyoneldir. …emosyon bilişsel etkinlikleri güdüleyen, düzenleyen, arttıran ya da azaltan enerji düzeyidir” (Dodge, 1991)

Emosyon Dünyadaki güçlü dalgalar kendilik duygumuzu alt edecek şekilde bizi etkilediğinde emosyon deneyimleriz Deneyimlediğimiz emosyon, bizi etkileyen olayın içsel değerini kodlar ve olaya hızlı yanıt olmak üzere organizma için uyumsal fizyolojik değişikliklerle desteklenen tutarlı bir eylem planı oluşturur

Emosyonlar Yaşamda varkalım için önemli olan durumlar sırasında eylem kalıplarını ve canlılığı kontrol eden süreçlerdir Tüm memelilerin karşılaştığı varkalım soruları, sinir sisteminin uzun süren evrimi sırasında beynin içinde ortaya çıkan emosyonel eğilimler tarafından yanıtlanmıştır

Emosyonlar Daha basit öznel açıdan, bu sistemler yaşamın doğal boyutu olan benmerkezci bir iyi-olma duygusunu üretir, şöylesi varkalım sorunlarına çözümler önerirler: Nasıl yiyecek sağlayabilirim? Yiyecekleri nasıl saklayabilirim? Nasıl sağlam kalabilirim? Sosyal etkileşimlerimden ve sosyal desteğimden nasıl emin olabilirim?

Emosyonlar Emosyonlar evrim çizgimizdeki daha basit atalarımızın sahip olduğu erken refleksif-içgüdüsel yeteneklerden ortaya çıktılar Yavaş yavaş evrimsel uyarlamalar ve var olan kapasitelerin eşgüdümüyle, hayvana çeşitli durumlarda esneklik ve davranışsal bütünlük sağlayan ilkel yürütücü işlevler gelişti

Mac Lean’in üçlü bir sistemi Sürüngen beyin Basit motor planlar İlkel emosyonlar (arama, korku, saldırganlık, cinsellik) Paleo memeli beyin Sürüngen emosyonlarının daha sofistike şekilleri ve sosyal emosyonların görünümü Yeni memeli beyni Dış dünyanın bilişsel ve ilişkisel olarak kavranması

Afektif Nörobilim

Emosyonel sistemler Genetik olarak önceden belirlenmişlerdir, içgüdüseldirler Zorlu yaşam koşullarında ortaya çıkan uyaranlara koşulsuz tepki vermek için tasarlanmışlardır Bu devreler alt motor programları etkinleştirerek ya da baskılayarak farklı davranışları düzenlerler

Emosyonel sistemler Varkalım mekanizmalarıdır Sorun çözücüdürler Diğerleriyle ilgilenme kapasitesi sağlarlar Uyumsal işleve sahiptirler Algı ve düşünce için bir önem sinyalidirler Tehlike ya da hazzın öngörücüsüdürler

Temel öncüller Emosyon sistemleri olgunlaştıkça ve yüksek beyin alanlarıyla etkileşime girdikçe daha gelişerek, yaşamda varkalmak ve türü sürdürmek için organizmanın daha etkili davranışsal seçimler yapmasını sağlarlar Farklı emosyonel eğilimler, farklı yaşlarda ortaya çıkar

Emosyonların gelişim süreci Manfred Holodynski: The Development of Emotion and Expression

Duygu sözcükleri Emosyon His (Feelings) Duygudurum (Mood) Kısa (sn, dak), indüklenen alanın aktivasyonu ile vücutta oluşan değişiklikler Çarpıntı, terleme vs His (Feelings) Aktivasyonun sonuçlarını psikofizyolojik olarak hissetme, bilinçli olarak adlandırma Öfke, kızgınlık Duygudurum (Mood) Uzun (saatler, günler, aylar) Neşeli, depresif… Huy (Traits) – yaşam boyu süren duygusal özellikler Dışadönük, içedönük, çekingen

Hisler Dikkatimizi önemli olana yöneltmemizi Birbiriyle çarpışan seçenekler arasında seçim yapmamızı Esnek olmamızı, seçenekler oluşturmamızı, bakış açımızı genişletmemizi Yaratıcı olmamızı ve çevremizdeki fırsatların farkında olmamızı sağlar

Temel emosyon sistemlerini tanımlama için ölçütler Hissin değeri Altta yatan sinir sistemi ağı Bedende ortaya çıkardığı değişiklikler Nummenmaaa L, et al 2014 Bodily maps of emotions. PNAS, 111;2: 646-651.

Panksepp’in temel emosyon sistemleri Arama: yiyecek, su ve sıcaklık arama Şehvet: seks ve eş arama Bakım verme: yavrularına bakım verme gereksinimi Panik: ayrılıktan sonra tekrar bir araya gelme çabası Korku: ağrıdan ve yaralanmadan kaçınma dürtüsü Öfke: kendi çıkarları tehlikeye düştüğünde, kendini belirleyici eylemlerle ifade etme dürtüsü Oyun: güçlü bir sosyal etkileşimde bulunma arzusu

Panksepp, J. (1998). The Foundations of Human and Animal Emotions Panksepp, J. (1998). The Foundations of Human and Animal Emotions. New York, NY, Oxford University Press.

Emosyon devreleri Duygulanım olarak değer yüklenmiş öznel hislerin ayrıntılandırılması kapasitesine sahiptirler Öncelikleri belirlemede düşünceye rehberlik eder Çeşitli duyusal uyaranlar onlara koşulsuz ulaşabilir Tehlike sinyali oluşturarak yaşamı korumaya hizmet ederler İçgüdüsel motor çıktı üretebilirler

Emosyon devreleri Duyusal, algısal ve bilişsel süreçleri değiştirirler ve emosyonel deneyimin özelliğinden kaynaklanan davranış eğilimi ile doğal olarak senkronize olan bir dizi fizyolojik değişiklik başlatırlar ve süreci yönetirler Duyusal girdileri düzenleyebilirler Uyarılan davranışla ilişkili olan emosyon sistemlerinin duyarlılıklarını değiştirirler

Emosyon devreleri Bilişsel girdiler tarafından düzenlenebilirler Bilişsel etkinlikleri düzenleyebilirler Yüksek karar verme süreçlerini ve bilinçliliği sağlayan beyin mekanizmaları ile karşılıklı etkileşim içindedirler Kendilik sunumunu sağlayan devrelerle etkileşerek kendilik gelişimini sağlarlar

Emosyon devreleri Tetikleyici olaylar geçtikten sonra emosyonel tepkiyi sürdürebilirler Emosyon sistemlerinin sinirsel etkinliği ortaya çıkarıcı durumlarını sürdürürler Nötr çevresel uyaranların koşullu kontrolü altına girebilirler

Emosyonlar Hayatı yaşamaya değer kılarlar Hayata renk, koku, tad katarlar Sosyal etkileşimi düzenlerler