Fatih YAZICI, Şeyda GÜL, Mustafa SÖZBİLİR

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
EBA BİLİŞİM AĞI TANITIMI VE KULLANIMI. EBA v2 EBAv2 : Eğitimde FATİH Projesinin içerik bileşeni olarak 2012 yılında yayın hayatına başlayan Eğitim Bilişim.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
REHBERLİK VE VE KİŞİSEL GELİŞİM MERKEZİ MERKEZİ. ORTAÖĞRETİME GEÇİŞTE YENİ SİSTEM.
Eğitimde Hedefler ve Hedef Türleri
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
Ulusal Yayınların Stratejik Önemi Prof. Dr. Çetin Erol Ankara Üniversitesi Tıp Fakültesi Kardiyoloji AD YÖK Genel Kurul Üyesi.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Hazırlayan: Dr. Emine CABI
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
Program Tasarım Modelleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Öğretim İlke ve Yöntemleri: Öğrenme Stratejileri
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU Hacettepe Üniversitesi, Eğitim Fakültesi
WEBQUEST (WEB MACERASI)
EĞİTİMDE DRAMA.
Emine Hoşoğlu doğan İstanbul şehir üniversitesi Eylül 2014
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Tasarım Tabanlı Öğretim Yönteminin Görme Engelli Öğrencilerin Fen Bilimleri Dersindeki Tutum ve Motivasyonlarına Etkisi Mustafa SÖZBİLİR Şeyda GÜL Fatih.
ENGELSİZ ÜNİVERSİTE FAALİYET RAPORU
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
İç Hastalıkları Klinik Stajı GİRİŞ DERSİ
Okul Deneyimi Dersi Eser Çeker (Uz.).
TAM ÖĞRENME MODELİ.
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Erasmus+ KA1 Projesi: Gelişim İçin Hareketlilik
NOT VERME VE MEZUNİYET.
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
BİNGÖL ÜNİVERSİTESİ YABANCI DİLLER YÜKSEK OKULU
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Kaynak Gösterme Teknikleri
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAÇ-GEREÇLERİN ÖĞRETİMDEKİ YERİ & ÖNEMİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
MBT-303 Özel öğretim yöntemleri-ı
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PARAMETRİK HİPOTEZ TESTLERİ
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
Eğitimde Hedefler Hedef Kaynakları
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
HAZİRAN DÖNEMİ SEMİNER ÇALIŞMALARI
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
ÖĞRENME STİLLERİ.
Tezin Olası Bölümleri.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ YÖNERGESİ
ABİDE (Akademik Becerilerin İzlenmesi ve DEğerlendirilmesi)
Sunum transkripti:

Fatih YAZICI, Şeyda GÜL, Mustafa SÖZBİLİR GÖRME ENGELLİ ÖĞRENCİLER İÇİN HAYVANLARDA EŞEYLİ ÜREME KONUSUNUN ÖĞRETİMİNE YÖNELİK ÖRNEK MATERYAL TASARIMI Fatih YAZICI, Şeyda GÜL, Mustafa SÖZBİLİR Atatürk Üniversitesi, Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi, Erzurum (Bu çalışma 114K725 nolu TUBITAK projesi ile desteklenmektedir) http://efe.atauni.edu.tr GİRİŞ ve AMAÇ Her bireyin bilişsel gelişim süreci genel olarak benzer özelliklere sahip olmasına rağmen, görme engelli bireyler görme yetersizliğinden kaynaklanan sebeplerden dolayı bilişsel gelişim ve öğrenme açısından birçok dezavantaja sahiptirler. Zira görme yetersizliği, çocukluktan itibaren bilişsel ve sosyal gelişimin gerilemesine neden olabilen, öğrenme becerilerinin kazanımını ve günlük yaşam aktivitelerini etkileyerek kişisel yeteneklerin gelişimini güçleştiren, görme gücünün normalden daha düşük olmasıyla ortaya çıkan bir durumdur [1, 2]. Öğretim süreci içinde görme yetersizliğinden etkilenen öğrenciler gören öğrencilerden hem bilişsel hem de beceri gelişimi açısından daha geride kaldıkları en önemli derslerin başında ise alan bilgisi gerektiren dersler gelmektedir [3]. Özellikle görsel bilgilerin yoğun olarak kullanıldığı Fen Bilimleri dersinde görme engelli öğrencilerin diğer öğrenciler kadar etkili bir öğrenme gerçekleştiremediği bilinmektedir [4]. Bu nedenle bu dezavantajları ortadan kaldırmak amacıyla dersler işlenirken öğrencilerin görme yetersizliğini dikkate alan uygun yöntem, teknik veya stratejiler seçilmeli ve buna uygun olarak tasarlanmış öğretim materyalleri kullanılmalı, bir başka deyişle öğretimde bazı uyarlamalara gidilmelidir [5]. Buradan hareketle bu çalışmada, 6. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesindeki yer alan hayvanlarda eşeyli üreme konusunun öğretiminde görme engelliler için tasarlanmış birkaç öğretim materyali sunulmuştur. YÖNTEM Bu çalışma nitel paradigmaya uygun olarak yürütülmüş betimsel bir çalışmadır. Çalışmada, Erzurum’da bir Görme Engelliler Ortaokulu’nun 6. sınıfında öğrenim gören öğrencilerle (3 kız, 3 erkek) “Bitki ve Hayvanlarda Üreme, Büyüme ve Gelişme” ünitesindeki "İnsanda üreme” konusunun öğretimi esnasında yapılan sınıf içi gözlemler ve yarı-yapılandırılmış görüşmeler neticesinde belirlenen ihtiyaçlar doğrultusunda üreme hücreleri ile ilgili görme engellilere yönelik hazırlanmış çalışma yaprağı ve öğretim materyalinin tasarım süreci sunulmuştur. TASARIM SÜRECİ Sınıfta gözlenen ve konunun daha iyi anlaşılmasına katkı sağlayacağı düşünülen bu materyallerin müfredata, kazanımlara, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına ve seviyelerine uygun olmasının gerekliliği önem arz etmektedir. Bu nedenle materyallerin hazırlanmasında daha önce 6. sınıfta söz konusu ünitenin öğretimi sırasında yapılan sınıf içi gözlemler neticesinde belirlenen ihtiyaçlar dikkate alınmıştır. Bu amaçla çalışmada sunulan sperm ve yumurta hücresi ile ilgili yazı ve şekiller kâğıt üzerine az görenler için renkli ve büyük puntolu, hiç göremeyenler için Braille yazı ve kabartma çizimlerle hazırlanmıştır (Şekil 1). Bu sayede ders esnasında öğrenciler bireysel olarak bir yandan öğretmeni dinlerken bir yandan da ellerindeki çalışma yapraklarını inceleyerek daha kolay öğrenebileceği düşünülmektedir. Ayrıca bu çalışma yapraklarını ders dışında da kullanabilecek, konu tekrarı yaparak sınavlara da hazırlanabileceklerdir. Üç boyutlu materyallerin hazırlanmasında ise araştırmacıların kendi el yapımı üretimlerinin (Şekil 2) yanı sıra 3D yazıcı yardımıyla materyaller tasarlanmış (Şekil 3) ve geliştirilmiştir. Hazırlanan 3D materyallerin ders kitabında sunulan resimlerle uyumluluğuna dikkat edilmiştir. Ayrıca, tasarlanan materyallerin görme engelli öğrencilerin ihtiyaçlarına cevap verecek şekilde renk ya da dokunsal zıtlıklar, kabartmalı kısımların ilave edilmesi gibi üzerinde bir takım uyarlamalar yapılmıştır. Şekil 1. Üreme hücreleri ile ilgili hücreleri ile ilgili çalışma kâğıdı Şekil 2. Sperm hücresi ile ilgili dokunsal üç boyutlu öğretim materyali Şekil 3. Üreme hücreleri ile ilgili dokunsal üç boyutlu öğretim materyali SONUÇ Sınıfta gözlenen ve konunun daha iyi anlaşılmasına katkı sağlayacağı düşünülen bu materyallerin öğretim programı, kazanımlara, öğrencilerin bireysel ihtiyaçlarına ve seviyelerine uygun olmasına dikkat edilmiştir. 3D yazıcı, Braille yazıcı ve basit malzemeler kullanılarak hazırlanmış olan materyallerin ortaokul 6. sınıf Fen Bilimleri dersine ait insanda üreme hücreleri konusunun öğrenilmesinde faydalı olabileceği düşünülmektedir. Bu doğrultuda öğrenme ortamında söz konusu konuların öğretiminde kullanılması planlanmaktadır. Bununla beraber hazırlanan bu materyallerin görme engelli öğrencilerin ihtiyaçlarına göre daha da geliştirilebilmesi ve yaygınlaştırılması önerilmektedir. KAYNAKLAR [1] B. R. Bailey, J. D. Wning. Using visual accents to enhance attending to communication symbols for students with severe multiple disabilities. Re:View, 26(3), 101-118, 1994. [2] A. Cavkaytar, I. Diken. Özel eğitim 1- özel eğitim ve özel eğitim gerektirenler (1.baskı). Ankara: Vize Basın Yayın, 2012. [3] Ş. Kandaz. Görmezlerin fizik dersine bakış açıları, fizik öğrenmelerindeki zorluklar ve görmezlerde fizik deney uygulamaları. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü. [4] N. Kalaycı. İki boyutlu görsel öğrenme ve öğretme araçları. H. İ. Yalın (Ed.). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme içinde (ss.67-80). Ankara, Nobel Yayın Dağıtım, 2001. [5] M. Sözbilir, Ş. Gül, B. Okçu, F. Yazıcı, A. Kızılaslan, S. L. Zorluoğlu, G. Atila. Görme yetersizliği olan öğrencilere yönelik fen eğitimi araştırmalarında eğilimler. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 218-241, 2015.