ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
Advertisements

Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Eleştirel Düşünme Tahir BENEK S
DRAMA 1.HAFTA EĞİTİMDE DRAMA Hazırlayan: Dr. Uğur Altay MEMİŞ.
ÖĞRETİM TEKNİKLERİ MİKRO ÖĞRETİM ASLIHAN AKBAĞ
HAZIRLAYAN EMEL DOKUR MERMERDAŞ
Problem Çözme Süreci.
Ünite Ürün Dosyası Sunumu
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
21. Yüzyıl becerileri.
REHBERLİK.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
Problem Çözme Becerileri
Beyin Temelli Öğrenme.
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
Konuşma Becerisini Geliştirici Yöntem ve Teknikler
Öğrenme Öğretim sürecinde kullanılan stratejiler genel olarak üç grupta toplanabilir: Pasif öğretim (öğretmen merkezli) Etkileşimli öğretim Aktif öğrenme.
YANSITICI DÜŞÜNME.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
Öğretim Modeli : Çoklu Zeka
Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık Öğretim İlke ve Yöntemleri
PROJE TABANLI ÖĞRENME. Proje tabanlı öğrenme, öğrenci merkezli bir öğretim modelidir.
PROGRAM YETERLİLİKLERİ MÜHENDİSLİK FAKÜLTESİ. YÜKSEKÖĞRETİM YETERLİLİKLER ÇERÇEVESİ 1.Belli bir alanda genel ortaöğretimde kazanılan bilgi, beceri ve.
Öğretim Teknikleri - III
Probleme Dayalı Öğrenme (Problem Based Learning)
Araştırma Yoluyla Öğretim Stratejisi
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİ VE DAVRANIŞLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM UYGULAMALARI
Çoklu Ortamda Öğrenme Modeli
Düşünme Türleri ve Becerileri
Bölümün Amacı Bu bölümde öncelikle, karar verme ve yöneticilerin aldıkları farklı karar türleri tanımlanmaktadır. Daha sonra, karar vermeye ilişkin.
Probleme Dayalı Öğrenme
Düşünme Becerileri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Yaratıcı Düşünme ve Eğitimi
Yaratıcı Düşünme Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
BİLSEM EĞİTİM PROGRAMLARI
Probleme Dayalı Öğrenme
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Yaratıcı Drama Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık.
Eğitim Psikolojisi -Eğitim Psikolojisinin Kapsamı-
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
ÖĞRETMEN EĞİTİMİNDE GELİŞMELER VE UYGULAMALAR
Kolb’un Yaşantısal Öğretim Modeli
Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
KİŞİSEL BAŞARI TEKNİKLERİ
Eğitim Psikolojisi Yrd Doç. Dr. Cenk Akbıyık
YANSITICI DÜŞÜNME Dewey yansıtıcı düşünmeyi herhangi bir düşünce ya da bilgiyi ve onun amaçladığı sonuçlara ulaşmayı destekleyen bir bilgi yapısını etkin,
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
VE İŞTE DİĞER 6 BECERİ.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
Din Hizmetlerinde SORUN ÇÖZME YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Deniz Tekin Ersan Şükran Alan
Araştırma-Sorgulamaya Dayalı Öğrenme Yaklaşımı
Erken Çocukluk Döneminde Sağlık Bilimleri Fakültesi
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
PROBLEM ÇÖZME.
DÜŞÜNME BECERİLERİ Elif Nur PALUT MARMARA ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Programdan Sorular.
Üst Düzey Zihinsel Özellikler
21. YY BECERİLERİ.
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ 2. DÜŞÜNME TÜRLERİ VE ÖĞRETİM Yrd. Doç. Dr. Şenay YAPICI

Bölüm Hedefi Düşünme türlerinin özelliklerini analiz edebilme Stajda ve öğretmenlikte düşünmeye dayalı öğretim anlayışını uygulamaya yönelik model oluşturma Stajda ve öğretmenlikte düşünmeye dayalı öğretim anlayışını uygulamada kararlılık Dr. Şenay YAPICI

Giriş Son yıllarda Türkiye’de de "düşünme becerilerinin öğretimi" nin önemi artmıştır. Ayrıca düşünme türlerine dayalı öğretim yaklaşımının önemi ve uygulamadaki örnekler de artmıştır. Bu nedenle öğretmen yetiştirme eğitiminde de bu konuya yer vermek gerekmektedir. Dr. Şenay YAPICI

2.1.Eleştirel Düşünme Eleştirel düşünme hakkında tam bir görüş birliği olmamakla birlikte, Eleştirel düşünme; birden fazla boyutlu ve değişik türde bilgi, beceri ve tavrı içermektedir. diğer düşünme çeşitlerinde az ya da çok işe koşulan, onlarla ortak yanı bulunan, ana işlevi ölçütler ya da standartlar çerçevesinde değerlendirme yapmak olan karmaşık zihinsel bir süreçtir. Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel Düşünme “California Eleştirel Düşünme Eğilimleri Ölçeği” kapsamında tanımlanan yedi eğilim şunlardır: Doğruyu arama: Açık fikirlilik: Analitiklik: Sistematiklik: Kendine güven: Meraklılık: Olgunluk: · Doğruyu arama: Bu eğilime sahip kişiler gerçeği arama, soru sorma, kendi düşüncesine ters olan veriler karşısında bile nesnel davranma davranışlarını gösterirler. · Açık fikirlilik: Kişinin farklı yaklaşımlara karşı hoşgörülü ve kendi hatalarına karşı duyarlı olması. Bu eğilime sahip bireylerin, herhangi bir karar verirken başkalarının görüşlerini de dikkate aldıkları belirtilmektedir. Analitiklik: Sorun çıkabilecek durumlara karşı dikkatli olma ve zor sorunlar karşısında bile akıl yürütme ve nesnel kanıtları kullanma. Dr. Şenay YAPICI

3. Düşünerek Hareket Etme 4. Açık Niyetlilik Eleştirel Düşünme R. Ennis ’e göre eleştirel düşünme becerisine sahip bireylerde bulunması gereken özellikler şunlardır: 1. Esneklik 2. Sabır 3. Düşünerek Hareket Etme 4. Açık Niyetlilik 5. Özerklik ve Bağımsızlık 1. Doğru olarak gözükse bile, aksine kanıtlar bulununca yargısından vazgeçer. Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel Düşünme Öğretmenlerin eleştirel düşünme öğretiminde uyması gereken başlıca esaslar şunlardır: Güvenli bir öğrenme ortamı oluşturma, Öğrencilerin düşüncelerini izleme, Katılımcı düşünmeyi cesaretlendirme, Cevaplardan ziyade soruları öğretme, Dr. Şenay YAPICI

Olayların ve cevapların birbirine bağımlılığını öğretme, Eleştirel Düşünme Olayların ve cevapların birbirine bağımlılığını öğretme, Çok yönlü bakış açısı kazandırma, Duyarlılık oluşturma, Düşünceleri üzerinde hareket etme fırsatı sağlama, Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel Düşünme Eleştirel düşünmeyi öğretmenin Hannel ve Hannel’e göre 7 adımı vardır: 1. Bilgiye göz atmak (Tanımlama ve Etiketleme): 2. Benzerlikleri ve farklılıkları belirlemek (Karşılaştırma / Bağlantı Kurma): 3. Genel temayı ve ilişkileri bulma (Sınıflandırma / Bütünleştirme / Ön Özetleme): 1. Öğretmen, öğrencilere önlerindeki bilgiyi tanımalarını sağlayacak sorular sorar. 2. Öğretmen, öğrencilerin ellerindeki bilgiyi karşılaştırmalarını sağlayacak sorular sorar. 3. Öğretmen, öğrencilere, farklılıklarını ve benzerliklerini buldukları bilgilerin sınıflandırılmasını sağlayacak sorular sorar. Dr. Şenay YAPICI

4. Şimdi ne yapıyoruz? (Sonuç Çıkarma): 5. Doğru cevaplama (Kanıtlama): 6. Benzer durumlara uygulama (Çıkarımda Bulunma / Projelerde Uygulama): 7. Ne öğrendik? (Özetleme): 4. Öğretmen, öğrencilerin derste ne yapmalarının istendiğini çözümlemelerini sağlayacak sorular sorar. 5. Öğretmen, öğrencilerden kanıtlarla desteklenmiş cevaplar ister. 6. Öğretmen, öğrencilerden derste öğrendikleri yeni bilgiyi farklı bir şekilde uygulamalarını ister. 7. Öğretmen, öğrencilere bu dersin ne öğrettiğini sorar. Dersin başından sonuna kadar yer alan tüm öğelerin listelenerek dersin bir kez daha özetlenmesi sağlanır. Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel Düşünme Düşünme gücünün geliştirilmesinde, dikkat edilecek hususlar: 1. Öğretmenin özellikle kendi alanında düşünme gücünü geliştirilmesi için, öğrettiği konuları iyi bilmesi gereklidir. 2. Sınıf atmosferi ne kadar iyi, korkuyu ve kaygıyı azaltıcı ise, sınıftaki öğrencilerin düşünme bakımından kendilerine olan güvenleri o ölçüde artacak ve böylece eleştirel düşünme gücünün gelişmesi için yollar açılmış olacak. 1. Ancak bu yeterli değildir. Öğretmen, öğrettiği konuları, problem çözme ve eleştirel düşünme gücünü geliştirmede bir araç olarak kullanabilmek için değişik yollar arar. Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel Düşünme 3. Başarılı örnekler kadar hatalar da düşünme gelişiminde yararlı fırsatlar olarak değerlendirilebilir. Hatalar doğru düşünmeyi engelleyici olarak değil, doğru düşünmeye yol açıcı fırsatlar olarak ele alınmalıdır. 4. Ön yargı, taraf tutma, dogmacılık ve aşırı duygusallık gibi düşünmeyi olumsuz yönde etkileyecek durumlar engellenerek öğrencilerin olumlu ya da başarılı deneyimler edinmeleri sağlanmalıdır. Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel Düşünme Sonuç olarak; önemli olan şey öğrencinin kendisine ait bir görüşünün olması ya da olayla, olguyla ilgili olarak “nasıl” bir yargılama yapacağı ve “nasıl” bir karar vereceğini öğrenmesidir. Bunun için öğrencinin ileri bir zeka seviyesine sahip olması gerekmez. Bu beceriler uygulamaya konur ve deneyimler artırılırsa eleştirel düşünme sonradan öğrenilebilir ve bilinçli çabalar ile herkeste gelişebilir. Dr. Şenay YAPICI

2.2.Yaratıcı Düşünme Zeka araştırmalarında, Guilford, yaratıcı düşünmeyi üç önemli faktörle ilişkili bir özellik olarak tanımlamıştır. Bu özellikler: akıcılık, esneklik ve orijinalliktir. Akıcılık, problem için uygun birçok alternatif çözüm geliştirme becerisidir. Esneklik, problem çözümünde yaklaşımları değiştirme becerisidir. Örneğin her biri farklı bir strateji gerektiren matematik problemlerinin çözümünde mekanizmayı değiştirme becerisi gibi. Orijinallik ise yeni ya da özel çözümler geliştirme becerisi olarak tanımlanır. Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel - Yaratıcı Düşünme Karşılaştırma Eleştirel düşünme Yaratıcı düşünme belli ilke ve kuralların uygulanması ve verilen anlatımların gerçekliği ve tutarlılığı ile ilgilenir. var olan yöntem ve kuralların uygulanmasını ilke olarak kabul eder. mevcut ilke ve kuralları reddeder, yeni bir düşünce, yeni bir ürün, yeni bir bakış açısı ya da düşüncelerin yeniden düzenlenmesiyle ilgilenir. var olan yöntem ve kuralların uygulanmasını kasıtlı olarak reddeder. Dr. Şenay YAPICI

Eleştirel - Yaratıcı Düşünme Karşılaştırma Yukarıdaki karşılaştırma, eleştirel bir kimsenin yaratıcı olamayacağı ya da Ürettiği/oluşturduğu şeyin eleştirel olamayacağı anlamına gelmez. Dr. Şenay YAPICI

Yaratıcı Düşünme Öğretimi ÖRNEK KONUŞAN RESİMLER ETKİNLİĞİ Yaratıcı öğretmen etkinlikleri kategorisinde tanımlanabilecek bu etkinlikte, öğrencilerin resim ya da karikatür üzerinde düşünce üretmeleri ve sorunu çözmeleri istenmektedir. Dr. Şenay YAPICI

Yaratıcı Düşünme Öğretimi ÖRNEK Konuşan resimler etkinliğiyle; Duyu organlarından olan gözle, özellikle zihinsel düşünme sürecine sokulan öğrencilerin, genellikle resimler üzerindeki ayrıntılara odaklanmaları, davranışsal yanlışlıkları ya da doğruları belirlemeleri ya da tamamıyla resimden farklı yaratıcı düşünce üretmeleri istenir. Dr. Şenay YAPICI

2.3.Yansıtıcı Düşünme Yansıtıcı düşünme, etkili öğretim yöntem ve tekniklerinden birisidir. Yansıtıcı düşünme; bir şüphe (zihin karışıklığı) ile başlayıp, şüphe durumunu açıklığa kavuşturacak sürekli bir araştırma sürecidir ve bu süreçte kişilerin yeniliğe açık olmaları gerektirmektedir. Dr. Şenay YAPICI

Yansıtıcı Düşünme Yansıtıcı düşünme; eleştirel düşünebilen, anlayışlı, becerikli ve kalıp yargılardan bağımsız düşünebilen öğretmenlerin, kendilerini sorgulamalarına “ben ne yaptım?, ne yapıyorum?, yaptıklarım ne ifade etti?” gibi kendilerine yönelik sorgulamadan oluşan bir düşünme biçimidir. Dr. Şenay YAPICI

Yansıtıcı düşünme bazı aşamalardan sonra gerçekleşmektedir: Hatırlama (Recall-R1): Akla Uydurma (Rationalisation-R2): Yansıtma (Reflectivity-R3): Dr. Şenay YAPICI

Yansıtıcı öğretimde Öğretmen; Yansıtıcı Düşünme Yansıtıcı öğretimde Öğretmen; (a) uygulamanın teknik yeterliliğine olduğu kadar, amaç ve sonuçlarına da dikkat etmelidir. (b) kendi uygulamalarını sürekli izlemeli, değerlendirmeli ve düzeltmelidir. Dr. Şenay YAPICI

(e) araştırma yöntemleri konusunda bildiklerini önemsemeli. Yansıtıcı Düşünme (c) öğretimde yüksek standartları ve sürekli gelişimi desteklemek için, kanıta dayalı araştırma yöntemlerinde yeterli olmalıdır. (d) açık fikirlilik, sorumluluk ve içtenlik özelliklerine sahip olmalı. (e) araştırma yöntemleri konusunda bildiklerini önemsemeli. Dr. Şenay YAPICI

(g) öğrenme ve öğretme etkinliklerini yaratıcı bir biçimde Yansıtıcı Düşünme (f) mesleki gelişimini sağlamak için sürekli öğrenmeli, meslektaşlarıyla iletişim kurmalı ve işbirliğine girmeli. (g) öğrenme ve öğretme etkinliklerini yaratıcı bir biçimde düzenlemelidir. Dr. Şenay YAPICI

SORULAR Yukarıda verilen düşünme türleri arasındaki ilişkiyi önem derecesine göre nasıl sıralayabiliriz? Seçtiğiniz düşünme türüne dayalı branşınızla ilgili bir ders stratejisi hazırlayınız. Dr. Şenay YAPICI

Kaynakça Dr. Şenay YAPICI Akınoğlu, O. (2001). Eleştirel Düşünme Becerilerini Temel Alan Fen Bilgisi Öğretiminin Öğrenme Ürünlerine Etkisi. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara . Aydın, M., Çelik, T. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Yansıtıcı Düşünme Becerilerinin Bazı Değişkenler Acısından İncelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 34 (Temmuz 2013/II), ss. 169-181 Ennis, R. (1985). Goals for critical thinking curriculum. A. Costa (Ed.), Developing Minds Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Dr. Şenay YAPICI

Kaynakça Dr. Şenay YAPICI Kazancı, Osman. (1989) Eğitimde Eleştirel Düşünme ve Öğretimi, İstanbul: Kazancı Matbaacılık. Kökdemir, D. (2003). Belirsizlik Durumlarında Karar Verme ve Problem Çözme. (Yayımlanmamış Doktora Tezi) Ankara: Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Munzur, F.(1999). Türk Dili ve Edebiyat Ders Kitaplarında Eleştirel Düşünme Eğitim Üzerine Bir Değerlendirme, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ankara Üniversitesi Sosyal Bilgiler Enstitüsü, Ankara. Uysal, A. (1998). Sosyal Bilimler öğretim yöntemlerinin eleştirici düşünme gücünün gelişmesindeki rolü.( Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). İnönü Üniversitesi, Malatya. Dr. Şenay YAPICI

TEŞEKKÜRLER…