21. Pazarlama Kongresi - Kütahya

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AĞIZDAN AĞIZA PAZARLAMA
Advertisements

KADEM KIBRIS TÜRK TABİPLER BİRLİĞİ HEKİM ÇALIŞMA KOŞULLARI, SORUNLAR VE ÖNERİLER ARAŞTIRMASI MART 2010.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
TIP FAKÜLTESİ VE SINIF ÖĞRETMENLİĞİ ÖĞRENCİLERİNİN BİRBİRLERİNE BAKIŞ AÇILARI.
TÜKETİCİ DAVRANIŞI KAVRAMI VE ÖZELLİKLERİ
ETKİ DEĞERLENDİRME ÇALIŞMALARI
*Hülya ÖZKAN **Yasemin AKBAL ERGÜN
YÜKSEK ÖĞRETİM KURUMUNA BAĞLI SAĞLIK ÇALIŞANLARININ İDARİ VE YÖNETİCİ PERSONELİNİN ATAMA VE TERFİ KRİTERLERİ HAKKINDAKİ GÖRÜŞLERİNİN İNCELENMESİ (MERSİN.
Makalenin Yazarları: Vehbi Aytekin SANALAN Esra TELLİ Yavuz SELİM
TÜKETİCİ DAVRANIŞI MODELLERİ
Cinsiyete Göre Sınav Dönemi Kaygı Düzeyi
KAVRAM ÖĞRETİMİNDE ÇALIŞMA YAPRAKLARININ KULLANILMASI
Ömer TORLAK & M. Ali TİLTAY
FONKSİYONEL GIDA TÜKETİMİNİ ETKİLEYEN UNSURLAR ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA
ÇEVRECİ YAKLAŞIM VE TÜKETİCİLERİN YEŞİL REKLAMLARA KARŞI TUTUMLARI
BÜYÜK BEŞ KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ, E-WOM’A GÜVEN VE E-WOM’DAN ETKİLENME ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ Ar. Gör. Mehmet Selami ALGUR - İstanbul Üniversitesi.
Yrd. Doç. Dr. Cemalettin DEMİRELİ
Fiziksel Özürlü Bireyler Tüketim Kültüründen Nasıl Etkilenir
T.C. KARABÜK ÜNİVERSİTESİ
ÖZEL ALIŞVERİŞ SİTELERİNDE YAŞANAN BİLİŞSEL ÇELİŞKİ VE YENİDEN SATIN ALMA NİYETİNE ETKİSİ Yrd.Dç.Dr. Hilal ÖZEN Melike ALTINGÜL.
Tüketicilerin Lüks Marka Algısı Ölçümü
FİRMANIN YAPMIŞ OLDUĞU REKLAMLARA YÖNELİK TUTUM İLE TÜKETİCİ GÜVENİ DEĞİŞKENLERİ ARASINDA KURUMSAL İTİBARIN ARACI ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Fatih KOÇ Balıkesir.
Dr. Elif ÜLKER DEMİREL –Trakya Üniversitesi
Dokuz Eylül Üniversitesi, İşletme Fakültesi
TRİATLON SPORCULARININ DOPİNGİN KULLANIM NEDENLERİ İLE İLGİLİ GÖRÜŞLERİNİN FARKLI DEĞİŞKENLER IŞIĞINDA DEĞERLENDİRİLMESİ Cemal GÜNDOĞDU* Evrim ÇELEBİ**
Satış Elemanının Etik Davranışı: Tüketici Algısının Güven, Memnuniyet ve Tekrar Satın Alma Davranışı Üzerindeki Etkisi Yrd. Doç. Dr. Banu KÜLTER.
Mağaza İmajının Algılanan Değer, Fiyat ve Satın Alma Niyeti Bağlamında Kuyumculuk Sektöründe İncelenmesi Prof. Dr. Serap ÇABUK – Çukurova Üniversitesi.
Başkent Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu (Mis.Öğr.Grv.)
SERVQUAL BEKLENTİ ANKETİNDE GEÇMİŞ DENEYİM SORGULANMALI MIDIR?
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Pazarlama İletişimi Altunışık-Özdemir-Torlak.
Araştırma Başlığı: İlköğretim öğrencilerinde matematik kaygısı ile matematik başarısı arasında bir ilişki olup olmadığının incelenmesi Grup Adı: M&M’S.
POLATLILILAR FER İ YA NUR TA Ş KAYA-EZG İ M İ HR İ BAN TARHAN.
Müşteri Odaklı Mobil Pazarlama ve Mobil Reklam
Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL
Elektronik pazarlama: – internetin kar yaratmak amacıyla kullanılması – birçok aşamayı ortadan kaldırmakta – daha hızlı ve daha düşük maliyetli –
Ortaokul Öğrencilerinin Sanal Zorbalık ve İnternet Saldırganlığı Durumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK.
SOSYAL MEDYANIN ETKİSİ - KOZMETİK ÜRÜNLERİN SATIN ALINMASINDA BİR UYGULAMA Danışman Unvan İsim Öğrenci İsim, Numara.
6 Tüketici Pazarlarının Analizi 1. Copyright © 2011 Pearson Education, Inc. Publishing as Prentice Hall 6-2 Bölüm Soruları  Tüketici özellikleri satın.
Yrd. Doç. Dr. Yavuz AKÇİ Adıyaman Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü
Mobil İnternet, Tüketici Materyalizmi ve Alışveriş Bağımlılığı: Alışveriş Motivasyonlarının Düzenleyici Etkisi Üzerine Bir Araştırma Arş. Gör. A.Bengi.
INBOUND PAZARLAMADA SOSYAL MEDYA VE KADIN TÜKETİCİLERDE SATIN ALMA DAVRANIŞINA OLAN ETKİSİ Yrd. Doç. Dr. Pınar Bacaksız.
ALGILANAN RİSK VE TÜKETİCİ ETNOSENTRİZM EĞİLİMİNİN YERLİ MARKA CEP TELEFONLARINA KARŞI TUTUM ÜZERİNDE ETKİSİ Mustafa Bilgehan Kutlu, Cumhuriyet Üniversitesi.
Temel Bilgiler İlgili Çalışmalar Araştırmanın Yöntemi Bulgu ve Sonuçlar Araştırmanın Kısıtları ve Gelecek Çalışmalar.
Şeyda GÜRKAYNAK (Y.L. Öğrencisi) Nilüfer Sezen DOĞAN (Y.L. Öğrencisi)
Marka Aşkının Değerlendirilmesi: Beyaz Eşya Markası Kullanıcıları Üzerine Bir Araştırma 21.PAZARLAMA KONGRESİ Dijital Dünyada Pazarlama Yrd.Doç.Dr.
Yrd.Doç.Dr. Volkan Yakın Yrd.Doç.Dr.İdil Kacar
Doç. Dr. Ali Çağlar ÇAKMAK Öğr. Gör. Bekir ÖZKAN
UYGULAMALI BİLİMLER FAKÜLTESİ PAZARLAMA BÖLÜMÜ
ÇEVRİMİÇİ TÜKETİCİ YORUMLARININ
Tüketici Karar verme Süreci
Araş. Gör. Meryem Berrin BULUT ve Doç. Dr. Nuri BALOĞLU
Yrd. Doç . Dr. Ramazan KURTOĞLU Öğr. Gör. Alperen Timuçin SÖNMEZ
GÜNEŞTEN KORUNMA DAVRANIŞ ÖLÇEĞİNİN TÜRK ADÖLESAN TOPLUMUNDA GEÇERLİLİK VE GÜVENİRLİLİĞİ Özcan Aygün1, Ayşe Ergün2 1 Sakarya İl Sağlık Müdürlüğü, Adapazarı-SAKARYA.
Öğr.Gör.Deniz ÜNAL ADIGÜZEL Prof.Dr. Süleyman BARUTÇU
BÖLÜM: 1 PAZARLAMA VE SATIŞ.
Araş. Gör. Emine ŞENBABAOĞLU Doç. Dr. Emre Şahin DÖLARSLAN 2016
TURİZM PAZARLAMASI Emir Hilmi Üner.
Mevlüde ERGEN, Fatma ARIKAN
Portfolyo çocuğun kişisel başarılarını, ilgi ve yeteneklerini, çaba ve ilerlemelerini çoklu ve çeşitli araçlar kullanarak oluşturduğumuz bir dokümantasyon.
KÜRESELLEŞME VE KÜRESEL MARKA ALGISININ SATIN ALMA NİYETİ ÜZERİNE ETKİSİ DOÇ. DR. ERCAN TAŞKIN ARAŞ. GÖR. CEVAT SÖYLEMEZ 02 Ocak 2019 Çarşamba.
Fatma Kübra ÇELEN, Aygül ÇELİK & Prof. Dr. Süleyman Sadi SEFEROĞLU
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ İSTATİSTİK DOKTORA
Tüketici Davranışı Modelleri-4 Howard-Sheth Modeli
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
ISL 561 PAZARLAMA YÖNETİMİ
GAS 208 PAZARLAMANIN TEMEL İLKELERİ ve HİZMET PAZARLAMASI
Anket ve Likert Ölçekler
Sunum transkripti:

Çevrimiçi Tüketici Görüşlerinin Etkiler Hiyerarşisi ile İncelenmesi: DAISAMS Modeli Önerisi 21. Pazarlama Kongresi - Kütahya Yrd. Doç. Dr. Emel KURŞUNLUOĞLU YARIMOĞLU, Yaşar Üniversitesi, İzmir emel.kursunluoglu@yasar.edu.tr Yrd. Doç. Dr. Eda YAŞA ÖZELTÜRKAY, Çağ Üniversitesi, Mersin edayasa@cag.edu.tr 07.10.2016

Giriş e-WOM (elektronik ağızdan ağıza pazarlama) tüketiciler üzerindeki etkisini (Bayraktaroğlu ve Aykol, 2008; Ünal, 2011; Aydın, 2014; Güner, 2016) OCR (çevrimiçi tüketici görüşleri) satın alma niyet ve davranışlarına etkisi (Özata, 2011; Akdoğan ve Akyol, 2016; Akkılıç ve Özbek, 2012) Amaç: Tüketicilerin çevrimiçi tüketici görüşlerinden nasıl etkilendiklerinin etkiler hiyerarşisi modeli ile analiz edilmesi.

Etkiler Hiyerarşisi Modelleri Çeşitli iletişim faaliyetleriyle karşılaşıldığında tüketicilerin yaşadıkları süreçleri göstermektedir (Aktaş ve Zengin, 2010, s. 32). Farklı etkiler hiyerarşisi modelleri farklı aşamalardan oluşur ve bir aşama gerçekleşmeden diğerine geçilmez. DAGMAR, AIDA, NAIDAS Bu araştırmada, AIDA modelinden yola çıkılarak geliştirilen AIDMSAS etkiler hiyerarşisi modeli kullanılmıştır.

Etkiler Hiyerarşisi Modelleri AIDA: Dikkat (attention), ilgi (interest), istek (desire), harekete geçme (action) AIDMA: Dikkat (attention), ilgi (interest), istek (desire), hafıza (memory) ve harekete geçme (action) AISAS: Dikkat (attention), ilgi (interest), araştırma (search), harekete geçme (action) ve paylaşım (share) AIDMSAS: dikkat (attention), ilgi (interest), istek (desire), hafıza (memory), araştırma (search), harekete geçme (action) ve paylaşım (share)

Çevrimiçi Tüketici Görüşleri Ürün hakkında bilgi sağlar ve tüketici bakış açısından ürün ve hizmetler ile ilgili tavsiyeler sunar (Wei ve Lu, 2013, s. 194). Tüketicilerin deneyim ve fikirleri seçim sürecindeki riskleri azaltır (Kostyra, vd., 2015, s. 1). Çevrimdışı olarak aynı sayıda kişiye ulaşabilmek neredeyse imkânsız iken çevrimiçi olarak ürünlere yapılan yorumlar ve görüşler tüketicilerin tercihlerini ve algılarını belirlemede önemli bir kaynak olarak ele alınır (Xiao vd., 2016, s. 169).

Odak Grup Amaç: öğrencilerin çevrimiçi tüketici görüşleriyle ilgili düşüncelerini detaylı bir şekilde incelemek. Demografik sorular, çevrimiçi alışveriş ile ilgili sorular ve çevrimiçi tüketici görüşleri ile ilgili sorular İzmir ve Mersin’den 5’er öğrenci ile ön test çalışmaları, İzmir ve Mersin’den 7’şer öğrenci ile odak grup çalışmaları yapılmıştır. Nisan 2016 Öğrenciler çevrimiçi ürün ve hizmet alışverişini farklı olarak algılamakta ve genelde çevrimiçi hizmet alışverişi yapmaktadırlar. Öğrenciler çevrimiçi tüketici görüşlerine çok fazla önem vermektedirler. şikâyet sitelerine daha fazla bakmaktalar, olumsuz çevrimiçi tüketici görüşlerine daha fazla dikkat etmekteler.

Metodoloji Anket formu: Nisan-Mayıs 2016 Yüz yüze anket tekniği Çevrimiçi alışveriş ile ilgili sorular, demografik sorular ve çevrimiçi tüketici görüşleri ile ilgili 21 maddeli AIDMSAS modeli (Wei ve Lu, 2013). Nisan-Mayıs 2016 Yüz yüze anket tekniği Kolayda örnekleme yöntemi İzmir 212, Mersin 212

Bulgular KMO 0,919 Bartlett 0,00 (sd=190) Cronbach alfa 0,77

Bulgular AIDMSAS yerine DAISAMS modeli

Bulgular p>.05, X2 = Ki-Kare; df= Serbestlik Derecesi; GFI= İyilik Uyum İndeksi; CFI= Karşılaştırmalı Uyum İndeksi; RMSEA= Yaklaşık Hataların Ortalama Karekökü. * Kaynak: Meydan ve Şeşen, 2011: 37

Sonuç Türk üniversite öğrencileri için çevrimiçi tüketici görüşleri ile ilgili yeni bir model elde edilmiştir. Araştırmadan elde edilen DAISAMS  modelinde, AIDMSAS modelindeki hiyerarşi takip edilememiş ve dolayısıyla Türk üniversite öğrencileri için çevrimiçi tüketici görüşleriyle ilgili yeni bir etkiler hiyerarşisi modeli elde edilmiştir.   Tüketiciler ilk olarak istek duymakta (Desire), sonra dikkatlerini (Attention) o ürüne çevirmektedirler. Sonrasında ürüne karşı ilgileri artmakta (Interest) ve ürünü araştırmaya başlamaktadırlar (Search). Araştırma aşamasından sonra ürünü satın almaktalar (Action) ve ürünle ilgili deneyimlerini hafızalarında tutmaktadırlar (Memory). Son olarak deneyimlerini paylaşmaktadırlar (Share). Tüketicilerin çevrimiçi tüketici görüşleri gibi elektronik ağızdan ağıza pazarlama faaliyetlerine verdikleri tepkilerin kültürlere göre değişeceğini bilmek ve hiyerarşi modelindeki adımların sırasının farkında olmak pazarlama çaba ve çalışmalarına ışık tutabilecektir.

Kısıtlar ve Gelecek Araştırmalar Çalışma, belirli bir ürün veya hizmet grubu üzerine yoğunlaşmamıştır. Özellikli mallar/kolayda mallar ve ürün/hizmet için çevrimiçi tüketici görüşleri farklılaşabilir. Örnekleme sadece öğrencilerin dâhil edilmesi metodolojik bir kısıttır. Çevrimiçi tüketici görüşleri, çeşitli yaş grupları arasında farklılaşabilir.

Teşekkürler… emel.kursunluoglu@yasar.edu.tr edayasa@cag.edu.tr