Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
Araştırma ve Strateji BBY256 Bilgi Mimarisi.
Bireyi Tanıma Teknikleri I
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Bireyi Tanıma Teknikleri I
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
ARAŞTIRMANIN RAPORLAŞTIRILMASI
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ASSURE Modeli.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ARAŞTIRMASININ TANIMI, ÇEVRESİ, TARİHÇESİ
Sosyal Psikoloji Konuları I
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Bölüm 2: Bilimsel Araştırma Süreci ve Araştırma Konusu Seçimi
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
ÜRETİM YÖNETİMİ.
MEDİKAL BİYOLOJİ.
Program Tasarım Modelleri
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PISA 2015 Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler.
Üst Düzey Zihinsel Özelliklerin Ölçülmesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
Geçerlik ve Kullanışlılık
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 2
ÖĞRENME STİLLERİ.
SOSYAL PSİKOLOJİDE YÖNTEM
Tezin Olası Bölümleri.
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
NİTEL VERİLERİN ÇÖZÜMLENMESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İçerik Analizi Sözel, yazılı ve diğer materyallerin içerdiği mesajı anlam ve/veya dilbilgisi açısından nesnel ve sistematik olarak sınıflandırma, sayılara.
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Nitel Araştırma Süreci
Evren-Örneklem, Örnekleme Yöntemleri 1
6.HAFTA: ARAŞTIRMALARDA ÖLÇME VE ÖLÇEKLERDE GÜVENİLİRLİK
Ders İçeriği Nicel araştırma adımları
Nitel Araştırmalar.
Bireyi Tanıma Süreci Yrd. Doç. Dr. Gökhan Atik.
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
3. HAFTA Bilimsel Araştırmada Temel Kavramlar
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
2. HAFTA BİLİMSEL ARAŞTIRMA YAKLAŞIMLARI
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Sunum transkripti:

Araştırma Olayların incelenmesi, bilgilerin toplanması, düzenlenmesi, analiz ve senteze tabi tutulması, yorumlanması, değerlendirilmesi ve anlamlı bilgiler bütünü haline getirilmesi

Araştırma Yöntemlerinin Kökenleri Pozitivizm (Objektivizm) Relativizm (Subjektivizm) Quantitative (Nicelikle Belirlenen) Qulitative(Nitelikle Belirlenen) Deneysel Çalışmalar Etnografik Çalışmalar ("kültür ve günlük hayatın anlamına" odaklı bir araştırma yöntemidir. Anket Çalışmaları Mülakat Gözlem

Bilimsel Araştırma ve Türleri Bilimsel araştırma çok farklı biçimlerde tanımlanmaktadır (bkz. Karasar, 2005 s.22) Günümüzde bilimsel araştırmalar iki türdür: 1-Temel araştırmalar 2-Uygulamalı araştırmalar Geleneksel sınıflandırma: 1-Temel araştırmalar, kuram geliştiremeye yönelik bilgi üretmeye yöneliktir 2-Uygulamalı araştırmalar, temel araştırmalar ile elde edilen bilginin uygulamaya aktarılmasına yöneliktir 3-Aksiyon (eylem) araştırmaları ise, uygulamalardaki pratik sonuçların, uygulayıcılarının da katılması ile çözümüne yöneliktir

Bilimsel Araştırma ve en çok rastlanan sınıflandırmalar Temel, uygulamalı, aksiyon (eylem), AR-GE Tarihsel (ne idi?), betimsel (Nedir?), deneysel (neden?) Retrospektif (olmuş bitmiş olayları sonuçlarından izleyerek araştırmak), prospektif (tarama ve betimleme araştırmaları yanında, ileriye dönük ve neden-sonuç ilişkilerini belirlemeye çalışmak) Tarama, deneme Betimleyici, açıklayıcı, nicel, nitel

Araştırma Türleri I Temel araştırmalar Uygulamalı araştırmalar Kuram geliştirmeye yönelik bilgi üretmek Var olan bilgiye yenilerini katmak Açımlama-> Ayrıntı saptama -> Neden-sonuç ilişkisi saptama -> Kuram geliştirme Uygulamalı araştırmalar Üretilen bilgilerin değerlendirilmesiyle sorunların fiili çözümü (aksiyon araştırmaları, AR-GE araştırmaları) Değerlendirme, aksiyon, toplumsal etki ölçümü

Araştırma Türleri II Niceliksel Araştırmalar Niteliksel Araştırmalar Maddi olguların ölçümü (Sayısal özellikler ön planda, bir olgu ne derece var?) Değişkenler üzerine odaklanır Güvenilirlik önemli veri toplama araçlarının araştırma deseninin ve veri analizinin geçerliği ve güvenirliği çok dikkatli bir şekilde test edilmeli ve sonuçları okuyucuya rapor edilmelidir. Değerden arındırılmış (tutum ve değer yargılarından mümkün olduğunca arındırılmış ) Bağlamdan bağımsız Denek sayısı çok Araştırmacı olayın dışında Niteliksel Araştırmalar Sosyal gerçekliğin, kültürel anlamın yapısı (olgunun “varlığına ve anlamına olgu ve olayların niteliğine yönelir Etkileşimli süreçlere, olaylara odaklanır Gerçeğe uygunluk önemli Nitel araştırmada geçerlik ölçme aracının ölçmeyi amaçladığı olguyu doğru ölçmesi ile yakından ilişkilidir. Bu durumda toplanan veriler gerçeği yansıtır ve araştırma sonuçlarının geçerliğine katkıda bulunur. Değerler var ve açık Durumla sınırlı Denek sayısı az Tematik analiz Araştırmacı olayın içinde Kaynak: Neuman, 2003, s. 16

Daha fazla bilgi için bkz. (https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/13-nitel-arac59ftc4b1rmada-gec3a7erlik-ve-gc3bcvenirlik.pdf)

NİCEL ARAŞTIRMALAR NİTEL ARAŞTIRMALAR YAKLAŞIM AMAÇ ARAŞTIRMA ODAĞI Tümdengelim Tümevarım AMAÇ Kuram sınama, tahmin, gerçekleri ortaya koyma, hipotez sınama Gerçeklikleri betimleme, derinlemesine anlama sağlama, günlük yaşamı ve insanın bakış açısını ortaya koyma ARAŞTIRMA ODAĞI İzole değişkenler, daha büyük örneklem, bilinmeyen katılımcılar, testler ve standart ölçeklerle veri toplama Tüm bağlamı inceleme, katılımcılarla etkileşime girme, katılımcılardan yüz-yüze veri toplama ARAŞTIRMA PLANI Çalışma başlamadan önce geliştirilir ve yapılandırılır, öneri resmidir Katılımcılar ve ortamla ilgili daha fazla bilgi edinmek üzere başlar, esnektir, öneri geçicidir VERİ ANALİZİ Temel olarak istatistiksel ve sayısaldır. Temel olarak betimleyici ve yorumlayıcıdır.

Nicel Araştırma Sürecinin Aşamaları 1 Konu seç 7 Başkalarını bilgilendir 2 Soruya odaklan Kuram 6 Verileri yorumla 3 Araştırmayı tasarla 5 Verileri analiz et 4 Veri topla Kaynak: Neuman, 2006, s. 15

Nitel Araştırma Sürecinin Aşamaları 1 Toplumsal benliği kabul et 7 Başkalarını bilgilendir 2 Bakış açısı benimse Kuram 6 Verileri yorumla 3 Araştırmayı tasarla 5 Verileri analiz et 4 Veri topla Kaynak: Neuman, 2006, s. 15

Araştırma Türleri III Keşfedici Temel maddi verilerle aşinalık sağla Koşulların genel bir zihni resmini yarat Gelecekte yapılacak araştırmaların sorularını formüle et Yeni fikirler, hipotezler geliştir Araştırma yapılıp yapılamayacağını kararlaştır Yeni veri bulma ve ölçme teknikleri geliştir Tanımlayıcı Detaylı, doğru bir resim oluştur Eski verilerle çelişen yeni veri bul Yeni bir dizi kategori yarat ya da türleri sınıfla Nedensel bir süreci ya da mekanizmayı belgele Bir durumun arka planını ya da bağlamını rapor et Açıklayıcı Bir kuramın kestirimlerini ya da ilkelerini sına Bir kuramın açıklamasını detaylandır ya da zenginleştir Bir kuramı yeni sorunlara ya da konulara uygula Bir kestirim ya da açıklamayı destekle ya da çürüt Sorun ya da konuları genel bir ilkeyle ilişkilendir Hangi açıklamaların en iyisi olduğunu kararlaştır Kaynak: Neuman, 2006, s. 14

Sosyal Bilimlerde Araştırma Tanımlayıcı araştırma “Evsiz kimdir?” “Gereksinimleri nelerdir?” “Kaç kişi evsiz?” Keşfetmeye yönelik araştırma “Burada ne oluyor?” “Evsiz olmak nasıl bir şey?” Açıklayıcı araştırma Toplumsal olguların sebep ve sonuçlarını belirleme Bir olgunun diğeri üzerindeki etkisini tahmin etme “İnsanlar niçin evsiz kalıyor?” “İşsizlik oranı evsiz sayısını etkiliyor mu?” Değerlendirme araştırması Toplumsal bir programın etkilerini araştırma “Hangi hizmetlerin evsizlere yardımı dokunuyor?” Kaynak: Schutt, 1999, s. 12 vd.

Temel Araştırmalar Tanım Temel (basic, pure) araştırmalar, salt amacı var olan bilgiye yenilerini katan araştırmalardır. Temel araştırmalarda “bilgi bilgi içindir” anlayışı egemendir. Bu bilgi geleneksel algılamada yalnızca “kuram” düzeyi ile sınırlıdır. Ancak, burada, daha geniş bir yorum ile, kuramdan önceki bilgi düzeyleri de dikkate sunulmaktadır.

Temel Araştırma Düzeyleri 1-Açımlama 2-Ayrıntı saptama 3-Neden-sonuç ilişkisi 4-Kuram geliştirme

1. Temel AraştIrmalar Temel araştırmalar, kuram (teori) geliştirmeyi ya da var olan kuramları sınamayı amaçlamaktadır. Kuram geliştirme kavramsal bir süreçtir ve uzun zaman içerisinde pek çok araştırma yapmayı gerektirir.

Temel araştırmaların bulguları doğrudan bir fayda sağlamaz ve uygulamalı araştırmalara zemin hazırlayabilmek için ise yıllar gerekebilir.Örneğin, Skinner’in güvercinlerle (edimsel koşullama), Pavlov’un köpeklerle (klasik koşullama), Piaget’in kendi çocuklarıyla (gelişim evreleri) ve Bandura’nın çocuklarla (sosyal öğrenme) yıllarca çalışması temel araştırmalara en güzel örneklerdir.

Uygulamalı AraştIrmalar Bir kuramı uygulamak ve sınamak ya da uygulamada yaşanan sorunları çözmek üzere gerçekleştirilen araştırmalardır . Genellikle uygulamadaki bir sorunun çözümüne odaklanır ve elde edilen bulgular bu soruna ilişkin karar vermede yararlıdır.

Uygulamalı Araştırmalar Tanım ve Türler Üretilen bilgilerin değerlendirilmesiyle sorunların fiili çözümü, bilimin olayları denetim altına alma işlevini gerçekleştirmeyi amaçlayan araştırmalardır. Toplumsal etki ölçümüdür. Türleri: 1- Aksiyon araştırmaları 2-AR-GE araştırmaları 3-Değerlendirme Araştırmaları

3. Değerlendirme Araştırmaları Değerlendirme araştırmaları, herhangi bir program, ürün ya da uygulamanın niteliğini, etkililiğini, özelliklerini ve değerini belirlemek üzere sistematik olarak veri toplama ve analiz etme sürecidir. Diğer araştırmaların tersine, değerlendirme araştırmalarında yeni bir bilgi arayışından çok var olan program, ürün ve uygulamalarla ilgili karar vermeye odaklanır

5. Eylem Araştırmaları Aslında uygulamalı araştırmaların bir parçasıdır. Eylem araştırmalarının amacı, sorunları çözmek, uygulamaları geliştirmek ve belli bir konuda karar vermeye yardımcı olmaktır. Temel amacı, bilime katkıda bulunmaktan çok bir sorunu çözmektir.

Aksiyon araştırmaları Aksiyon (Eylem veya Öğretmen) araştırmaları, soruna çözüm getirmek ve var olan durumu iyileştirmek amacıyla uygulayıcıların ve soruna taraf olanların katılımıyla gerçekleştirilen araştırmalardır. Örneğin, okullarda var olan sorunları ilgililerin yerinde çözümlemek amacıyla gerçekleştirdikleri araştırmalar birer aksiyon araştırmasıdır. Bu araştırmalar, program geliştirme sürecinde uygulanmakta ve sürekli gelişmeyi sağlamak bakımından yararlı olmaktadır. Aksiyon araştırmalarının sonuçları yerel özellik taşıdıkları için genellenemezler.

Tüketici/müşteri gereksinimlerinin belirlenmesi ve daha sonra bu gereksinimleri karşılamak üzere ürünler geliştirme sürecidir. Bu ürünler belli özellikler doğrultusunda geliştirilir, geliştirildikten sonra alanda test edilir ve gözden geçirilir, etkililiği sınanarak son hali verilir (Gay, Mills ve Airasian, 2006).

Ar-Ge Nedir ? Eğitim, Bilim ve teknolojinin gelişmesini sağlayacak yeni bilgileri elde etmek veya mevcut bilgilerle yeni malzeme, ürün ve araçlar üretmek, bilgiye dayalı sistematik olarak yeni projeler üretebilmek, süreç ve hizmetler oluşturmak veya mevcut olanları geliştirmek amacı ile yapılan düzenli çalışmalar olarak tanımlanmaktadır. AR-GE, kişinin, toplumun ve kültürün bilgi birikimini artırmak ve bu birikimin yeni uygulamalara yol açması amacıyla sistematik bir temele dayalı yapılan yaratıcı işleri kapsar.

Ar-Ge Nedir ? AR-GE terimi üç ana aktiviteyi kapsar: 1-Temel Araştırma: Spesifik bir uygulama veya kullanım olmadan, araştırılan konunun temeli ve gözlemlenen gerçeklerine dair yeni bilgi kazanılması için yapılan deneysel veya teorik çalışmadır. 2-Uygulamalı Araştırma: Yeni bilgi kazanılması için yapılan özgün araştırmadır. Fakat bu Temel Araştırma’dan farklı olarak, spesifik bir pratik uygulamaya veya amaca yöneliktir. 3-Deneysel Gelişim: Yeni malzeme, ürün ve araçların üretimine; yeni işlemlerin,sistemlerin,hizmetlerin kurulmasına; veya halihazırda üretilmiş veya kurulmuş olanların geliştirilmesine yönelik, mevcut bilgiye dayalı sistematik çalışmasıdır.

Ar-Ge Nedir ? AR-GE Personeli AR-GE faaliyetlerinde fiili olarak çalışan, alanında uzman personel ile nitelikli destek personelini ve AR-GE faaliyetlerinin bilimsel ve teknik yanlarının planlanıp yönetilmesi, izlenip değerlendirilmesi ve desteklenmesi ile uğraşan personeli ifade eder. “AR-GE personeli” temel olarak bölümünde yüksek öğrenim görmüş ve/veya çalışma alanında gerekli sertifika, lisans, yetkinlik belgesi vb. belgelere sahip olmalıdır. 

Doğa Bilimleri ve Toplumbilimlerinde Araştırma Gelişmişlik Düzeyi Toplumbilim araştırmaları gelişmişlik düzeyi doğa bilimleri araştırmaları gelişmişlik düzeyinden düşüktür. Nedenleri: 1-Toplumbilim araştırmalarının yeniliği 2-İnsanın, kendi türünü inceleme güçlüğü 3-Sonuç alıcı araştırma alışkanlığındaki yetersizlik 4-Araştırmaya karşı geliştirilmiş yanlış tutumların varlığı

Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar A-Araştırmanın Önemini anlayamamadan kaynaklanan yanlış tutumlar B-Araştırmanın sınırlılıklarını bilememeden kaynaklanan yanlış tutumlar

Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar A-Araştırmanın Önemini anlayamamadan kaynaklanan yanlış tutumlar 1-Araştırmayı reddederek, alışkanlıklara aşırı bağlılık 2-Kendi kişisel görüşünü üstün tutma 3-Gelişmenin, araştırmadan başka nedenlerle ve otomatik olarak gerçekleşebileceği inancı

Araştırmaya Karşı Yanlış Tutumlar B-Araştırmanın sınırlılıklarını bilememeden kaynaklanan yanlış tutumlar 1-Araştırmacıya tapma 2-Çabuk sonuç bekleme 3-Bilimsellik ile doğa bilimleri eşleştirmesi