Tatar Modernleşmesi.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
11.Ve 12. yüzyıllarda İslamiyet ve Türk Kültürü
Advertisements

SELİM İLERİ.
TANZİMAT DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
Dİnİ tasavvuFİ Türk şİİRİ İslamiyet‘in temel ilkelerine dayanarak nefsi arıtıp, ahlâkı güzelleştirerek dini yaşama ve bu yolla allah'a ulaşma düşüncesine.
ŞİNASİ ( ) 1860'dan sonra gelişen edebiyatımız ise bütün istikametlerde Şinasi'nin başlattığı yollardan yürümüştür.
Ziya Gökalp (23 Mart Ekim 1924).
SANATSIZ KALAN BİR TOPLUMUN HAYAT DAMARLARINDAN BİRİ KOPMUŞ DEMEKTİR.
AHMET YESEVİ ve DİVAN-I HİKMET
9. Sınıf Türk Edebiyatı MART Manzum Hikaye.
PEYAMİ SAFA.
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
Döneme adını veren Tanzimat Fermanı’nın 1839 da ilan edilmesine rağmen Tanzimat Edebiyatı neden 1860 yılında başlar ??
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNDE ÖĞRETİCİ METİNLER
Şinasi Şair Evlenmesi.
Performans Ödevi Ders : Dil ve Anlatım Konu : Makale (Makale Nedir?Makale Çeşitleri Nelerdir ? Makalenin Özellikleri) Öğrenci Bilgileri İsim: Burak.
Ahmet Şuayip’ in Biyografisi
Zaman içinde bilim.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU VE YABAN
CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK EDEBİYATI
KÜTÜPHANE VE İLGİ ALANI
SİYASİ ALANDA YAPILAN İNKİLAPLAR
Nedim’in Hayatı.
SÜLEYMAN TARIK BUĞRA ( 2 EYLÜL ŞUBAT 1994 )
SANAT TARİHİ.
HÜSEYİN CAHİT YALÇIN ( )
1.ÜNİTE BİR KAHRAMAN DOĞUYOR ÖZET
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
NECİP FAZIL KISAKÜREK.
Kırım ve Kırım Türkleri
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
GEZİ YAZISI GEZİ YAZISI.
Bugünlerde basın ve yayın organlarında Filistin,Lübnan,Irak gibi yerlerde Müslüman Halklara yapılan işkence ve baskılar yer almaktadır.Bizler Türk Milleti.
ÖLÜMÜNÜN 79. YILINDA. Mehmet Akif Ersoy 1873 yılının Aralık ayında İstanbul’un Fatih ilçesinin Sarıgüzel semtinde doğmuş ve 27 Aralık 1936 Pazar günü,
EĞİTİM VE KÜLTÜR ALANINDA YAPILAN İNKILAPLAR
İKİNCİ MEŞRUTİYET DÖNEMİNDE EĞİTİMİN GENEL ÖZELLİKLERİ
Mehmet ÖZ / Türk Dili ve Edebiyatı Öğreetmeni
TÜRK İSLÂM DEVLETLERİ Türklerin İslam'la Tanışma Süreçleri
EĞİTİM ALANINDAKİ İNKILAPLAR
Cumhuriyet Dönemi Roman ve Hikâye -Bu dönemde roman ve hikaye cumhuriyet düşüncesi etrafında biçimlenmiştir. -O dönemdeki sosyal ve siyasi ortamı yansıtır.
ERBAA SINAV DERGİSİ DERSHANESİ. 1. SORU İstanbullu Hoca olarak da anılan Reşit Efendi hangi romanın kahramanıdır?
Ahmet Kutsi Tecer.
ENVER AYSEVER ‘’Yazarlık sabır, beceri ve süreklilik gerektiren bir işçilikse eğer, bunun yineleneceği ortamın nasıl olduğunun pek önemi yoktur. Çalışkan.
YAKUP KADRİ KARAOSMANOĞLU ( )
XIX. Asır Azeri Edebiyatı
Aruzu ustaca kullandığı , ulusal duyguları ön plana çıkardığı vatan millet konuları şiirleri ile ün yapmıştır. Milli Edebiyat akımının ilkelerini benimseyen.
İtfaiye Hizmetleri Alanındaki Yenilikler
İBRAHİM ŞİNASİ HAYATI VE ESERLERİ
Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme almıştır. Sonraki yıllarda.
Azeri Türklerinin Hızla Modernleşmesinde Rol Oynayan Faktörler
ÜLKEMİZDE NÜFUS / Nüfusumuzun Özellikleri
Hikaye.
1890 yılı yaz ayında Washington Üniversitesi'nden mezun olan William Sachtleben ve Thomas Allen Jr. isimli Amerikalı iki genç, seyahat amacıyla ilk olarak.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar
Kazan Tatar Edebiyatı Başlangıç Evresi
TANZİMAT EDEBİYATI II. DÖNEM
III. Ahmet LALE DEVRİ Yenilikleri Yenilikleri Nedim hazırlayıcısıdır?
3. ÜNİTE: VAHYE DAYALI DİNLER
( ).  1904 yılında İstanbul’da doğmuştur.  Bahriye Mektebi, İstanbul Üniversitesi Felsefe bölümünde öğrenim gördü.  17 yaşında ‘’İstanbul.
İBRAHİM ŞİNASİ.
Türklerin Bilime Katkıları
TANZİMAT EDEBİYATI’NIN OLUŞUMU
ZIYA GÖKALP (23 MART EKIM 1924). Ziya Gökalp, özellikle Milliyetçilik ve Türkçülük üzerine kaleme aldı ğ ı eserleri ile ünlenmiştir. 18 yaşında.
EDEBİYAT PERFORMANS ÖDEVİ Adı:Ömer Soyadı:Koca No:284 Sınıf:10/H.
KÜLTÜRÜMÜZDE H.Z MUHHAMMED SEVGİSİ. Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi: Bir çocuğa bir ad, çocuğun o adin manasını yasaması veya o ada sahip bir şahsin.
 Divan edebiyatı, Türklerin İslamiyet’i kabulünden sonra meydana gelen yazılı edebiyattır. Arap ve Fars edebiyatı etkisi altında gelişmiştir. Bu etki,
YAHYA KEMAL BEYATLI ( ). Selanik’te yaşadığı yıllarda şiire başlamış, sonraları Agah Kemal takma adıyla Servet-i Fünun’u destekleyen yazılar kaleme.
Ahmet Kutsi Tecer 1901 yılında Kudüs'te doğdu. İlköğrenimine Kudüs'te başladı ve Kırklareli'nde devam etti. Lise öğrenimini Kadıköy Sultanisi'nde tamamladıktan.
HALİDE EDİP ADIVAR.
( ) HAYATI Yakup Kadri Karaosmanoğlu, 1889 yılında Mısır’ın Kahire şehrinde doğmuştur. Sanat hayatına Fecriati topluluğunda başlayan sanatçının,
İbn-i Sina'nın tam adı Ebu Ali el-Hüseyin ibni Abdullah ibn-i Sina el-Belhi'dir. Samanoğulları sarayı maliye kâtiplerinden ve saygın bir bilim adamı Abdullah.
Sunum transkripti:

Tatar Modernleşmesi

Tatarların modernleşmesinde hangi çevreler etkili olmuştur?

Modernleşmede Etkili Olan Çevreler Türkiye Rusya Buhara

Tatarların modernleşmesinde bu çevrelerin ne gibi etkileri vardır?

Türkiye Tatarlar hac yolu vesilesiyle İstanbul’a, halifenin şehrine uğrarlar. Geri dönerken buradan dinî ilimlerle ilgili birçok kitap alırlar ve buradaki edebî ve fikrî muhitleri de memleketlerine taşırlar.

İstanbul’a okumaya gelen öğrenciler burada iyi bir eğitim alarak geri dönerler. Sadece İstanbul okulları değil Mısır’daki El-Ezher Üniversitesi de önemli bir rol üstlenir.

Rusya II. Katerina’nın Tatarlara verdiği imtiyazlar onların Türkistan içlerinde de ticaret yapmalarına imkan sağlamıştır. Bu imtiyaz ile Tatar burjuva sınıfı oluşmuş ve bu zengin Tatar aileleri çocuklarını İstanbul veya Buhara’ya eğitim için göndermişlerdir.

Buhara Buhara’ya okumaya giden kişiler buradaki eğitim anlayışının baskıcı ve yozlaşmış halinden kendilerini sıyırmışlar ve döndüklerinde dinde yenileşmenin ilk adımlarını atmışlardır.

Modernleşmenin Alanları İlk olarak din alanında başlar. Sonra edebiyat, tarih ve dil alanlarında gelişme gösterir ve birçok eser verilir. Tatar kimliği = din Rusya Müslümanları Tatar halkının kendini Tatar değil de Müslüman diye adlandırmasında Rusların yoğun baskısının da rolü vardır.

Çarlık zamanında birçok Müslüman askerlik ve vergilerden muaf tutulmak vaadiyle Hıristiyanlaştırılmıştır. Bunlara Kreşin adı verilmektedir. Kayyum Nasirî’ye kadar Tatarlar üzerinde Çağatay dili hakimdir.

Modernleşmenin ilk adımları Kazan’ın 1552’de işgalinden sonra Rusların Kazan vilâyetindeki Hanlık devrinin önder tabakasını, bilhassa ruhanilerini imha etmesinin ardından milli varlık ve milli bütünlüğün muhafazası köy imamlarına kalmıştır. Kazan-Türk tüccarların Türkistan’a sık sık giderek Buhara medreselerini görmüş ve Kazanlı şakirtlerin o medreselere gitmelerini telkin etmişlerdir.

Medrese hayatını ele alan eserler: Fatih Kerimî – Cihangir Mahdum (hikâye 1900) Ayaz İshakî – Molla Babay (roman) Molla-Misyoner çatışması Dinî reformlar ve Usul-i Cedit hareketi

Kazan Üniversitesinin Kuruluşu (1804)

Modernleşmenin İlk Temsilcileri

Otuz-imenli Abdurrahim (1730-?) Din alimidir ve şair kişiliği ile tanınır. Timeş medresesini kurmuştur. Ona göre Tatarlar için 41 farz vardır. 41.si Rusçayı öğrenmektir.

Abdunnasır Kursevî (1771-1812) Buhara ve Semerkant’ta eğitim almıştır.Klasik İslâm alim ve filozoflarının eserlerini inceleyerek zamanındaki din bilginlerinin köhne saplantılarda olduğunu görmüştür. El-irşadu li’l ibad adlı eserinde fikirlerini ortaya koymuştur.

Şehabettin Mercanî(1818-1889) İslâmiyetteki dogmatik düşüncelere karşı çıkar. Buhara ve Semerkant’ta eğitim alır. 1876’da Rus-Tatar öğretmen okulunda öğretmenlik yapmıştır. En meşhur eseri Müstefidü’l-Ahbar fi Ahval-i Kazan ve Bulgar kitabıdır. Arap ve Fars kaynaklarına dayanarak yazdığı bu eser oldukça önemlidir.

Kayyum Nasirî (1824-1902) Tatarlar arasında ilk büyük ansiklopedisttir. Dil bilimi, etnografya, edebiyat, coğrafya,aritmetik, fizik, v.b. Ders kitapları yazmıştır. Yazı makinesi

Salnameler yazarak geçimini sağlar. Tatar dilinin mahallileşmesinde, edebî hale gelmesinde en büyük katkı ona aittir. Tatarcılık cereyanının önderidir. Rusça öğrenmiş fakat bunu gizlice yapmıştır.

Gaspıralı’nın izinden gidenler tarafından çok eleştirilmiş fakat bir süre sonra Kazanlı birçok edip Tatarca yazmaya başlamıştır. Fevakih’ül Cülesa Tatar folklorunu konu edinmiştir. Enmüzeç

Halfinler Baba Sait Halfin I. Petro zamanında “tilmaçlık” yapar. 1758’de Kazan’da açılan Birinci Rus Gimnazyumunda 1769’dan itibaren Türk-Tatar dili okutur. 1785’te onun bu görevini oğlu Sait Halfin alır.

1800’de de İbrahim Halfin bu göreve tayin edilir 1800’de de İbrahim Halfin bu göreve tayin edilir. Sait Halfin Kazan Tatarcası alfabesi adlı kitabı 1778’de yazar ve kitap aynı yıl Moskova Ünv. matbaasında basılır. Batılı anlamda ilk çalışma olarak değerlendirilebilir. Sait ve İbrahim Halfin ilk defa tıbba ait eserler de çıkarmışlardır.

Yeni Devir Yeni devirde modernleşme hızlı bir şekilde kendini göstermeye başlar. Musa Akyiğit, Hüsamettin Molla-1885 (Modern anlamda Rusya Müslümanları arasında ilk hikaye) 1887’de Zahir Bigi; Güzek Kız Hadiçe, Günah-ı Kebair, Mürted, Katile

Sadri Maksudî, Maişet 1900 Ayaz İshakî; Kelepüşçi Kız 1900, Üç Hatun Bilen Turmış (tiyatro), Bay Oğlu 1903, Molla Babay, Dilenci Kız (roman), Fatih Kerimî; Cihangir Mahdum 1900, Şakird ile Student 1903, Rızaeddin bin Fahrettin, Selime 1899 (seyahat),

Fatih Emirhan, Kazan edebî dilinin gelişmesi ve ilerlemesinde önemli adımlar atmıştır. 1912’de çıkmaya başlayan Kuyaş gazetesinin başyazarlığını yapar. Alimcan İbrahimov, Kerim Tunçari v.s.

Gabdullah Tukay (1886-1913) Molla Mutî medresesinde eğitim almıştır. İlk zamanlar Osmanlı Türkçesiyle şiirler yazan Tukay daha sonra Tatar edebî dili ile şiirler yazmış ortak dil düşüncesinden oldukça uzaklaşmış idi. 1906 yılında Kamil Mutî tarafından çıkarılan Oklar adlı dergide yazdığı hicivleriyle görülmeye başlanmıştır.

Daha sonra El-Islâh, Yeşin gibi gazetelerde şiirler yazmıştır. Orenburg’da çıkan Vakit ve Şura gazetelerine de şiirler yollamıştır. Cayık dönemi, Yeni edebî dönem

İsmail Gaspıralı’nın Etkileri Ortak Dil Tercüman Gazetesi Modern Türk Milleti yaratma düşüncesi Kültür birliği