TOBİN VERGİSİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
 Bölüm 3: Toplu Sözleşme - Piyasa Ekonomisinden Verilen İlk Taviz Kaynak: Yönetim Ekonomisi – Prof. Dr. İ. Özer Ertuna.
Advertisements

 6. Hafta: Faiz Oranları ve Sıcak Para  İktisatta iki farklı «Faiz» tanımı vardır. 1.Sermaye faktörünün üretimden aldığı pay ve 2.Paranın fiyatı.  Bu.
Hasan Hüseyin Savaş EPİAŞ Genel Müdürü
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı. 2 GLOBAL EKONOMİK GÖRÜNÜM.
2016 Dünya Sağlık Günü Diyabeti (şeker hastalığını) Yenelim! Dr Pavel Ursu Dünya Sağlık Örgütü Türkiye Temsilcisi.
Metin içi özellikler metin dışı özelliklerle yakın ilişki içerisindedirler. Bunlar çeviri stratejilerinde kolaylıkla belirlenebilirler. Örneğin Felsefe.
F.Dilvin Taşkın.  Nakit akışı tahminlerinde kavramsal konular.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
©McGraw-Hill Education, 2014
SMMM ve YMM’LER İLE DENETİM HİZMETLERİNİN EKONOMİK GELİŞMELERE VE SERMAYE PİYASASINA ETKİSİ Nazım Hikmet YMM, Grant Thornton Türkiye İcra Kurulu Başkanı.
DÜNYADA SAĞLIK TURİZMİNE GENEL BAKIŞ Öğr.Grv. Dr. Funda AKDURAN.
İktisatta doğru bildiğimiz yanlışlar. İthalat artışı işsizlik yaratır.
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
BANKACILIKTA PORTFÖY YÖNETİMİ. portföy ad 1. kâğıt paraların vb. konulduğu cüzdan. 2. ECO. banka, aracı kuruluş ya da kişinin elinde bulundurduğu, üzerinde.
Wal-Mart Stores Inc. Sam Walton tarafından kurulmuş dünya çapında şubeleri olan bir Amerikan perakende satış yapan mağazalar zinciridir. Amerika Birleşik.
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
PARA VE BANKACILIK.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Dopingli büyümenin öteki yüzü:
ASGARİ ÜCRET GERÇEĞİ 8 Aralık 2016, İstanbul.
Makro İktisat.
1980’den Günümüze A) Dönemi: 24 Ocak Kararları
FİNANSAL PİYASALAR 09 TEMMUZ 2013.
BANKALARIN TANIMI, FAALİYETLERİ, TÜRLERİ
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MAKRO İKTİSAT EKONOMİNİN ÖLÇÜLMESİ 2: Faiz Haddi ve Ödemeler Dengesi
Sosyal Hizmet Meslek Etiği
130 Maddeden oluşmaktadır
YONT ’TEN GÜNÜMÜZE TÜRKİYE İKTİSAT YAPISI
ŞEHİRLERİN REKABET KRİTERLERİ
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
FORFAITING Dr. ÇAĞATAY Orçun.
IS-LM-BP MODELİ KPSS SORULARI.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
FİNANSÇI OLMAYANLAR İÇİN FİNANS
DÖVİZ PİYASASI.
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
Giriş-Genel Değerlendirme
Prof. Dr. Arif YAVUZ İstanbul Üniversitesi İktisat Fakültesi
Hayvancılık İşletmelerinde Sürü Yönetimi
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
YATIRIM HARCAMALARI.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Finansal sektöre bakış 2018
ENFLASYON Prof. Dr. Metin BERBER.
Türkiye HBÖ Eylem Planı ( )
Blog: E-posta: BİLANÇO RİSKLERİ 2018 Web: Blog: E-posta:
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Uluslararası Sermaye Hareketleri
KPSS SORULARI KLASİK MAKRO İKTİSAT TEORİSİ
KALKINMA EKONOMİSİ DERS KONULARI
Planlanan Harcama Düzeyi: basit Keynesyen Model
REFAH SİSTEMLERİ DERS 2 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
Uluslararası İşletme Yönetimi
Uluslararası İşletme Yönetimi
Ürün ve Hizmetler İçin Kapasite Planlaması
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DR. ÖNDER YILMAZ
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Sunum transkripti:

TOBİN VERGİSİ

İşgücü ve ürün piyasaları şoklara karşı doğru tepkiyi veremiyorsa refah ancak uluslararası finansal akımların “iyi yağlanmış dişlileri arasına bir miktar kum serperek” arttırılabilir. J. Tobin, 1978

Kısa vadeli spekülasyonları engelleme ve uzun vadeli yatırımları teşvik etme konusunda vergi uygulaması önerisinin kökleri J. M. Keynes’e dayanmaktadır. Ancak spekülatif karakterli sermayeyi vergileme fikirleri içinde en dikkat çekeni, Tobin Vergisi önerisidir. Tobin Vergisi, 1970’li yıllarda Nobel ödüllü iktisatçı James Tobin tarafından uluslararası mali piyasalardaki spekülatif işlemlerin istikrarsızlıklara neden olmasını önlemek için ileri sürülmüş bir politika aracıdır. James Tobin, uluslararası spekülatif sermaye hareketleri ve döviz kurundaki volatilite(oynaklık) nedeniyle finansal piyasaların istikrarsız olduğunu savunmuştur

J. Tobin, Tobin vergisi ile piyasa dalgalanmalarını kontrol edebilmek ve kısa vadeli sermayenin aniden çıkışından kaynaklanacak riskleri azaltmak için dövizli işlemler üzerinden %0,1-%0,5 arasında vergi alınmasını önermiş; daha sonra vergi oranının %1’ e kadar çıkabileceğini belirtmiştir. Ancak Tobin’ in son önerdiği oran %0,2’ dir. Tobin vergisi, kısa vadeli sermaye hareketlerinin maliyetini artırarak spekülasyonunu azaltmayı amaçlamaktadır. Tobin vergisinin başarısı, tüm dünyada aynı zamanda ve aynı oranda uygulanmasına bağlıdır. Aksi takdirde daha düşük oranda vergi uygulayan veya hiç vergi uygulamayan bir ülke kısa vadeli sermaye hareketlerini ülkesine çekebilecektir.

1970’li yılların sonunda finansal piyasaların görece sığ olması ve sermaye hareketlerindeki serbestleşmenin refah artışı sağlayacağına inanılması nedeniyle spekülatif hareketlerden kaynaklanabilecek riskler önemli bir sorun olarak görülmemiştir. Bu bakımlardan Tobin’in vergi önerisi 1990’lı yıllara kadar yaygın bir uygulama imkanı bulamamıştır. Tobin Vergisi’nin uluslararası bir vergi olarak uygulanması gerektiğini belirterek, 1999 yılında parlamentosunda kabul eden ilk ülke Kanada’dır. Fransa, Şili ve Malezya ile Kanada, İngiltere, ABD, Belçika, İtalya, Arjantin gibi ülkeler; Dünya Bankası, IMF, OECD, G-8, G–20 gibi uluslararası organizasyonlar çeşitli tarih ve şekillerde Tobin Vergisi’ni gündemlerine almışlardır.

Tobin Vergisi Lehindeki Görüşler Spekülasyonu Caydırma Fonksiyonu Gelir Sağlama Fonksiyonu Mali Tampon (Fiscal Buffer) Fonksiyonu: Para politikası uygulamalarının kur değişikliklerin olan bağımlılığını azaltma Kısa Vadeli işlemlerin Maliyetlerini Artırarak işlem Vadelerinin Uzamasını Sağlama Fonksiyonu Vergide Eşitlik ve Adalet ilkelerinin Sağlama Fonksiyonu

Tobin Vergisi Aleyhindeki Görüşler Tobin Vergisi Spekülatif Amaçlı Sermaye Hareketlerini Engellemez: Yapılan çalışmalar, dünya çapında uygulanamayan bu verginin caydırıcı olamadığı yönündedir. Tobin Vergisi’nin Çeşitli Uygulama Sorunları Vardır: Vergiden kaçınma ve vergi kaçırma ile –dünya çapında uygulanamama özelliği nedeniyle- sermayenin vergi dışı bölgelere hareket etmesi sorunları vardır. Kesin Bir Vergi Oranı Belirlenemez: Yüksek oranların finansal piyasaları daraltma, düşük vergilerin caydırıcılık özelliği taşımama sorunları vardır. Optimal bir oran belirlemek güçtür. Mali Egemenlik Sorunu Politik Sorun: Bu tür işlemlerin çok büyük miktarda gerçekleştiği ülkelerin vergiye direnmesi söz konusu olabilir.

Tobin Vergisi Hasılatı (by David Felix, 1995) 1 trilyon $ x 240 işlem günü = 240 trilyon $ Yüzde 20 istisna uygulaması (-48 tr) = 192 trilyon $ Yüzde 20 kaçınma ve kaçırma (-48 tr) = 144 trilyon $ İşlem hacmi yüzde 50 azalsa (-72 tr) = 72 trilyon $ (matrah) Yüzde 1 = 720 milyar Ş (vergi) Binde 1 = 72 milyar $ (vergi)

Tobin Vergisi Hasılatı (by David Felix, 2015) 3,125 trilyon $ x 240 işlem günü = 750 trilyon $ Yüzde 20 istisna uygulaması (-150 tr) = 600 trilyon $ Yüzde 20 kaçınma ve kaçırma (-150 tr) = 450 trilyon $ İşlem hacmi yüzde 50 azalsa (-225 tr) = 225 trilyon $ (matrah) Yüzde 1 = 2.250 milyar Ş (vergi) Binde 1 = 225 milyar $ (vergi)