VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER
Advertisements

Selman ALBAY Din Kül. ve Ahl. Bil.
Din ve İnanç Prof. Dr. Sönmez KUTLU
ÇAYIROVA İNSANA HİZMET DERNEĞİ
HOŞGELDİNİZ. HOŞGELDİNİZ Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat Fakültesi Prof. Dr. Mehmet Zeki AYDIN Sivas CÜ İlâhiyat.
PROF.DR.SÖNMEZ KUTLU ANKARA ÜNİVERSİTESİ İLAHİYAT FAKÜLTESİ
PROJE HAZIRLAMADA ALANA ÖZGÜ KONU SEÇİMİ
VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER
VAAZ VE HİTABETTE FARKLI DURUMLARI VE OLAYLARI GÖZETME
KUR’AN-I KERİMİN İÇERİĞİ
KURAN VE YORUMU 10. SINIF 4. ÜNİTE pedagojiformasyon.com.
Temel Eğitici Nitelikleri
CAMİYİ TANIYALIM.
Atatürk ve Cumhuriyet Dönemi Din Hizmetleri
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
EĞİTİM HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Program Geliştirme Daire Başkanlığı
Mustafa Kemal YALINKILIÇ
V. REHBER VAİZ YETİŞTİRME PROGRAMI SUNUM VE DEĞERLENDİRME GRUPLARI
ASIL TEHLİKE: ORGANİZE OLMAYAN DİNSİZLİK Kübra KOÇER
HATAY İL MÜFTÜLÜĞÜ AİLE VE DİNİ REHBERLİK BÜROSU
KUR’AN’ IN ANA KONULARI
Cemaatle Namaz ..
BURSA MERKEZ ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ TEFSİR DERSLERİ METİN NOTLARI
TASAVVUFÎ YORUMLAR Tasavvuf: İslam dininde yer alan ahlakî esasları hayata geçirmeyi amaçlayan, Peygamber Efendimizin sünnetine dayalı bir hayat tarzını.
ADANA MÜFTÜLÜĞÜ CAMİ DIŞI HİZMETLER PROJESİ SUNUMU
1 1.ÜNİTE KUR’AN’A GÖRE HZ. MUHAMMED’(sav)İN KONUMU SAYFA:
Nitelikli Kur’an Tilâveti
CAMİYİ TANIYALIM.
CAMİ VE BÖLÜMLERİ NEVİN ÖZBEY DKAB Öğretmeni
AH İ RETE İ MAN وَمَن يَكْفُرْ بِاللّهِ وَمَلاَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الآخِرِ فَقَدْ ضَلَّ ضَلاَلاً بَعِيدًا ا.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 11. SINIF
İSTANBUL VALİLİĞİ «İSTANBUL’UN ÇOCUK YAZARLARI» PROJESİ
VAAZ HAZIRLAMA YÖNTEMLERİ
Peygamberimiz ara sıra etrafında bu- lunanlara bir konuyu öğretmek için soru sorardı. Nitekim Muaz bin Cebe- l’i, Yemen’e, vali olarak gönderirken bu yöntemi.
انَّ مِنَ البَيَانِ لَسِحْرًا Kus b. Sâide... Söz ola......hiç düşünmedim...
Diyanet İşleri Başkanlığının
VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER
MILLETIN GÖZ BEBEĞI TÜRKIYE’NIN AYDıNLıK GELECEĞI YUNUS EMRE İMAM HATİP ORTAOKULU.
SUNUM / SUNUŞ.
Peygamberlere İman “Peygamber kendisine Rabbi tarafından indirilene iman etti, müminler de. Her biri Allah’a, meleklerine, kitaplarına, peygamberlerine.
İSLAM DÜŞÜNCESİNDE YORUMLAR 7. SINIF 4. ÜNİTE
DERSİN ADI:Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
Bugün neler öğreneceğiz?
VAAZDA MENKIBE VE ŞİİRLERDEN YARARLANMA ESASLARI
Vaaz ve İrşatta K. KERİM VE MEALLERDEN YARARLANMA ESASLARI (1. Bölüm)
SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
HAZRET MUHAMMED (SAV).
KURŞUNLU ANADOLU İMAM HATİP LİSESİ TANITIMI
Vaaz 1.Tanım Güzel söz söyleme sanatıdır. Kulûb-i kasiyeyi telyin
ARAŞTIRMA NASIL YAPILIR Araştırma Sürecindeki Aşamalar
Bugün neler öğreneceğiz?
Kültürümüzde Hz. Muhammed Sevgisi
İLK ADIM AKADEMİ ARALIK AYI AHLAK EĞİTİMİ PROGRAMI
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
انَّ مِنَ البَيَانِ لَسِحْرًا
9. Sınıftan Mezun Olunana Dek Görülecek Tüm Dersler
Bugün neler öğreneceğiz?
Bugün neler öğreneceğiz?
Kur'an-ı Kerim …... yılında, ..…………… ayında,
İMÂNLA İLGİLİ HADİS-İ ŞERİFLER عن عبدالله بن عمرو رَضِيَ اللّهُ عَنْهما عن النبي صلى الله عليه وسلم قال : الْمُسْلِمُ مَنْ سَلِمَ الْمُسْلِمُونَ مِنْ
Diyadin İlçe Müftülüğü Haziran 2017
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ TEMEL KAVRAMLAR
9. Sınıf 4. Ünite Öğrenme Alanı: Vahiy ve Akıl
İ slamda ibadetin amacı ve önemi. İ badetin insanlar için önemi nedir?  Kur’an-ı Kerim’in temel konularından biri de ibadettir. İbadet; Allah’a sevgi,
KUR’AN’I ANLAMA VE YORUMLAMADA TEMEL İLKELER
2018/2019 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI YIL SONU SEMİNERLERİ
DİN KÜLTÜRÜ VE AHLAK BİLGİSİ DERSİ (4-8) MÜFREDAT DEĞERLENDİRME
بسم الله الرحمن الرحيم Etkili İletişim.
Sunum transkripti:

VAAZ HAZIRLAMA VE SUNMA İLE İLGİLİ TEMEL İLKE VE YÖNTEMLER 23.06.2011 Tekirdağ Prof. Dr. Hüseyin YILMAZ Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi

Vaaz Hazırlama ve Sunmada Temel İlke ve Yöntemler 1. Vaazın hazırlanması 1.1. Vaaz kaynaklarını ve İçeriklerini tanıma 1.2. Vaaz konuları belirlemede ilkeler 1.3. Dönemler halinde vaaz konularını plânlama 1.4. Vaaz konusuna uygun materyal hazırlama (ayet, hadis, kıssa, örnek olay vb.) 1.5. Vaaz hazırlığında ve sunumunda farklı sosyo-ekonomik ve kültürel grupları dikkate alma 2. Vaazın sunumu 2.1. Vaaza giriş (Besmele, Dualar vs.) 2.2. Vaaz konusuna dikkat çekme ve konuya giriş 2.3. Vaazı konu bütünlüğü içinde sürdürme 2.4. Vaazı sunarken ses tonunu ve beden dilini kullanma 2.5. Vaazda kullanılan materyalin birbiri ile ilgisini kurma 2.6. Konuyu güncel hayatla ilişkilendirme 2.7. Vaaz sonunda konuyu özetleme ve ana fikri vurgulama 2.8. Konuya uygun bir dua ile vaazı tamamlama 2.9. Vaaz sonrası geribildirimler yoluyla vaazı biçim, içerik, yöntem sunuş açısından değerlendirme

Kur’an-ı Kerim’de Tebliğ İlkeleri “İnsanları Rabbinin yoluna hikmet ve güzel öğütle çağır ve onlarla en güzel şekilde mücadele et…” (Nahl 16/125) 1. Hikmet (Nahl 16/125) 2. Nasihat, güzel öğüt (Nisa 4/63; Zariyat 51/55; Ğaşiye 88/21-22) 3. Seviyeli tartışma (Nahl 16/125) 4. Şefkat ve merhamet (Tevbe 9/128) 5. Yumuşak söz, tatlı dil (İsra 17/53; Taha 20/43-44) 6. Sevgi ve hoşgörü (Tevbe 9/128; Yunus 10/99; A’raf 7/199) 7. Müjdeleme (Ahzab 33/45-46) 8. Uyarma ve sakındırma 9. Söz-fiil uygunluğu (Saf 61/2-3) 10. Allah rızasını gözetme (

Vaaz Hazırlamada Temel İlkeler 1. Bilgilendirmeyi ve bilinçlendirmeyi amaçlamak 2. Hikmet yanlısı olmak (Nahl 16/125) 3. Öğütle inandırmaya ve yönlendirmeye çalışmak 4. Konularda çeşitliliğe önem vermek (iman, ibadet, ahlâk ve sosyal ilişkiler) 5. Gerektiği yerde aşırıya kaçmadan duygulandırmak, heyecanlandırmak

6. Şefkat ve merhamet duygusunu güçlendirmeye çalışmak (Tevbe 9/128) 7. Toplumda birlik, beraberlik, sevgi, saygı ve hoşgörü duygularını pekiştirmeyi amaçlamak 8. Vahye bağlı kalarak gelişime açık olmak 9. Güncelliği gözetmek 10. Kolaylaştırıcı ve özendirici fikirlere öncelik vermek

11. Müjdeleme ve uyarma arasındaki dengeyi gözetmek 12. Konuyla ilgili kaynaklarda seçiciliğe ve çeşitliliğe önem vermek 13. Toplumun dinî ve sosyo-kültürel yapısını gözetme 14. Dinî konuları diğer bilimlerle ilişkilendirmek 15. Kur’an ve sünnet ışığında değer üretmek 16. Süreye riayet etmek

Vaaz Hazırlama ve Sunma Yöntemleri Yöntem, her hangi bir amaca ulaşmak için doğruluğu ve güvenilirliği denenmiş, en kısa yoldan sonuca götüren mantıklı hareket tarzına denir. Yöntemsiz çalışmaların başarıya ulaşma şansı oldukça düşüktür. Ata sözü: Usulsüz vusul olmaz.

Vaaz Hazırlama ve Sunma Yöntemleri Konu Merkezli Hatip Merkezli Cemaat Merkezli

Vaaz Hazırlama Aşamaları Konu seçimi Plan Bilgi toplama Bilgileri düzenleyip harmanlama Hazırlama Kontrol etme

Vaazda Konu Seçiminde Gözetilecek Unsurlar 1. Vaazın Yapıldığı Mekan -Cami -Mescit -Ev -Salon -Kır

2. Vaazın Yapıldığı Zaman -Cuma -Bayram -Kandil günleri -Hafta sonu -Nişan, düğün, taziye vb. anlar -İlçe pazarı günü

3. Cemaatin İlgi ve İhtiyacı -İtikadi konularda -Ameli konularda -Ahlaki konularda -Sosyal konularda

4. Aktualiteye (Gündeme) Uygunluk -Yerel gündem -Ülkenin gündemi -Dünyanın gündemi

5. Cemaatin Psiko-Sosyal Durumu - Eğitim düzeyi - Irk - Örf, adet ve gelenekler - Mezhep, tarikat ve dini cemaat - Ekonomik düzey - Sosyal statü

(10-60 dakika) -Cuma (20-40) -Bayram (30-60) -Kandil günleri (30-50) 6. Süre (10-60 dakika) -Cuma (20-40) -Bayram (30-60) -Kandil günleri (30-50) -Hafta sonu (20-40) -Nişan, düğün, taziye vb. anlar (5-30) -İlçe pazarı günü (20-30)

Vaaz Planı Dua Konunun takdimi Giriş (konuyla ilgili ayet, hadis, olay, gazete veya televizyon haberi vb.) Gelişme (açıklayıcı bilgiler, ayet ve hadis yorumları, şiirler, hikayeler, şahsi yorumlar, örnek olaylar, cemaate soru ve cevaplar, hatıra ve gözlemler, vs.) Sonuç (kısa özet, ana mesaj, önemli noktalar) Dua ve temenniler Bitiriş (vaaz için el-fatiha)

VAAZ DUASI اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ. وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلىَ سَيِّدِناَ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ صَلُّوا عَلَي رَسُولِناَ مُحَمَّد . صَلُّوا عَلَي طَبِيبِ قُلُوبِناَ مُحَمَّد . صَلُّوا علَي شَفِيعِ ذُنُوبِنَا مُحَمَّد. رَبِّ اشْرَحْلِى صَدْرِى وَيَسِّرْلِى اَمْرِى وَاحْلُلْ العُقْدَةً مِنْ لِسَانِى يَفْقَهُوا قَوْلِى سُبْحَانَكَ لَاعِلْمَ لَنَا اِلاَّ مَا عَلَّمْتَنَا اِنَّكَ اَنْتَ الْعَلي۪مُ الْحَكي۪مُ سُبْحَانَكَ لاَ فَهْمَ لَنَا اِلاَّ مَا فَهَّمْتَنَا اِنَّكَ اَنْتَ الْجَوَادُ الْكَري۪مُ وَقَالَ اللّهُ فِي كِتاَبِهِ الْكَرِيم أَعُوذُ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيم. بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ… صَدَقَ اللّهُ العظيم وقَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَ سَلّم فِي حَدِيثهِ الشَّريف ...صَدَقَ رَسُولُ اللهِ فِيمَا قَال اَوْ كَمَا قَال.

Vaazın Hazırlanışı 1. Kaynakları belirleme - Konuyla ilgili ayet ve hadisleri bulmak için mu’cemler, internet arama siteleri - Tefsir ve hadis kitapları - Siyer kitapları - İlgili başka kaynaklar 2. Kaynaklardan not alma (fişleme) 3. Kompozisyon 4. Kontrol ve egzersiz yapma

Vaazda Aranan Özellikler İyi hazırlanmış bir vaazda; Konu günceldir. Eğitici mesajlar içerir. Dil ve üslup yönünden akıcı ve anlaşılabilirdir. Sunuş irticalidir. Hatip gösterişten uzak ve mütevazidir. Hatip güvenilir ve söylenen fikirler delillere dayalıdır. Göz iletişimi ve cemaat hakimiyeti vardır. Ayet ve hadisler, mealleriyle birlikte düzgün okunur.

Üslup ikna edici, sevdirici ve yumuşaktır Üslup ikna edici, sevdirici ve yumuşaktır. (Nahl 16/125; Al-i İmran 3/159) Hatip kolaylaştırıcı ve yapıcıdır. Seçilen örnekler uygulanabilir ve günceldir. Konu bütünlüğü korunmuştur. Üslup akıcıdır. Fikirler ayırıcı ve bölücü değil, birleştiricidir. Hakaret ve aşağılama söz konusu değildir. Cemaatin eğitim ve kültür düzeyine uygundur. Süreye riayet edilir.

İlgili Kaynaklar 1. Dini Hitabet -Çeşitleri, ilkeleri, örnekleri-, İsmail Lütfi Çakan, İstanbul Marmara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Vakfı (İFAV), 1998. 2. Peygamber Efendimizin Hitabeti. / Ahmet Lütfi Kazancı, İstanbul: Marifet Yayınları, 1980. 3. Vaiz ve İmamlar İçin Cemaat İle Etkili İletişim, Cuma Karan, Gündönümü Yayınları 2008. 4. Hitabet ve İrşad -Güzel konuşma ve insanları etkileme yolları-, Abdurrahman Çetin, Bursa Aksa Yayınları, 1998. 5. Asr-ı Saadet ve Raşit Halifeler Döneminde Hitabet, Mehmet Reşit Özbalıkçı, İstanbul Yeni Akademi Yayınları, 2005 6. Doğru, Güzel ve Etkili Konuşma Sanatı, Ertuğrul Yaman, Gazi Kitabevi, Ankara, 2004. 7. Anadolu’da Bir arada Yaşama Tecrübesi, Prof. Dr. Mehmet Şeker. 8. Yaşayan Dünya Dinleri, Diyanet İşleri Başkanlık Yayınları. 9. Örnek Vaazlar, I, II, Lütfi Şentürk, Diyanet İşleri Başkanlık Yayınları. 10. Camilerin Eğitim Fonksiyonu, Hüseyin Yılmaz, DEM Yayınları, İstanbul 2005.