ÇİN İLE İŞ YAPARKEN PRATİK ÖNERİLER VE FIRSATLAR Hasan KÖSE koseh@ekonomi.gov.tr
Temel Sosyal Göstergeleri Resmi Adı Çin Halk Cumhuriyeti (ÇHC) Başkenti Pekin Yönetim Komünist tek parti yönetimi Devlet Başkanı Xi Jinping (14 Mart 2013’ten beri) Hükümet Başkanı Li Keqiang (15 Mart 2013’ten beri) Nüfus 1,38 milyar (2016) Dil Mandarin (Pekin Lehçesi) İnançlar Ateist (Resmi), Taoist-Budist, Hristiyan %3-4, Müslüman %1-2 Yüzölçümü 9 561 000 km² Başlıca Şehirleri Şanghay (22,7 milyon), Pekin (19,3 milyon), Guanco (11 milyon), Shenzhen (12,2 milyon) Komşuları Afganistan, Bhutan, Birmanya, Hindistan, Kazakistan, Kırgızistan, Kuzey Kore, Laos, Moğolistan, Nepal, Pakistan, Rusya Federasyonu, Tacikistan, Vietnam Telefon Kodu +86 Resmi Web Sitesi www.gov.cn
Temel Ekonomik Göstergeler (2016) GSYİH (milyar ABD $) 11.367 Kişi Başına GSYİH (sagp) (ABD $) 15.829 İhracat (milyar ABD $) 2.118 (TR’ye 25,4 milyar $) İthalat (milyar ABD $) 1.588 (TR’den 2,3 milyar $) Enflasyon Oranı TÜFE %2,1 ; ÜFE % (-1,4) Büyüme Oranı %6,6 İşsizlik Oranı %4,1 Dış Borç 1.453 milyar $ Uluslararası Rezervler 3,846 trilyon $ Para Birimi/Döviz Kuru Yuan (Renminbi=Rmb); 1 ABD $ = 6,70 Yuan
Ticaret Merkezleri
Eyaletler- Sektörel Kümelenmeler
Genel Hususlar Gelişmekte olan büyük ekonomi Ekonomik ve sosyal yapıdaki değişim İmalat-Hizmetler Emek yoğun-Teknoloji yoğun Harcama/tasarruf eğilimlerindeki değişim Güdümlü ekonomi: devlet şirketlerinin yüksek payı (%35) Çok katmanlı yapı-Coğrafik farklılıklar Büyük (uluslararası) - KOBİ’ler/mikro işletmeler Yüksek Teknoloji – Düşük teknoloji Kalite Kıyı Bölgeleri-İç kesimler
Sürdürülebilir kalkınma Dengesizliklerin azaltılması Bilimsel gelişme Çin-Yeni Hedefler Sürdürülebilir kalkınma Dengesizliklerin azaltılması Bilimsel gelişme Çevre koruma Enerji verimliliği Tüketimin artırılması
Çin-Yansımalar Talep artışının ithalata yansıması Büyük kentlerin yanısıra ikincil ve üçüncül kentlerin gündeme gelmesi Orta ve orta-düşük gelir grubuna yönelik ürünler için fırsatlar Tüketimin artırılması Bölgesel gelişmişlik farklılıklarının azaltılması Gelir dağılımının düzeltilmesi İşçilik başta olmak üzere üretim maliyetlerinde artışlar
İhracatımızın Yetersiz Olmasının Temel Nedenleri - Benzer sektörlerde rekabet etme zorunluluğu - Sektörlerimizin Çin’in önemli ithal kalemlerini üretebilme kapasitesinin eksikliği - İhraç ürünlerimizin sınırlı çeşitliliği - Büyük firmalarımızın Çin’e yönelik yaklaşımları / Psikolojik Algı Ötesi (Öncelikli Pazar olarak değerlendirmemeleri) - Tarife ve Tarife Dışı Engeller - Bölge-İçi (Güneydoğu Asya ve Pasifik) Ticaretin Çok Güçlü Olması - Çin’in Önemli Küresel Ticaret Ülkeleri-Blokları Tarafından Çevrelenmesi - Ülkemiz ile Çin Arasında Özel Ticaret Anlaşmalarının Bulunmaması - Ticaretin Finansmanına Yönelik İmkanların Yetersizliği - Yatırım İlişkilerimizin Yeterince Gelişmemiş Olması - Çin Pazarına Yönelik Sistematik Çalışmalar Yürütülmemesi
Sektörler - İş Pratikleri / Fırsatlar İhracatı - Madencilik (Mermer) - Hazır Giyim ve Konfeksiyon - Tekstil ve Hammadde - Deri ve Mamulleri - Halı - Kimyevi Maddeler - Beyaz Eşya - Mobilya - Gıda Ürünleri * Şekerli ve Çikolatalı Mamuller * Zeytinyağı * Fındık-Kuru Meyve * İşlenmiş Gıda (Reçel vb.) * Buğday unu * Maden suyu * Yaş Sebze ve Meyve (Kiraz) * Et ve Süt ile Ürünleri (Tavuk ayağı?) - Taşıt Araçları Yan Sanayi - Makine - Demir / Çelikten Radyatör
Ticari İlişkilerin Sağlıklı Gelişimi Pazara Giriş Stratejisi’nin Etkin Bir Şekilde Uygulanması Ülke ve Firma İmajımıza Yönelik Tanıtım Turquality Firmalarımızın Pazara Yönlendirilmesi Çin Pazarında Yerelleşme, Yapılanma E-Ticaret (Tmall, Taobao) - İhracatımızı Geliştirici Faaliyetlerin Geliştirilmesi * Fuarlar, Heyetler - Yatırım İlişkilerinin Güçlendirilmesi - Standartlar ve Gümrükler Alanlarında İşbirliği Yapılması Yasal Mevzuatın Geliştirilmesi * Ticaretin Finansmanı * Tercihli Ticaret Anlaşmaları * Ticari İlişkilerde TL/RMB Kullanılması * Eximbank’lar Arası İlişkilerin Geliştirilmesi * Bankacılık İlişkilerinin Geliştirilmesi * Gıda Ürün Protokollerinin Tamamlanması