Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı İLETİŞİM Bilgi üretme, aktarma ve anlamlandırma süreci İki yönlü bilgi akışı Kaynak Öğretmen Alıcı Öğrenci
Kaynak hedeflediği kişi ya da grupta davranış değişikliği oluşturmak üzere iletişimi başlatan, başkasıyla paylaşacak bir fikre sahip olandır. Kaynağın başarısı kaynağın geçmiş yaşantıları yolu ile edindiği bilgi beceri ve tutumuna sosyal ve kültürel ortamın etkilerine iletişim yeteneğine bağlıdır Kaynağın güvenirliği alıcının (öğrencinin), kaynağın ilettiği iletideki bilgilerin doğruluğunu kabul etmesi
İletişimin amacı alıcıda davranış değişikliği oluşturmak İleti (mesaj) kaynağın paylaşmak istediği bilginin/durumun hareket, mimik, söz, ses, çizim, heykel, formül, işaret gibi sembollerden en az biri ile güçlendirilmesi, bilgini kodlanması Kanal iletinin alıcıya iletilmesini sağlayan araç-gereç, yöntem ve teknikler Alıcı iletinin ulaştığı kişi/ulaştırılmak istenen yer
sosyal ve kültürel ortamın etkilerine iletişim yeteneğine bağlıdır Alıcının başarısı alıcının geçmiş yaşantıları yolu ile edindiği bilgi beceri ve tutumuna sosyal ve kültürel ortamın etkilerine iletişim yeteneğine bağlıdır Dönüt yollanan iletinin taşıdığı anlamın alıcı tarafından, kaynağın iletmek istediği anlama yakın biçimde anlaşılıp anlaşılmadığını ortaya koyan tepkiler alıcı kaynak
Kaynağın (öğretmenin) Başarısını Etkileyen Etmenler Öğretmenin öğrencisi ve ileteceği konu hakkındaki bilgisi Öğretmenin ileteceği konuya karşı tutumu Öğretmenin yetiştiği ve içinde bulunduğu toplumsal ve kültürel ortamın etkileri Öğretmenin iletişim becerisi
Yetenekten çok sosyal konuma göre eğitme alışkanlıklarına son verilmesini isteyen ve eğitimi, bireyi insan gibi yaşayacak biçimde hayata hazırlamak olarak gören Comenius (1592-1670)’un öğretme ve öğrenmeye ilişkin geliştirdiği ilkeler* Öğretim yöntemi doğadaki sırayı takip etmeli, içerik öğrencinin düzeyine göre işlenmelidir. Öğretim çocuklukta başlamalı ve her öğrencinin yaş, ilgi ve kapasitesine göre hazırlanmalıdır. Öğretilenler gerçek hayatta uygulanabilir olmalı ve öğrenci için bir değer taşımalıdır. İşlenen konu güçlük derecesine göre düzenlenmeli, basitten karmaşığa giden bir yol izlenmelidir. * Mesaj düzenleme ilkeleri ile doğrudan ilişkilidir
Öğretimde bölümlere ayrılmış ders kitaplarına ve resimli açıklamalara yer verilmelidir. Öğrenme duyularla olmaktadır, öğretim etkinliklerinde sözcüklerin çağrıştırdığı gerçek eşyalara yer verilmelidir. Bir öğretim ünitesinin her basamağı sırasına göre öğretilmeli ve bir anda birden fazla şey öğretilmemelidir. Okullar gerçek eşyalarla ve açıklama getiren resimli materyallerle donatılmalıdır.
İleti (mesaj) Düzenleme İlkeleri Bir malzeme ne kadar anlamlı ise öğrenilmesi de o kadar kolaydır örn: anlamsız hecelerin/sözcüklerin öğrenilmesi anlamlı sözcüklerin öğrenilmesinden daha zordur En iyi öğretim somuttan-soyuta basitten-karmaşığa bilinenden bilinmeye doğru gidendir örn: çocuklarda gelişen ilk kavramlar, yakın çevrelerinde beş duyu organlarıyla erişebildikleri somut cisimlerin ya da olguların somut kavramlarıdır Öğrenme işlemine karışan duyu organı sayısı ne kadar çok olursa öğrenme de o kadar iyi olur %83 %11 %3,5 %1,5 %1
İleti (mesaj) düzenleme ilkeleri (devam)… Bir kavramın genişliğini göstermek için çok sayıda örnek sunmak gerekir (öğrenmede tekrarın önemi) örn: kavramını yeni öğrenen öğrenciye birbirinden farklı açılarda ve kenar uzunluklarında üçgenler çizilmeli üç köşelilik özelliği vurgulanmalı Özellikler birbirine göre algılanır örn: sınıftaki 1,90 m boyundaki öğrenciye uzun boylu derken, aynı öğrenciyi kendisinden daha uzun boylu basketbol takımındaki arkadaşlarının yanında kısa boylu olarak niteleyebiliriz. Algılama seçicidir. Seçici algılama uyaranlar tarafından alıcının geçmiş yaşantılarından alıcının içinde bulunduğu andaki ilgi ve ihtiyaçlarından etkilenir
İleti (mesaj) düzenleme ilkeleri (devam)… Birbirinden kopuk bir şekilde bir doğru üzerinde uzana objeler sürekli bir doğru gibi, açık ve kırılmış figürler tamamlanmış ve kapalı figür gibi görünür
İleti (mesaj) düzenleme ilkeleri (devam)…
İleti (mesaj) düzenleme ilkeleri (devam)… Kapalı figürler açık figürlere oranla daha iyi kavranır ve hatırlanır. Dikkati çekmesi ve üzerinde tutması için, bir mesajın elemanları karmaşık değil basit olmalıdır. İnsanlar dikkatlerini ilgilerine, ihtiyaçlarına ve yaşantılarına göre yöneltirler.
Sınıfta Dönüt Kullanımı Öğretmenin gönderdiği mesajlara karşılık olarak öğrencilerin verdikleri tepkiler; öğrencinin gönderdiği mesajlara karşılık olarak öğretmenin verdiği tepkiler de dönüt olmaktadır. Öğretme-Öğrenme sürecinde 3 tür değerlendirmeden söz edilebilir: tanıma ve yerleştirmeye yönelik değerlendirme (öğrencilerin alacakları ders için eğitim ihtiyaçlarının saptanması) örn: seviye belirleme sınavları biçimlendirme ve yetiştirmeye yönelik değerlendirme (önceden belirlenmiş davranışlara ulaşılıp ulaşılmadığını, ulaşılmadıysa nedenlerini belirlemek ve ulaşmaları için tasarım/değişiklik yapılması) örn: İngilizce dersindeki quiz sınavları sonucu görmeye (not vermeye) yönelik değerlendirme (belli bir eğitim programının bitiminde yapılan, öğrencilerin önceden belirlenmiş davranışlara ne ölçüde ulaştıklarının belirlenmesi)
Bilgi vermeye yönelik dönüt Güdülemeye yönelik dönüt Öğretmen tarafından öğrenciye verilen dönüt: Çalışmalarına rehberlik edici Çalışmalar sırasındaki olumlu yönlerini takdir edici Yaptığı yanlışların kendisince düzeltilmesine yardım edici olmalıdır. DÖNÜT Bilgi vermeye yönelik dönüt Güdülemeye yönelik dönüt