PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLİMSEL ARAŞTIRMA SÜRECİ
Advertisements

ARAŞTIRMA KONUSU VE SORUNUN SEÇİMİ
ARASTIRMA PROBLEMININ TANIMLANMASI
AFYON KOCATEPE ÜNİVERSİTESİ ÇAY MESLEK YÜKSEK OKULU
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
İstatistik Kavramı İstatistik; kesin olmayışlığın ışığı altında karar verme tekniğidir. Ana kitle hakkında örneklem yardımıyla tahmin çalışmalarıdır. Kitle.
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
Hipotezlerin /Araştırma sorularının formüle edilmesi
EĞİTİMDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
ARAŞTIRMA TASARIMI.
Örnekleme Yöntemleri Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Tarama araştırmaları (TA)
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENİ MUSTAFA DEMİR
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞTIRMA PLANLANMASI
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
Araştırma Probleminin Belirlenmesi ve Tanımlanması
Bilimsel Araştırmalarda Yöntem/Metod
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Evren Örneklem Hazırlayan Doç. Dr. Mustafa Akdağ.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Hipotez, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar İsmail GÜLEÇ.
ARAŞTıRMA PROJESİ Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK. Temel Kavram ve Süreçler ■Bilim ■Olgu, Olay ■Kuram (Teori), Yasa (Kanun) ■Hipotez, Veri, Bulgu ■Ontoloji,
Bİlİmsel AraşTIrma Yöntem ve Teknİklerİ
ANTRENÖRLÜK EĞİTİMİNDE
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Örnekleme Yöntemleri
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
BİLME-BİLGİ EDİNME, BİLGİ EDİNMENİN YOLLARI VE ÖNEMİ
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
VERİLERİN TOPLANMASI Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
VERİLERİN DEĞERLENDİRİLMESİ VE ANALİZİ
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
İç Geçerlik Varılan bir nedensel ilişkide sonucun deney değişkenleri ile açıklanma düzeyi ile ilgilidir. Deneyde kontrol iç geçerliği arttırmak için yapılır.
Temel Kavramlar Değişken: Değişik değerler alabilen objelere, özelliklere yada durumlara denir. Sürekli değişken: iki ayrı ölçüm arasını kuramsal olarak.
Ölçme ve Değerlendirme
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİM ÖĞRETMENLERİNİN İLETİŞİM BECERİ DÜZEYLERİNİN İNCELENMESİ Emine Ayça CEYLAN Didem KILIÇ MOCAN.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ÖDE6024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İLERİ ARAŞTIRMA
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
MAN-535 Araştırma Yöntemleri
ÖLÇME DEĞERLENDİRME İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Verilerin Toplanması I
Problemi Tanımlama.
Araştırma Modeli: Tarama Araştırmaları/Deneme Araştırmaları
Literatür Taraması.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Bilimsel araştırma türleri
ÖDE5024 DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE İSTATİSTİK Yüksek Lisans
Araştırma Problemi Nasıl Yazılır?
Nicel Araştırmalar II.
Nitel Araştırmalar I.
Anket ve Likert Ölçekler
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Güvenirlik Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Veri Toplama Araçları Anket, Gözlem vb.
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Nicel ve Nitel Araştırmalar
Sunum transkripti:

PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP

BİLİMSEL BİR ARAŞTIRMAYA NASIL BAŞLANIR???

BİLİMSEL ARAŞTIRMA Problem Araştırma problemi Literatür taranması Değişkenler Hipotez Amaç Önem Sayıltı Sınırlılıklar Tanımlar

PROBLEM: Bireyi fiziksel ya da düşünsel yönden rahatsız eden, kararsızlık ve birden çok çözüm olasılığı görülen her durum bir problemdir. Herhangi bir durumun problem olabilmesi için kararsızlık durumunun ve birden çok olası çözüm yolunun olması gerekir. Araştırma, problem çözmeye yönelik bir süreçtir. Araştırabilecek pek çok problem vardır. Seçilebilmesi için durumun önemli ölçüde hissedilmesi gerekir.

Araştırmacı; her şeyin nedenlerini soran, eleştirerek okuyan, dinleyen, tartışan ve hoşnutsuzluk alanlarını saptamaya çalışandır. Problem seçerken doğa ve toplum gibi ana kaynakların yanında, diğer araştırmacıların hazırladıkları raporlar, ansiklopediler, tezler, danışman öğretim üyeleri, gazete ve dergilerden yararlanılabilir. Problem olarak seçilmeye aday olan konularda literatür (alanyazın) taraması mutlaka yapılmalıdır.

Araştırmanın en önemli ve güç aşamalarından biri «uygun bir problem» seçimidir. Sonrasında daraltılarak problem dilimi belirlenir, araştırmaya ad verilmiş olur. Genel ölçütler: Çözülebilirlik, önemlilik, yenilik, etik kurallara uygun olarak araştırabilirlik Özel ölçütler: Alanda yeterlik, yöntem ve tekniklerde yeterlik, veri toplama izni, zaman ve olanak yeterliği, ilgi yeterliği

Problemi etkilediği düşünülen önemli (bağımlı, bağımsız) değişkenler tanımlanır. Değişken: Değişebilen, en az iki değer alabilen her şey değişkendir. Gözlemden gözleme değişik değerler alabilen objelere, özelliklere ya da durumlara denir. Örneğin; cinsiyet, yaş, öğrenim düzeyi, aile tipi, okul türü, vb.

Aldığı değerlere göre; Süreksiz değişken: Bir değişken alt ve üst sınırları içinde, belli değerlerden, belli seçeneklerden başkasını alamıyor ise, yalnızca tam sayılarla ifade edilebiliyorsa buna süreksiz değişken adı verilir. Örneğin, cinsiyet değişkeni için Kız ve Erkek olmak üzere iki değer verilebilir. Bu tür değişkenlere nitel değişkenler de denir. Sürekli değişken: Alt ve üst sınırları arasında herhangi bir değer alabilme olasılığına sahip değişkenlerdir. Örneğin, ağırlık değişkeni vb. Bu tür değişkenlere nicel değişkenler de denir.

Kontrol şekillerine göre, Bağımlı değişken: Araştırmacıyı rahatsız eden ve açıklanması istenen durumdur. Araştırmacı tarafından seçilir ve problemin çözümüne ışık tutması beklenir. Örneğin, öğrenci başarısını etkileyen faktörler üzerinde duruluyor ve çeşitli faktörlerden etkilenmesi beklenen «öğrenci başarısı» bağımlı değişkendir. Bağımsız değişken: Bağımlı değişkenin üzerindeki etkisinin öğrenilmek istendiği uyarıcı değişkendir. Örneğin, öğrenci başarısı bağımlı değişken ise, zeka ve çalışma alışkanlıkları bağımsız değişkenlerdir. Değişik zeka düzeyleri ve değişik çalışma alışkanlıkları olan öğrencilerin başarıları karşılaştırılır.

Problem alanının bütünleştirilmesi, sınırlandırılması ve tanımlanmasında ilgili kaynakların (alanyazın-literatür) taranması önemli bir yer tutar. Genellikle kitaplar ve araştırma raporlarıdır. Genel bir çerçeve oluşturmalı Amaçlardan önce taranmalı İlgili kaynaklar yer almalı

Hipotez (denence, varsayım); bir araştırmanın olası sonucuna dair yapılan tahminlerin ifadesidir. Bilimsel bir öneri, bir önermedir. Sıfır hipotez (null); değişkenler arasında farkın veya ilişkinin olmadığını belirtir. H₀ Örnek: Ergenlerin internet kullanım süresi akademik başarılarını etkilemez. Alternatif hipotez (araştırma); değişkenler arasında farkın veya ilişkinin olduğunu gösterir. H₁ Örnek: Ergenlerin internet kullanım süresi arttıkça akademik başarıları düşer.

Üç şekilde ifade edilir: AMAÇ: İyi tanımlanmış bir problem ifadesinde saklı olmakla birlikte, yanlış anlamayı önleyecek açıklıkta ve ayrı bir alt bölümde yer almalıdır. İyi hazırlanmış araştırma başlığının açılımıdır. Genel bir cümle ile belirtilir. Ne? Nasıl? Niçin? Gibi sorularla ilgilidir. Örneğin, çocukların sosyal beceri düzeylerini belirlemek (genel amaç), sosyal becerilerin yaş, cinsiyet, anne-baba öğrenim düzeyi, anne-babanın çalışma durumuna göre belirlemek (alt amaçlar) Üç şekilde ifade edilir: Soru cümlesi Düz cümle Denence (hipotezler)

Çocukların sosyal beceri düzeyleri nedir? (betimsel) Çocukların sosyal beceri düzeyi anne-baba öğrenim düzeyine göre değişmekte midir? (karşılaştırmalı) Çocukların zeka düzeyleri ile beslenme arasında ilişki var mıdır? (korelasyonel) Çocuklar okul öncesi kuruma devam ederse sosyal beceri düzeyleri yüksek olur. İnternet kullanan ergenlerin okuma alışkanlıkları düşük olur.

ÖNEM: Araştırma amaçlarında belirlenip toplanan verilerin hangi kuramsal ya da pratik sorunun çözümünde ve nasıl kullanılabileceğinin açıklanmasıdır. Araştırmanın önemi problemle iç içedir. Ayrı bir bölümde ele almakta fayda vardır. Örneğin, ….. Çocuğun kendi kendini ve sosyal ilişkilerini yöneten, sosyal açıdan yetkin bir birey olması ona sağlanan fırsatlar ve anne babanın çocuklarına karşı sergiledikleri çocuk yetiştirme tutumlarına bağlı olup anne-babaların çocuklarının tüm gelişim alanlarında olduğu gibi sosyal gelişimlerinde de etkili olduğu bilinmektedir.

Yapılan araştırmalar altı yaşına kadar çocukların belirli düzeyde sosyal becerileri edinemedikleri takdirde, hayatları boyunca risk altında olma olasılığının yüksek olduğunu göstermektedir . Sağlıklı nesillerin yetişmesi açısından anne baba tutumlarının belirlenmesi, gerekli önlemlerin erken yıllarda alınması ve sosyal yönden gelişmiş bireylerin yetişmesi açısından önemli görülmektedir. Bu nedenle aile ve okul öncesi eğitim kurumlarında çocuğun bedensel, duygusal ve zihinsel gelişimine olduğu kadar sosyal gelişimine de gereken önemin verilmesi gerekmektedir . Bu noktadan hareketle çocuğun sosyal becerileri edinmesinde önemli bir yere sahip olan anne tutumlarının anaokuluna devam eden dört-beş yaş arasındaki çocukların sosyal becerilerinde farklılaşma meydana getirip getirmeyeceğinin incelenmesi amaçlanmıştır.

VARSAYIMLAR (SAYILTILAR): Araştırmada, bazı başlangıç noktalarının, ayrıca kanıtlanmasına gerek görmeden, «doğru» olarak kabul edilmesi gerekebilir. Varsayım denenmeyen bir yargıdır. Örneğin, belli bir yeterliliğin saptanmasında hangi kaynak grubunun görüşlerinin önemli olduğuna karar verebilir. Örneğin, belli bir kontrol değişkenin deney ve kontrol gruplarını farklılaştırmadığı kabul edilmesi gibi. Örneğin, kullanılan ölçme aracının yeteri kadar geçerli ve güvenilir olduğunun kabul edilmesi gibi. Örneğin, seçilen örneklemin evreni temsil ettiği varsayımında bulunulması gibi. Örneğin, ölçme araçlarına samimi ve doğru olarak yanıtlandığı gibi

SINIRLILIKLAR: Araştırmacının kendi bilgi, beceri ve olanaklarından kaynaklanabilir. Ayrıca problem alanı, araştırmanın amacı ve yöntemden kaynaklanabilir. Araştırmanın bulguları verilen sınırlılıklar içinde geçerlidir. Bu nedenle sınırlılıkların belirlenmesi gerekir. Örneğin, ergenlerdeki yalnızlık düzeylerinin yalnızca liseye devam eden ergenlerde belirlenmesi, belli tarihler arasında verilerin toplanması gibi

TANIMLAR: Araştırmada kullanılan terimlerin açıklanmasıdır TANIMLAR: Araştırmada kullanılan terimlerin açıklanmasıdır. Kullanılan her terimin açıklanmasına gerek yoktur. Örneğin, zeka ve başarı arasında ilişkinin incelendiği araştırmada zeka ve başarı tanımlanabilir. Stanford-Binet testine göre 125 puanın üzerinde puan alan öğrenciler zeki öğrencilerdir. Başarı akademik başarısı 3.00’ün üzerinde olan öğrenciler başarılıdır.

Kaynaklar Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2014). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. 16 baskı. Ankara: Pegem Akademi. Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik.