BÜYÜMEK için Dış Ticaret

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

OEE ve KOBETSU KAIZEN EĞİTİMLERİ Yer : İzmir
621- S.T.M.M. HS T.M. HS Satılan malların maliyeti kaydı. 2)Satışlar = (-)Satışların Maliyeti =( ) =Brüt satış karı.
BÖLGESEL TEŞVİK UYGULAMALARI SUNUM : Kaan Duran ÖĞRETİM GÖREVLİSİ : Mustafa İDUĞ.
TÜRKİYE İSTATİSTİK KURUMU İSTATİSTİKLERİMİZ ULUSLARARASI STANDARTLARA UYGUN MU? Alper GÜCÜMENGİL Dış İlişkiler Daire Başkanlığı Projeler Grup Sorumlusu.
KARADENİZ HAVZASINDA SINIR ÖTESİ İŞBİRLİĞİ PROGRAMI Proje Bütçesinin Hazırlanması - -- Proje Bütçesinin Hazırlanması -
Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
İŞLE 524 – İŞLE 531 Yönetim Muhasebesi
MED 167 İnternette İstatistik. İnternetteki istatistik verileri, özellikle ülke hakkındaki makro istatistiklerden bahsediyorsak, çoğunlukla resmi kurumlardan.
Bağımsız Denetim ile Vergi Denetimi Arasındaki Geçişler
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ Bu Proje, AB tarafından finanse edilmektedir. 1 AB-TÜRKİYE ODA FORUMU PROJESİ HİBE PROGRAMI HİBE SÖZLEŞMESİ VE EKLERİ 2-3.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
MUHASEBE VE FİNANSMAN ALANI 1-TANIMI VE KAPSAMI işletmelerin kuruluşu, faaliyetlerine ait belgelerin tasnifi, kayıt işlemleri, dosyalama ve arşivleme işlemleri,
Pazarlama Çevresi.
İSTANBUL ULUSLARARASI FİNANS MERKEZİ İSTANBUL ULUSLARARASI FİNANS MERKEZİ STRATEJİ BELGESİ HAZIRLIK ÇALIŞMALARI 13 ŞUBAT 2009.
İFM – Vergi Tekniği Alt Çalışma Grubu Ön raporu Genel stratejik ilkeler 18 Mart 2009 Osman Özen, Umurcan Gago, Berna Bayındır, Ateş Konca.
KYS KALİTE YÖNETİM SİSTEMİ. 2 İçerik Kalite Nedir? ISO 9001:2000 Hakkında Genel Bilgi Kalite Politikamız Kalite Hedefimiz KYS nin Şirketimizde.
Büyüme ve İstihdam Dostu Kısa ve Orta Dönem Seçilmiş Ekonomi Politikası Önerileri Prof. Dr. Murat YÜLEK Prof. Dr. Kerem ALKİN.
İhracat Teşvikleri. Türkiye’de İthalat ve İhracat Katma Değerli Üretime Geçiş İhracatçıya Sağlanan Devlet Yardımları.
HAZIRLAYANLAR SEDA NUR GÖK KEMAL ŞAHİN. AÇILIMI Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Türkiye’de bilim ve teknolojiyi teşvik etme Yönlendirme.
Doç. Dr. Sait Y. KAYGUSUZ. SEMİNER İÇERİĞİ Pazarlama 1.FİNANSAL ANALİZDE KULLANILAN YÖNTEMLER 2.ANALİZ KAPSAMINDA İNCELENECEK KONULAR.
İHRACAT DESTEK PROGRAMLARI
Güncel Teşvik Bilgilendirme Sunumu
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
Tedarik Zincirinde Satın Alma ve Örgütsel İlişkiler
BANKALARIN TANIMI, FAALİYETLERİ, TÜRLERİ
Uluslararası Pazarlama Araştırması
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
MİLLİ GELİR Bir ülkede belirli bir dönemde (genellikle bir yıl) üretilen nihai mal ve hizmetlerin parasal değerine eşittir. Gayri Safi Yurt İçi Hasıla.
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
YATIRIMLARDA DEVLET YARDIMLARI
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
GENEL MUHASEBE.
İhracat Genel Müdürlüğü
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
MAL İHRACATINA YÖNELİK
Bu sorunlar neden çözülmeli?
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM İÇ DENETİM VE İÇ KONTROL SİSTEMİ
Haber verme: Acenta sahipleri ya da yöneticiler işletme belgelerinde yaptıkları değişiklikleri 30 gün içerisinde Kültür ve Turizm Bakanlığı’na bildirmek.
FORFAITING Dr. ÇAĞATAY Orçun.
Prof Dr. Hakan Kahyaoğlu
FİNANSAL PLANLAMA.
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Üretim ve Üretim Yönetimi Temel Bilgileri
ULUSLARARASI FİNANS Dış Ödemeler Dengesi.
FİNANSAL PİYASALAR VE KURUMLAR
Bölüm 4: Tarımsal ürünlerin pazarlama fonksiyonları
SOSYAL GÜVENLİK KURUMU
Düsseldorf - Köln.
Ortak Piyasa Düzeni (OPD) Gerekliliklerine Uyum için Strateji Geliştirilmesi Teknik Yardım Projesi TR2014/AG/10-A1-01/001 Bu proje, Avrupa Birliği ve Türkiye.
Türkiye’de Bankacılık Sektörü
TEKNOLOJİ GELİŞTİRME BÖLGELERİ DERNEĞİ
Tedarik Zinciri Yönetimi:
Türkiye’de Küçük ve Orta Boy İşletmeler
İşletme Finansı Doç.Dr. G. Cenk AKKAYA.
Uluslararası İşletme Yönetimi
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
PERFORMANS PROGRAMI HAZIRLAMA REHBERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yönetim Kurulu Başkanı Ekonomide ve bankacılıkta reform;
Sanal ve Şebeke Örgütleri
Yurtiçi Fuar için devlet destekleri
Sermaye Maliyeti Sermaye maliyeti; kullanılan veya kullanılması planlanan her çeşit kaynağın, maliyetlerinin ağırlıkları dikkate alınarak ortalamasının.
SANAYİ ve TEKNOLOJİ BAKANLIĞI Ar-Ge Teşvikleri Genel Müdürlüğü
Sunum transkripti:

BÜYÜMEK için Dış Ticaret

İşimizi kurduk  Geliştirmek istiyoruz İşimizi kurduk  Geliştirmek istiyoruz.. Veya pazar daralması ile yüz yüzeyiz… Kurumsallaşamıyoruz…. Peki ya markalaşma? Ya İhracat? Düşük verimlilik, Kalite, Pazarlama, Teknik Bilgi ve Finansman Yetersizliğimiz var. Ne Yapmalı?

KOBİ’lerin Dış Ticaretteki Amaçları Dünya pazarlarından pay alarak satış ve karlarını artırmak İç pazara olan bağımlılığı azaltmak Pazar dalgalanmalarını dengede tutmak Fazla üretim kapasitesini satmak Sürekli gelişmek Rekabet gücünü artırmak İstihdam yaratmak Dış ticaret açığının azalmasına yardımcı olmak

KOBİ’lerde Dış Ticaretin Yeri İŞLETME YÖNETİMİ TEMEL AKTİVİTELER DESTEK AKTİVİTELER Satınalma Üretim Satış İş önetimi Kontrol İdari işler Yurtiçi Alım İthalat İç Satış İhracat

KOBİ’lerde dış ticaret yapılanması nasıldır? Temelsiz bilgi ve duyumlarla Ortak vizyon oluşmadan Organizasyon ve plan yapılmadan Subjektif değerlendirmelerle Tek personele bağımlı Sorumluluk “in” yetki “out”

KOBİ’ler nasıl dış ticaret yaparlar? Genellikle önlerini görmeden, gereksiz riskler üstlenerek Plansız ve donanımsız

KOBİ’lerin Dış Ticaret Sorunları Yetişmiş eleman eksikliği Bilgi eksikliği Duyumlara inanma Araştırma yöntemi eksikliği Subjektif değerlendirmeler Bilgi kaynaklarını yanlış seçme

Kurumsal Altyapımız Ne Durumda? Organizasyon Şeması Dış Ticaret Koordinasyonu Yazılı Görev ve Yetki Tanımları Teknik Ekipmanlar

Kurumsal Altyapı II İletişim Altyapısı Firma Tanıtım Araçları Yazılı İK Yönetimi Yazılı Hedefler

İki Resim Arasındaki 7 Fark Stratejik Hedef Kurumsal Altyapı Bilgi Planlama Verimlilik Kalite Pazarlama

Hangi Konularda Bilgi Sahibiyiz? Ürün Teknik Bilgisi Dış Ticaret Bilgisi Yurtiçi Rekabet Koşulları Yurtdışı Rekabet Durumu Avantaj ve Dezavantajlarımız Ürün Fiyatının Analizi Uluslararası Pazar Araştırma Uluslararası Pazarlama

İşe Nereden Başlamalı? Kurumiçi Yapılanma: Amaç tanımlama Mevcut durum analizi Hemen yapılabilecek iyileştirmeler Zamana yayılacak iyileştirmeler İyileştirme programı Dış ticaret ön planı

Temel Dış Ticaret Bilgileri Dış Ticarette Kullanılan Belgeler Nakliye Sigorta Teslim Şekilleri Ödeme Şekilleri Risklerden Korunma Yöntemleri Uluslararası Sözleşmeler Uluslararası Uyuşmazlıkların Giderilmesi Dış Ticaret Mevzuatı Dış Ticaret Destekleri

RİSKSİZ DIŞ TİCARET YAPILABİLİR Mİ?

Risk Nedir? Gerçekleşme ihtimali bulunan ve gerçekleştiği takdirde üstleneni zor durumda bırakan, önceden tahmin edilebilen veya edilemeyen durumlardır.

Dış Ticarette Riskler Politik Riskler Ticari Riskler - Savaş, grev vb -Alıcının/satıcının iflası - Döviz değişim sorunları -Alıcının/satıcının vazgeçmesi - Döviz transferinin durması -Malın imal/tedarik sorunu - Kurlarda aşırı değişim -Nakliye zorlukları -Sigorta yapılmaması

Riskler Kontrol Edilebilir mi? Alıcının araştırılması Sözleşme yapılması Eximbank uygulamaları Malın uygun biçimde sigortalanması Ülkeye uygun teslim şeklinin seçimi Garantili ödeme biçiminin tespiti Kur riskinin göz önünde bulundurulması Dış ticaret koordinasyonunun verimi

INCOTERMS -2010 Tüm Taşıma Türleri

INCOTERMS-2010 Tüm Taşıma Türleri

INCOTERMS-2010 Deniz ve İç Su Nakliyeleri

Uluslararası Sözleşme Nedir? Dış ticaret işleminin, farklı ülkelere mensup tarafları arasında varılan mutabakatın tüm unsur ve detaylarını içeren resmi, yazılı anlaşmalardır.

Uyuşmazlıkların Giderilmesi Dostane çözüm (Amicable settlement) Uzlaşma yoluyla çözüm (Conciliation) Tahkim ile çözüm (Arbitration)

GELİŞİM GEREKÇESİ Dış ticaret işlemlerinde, Tarafların farklı ülkelerde olması, Farklı dil, Farklı hukuk ve geleneklere sahip olması nedeniyle karşılaşılan sorunlar, ödeme şekillerinin yıllar içinde gelişimini zorunlu hale getirmiştir.

Ödeme Şekli Nasıl Belirlenir? Ülke politikaları Güven Yerleşik gelenekler Finansman gücü

ÖDEME BİÇİMLERİ Peşin Ödeme Mal Mukabili Ödeme Vesaik Mukabili Ödeme Akreditif ile Ödeme Dönülebilir/Dönülemez Teyitli/Teyitsiz

PEŞİN ÖDEME Sözleşme Ödeme Mal Vesaik Ödeme

MAL MUKABİLİ ÖDEME Sözleşme Mal Vesaik Ödeme Ödeme

VESAİK MUKABİLİ ÖDEME Sözleşme Mal Vesaik Vesaik Ödeme Ödeme

AKREDİTİF İLE ÖDEME Sözleşme Mal Ödeme Ödeme Vesaik Vesaik L/C L/C Onayı Ödeme Ödeme

BANK PAYMENT OBLIGATION

Ürününüzün Dünya Ticaretindeki Hacmini Biliyor musunuz?

Ürününüzü İthal ve İhraç Eden Ülkeleri Biliyor musunuz?

Ürününüzde Dünya Ticaretindeki Ülkemiz Payını Biliyor musunuz? % 11

Pasta Orada, Siz Neredesiniz? Herkes hedeflediği payını alırken yoksa siz sadece seyrediyor musunuz? Yoksa kalanlarla mı yetiniyorsunuz? AMA NEDEN?

Plan Yapma, Harekete Geçme Zamanı

Dış Ticaret Planı Ne Sağlar? - inceleyen hedef belirleyen, - planlayan, -yol gösteren - bir çalışma süreci ve - yönetim rehberidir.

Uluslararası Pazar Araştırması Amaç Ürün tanımı Bilgi kaynakları Verilerin toplanması ve analizi Hedef pazarların belirlenmesi Hedefe uygun ihracat ve/veya pazarlama yöntemlerinin seçimi

Yurtiçi ve Yurtdışı Rekabet Analizi İnternet Kaynakları Duyumlar Basılı Kaynaklar Rakiplerin Ürünleri Ülke Araştırmaları Firma Kayıtları Rakiplerin İhracatları

PAZARI YERİNDE İNCELEME (Devlet destekleri ile)

Maliyet ve Kalite Verimlilik Artırılmalı Maliyetler İzlenmeli Kalite Denetim Altına Alınmalı

KIRILMA NOKTALARINA DİKKAT !!!

Pazarlama Tanıtım Stratejisi Hedef Müşteri Kitlesi Hedef Kitleye Ulaşma Pazarlama Yöntemleri

Desteklerden Yararlanma Eğitim Danışmanlık İstihdam Pazar Araştırma Fuarlara Katılma Kalite Kontrol Markalaşma

Sonuç: Başarıya Ulaşmak Ve başarıyı korumak

HİZMET İHRACINDA DURUM

ISIC Rev.4 code 6201 Section: J - Information and communication Division: 62 - Computer programming, consultancy and related activities Group: 620 - Computer programming, consultancy and related activities Class: 6201 - Computer programming activities Explanatory note This class includes the writing, modifying, testing and supporting of software.

This class includes: - designing the structure and content of, and/or writing the computer code necessary to create and implement: · systems software (including updates and patches) · software applications (including updates and patches) · databases · web pages customizing of software, i.e. modifying and configuring an existing application so that it is functional within the clients' information system environment This class excludes: - publishing packaged software, see 5820 - planning and designing computer systems that integrate computer hardware, software and communication technologies, even though providing software might be an integral part, see 6202

DIŞ TİCARET İSTATİSTİKLERİ VE ENDEKSLERİNİN KAPSAMI Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın işbirliğiyle üretilen mal ticareti istatistikleri, TÜİK tarafından hesaplanan dış ticaret birim değer ve miktar endeksleri ile Ekonomi Bakanlığı tarafından gerçekleştirilen ve yayımlanan Dış Ticaret Beklenti Anketlerini kapsamaktadır.

DIŞ TİCARET İSTATİSTİKLERİ VE ENDEKSLERİNDE MEVCUT DURUM Dış ticaret istatistiklerinin ana veri kaynağı Gümrük ve Ticaret Bakanlığı’nın kayıtlarıdır. İstatistiklerinin derlenmesinde, AB ile uyumlu GTIP kodları kullanılır ve SITC, ISIC, BEC ve CPA sınıflamalarına göre de tasnif edilir. Birim değer ve miktardan oluşan dış ticaret endeksleri, dış ticaret istatistikleri kullanılarak ISIC Rev.3, ISIC Rev.4, SITC Rev.3 ve BEC sınıflamalarına göre hesaplanmaktadır.

DIŞ TİCARET İSTATİSTİKLERİ VE ENDEKSLERİNDE Yapılacak Yeni Çalışmalar Genel Ticaret Sistemi’ne geçiş için ihtiyaç duyulan serbest bölge ve gümrük antreposu verileri analiz edilerek, istatistik üretmeye hazır hale getirilecektir. Yerleşik ve yerleşik olmayan birimler arasındaki tüm hizmetlerin ticaretini gösteren Uluslararası Hizmet Ticareti (UHT) istatistiklerinin üretilmesi konusunda çalışmalar yapılacaktır.

Ülkemizde hizmet ticareti istatistikleri Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası (TCMB) tarafından, IMF Ödemeler Dengesi ve Uluslararası Hizmet Ticareti İstatistikleri El Kitabı çerçevesinde derlenmekte, düzenli olarak yayımlanmakta ve uluslararası kuruluşlara raporlanmaktadır. Mevcut durumda; ülke ve alt sektör ayrıntısı, coğrafi dağılım ve ithalat verilerindeki eksiklikler nedeniyle hizmet ticareti istatistikleri kapsamında TÜİK ve TCMB birlikte çalışma yürütecektir.

Ödemeler Bilançosu Ödemeler bilançosu, bir ülkede yerleşik kişilerle diğer ülkelerde yerleşik kişiler arasında belli bir dönem içinde oluşan ekonomik işlemlerin sonuçlarını gösteren sistematik bir istatistik raporudur. CARİ İŞLEMLER HESABI nın ana kalemlerinden biri Mal ve Hizmetler’dir. Hizmet ihraç ve ithaline ilişkin gelir ve giderlerin kaydedildiği ana hesaptır. Ulaştırma, Turizm, Haberleşme, İnşaat, Sigorta, Mali hizmetler, Bilgisayar ve bilgi hizmetleri, Patent ve lisans komisyonları, Ticari ve ticaret bağlantılı diğer hizmetler , Finansal kiralama hizmetleri, Çeşitli teknik hizmetler, Kişisel, Kültürel ve Eğitsel hizmetler ile Resmi (Hükümet) hizmetleri oluşturur.

ÖDEMELER BİLANÇOSUNDA HİZMET DÖVİZ GELİRLERİ Bankacılık sisteminden alınan bilgiler ile kayıt altına alınır. Hizmet ihracı bedeli olduğu belli olsa da olmasa da kaydedilir. Yurtdışından delen bedelin Döviz Tevdiat hesabına kaydedilmiş olması durumu değiştirmez.

HİZMET İHRACINDA KDV MUAFİYETİ 3065 sayılı Kanunun (11/1-a) maddesinde yurtdışındaki müşteriler için yapılan hizmetler vergiden istisna edilmiştir. Kanunun (12/2) maddesine göre bir işlemin hizmet ihracı olarak değerlendirilebilmesi için; - Hizmetlerin yurtdışındaki bir müşteri için yapılması, hizmetin yurtdışındaki bir müşteri için yapıldığını kanıtlayan fatura ve benzeri belgenin, hizmetin alıcısı olan yurtdışındaki müşteri adına düzenlenmesi gereklidir. Hizmetten yurtdışında faydalanılması, Hizmet bedelinin yurda getirilmesi gerekmektedir.

KDV MUAFİYETİ ŞARTI 26 no.lu KDV Genel Tebliği'ne göre "Yurtdışındaki müşteri için yapılan hizmete ait bedelin, Türkiye'ye döviz olarak getirilmesi zorunludur. İstisnadan yararlanacak olanın döviz alım bordrosu veya dövizin Türkiye'ye getirildiğini tevsik eden, kambiyo mevzuatına göre geçerli diğer bir belge ile bunu tevsik etmesi gerekmektedir." Uygulamada karşılaşılan sorunlar üzerine 113 Seri No.lu KDV Genel Tebliği ile, 05.12.2009 tarihinden itibaren hizmet ihracatı istisnasında döviz alım belgesinin istisnanın beyanında aranılmaması, sadece iade işlemlerinde aranılması uygun görülmüştür.

Tebliğin (B) bölümü “…yurt dışındaki müşteriler için ifa edilen hizmetler, hizmetin ifa edildiği dönemde, bedelin döviz olarak Türkiye’ye gelmesi beklenilmeden ihracat istisnası kapsamında beyan edilecektir. Ancak, bu şekilde beyan edilen işlemlerle ilgili yüklenilen ve indirim konusu yapılamayan vergilerin KDV Kanunu’nun 32. maddesi kapsamında iadesi hizmet bedeli döviz olarak Türkiye’ye gelmeden yerine getirilmeyecektir.”

Hizmet ihracatçılarının Nakit KDV İadesi Almak veya İade Haklarını Vergi Borçlarına Mahsup Edebilmeleri İçin Gereken Belgeler Dilekçe:İade talebi ihtiva eden her KDV beyannamesi için ayrı dilekçe verilir. İadenin ne suretle alınmak istendiği bu dilekçede belirtilir ve dilekçeye aşağıdaki belgeler eklenir. DAB:Hizmet karşılığı olarak gelen döviz bozdurulmuşsa, döviz alım belgesinin, bozdurulmamışsa dövizin getirildiğini gösteren bir başka belgenin dilekçeye eklenmesi gerekir. Bu belgeler ile faturanın irtibatı bir şekilde kurulabilmelidir Diğer: İhraca Konu Hizmet Faturalarının ve KDV Yüklenimlerine İlişkin Faturaların Fotokopileri veya Bunların Listeleri