Durumsallık Yaklaşımı

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖRGÜT VE ÇEVRESİ RAQİF QASIMOV.
Advertisements

Türk Müşavir Mühendisler ve Mimarlar Birliği 11. Teknik Müşavirlik Kongresi Etkili Süreç Yönetimi ve Teknoloji Yönetim Yeteneği Dr. Ahmet Tunçay 28 Nisan.
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Endüstriyel Pazarlar ve Endüstriyel Tüketici
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
Rensis Likert ( ) – Sosyal psikolog, Michigan Üniversitesi – Verimsiz, etkinliğin düşük olduğu işletmelerde çalışanlar «işe eğilimli yönetici»
Yönetim ve Organizasyon Yrd.Doç. Dr. Özlem BALABAN İşletme Fakültesi B.
DAVRANIŞ BİLİMLERİNE GİRİŞ
Fiyat ve Fiyatlandırma
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
Pazarlama Çevresi.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
MODERN PAZARLAMA SİSTEMİ ve PAZARLAMA ÇEVRESİ
Pazarlama İlkeleri.
KIRSAL KALKINMA ve TURİZM Prof. Dr. Bülent GÜLÇUBUK
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
Üretim teknolojisi ve bilişim teknolojisindeki değişim
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
PAZARLAMA KARARLARINI ETKİLEYEN ÇEVRESEL FAKTÖRLER
PAZAR ARAŞTIRMASI ÖĞR.GÖR.TAYLAN VURGUN.
İşler nasıl gruplandırılacak (bölümleme)?
ÜNİTE 1: FİNANS YÖNETİMİ.
Yrd. Doç. Dr. Şule Aydın Turan
İŞLETMELERİN KURULUŞU
ANKARA ÜNİVERSİTESİ SAĞLIK BİLİMLERİ FAKÜLTESİ SOSYAL HİZMET BÖLÜMÜ
Mutfak Hizmetleri Yönetimi
Türkiye’nin Alternatif Turizm SWOT Analizi -Tartışma-
Bölüm 1 Stratejik Yönetim İlgili Terim ve Kavramlar
YÖNETİM- ÖRGÜT TEORİLERİ MODERN EKOL- SİSTEM TEORİSİ
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
ÜRETİM YÖNETİMİ.
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Bölüm 9 İş Yönetim Stratejileri : Rekabet Stratejileri
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
TUTUM VE ALGILAR.
C) BÜROKRATİK YÖNETİM YAKLAŞIMI
PAZARLAMADA FİYATLAMA
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ ve OKUL YÖNETİMİ
Bölüm 6 Örgütsel Yönlendirme
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Pazarlama tanımları 1970’li yıllardan önce, pazarlama, hemen hemen tüm pazarlama teorisyenleri tarafından, kar amaçlı işletmelerin, ürünleri ve hizmetleri.
Bölüm 4 İşletme Analizi © Ülgen&Mirze 2004.
Tüketici Pazarları Örgütsel Pazarlar
Tedarik Zinciri Yönetimi:
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Örgütlerde STRATEJİK PLANLAMA
KÜRESEL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON YÖNETİMİ
Uluslararası İşletme Yönetimi
Bilgi Yönetimi Uygulamaları II
MAKRO İKTİSAT GİRİŞ Prof. Dr. Metin BERBER.
BÖLÜM1 :ULUSLARARASI İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
PERFORMANS KAVRAMI PERFORMANSIN BOYUTLARI
Hizmet Pazarlamasında Fiyat Kavramı
BÖLÜM 3: ARZ VE ÜRETİM TEORİSİ
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
BÖLÜM X FİYATLANDIRMA.
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sanal ve Şebeke Örgütleri
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İnsan Kaynakları Yönetiminin
Örgüt Kuramı, Örgüt Tasarımı ve Örgütsel Değişim
Paydaşlar, Yöneticiler ve Etik
Sunum transkripti:

Durumsallık Yaklaşımı B Yrd.Doç. Dr. Özlem BALABAN

Bu yaklaşıma göre, farklı durum ve koşullar, organizasyonu oluşturan unsurları ve süreçleri etkileyecektir. Durumsallık yaklaşımını daha öncekilerden ayıran en önemli fark budur. Durum ve koşullarla ilgili olarak üç faktör üzerinde çok durulmuştur. Bunlar teknoloji-örgüt yapısı, örgüt-çevre ilişkileri

Örgüt, çevresi ve alt sistemleriyle bir bütündür. Örgüt çevreyi etkiler, çevre de örgütü etkiler. Çevre faktörlerinin örgütü etkileme gücü, örgütten örgüte farklılık gösterir. Her örgüt için geçerli bir “en iyi yönetim” biçimi yoktur.   Örgüt çevresi, örgüt ve yönetime etki eder. Bu yüzden yönetimin çevresel değişikliklere tepki verebilecek esnekliğe sahip olması gerekir. Örgütün tasarımı, denetim sistemleri, yönetim biçimi çevreden etkilenir. Bazi sektörlerde (sözgelimi çimento) geleneksel örgütlenme biçimi hala geçerliyken bazılarında (sözgelimi iletişim) daha yeni ve yatay örgütlenme biçimlerine rastlanmaktadır. Teknoloji çevresi hızla değişmektedir, yönetim de değişmelidir.

DURUMSALLIK YAKLAŞIMINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER Teknoloji: Teknoloji, girdilerin çıktı haline getirilmesi için harcanan mekanik ve zihinsel dönüşüm sürecidir. Bir organizasyonun en önemli yanı başarmayı amaçladığı iş ve bu işi yapmak için kullandığı teknolojidir. Teknolojinin üretim sürecini, kişileri, personelin başarı derecesini, personelin güdülenmesini, insan ilişkilerini, kişiler arası ilişkileri, grup davranışlarını ve yönetim tarzlarını etkileyeceği kabul edilmektedir. Çevre: Örgütün çevresini bazı koşullar belirler. Bu koşullar; teknolojik koşullar, yasal koşullar, siyasal koşullar, ekonomik koşullar, demografik koşullar, ekolojik koşullar ve kültürel koşullardır. Durumsallık yaklaşımına göre, çevre koşullarının özelliklerine bağlı olarak organizasyon yapıları ve organizasyonda kullanılan çeşitli süreçler farklılık göstermektedir. Durumsallık yaklaşımı, çevre koşulları niteliklerinin organizasyon yapı ve işleyişi üzerindeki etkisini araştırmaktadır. Değişik çevresel koşullarda en uygun olan organizasyon yapı ve süreçlerini belirlemektir.

WOODWARD ARAŞTIRMALARI 1. birim ya da küçük partiler halinde üretim 2. Kitle üretimi (büyük parti ) üretimi 3. Süreç üretimi (büyük rafineri, kimyevi madde üretimi) ASTON GRUBU ARAŞTIRMALARI Faaliyetlerin yapılandırılması Otoritenin yoğunlaşması İş akışının kontrolü *yöneticinin kararları org. Yapısını etkiler *organizasyonun büyüklüğü arttıkça, uzmanlaşma ve formalleşme derecesi artar.

Mekanik ve Organik Örgütler Burns ve Stalker değişik işletmeler üzerinde yaptıkları araştırmalar sonucunda bu işletmelerin farklı örgüt yapılarına rağmen başarılı olmalarının nedenleri üzerinde durdular. Vardıkları sonuca göre işletmeler görece istikrarlı bir çevrede faaliyette bulunduklarında daha merkezi ve otoriter bir yapı ve dikey haberleşmeyi öne çıkaran bir yaklaşımı benimsemektedirler. Burns ve Stalker bu yaklaşıma mekanik örgütlenme adını verdiler. Buna karşılık işletmeler görece istikrarsız, hızla değişen bir çevrede faaliyet gösterdiklerinde daha esnek olmak mecburiyetini duymaktadırlar. Burada esneklik hızlı karar almayı, değişen şartlara anında uyum sağlamayı öngörmektedir. Bunun için örgütlerin daha yatay, yerinden yönetilen, sadece dikey değil yatay olarak da haberleşebilen bir yapıya kavuşturulması gerekmektedir. Bu tür örgütlere de organik örgütler adını verdiler.

Mekanik Organik Yönetim Biçimi Merkezi Yerinden yönetim Yönetici tarzı   Mekanik Organik Yönetim Biçimi Merkezi Yerinden yönetim Yönetici tarzı Otokratik Demokratik Çalışan Becerisi Uzman Esnek- değişebilir Denetim Sıkı ve yakından nezaret Gevşek, kendi kendini denetim Başarı Ölçütü İşin doğru yapılması Doğru işin yapılması Görevler ve Roller Ayrıntılı tanımlanmış Genel ve geniş tanımlanmış

ÖRGÜT VE ÇEVRESİ Hem sistem yaklaşımı hem de durumsallık yaklaşımı aynı noktaya dikkat çekmektedir: örgüt sadece iç çevresini değil dış çevresini de denetlemek ve kendini bu çevredeki değişikliklere uyarlamak zorundadır. Örgütün dış çevresinde yer alan faktörlerin incelenmesinde geliştirilen analiz yöntemlerinden bir tanesi PEST (Politik, Ekonomik, Sosyal, Teknolojik) analizidir.

Dış Çevre: Makro Çevre ve Endüstri Çevresi Hukuk Sosyal Yapı Siyasi Teknoloji Ekonomi Firma İç Çevre Tedarikçiler İkameler Alıcılar Muhtemel Rakipler  Endüstri Çevresi

Ekonomik Faktörler Sosyal Faktörler Siyasi Faktörler Teknolojik Faktörler GSMH enflasyon verimlilik oranları işsizlik ödemeler dengesi faiz oranları vergi oranları müşterilerin gelir, borçlanma, harcama göstergeleri   okur-yazar oranı eğitim seviyesi tutum, inanç, hayat tarzı yaş grupları coğrafi dağılım nüfus hareketleri toplum kültüründe etik ile ilgili normlar hükümetin sanayileşme politikaları menfaat gruplarının çabaları siyasi partiler yeni mal/hizmet üretim çabaları yeni süreçler yeni ekipmanlar

Yakın (Sektör) Çevre Faktörleri Müşteriler Rakipler İşgücü Tedarikçiler Uluslararası Boyut Özellikleri Tutumları Sadakatları Beklentiler i Zayıflıkla rı Üstünlükl eri Potansiy elleri Tehditler i Yetenek düzeyi Sendikala şma Ücret oranları Ortalama yaş İşletmeni n cazibesi Sayısı Malzemeler in kalitesi Güvenilirlik leri Satış şartları Geriye büyüme imkanları Hukuki, Kültürel, Ekonomik, Politik güçler  

Örnek: Freşa’nın Yakın Çevresi Rakipler • Akmina Anatolia Alıcılar • Bireyler • Toptancılar • Zincir mağazalar • Bayiler Tedarikçiler • Meyve aroması • Şişe cam • Metal kapak • Etiket •Ambalaj Potansiyel Rakipler • Sabancı •Ülker •Coca Cola •Pepsi •Sodacılar İkame Ürünler Kolalar Ayran Su Sodalar Meyve suları İç Çevre Endüstri Çevresi

Endüstri Çevresi Porter’in Beş Güç Modeli İkame ürünler Rekabet Tedarikçilerin pazarlık gücü Muhtemel rakiplerin giriş tehdidi Müşterilerin

Örgütsel Faktörler İK Faktörleri Pazarlama Faktörleri Üretim Faktörleri Finansal Faktörler İletişim ağı Örgütsel yapı Hedefler Başarılar Politika, kurallar Yönetim yeteneği Çalışma ilişkileri İnsan Kaynakları temini Eğitim programları Teşvik sistemi İşgücü devri ve devamsızlık Pazar segmenti Üretim str. Fiyatlama str. Tutundurma str. Dağıtım str. Fabrika faaliyet şeması AR-GE Teknoloji Hammadde alımı Stok kontrolü Taşeron kullanımı Finansal durum Karlılık Faaliyetler Yatırım fırsatları