SEYİR
Seyir Planlaması Seyiri tanımlarsak eğer ; Belirli bir mevkide bulunan bir vasıtanın başka bir mevkiye en kısa zamanda emniyetle götürülebilmesi için gereken kural ve yöntemleri içeren bilim ve sanat dalıdır. Seyirin amacı ise ; Bir mevkiden diğer mevkiye emniyetle seyredilip , diğer gittiğimiz mevkiye doğru mesafe , hız ve zamanın hesaplanmasıdır.
Seyir planlanmasının amacı ise ; Kalkış rotasından , gidiş rotasına doğru gerekilen kaynakların düzgün kullanılıp , gemiyi emniyetle seyir edilmesi için yapılan çalışmadır. Sefer kısa olsa bile , tüm seyir planları rıhtımdan rıhtıma olacak şekilde hazırlanması gerekir.
Seyir planı hazırlarken şu dört aşamayı göz önünde bulundurularak yapılmalıdır ; 1-Değerlendirme 2-Planlama 3-Uygulama 4-Gözlem
1-DEĞERLENDİRME Seyir planı yaparken değerlendirme çok önemlidir. Çünkü : Tasarlanmış seyir ve geminin kendisi ile ilgili bilgilerin hepsini bi araya getirilerek bilgiler değerlendirilir. Bu bilgileri sıralarsak eğer : Seyir Mesafesi: Seyir Zabiti (2.Zabit ya da 3.zabit)in kaptana arz edeceği bilgilerden bir tanesi tahmini varış zamanı olacaktır. Seyir yapılacak toplam mesafe tespit edilip , harita üzerindeki rota uzunluğunun ölçülmesi , dönüş noktalarının GPS’e girilip değerler hazır bulundurulacaktır.
İstenen Tahmini Varış Zamanı: Genellikle şirketin seyir direktifleri ile belirtilen süratlerin dikkate alınarak bildirilir. Fakat bazen acente veya şirket bu zamanın tespiti süvarinin inisiyatifine bırakılır. Şayet böyle bir durum olursa yani zaman tespiti süvarinin elinde ise ; mutlak med-cezir , hava şartları , gemi ve makinenin kondisyonu , yapacağı hızı göz önünde bulundurması gerekir.
Gerekli Haritaların Tespiti: Seyirden sorumlu olan zabit tarafından daha çok kullanılacak haritaları , kullanılması gerekilen haritaların kataloğunudan tespit ederek haritaların kullanılış sıralarına göre bulunduruldukları folyaları belirten liste hazırlanması gerekir.
Geminin Denize Elverişli Olması ve Seyir Yayınları: Geminin yapısı olsun , makineleri , kazan , donatım gibi önemli noktaları normal tehlikeler karşı durabiliyor ise o gemi denize elverişli sayılır. Tasarlanan geçiş rotasında gemilerde bulundurulması gerekilen seyir yayınları aşağıda sıralanmıştır. Gerekli seyir haritaları , sembol ve kısaltmalar kitaplarıda dahil hazırda bulundurulacaktır. Şunuda belirtmek gerekir ise ; Güncel olmayan ,çok küçük ölçekli harita kullanmaktan kaçınılmalıdır.
-Rota ve Meteoroloji Haritaları -Denizcilere İlanların Yıllık Ekleri -Notik Almanak -Med-Cezir Cetvelleri -Seyir Cetvelleri -Denizci El Kitabı -Uluslararası İşaret Kod Kitabı
-Haberleşme İşaret Kitapları : Bu kitaplar 6 cillten oluşup , tıbbi radyo , hizmetleri , tehlike / arama / kurtarma işlemleri , acil durum limanları , hava raporu servisleri , buz raporları , liman işlemleri , kılavuz hizmetleri gibi haberleşme bilgilerini içerir. - Fener Kitapları: Fenerlerin karakteristiğini yardımcı olan kitap. -Pilot Kitapları -Gemide bulunan seyir yardımcılarının kullanım ve bakım kılavuzları
Seyir Tehlikeleri: Bazı durumlarda tasarlanmış olan rotalarda geminin seyrini tehdit edecek unsurlar seyir ettiğimiz alanda karşımıza çıkabilmektedir. Örnek verirsek eğer ; Kayalıklar, sığlıklar ine ilaveten de harp gemilerinin tatbikatları gibi etmenleri sıralayabiliriz. Karşılaşılma İhtimali olan Hava ve Deniz Şartları: Havanın basınç etkisi , fırtına oluşum durumu , rüzgarlar , dalgalı denizler ve ölü dalgalar , tayfunlar , okyanus akıntıları gibi etkenleri sıralayabiliriz. Yüklü veya Balastlı Yapılan Seyir: Yüklülük durumu , geminin draftı , suya olan kesit alanı ve eğimi büyük değişiklikler göstereceğinden gemimizin manevrasına önemli ölçüde etkisi
vardır. Kısacası ; yük gemileri , yarım ya da üçte iki yüklü ve biraz kıça trimli iken en kolay , tam boşken zor ve tam yüklüyken de kolay manevrayı rahatlıkla yapabiliriz. Seyir planı sırasında gidilecek rotaya karar verirken aşağıdaki faktörler göz önünde bulundurulması gerekir. SQUAT: Geminin yaptığı hız fazla ve sığ suda yani pervane ye yakın suda seyrediyorsa fazla sürat yaptığından eksi basınç oluşur. Bu basınç oluştuğundan tekne hareket edemez çünkü pervane hasar görmüş olur ve dibe oturmuş olur. O yüzden bu tür durumların önlenmesi için squat hesaplaması yapılır.
(Cb=Blok katsayısı , V=Knot yani sürat) Derin suda squat etkisi: S(mt)= CbxV2 /100 S(ft)=Cbxv2/30 Sığ suda squat etkisi S(mt)= 2x(CbxV2 /100) S(ft)=2x(Cbxv2/30) Cb < 0.70 (squat kıç tarafa doğru iken) Cb>0.70 (Squat baş tarafa doğru iken) Cb= 0.70 (Squat eşit iken) Sığ su: Omurga altı mesafa (UKC) < ½ x draf veya derinlik < 1.5xdraft Mürattebatın Uygunluğu ve Becerikliği Seyirden sorumlu olan 2.zabit yapılacak olan seferi değerlendiririken tayfanın becerisi , bilgisi ve uygunluğuna göre göz önünde bulundurmalıdır.
Haberleşme İmkanları Açık deniz seferi yapan ticaret gemileri : hareket rapolarını ve periyodik mevki raporlarını New york sahil korumada bulunan AMVER merkezine radyo istasyonları ile yollamalıdır. Tahmini mevkisi ve arama kurtarma özellikleri bilinen , ilgili alandaki her gemi , herhangi bir ülkenin itibar edilen arama kurtarma acentelerinin isteği için ya da tehlikede olan bir insan için , açıl bir durumda kullanılmak üzere hazır bir şekilde tutulacaktır. Tahmini mevkiler sadece deniz güvenliği ile ilgili sebeplerle açıklanacaktır. Tüm gemiler kendi aralarında iş birliği yapmak zorundadır. Ayrıca amver mesajları gemiler için ücretsizdir. Dört çeşit rapor kullanılmaktadır. Bunlar ; *Kalkıştan önce veya hemen sonra gönderilen rapordur. Bu yaklaşık olarak geçiş planlamasıdır. *Geçiş planlaması değiştiğinde , sapma raporu gönderilmesi *Açık deniz seferlerinde , sisteme yani bilgisayara yardımcı olmak için periyodik mevki rapoları *Dördüncü rapor ise varış mevkine gelindiğinde gönderilen rapordur.
Can Kurtarma ve Yangın Söndürme Sistemleri Seyir öncesinde ; can kurtarma ve yangın söndürme cihazlarının , tam ve iyi kullanabilir durumda olmaları değerlendirilmelidir. Çünkü ; Solas’ın bölüm 2 hükümleri gereğince gemilerde yangına karşı alınacak önlemler ve sistemler bulunudurulacak olan malzemeyi , Bölüm 3 hükümleri gereğince gemilerde bulundurulacak can kurtarma vasıtaları ve araçlarının nitelikleri belli olacak. Yakıt Masrafları , yükün Gereksinimleri gibi Ekonomik Faktörler Süvari , sefer planlamasında yapacağı seyir alanının hava durumunu , şartlarını göz önünde bulundurarak ,yedek yakıt ihtiyacını göz önünde tutmalıdır. Yakıt hesapları ayrıca yapılacak olan sefer bölgesinin coğrafi ve mevsimsel şartlarına göre değişir.
Dayanıklılık: Geminin taşıdığı su , yakıt ve kumanya stoklama kapasiteleri dikkat edilmesi gerekilen hususlardan bir tanesidir. Geminin seyir mesafesine göre bu kapasiteler değişir. Süvari rotayı inceleyip onaylarken ayrıca bir kapsamlı bir inceleme yapıp . Süvarinin geminin nerelerden seyir etmemesi gerektiğini belirtip ve tasarlanan sefer vardiya zabitleri tarafından iyice öğrenilmesi sağlanacaktır.
-Deniz çevresi -İlerlenen rotada harita üzerindeki seyir yapılan deniz veya okyanusa ait bilgilerin yeterliliği ve güvenirliliği -Gidilen rotada gemi mevkisini koyabilmek için seyir yardımcıları , sahildeki işaretler , fenerler ve göze çarpan radar ekolarının güvenirliliği ve mevcudiyeti. -geminin çektiği su ve yükün çeşidi gibi gemiye bağlı herhangi bir rota belirleme sınırlamaları, -trafik yoğunluğunun fazla olduğu yerler -hava tahminleri ve akıntı , gelgit , rüzgar , ölü dalga gibi doğal etmenler.
2-PLANLAMA
Seyir Planı ile ilgili Notlar Tahmini Plan Seyir Planlamasında Sorumluluk Açık denizde sefer yapan gemilerin , süvarinin seyir teçhizatı ve notik yayınlardan sorumlu olan 2.zabitte seyir planını hazırlması için sorumluluk vermesi adettir. Seyir Planı ile ilgili Notlar Tahmini Plan Seyir planını oluşturmadan önce , haritalar , notik yayınlar ve seyir ile ilgili yayınların toplanıp incelenmesi gerekir. Seyir planlamasında sadece deniz haritaları ve notik yayınlar kullanılacaktır.
Seyir ile ilgili telsiz uyarıları ve denizlere verilen en son ilanlara göre haritalarda düzeltme yapılmalıdır. Yapılacak sefer için gereken gemide mevcut olmayan her çeşit eksik harita ve seyir yayınları mutlak temin edilmelidir. Planlı yapılan Rotadaki Ayrıntılar -Her ayağın hakiki rotasını göstermiş olan planlı rota -Ayak mesafeleri -Seyir sırasındaki hız değişiklikleri
Uygun olan yerlerde , rota değişikliğinde dümene kumanda pozisyonları -Uygun olan yerlerde , her rota değişimi için dönüş yarı çapı -her ayak için müsaade edilebilir maksimum rotadan düşme payı -Sefer esnasında herhangi bir zamanda , küçük bir uyarı ile , gemi planlamış rotadan geçici olarak sapmaya ihtiyacı olur. Elektronik Harita Sisteminde Planlama Seyir planlamasında kağıt üzerinde yapılan işlemlerin ECDIS (Electronic Chart display and İnformation Systems) yani elektronik harita sisteminde yapılması.Kağıt haritalara bağlı seyir planlaması için rasier seyir haritaları gösteren RCDS (Raster Chart Display Systems) kullanabilir.
Rota planlarının diğer seyir yardımlarına aktarılması GPS gibi konum belirleyen , her türlü bilgiyi sağlayan seyir yardımcıları tarafından belirlenen geminin mevkii , muhtemelen VVGS84 datumunda olacağından,rota planlarını elektronik seyir yardımcılarına aktarılırken dikkatli olunmalıdır. Bu nedenle , rota hatalarını tespit etmek için GPS’e gönderilen rota planları aynı datumda olacaktır.
Okyanus Sularında Seyir Planlanması ile İlgili Notlar -Açık denizlerde seyir yapılacaksa seçilen rotalardan biri ; büyük daire , birleşik büyük daire ya da kerte hattı rotası olacaktır. -Okyanus akıntılarını , rüzgarlarını , buz sınırları gibi hakıında detaylı bilgi veren küçük ölçekli okyanus planlama ve rota verme haritaları
-Büyük daire rotalarını plotlamak için gnomonic projeksiyon okyanus haritaları -Load Line kurallarını gösteren yükleme hattı bölge haritası -Gemi trafiğinin düzenlerini gösteren haritalar. -Mevsimsel tropik fırtınaların olması nedeni ile diğer bazı sulara yönelilebilir Not: Load Line’i açığa kavuşturalım ; Almanya limanından bahamalara gideceğiz , Bahamalardaki iklim tropikal olduğu için sular sıcaktır. Sıcaklık her zaman suyun yoğunluğunu azaltır ve gemininn iyice deniz dibine girmiş olur o yüzden gemiler tam doldurulmaz. gideceği limanın tropikal şartlarına göre yükünü yükler. Eğer soğuk suda yani st.petersbug limanına gidiyorsak eğer oradaki deniz soğuk olacağından su yoğunluğu birbirini güçlendireceğinden gemi denizin dibine değil aksine normal halinde veya biraz yükselecektir. Load Line işlemlerinde PSC kontrolü yapılır eğer uygun değil ise PSC yani Liman Kontrol Merkezi geminin kalkışına izin vermez. Kısıtlı ve Sahil Sularında Seyir Planlaması Kısıtlı ve sahil sularındaki emniyet sınırları açık sınırları açık sularla karşılaştırılması, düzeltici hareketi yapmak için mevcut olan zamanın sınırlanmasından dolayı kritik bir durum olabilir.
Bir geminin manevra özellikleri ile ilgili bir sıkıntı içeren sınırlamalar nedeni ile sahil suları boyunca izlenecek rotayı etkileyebilir. Sığ sularda ilerleyen bir gemi özellikle üzerinde yol var ise , çökme etkisi geminin altındaki su derinliğini azaltır. Rota Planının İzlenmesi Sahil veya kısıtlı sularda rota ayarlarken geminin seyirini etkili bir şekilde izlenmesinin sağlanmasına yeterli önem verilmesi gerekir. Haritadaki farklı özellikler , geminin mevkini görsel olarak , radar ve iskandil ile izlenmesi için kullanılması gerekilir.
Seyir Planlaması ve Pilotaj Varış öncesi plan: pilotaj sularının ve köprü üstü personelinin görevlerini kapsayan bi plan hazırlanması gerekilir. Gemi kaptanı liman için bir kılavuz muafiyet sertifikasına sahip olsa bile bir planı olması gerekir. Pilot kartının güncelliği korunmuş olmalıdır. Bu kartta ise ; geminin yük durumunu , manevra bilgilerinin , draftına ait bilgiler içermektedir. Varış Öncesi Kılavuz ile Bilgi Değişimi Kaptanın pilotaj sularına ait yerel bilgisi az olduğunda yada olmadığında kılavuz gemiye çıkmadan önce varış öncesi bilgi paylaşımı olmalıdır. Kılavuzun tahmini varış zamanından yaklaşık 24 saat önce gemi ile yapılacak bilgi alışverişi , hem hemide , hemde karada yapılacak daha ayrıntılı plan için zaman yaratılmış olur.
Kılavuz Gemide Gemiye girer girmez kılavuz ile pilotaj seyir planı üzerinde görüşme yapılması gerekebilir. Pilotaj başlamadan önce , plan üzerinde yapılan tüm düzeltmeler kabul edilmelidir , köprü üstü personelinin şahsi sorumluluklarına ait son değişiklikler gerçekleştirilmelidir. Varış öncesi bilgi değişimi olmadığı durumda , pilotaj başlamadan önce planı baştan sonra görüşmek için ilave seyir alanı ve zamanın olması gerekir.
Limandan Kalkış , Pilotaj Planın Hazırlanması Yanaşmadan sonra ve kılavuzun gemiden ayrılmasından önce , herhangi bir pilotaj bölgesi içeresinde çalışma tarzı kılavuzdan kılavuza değişeceği göz önünden çıkarılmamalıdır. Bu Planlamaya ek olarak ; -Sahil veya deniz istasyonlarına rapor verme noktaları. -Demirlerin neta yapılacağı noktalar. -Pilot alma ve verme noktaları. -Römorkör alma noktaları.
-Demir personelinin alesta yapılacağı noktalar. -Personelin görev yerlerine gönderileceği noktalar. -Yelkenli teknelerin, Balıkçı teknelerinin, Y atların ve Feribotların dikkate alınacağı noktalar .
Plan üzerindeki değişiklikler veya değerlendirmeler süvari tarafından dikkate alınması gerekecektir. Plan hayata geçirilmeden önce ; planlayan 2.zabit ya da süvari köprü üstü personelini plan hakkında bilgilendirip , uyaracaktır. Planın başarılı olması için personelin gerekli özen göstermesi ve çabası husus olduğundan dolayı kaptan detayları personellere paylaşacaktır.
3-Yapılan Planı Süvariye Onaylatma Seyir ile ilgili planları tamamladıktan sonra geminin sorumlusu olan süvariya planın onaylanması için plan sunulacaktır.
4.Planın Uygulanması Plan üzerinde geliştirilmiş olan son detaylar geçiş sürecinin başlama zamanı geldiğinde yapılmaya başlanacaktır. Planın başarıyla yapılması için kullanılacak taktikler aşağıdaki hususlarda belirtilmiştir. -Olumlu gelgit akıntılarından yararlanmak için kritik noktalara ETA(Tahmini varış zamanı).. -Gün ışığında geçilmesi gereken veya güneşi kıç tarafa alarak girilmesi istenen kritik noktalara ETA(Tahmini varış zamanı). -Trafik yoğunluğu ve rotaların yakınlaşma noktaları.
-Erken varmanın bir yarar sağlamayacağı noktalara ETA(Tahmini varış zamanı).. -Bir Geçiş (Passage) seyrinin başarısının uygulama aşamasında seyir ekipmanlarının da verimine bağlı olacağı unutulmamalıdır. Planın uygulamada başarıya ulaşması için güverte ve makine personeli arasında ortak bir kavrama ve ritim uygunluğu bulunmalıdır. Bu nedenle, makine personeli de geçiş programı konusunda bilgilendirilmelidir. Limana giriş zamanı, neta zamanı, pilot alma-verme zamanı vb konularında bilgi verilmelidir .
5.Planın Gözlenmesi Planın oluşumundaki hususlar , gerekçeler belirlenmiş şekilde yapıldığında geminin daima güvenli sularda seyir yapıldığına dair ile tespiti yapılır. Geminin planlanmış seyir rotasına hareketlerinin gözlenmesi ve tespit edilmesi planın başarılı olduğunu gösterir. Plandaki asıl amaç geçiş sırasında oluşacak bir olayın ve ya tehlike varlığının köprü üstü personelini asla şaşırmamasıdır.
A-) SEYİRE HAZIRLIK 1-Seyirde kullanılacak olan haritaların belirlenip,eksikliklerin giderilmesi 2-Seyir esnasında kullanılacak olan notik neşriyatı kontrol edilecek. 3-Elektronik seyir yardımcıları kontrol edilecek. 4-Elektronik seyir cihazlarında eksiklik veya arıza var ise 1.zabite bildirilecektir. 5-Seyir fenerleri kontrol edilmiş olup , eksikliği veya arıza gibi durumda ilgililere bilgilendirme yapılacaktır. 6-Kalkış limanından varış limanına olan mesafeyi ve seyir zamanını hesaplayarak kaptan ve ilgili olan zabitlere bilgi akışı sağlanacaktır. 7-Seyir esnasında kullanılacak olan haritalar düzenli bir şekilde sıraya konulup, notik yayınlar hazır tutulacaktır. 8-Haritalar güzel bir şekilde iyice temizlenecektir.
9-Uzun zaman kullanılmamış haritalar yenilenecektir. 10-Kaptan ya da görevli zabit tarafından çizilmiş olan rota ve gidilecek olan güzergahlar düzenli şekilde kontrol edilecektir. 11-Haritadan diğer bir haritaya geçişte kontrol edilmesi gerekilir. 12-Seyir yapılacak alanın , seyir uyarıları ve hava raporları düzenli bir şekilde takip edilecektir. Takip edilecek olan rotalar aşağıdaki hususlara göre olacaktır. 1-Kılavuz kitapları ve haritalar tetrik edilerek tavsiye edilmiş rotalar gözden geçirilmelidir. 2-Rota çizerken , büyük ölçekli harita kullanılmalıdır.
3-Seyire tehlike oluşturacak olan derinlikler , sığlıklar , su altındaki batık gibi cisimlere , su üstündeki cisimlere dikkat edilecektir. 4-Rota , geminin gidiş durumuna göre sahilden emniyetli bir uzaklıkta çizilip , seyredilmelidir. 5-Akıntı , Rüzgar gibi doğal etkenleri göz önünde bulundurarak rota ayarlanmalıdır. 6-Trafik ayrım düzenine göre rota çizimi yapılmalıdır. 7-Rotalar , seyire yardımcı olan cisimlerden ; fener , şamandıra gibi cisimlerden faydalanarak çizilmelidir. 8-En kısa , gemiye ve yüke en emniyetli rotalar çizilmelidir. 9-Rotalar seyir zabiti yani 2.zabitin göz önünde bulundurularak çizilmelidir.
B-) Limana GİRİŞ/ÇIKIŞ Planı ile Seyir Planının Hazırlanıması Limana giriş veya çıkış da seyir planı yapılırken şu hususlara göre yapılacaktır : 1-Rotaya yakın olan tehlikeler göz önünde bulundurulacak. 2-Rotada seyrederken dikkat edilmesi gerekilen kurallar bilinecek. 3-O bölgeye ait akıntılar hakkında bilgi , notlar toparlanacak. 4-Herhangi bir durumda kullanılacak kurtarma kerterizleri veya transit hatları 5-Önemli fenerlerin gündüzleri tanıma işaretleri , karakteristiğini bilme 6-Kaptan ve makineye verilecek bilgiler ve zamanı 7-Pilot ve trafik kontrol istasyonları ile iletişim zamanları , yerleri ve iletişim kanalları
Seyre Kalkmadan Önce Yapılması Gerekilen Hususlar: 1-Geminin su çekimi hesabı 2-Dört saat öncesi cayro pusulanın devreye geçirilmesi 3-Cayro’nun istikrarı bulunduktan sonra cayro ripiterlerin devreye alınarak , cayro hatalarının tespit edilip , düzeltilmesi. 4-Seyire kalkmadan önce dümanlerin ,düdüğün ve makinelerin denenmesi. 5-Gerekli elektronik seyir yardımcılarının hazır tutulması 6-Kronometrenin ve saatin kontrol edilmesi 7-Seyir fenerlerin denenmesi 8-Miyar pusula ışığının kontrol edilmesi
9-Kerteriz ölçen aletlerin ve dürbünlerin hazır tutulması 10-Dahili ve harici haberleşme için iletişim cihazlarının denenip , kontrol edilmesi. 11-Cam silicilerin denenip , kontrol edilmesi 12-Kılavuza bilgiyi aktarmak için aşağıdaki pilot cardı n doldurulup , kılavuz kaptana verilmesi gerekir.
Pilot Card: Kılavuz kaptana verilen , kılavuzluk yapılacak olan geminin genel özelliklerini içeren form kağıdır.
C-)Seyirde Esnasında Dikkat Edilecek Hususlar 1-Sık sık mevkii atarak , geminin doğru rotada olup , olmadığı kontrol edilecek. 2-Gemi rotasında değil ise rotası ayarlanıp , düzeltilmelidir. 3-Akıntı , Rüzgar gibi doğal etmenleri takip ederek gerekli hesaplamalar yapılmalıdır. 4-Her vardiyada cayro ve miyar pusula hatalarını tespit etmelidir. 5-Doğal Sapma ve Yapay Sapma hesaplanarak rotaya dahil edilmelidir. 6-Cayro pusula , miyar pusula ile sık sık kontrol edilecektir. 7-Serdümenin veya oto pilot ile kumanda edilen geminin doğru rotada olup olmadığı sık sık kontrol edilmelidir. 8-Her vardiyada bir kez dümen başına geçilmelidir.
9-Kullanımı sık olmayan seyir yardımcıları her vardiyada bir kez çalıştırılmalıdır. 10-Seyir esnasında iken elektronik seyir yardımcıları ve seyir yardımcılarından faydalanması gerekilir. 11-Haritadan haritaya geçerken mevkiiler kontrol edilecektir. 12-Rota değişmeden önce , önceki rotalar kontrol edilmelidir. 13-Rota değişikliğine önceden başlanılıp, küçük dümen açısı ile o rotaya dönülmelidir. 14-Rota değiştirildikten sonra , mevki konularak geminin rotası kontrol edilmelidir. 15-Seyir planı dikkatle incelenip , dikkatlice takip etmelidir.
16- Şüpheli durumlarda derhal süvariye haber verilmelidir. 17-Seyir koşullarında değişiklik olduğunda , görüş azaldığında derhal kaptana bildirilir. 18-Süvari , ‘Komuta bende’ demeden gemi sevk ve idaresi vardiyadaki zabite aittir. 19-iyi bir görme ve işitme gözcülüğü yaptırılmalıdır. 20-Seyir vardiyası süresince köprü üstünden ayrılmamalıdır. 21-Seyir jurnali zamanında tutulmalıdır.
D-) Limana Varmadan önce Yapılması Gerekilen Hususlar -Pilot Card hazır tutulacak. -Kılavuz kitapları , port guide ,ve portolonlar iyice tetkik edilecektir. -Limana giriş sorunlu ise mevcut ise transitler ve rehber alametleri belirlenecektir. -O yere ait rüzgar ve akıntılar öğrenilecektir. -Limanda kullanılan şamandıra sistemi öğrenilecektir. -Limanda eğer med-cezir olayı olup , draft uygun değil ise med-cezir hesaplamaları yapılıp uygun zamanda limana giriş sağlanmalıdır. -Belli bir zaman önce pilot ile temas kurulup , varış bilgisi aktarılır. -Limana 1 saat kala dümen , düdük , makine denenmelidir. -Radar ve elektrikli iskandil çalıştırılmalıdır. -Demire iniliyoesa gemiye ve doğal koşullara uygun demirleme sahası ayarlanır , seçilir.
-Kılavuz istasyonuna ve liman kontrole varış bilgili aktarılır. -Dümen kumandası tarafınıza geçmelidir. -Makineye varış zaman bilgisi bilgilendirilir. -Dahili ve harici haberleşme cihazları kontrol edilir. -Kılavuz geleceği zaman , kılavuz çarmıhı hazır tutulmalıdır.
Seyir Planına Ait Resimler