İNSAN & TOPLUM Hazırlayan= Beyza ER FİDAN

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞLETMELERİN ÇEVRESİ VE ÇEVRE FAKTÖRLERİ
Advertisements

AİLE ve ERGENLİK Kişilik Oluşumunda Ailenin Etkisi
Öğrenci davranışlarını etkileyen etmenler
Toplumsal Yapı ve Toplumsal İlişkiler
GELİŞİME ETKİ EDEN FAKTÖRLER
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
COĞRAFYA İÇERİSİNDEKİ YERİ
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
SOSYOLOJİ DERSİ 2.ÜNİTE TOPLUMSAL YAPI.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
Gelişime Giriş.
DERS-2: Milli Güvenlik Stratejimiz
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE ANNE BABANIN ROLÜ
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
B TEMASI BENİM EŞSİZ YUVAM
MERHABA. SINIF YÖNETİMİ SINIF ETKİLEYEN ETKENLER ORTAMINI.
DEĞERLER EĞİTİMİ KUMKALE ORTAOKULU EKİM 2013.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
ERGENLİK DÖNEMİNDE ARKADAŞ ETKİSİ
Y.Doç.Dr. Ayhan URAL Abant İzzet Baysal Üniversitesi Bolu / TÜRKİYE
ERGENLİK DÖNEMİ ÖZELLİKLERİ VE SORUNLARI
ÇANKAYA REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMİN ÖNEMİ VE OKULA UYUM
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Eğitimin ve Toplum.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Eğitim ve Toplumsal Değişme
EMİRDAĞ ANADOLU LİSESİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI VELİ TOPLANTISI
BİLGİ, BİLİM VE PSİKOLOJİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Rolü
KİŞİSEL GELİŞİM & İKY.
TEMEL BECERİLER-3.
AKRAN İLİŞKİLERİ.
BİREYİN GELİŞMESİ Yrd. Doç. Dr. İhsan SARI
GİRİŞİMCİLİK VE LİDERLİK
TOPLUM VE SOSYAL KURUMLAR
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
ÇOCUK VE SUÇ.
SAYGI.
ERGENLİK.
Öğretmenlik Mesleğine Giriş
AİLENİN TANIMI, ÖNEMİ VE TARİHSEL GELİŞİMİ
AİLE, ÇOCUK, ÖĞRETMEN İLETİŞİMİNİN ÇOCUK ÜZERİNDEKİ ETKİLERİ
Eğitim Sisteminde Öğretmenin Görevleri, Rolleri ve Yeterlikleri
Kırsal Alanları Kentlerden Ayıran Farklılıklar Prof. Dr
HAYAT BOYU ÖĞRENME GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KÖY MANTALİTESİ = KÖY DÜŞÜNÜ
Doç. Dr. İhsan ÇAPCIOĞLU 14. Hafta: Sosyal Hayatı Etkileyen Din
Kültür Toplumu oluşturan insanın öğrendiği, bilgi, sanat, gelenek, görenek ve benzeri yetenek, beceri ve alışkanlıkları içine alan karmaşık bir bütündür.
ŞİDDET.
ÖĞRENME.
TOPLUMSAL CİNSİYET ROLLERİ. TOPLUMSAL CİNSİYET-1 Toplumsal cinsiyet, bireyin belirli bir cinsten olduğuna ilişkin bilgiye, bu bilgi dahilinde olmak üzere.
AİLE Bir toplumda hukuki temele dayalı evlilik ve akraba bağlılığı (anne, baba, çocuklar, büyükanne ve baba ile yakın akrabalar) oluşmuş, aynı mekanda.
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
SAĞLIKLI BİR YAŞAM İÇİN ZİHİNSEL,DUYGUSAL VE SOSYAL SAĞLIĞIN ERGEN BİREYLER AÇISINDAN ÖNEMİ.
Eğitim; bireyin içinde yaşadığı toplumda yeteneğini, tutumlarını ve olumlu değerdeki diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçler toplamıdır. Bireyin.
AİLEDE İLETİŞİM.
TOPLUMSALLAŞMA - SOSYALİZASYON
9. HAFTA AİLE.
EVİMİZ VE AİLEMİZ Bekleriz….
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
“Saygı” bir şeye, bir kimseye karşı çekinme ile birlikte duyulan sevgi, değer duygusu anlamına gelmektedir. Saygı bir değer olarak insan ilişkilerinin.
Sunum transkripti:

İNSAN & TOPLUM

 İNSAN NEDİR?  Hisseden, düşünen, dünya üzerinde özgürce dolaşan, toplum içinde yaşayan, sanatı bilimi icat eden, kendine özgü iyilik ve kötülüğü olan, kanunlar yapan, gibi daha birçok vasıf ekleyebileceğimiz varlıktır.  İnsan;  Tıpta: Fizyolojik yapı,  Sosyolojide: toplumun bir üyesi  Ekonomide: Sistem içinde bir birimdir.

 İNSANI BELİRTEN ÜÇ ÖNEMLİ NİTELİK  Dik yürüme  Dil  Düşünme

 İNSANI DİĞER CANLILARDAN AYIRAN EN ÖNEMLİ ÖZELLİKLER  Güçlü zekası  Üstün düşünmme kabiliyeti  Sınırsız öğrenme gücü  İçgüdüsel davranışların azalmış olması  ve konuşma yeteneğidir.  Bunlar aynı zamanda bir insanı diğer insanlardan da ayıran önemli faktörlerdir.

 TOPLUM NE DEMEKTİR?  Toplum, insanı etkileyen gerçek ilişkiler bütünüdür. Belli bir toprak üzerinde yaşamak, ortak bir politik iradeye bağlı olmak ve kültürün ortaklığının olması ile karakteristiktir. Toplum kelimesinin esas ifadesi insanların ihtiyaçlarından doğmuştur. İnsan ırkı diğer türler gibi tek başına yaşayamaz. Bunun için insanlar bir araya gelerek toplumları oluştururlar.

 İnsanlar sahip olduğu kişilik özelliklerine ögesi olduğu toplum sayesinde sahip olurlar. O toplumun kültürü, gelenekleri, görenekleri ve değer yargıları o insanı yoğurur ve kendi kültürüne uygun bir kişi haline getirir. Bu bağlamda bakıldığında birey, taşıdığı özellikler dahilinde yaşadığı toplumun aynasıdır diyebiliriz.

 Herhangi bir yardım konusunda birbirleri ile yardımlaşırlar. Bu durum aslında insanın sosyal bir varlık olması özelliğinden de kaynaklanmaktadır. Kişiler doğuştan sosyal birer varlıktır ve çevrelerinde hayatlarında sürekli birilerine ihtiyaç duyarlar bu nedenle de birey için içinde bulunduğu ve kendilerini ait olarak gördükleri toplum oldukça önemlidir.

 Her toplumu insanlar meydana getirir ve aralarında kopmaz bir bağ vardır.

 İnsan ve toplum arasında yukarıda da söylediğimiz gibi kopmaz bir bağ vardır. Çünkü toplumu meydana getiren bireyler sürekli birbirleri ile etkileşim içindedirler ve doğal olarak sürekli birbirlerini etkilerler.  Bireylerin sahip olduğu başarılar, toplumun kalkınmasına ne kadar etkiliyse, başarısızlıklarda toplumun geriye gidişinde aynı derecede etkilidir. Toplumu şekillendiren ve ileriye götüren bireylerin, bireysel başarısıdır.

 Belirtmek gerekir ki birey toplum ilişkisi tek taraflı değildir. Bireyler de topluma katkıda bulunur, toplum davranışlarını etkileyebilir, biçimlendirebilir. Örneğin yetişkinlerin, aile büyüklerinin gençlerin ve çocukların bilgilerinden yararlandığını biliyoruz. Birey, arkadaş grubu içinde etkin, yönlendirici rol oynayabilmektedir.

 İki veya daha fazla kişinin bir araya gelmesi lideri ortaya çıkarmaktadır. Bir grup oluşur oluşmaz üyelerden bir kısmının diğerlerinden daha faal bir rol oynaması, diğerlerine tercih edilerek saygı görmesi ve gruba hakim olması kaçınılmazdır. Grubun büyümesiyle liderin rolü grubun faaliyeti bakımından büyük önem kazanır.  Liderlik niteliğini taşıyan bireyler, toplumu değiştirebilmektedir. Ülkemiz bakımından Atatürk, bir liderin toplumu nasıl etkilediğini gösteren açık örnektir.

 TOPLUMUN ÖZELLİKLERİ  Toplam nüfus olarak görülebilir.  Ortak bir coğrafi mekanda vardır  İşlevsel olarak farklılaşmış temel gruplardan oluşmuştur  Kültürel olarak benzer grupların toplamıdır  Toplumu oluşturan insanlar arasında düzenli ilişiler söz konusudur.

 TOPLUMSALLAŞMA NEDİR?  Bir kimsenin içinde birtakım işlevleri olabileceği belirli bir toplum ya da toplumsal grubun tarzlarını öğrenmesi sürecine toplumsallaşma denir.  Belirli bir toplumun davranış kalıplarını kişiliğine mal ederek o topluma ait bir birey durumuna gelişi olayına “toplumsallaşma” denir.

 TOPLUMSALLAŞMANIN ÖZELLİKLERİ  Daima belirli bir toplum için söz konusudur.  Her bireyin doğduğu andan itibaren gerçekleşen bir süreçtir.  Kişilik gelişmesinin topluma ve kültüre uyarlanması ve öğrenilmesi gibi süreçlerin benzerlikleri ile ilgilidir.  Bireyi, çevresindeki modellerin, simgelerin, beklentilerin ve duyguların öğrenilmesine yetenekliliği yönünden ele alır

 TOPLUMSALLAŞMANIN AMAÇLARI  Tuvalet alışkanlıklarından, bilim yöntemine kadar uzanan temel disiplinleri aşılar.  Beklentilerin zihne yerleşmesini sağlar. ( Anne olma isteği gibi.)  Toplumsal rolleri ve onları destekleyen tutumları öğretir.  Bireye, yetişkin eylemlere katılması için temel bir hazırlama ile beceriler öğretir

 TOPLUMSALLAŞMANIN ARAÇLARI  Aile : Kültürü aktaran temel araçlardandır.  Arkadaş grupları : Çocuğun ya da gencin yaşdaşlarından oluşan akran gruplarıdır.  Okullar : Okullar formal toplumsallaşma kurumlarıdır.  Kitle iletişim Araçları : Kişilerin tutum ve kanaatlerini etkileyen ve toplumsallaştıran önemli olgulardır.

 TOPLUMSALLAŞMADA BAŞLICA SÜREÇLER  İletişim  İşbirliği  Katılma  Toplumsal Çevre

 TOPLUMSAL STATÜ  Bireyin toplum yapısı içinde işgal ettiği “konum” ya da ” yer” e “toplumsal statü” denir.  TOPLUMSAL STATÜLERİN İKİ KÖKENİ VARDIR  a. Verilen Statüler : Bireyin hiçbir eylem ve etkisi bulunmadan, toplumun kendi kabul ettiği bazı ölçütlere göre elde edilmiş statüdür. Örn. Dünyaya erkek olarak doğmak gibi ya da yasalarla verilmiş haklardan elde edilen statü gibi.  b. Kazanılmış statüler : Bireyin kendi çaba ve başarılarına, yeteneklerine göre kendisinin elde ettiği bir konumdur. ( Öğretmenlik vb.)

 TOPLUMSAL ROL  Bireyden beklenilen davranışların bütününe “toplumsal rol” denir.  DEĞİŞME  Önceki durum ya da davranıştan farklılaşma’ dır.

 TOPLUMDA NELER DEĞİŞİYOR ?  Toplumsal rol ve statüler  Ekonomik varlıklar  Nüfus artış hızı  Üretim ilişkiler  Aile ve akrabalık ilişkileri  Dinsel kurumlar  Gelenek görenekler  Teknoloji  Eğitim kurumları  Kişilik  Sanat  Çocuk yetiştirme yöntemleri  Cinsel davranış, tutum ve değerler  Kitle iletişim sistemleri  Dilde değişmeler

 Toplumsal Sorunlarının NEDENLERİ NELERDİR ?  1- Sınıfsal ve ekonomik uyuşmazlık  2- Ailenin ekonomik durumunun iyi olması  3- Ailenin ekonomik durumunun kötü olması  4- İşsizlik  5- Teknolojik gelişim  6- Anne ve babanın sürekli kavga etmeleri  7- Anne ve babanın eğitim metotları  8- Eğitimsiz olmak

 SORULAR

 İNSAN SOSYOLOJİDE NE OLARAK BİLİNİR?  CEVAP: TOPLUMUN BİR ÜYESİ

 İNSANI BELİRTEN ÜÇ NİTELİK NEDİR?  CEVAP: DİK YÜRÜME DİL DÜŞÜNME

 TOPLUMSALLAŞMA ARAÇLARI NELERDİR?  CEVAP: AİLE ARKADAŞ GRUBU OKULLAR KİTLE İLETİŞİM ARAÇLARI

 İKİ VEYA DAHA FAZLA KİŞİNİN BİR ARAYA GELMESİ NEYİ ORTAYA ÇIKARIR?  CEVAP: LİDERİ

 TOPLUMSAL STATÜ NEDİR?  CEVAP: Bireyin toplum yapısı içinde işgal ettiği “konum” ya da ” yer” e “toplumsal statü” denir.

 BEYZA ERFİDAN  ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ