SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI. M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ESKİ ÇAĞDA ETİK.
Advertisements

1 K-3 AKAİD İLMİNİN GEÇİRDİĞİ MERHALELER A. Asrı Saadetteki Durumu Asr-ı Saadette itikadi konularda mutlak bir teslimiyet hakimdir. Peygamberimizin irşadının.
PLATON NAMI DİĞER: EFLATUN
Program Geliştirme Modelleri
Gülara Tırpançeker Bilişim Etiği Kuramlar.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
Paragraf Nedir? & Herhangi bir yazının bir satırbaşından öteki satırbaşına kadar olan bölümüdür. & Duygu, düşünce, istekleri anlatım tekniklerinden yararlanarak.
EQUIZSHOW.
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
HAZIRLAYAN : SAD İ YE D İŞ BİR İNSAN VE PEYGAMBER OLARAK HZ. MUHAMMED.
DİN FELSEFESİNİN KONUSU  Felsefenin ilgilendiği alanlardan birisi de dindir. Çünkü din olgusu insanlık tarihi boyunca önemli olmuştur. Basitçe din felsefesi,
PSİKANALİTİK KURAM. KURAMIN TARİHÇESİ Psikanaliz Sigmund Freud ( )tarafından kurulmuştur. Freud un kuramı çok tartışmalı olmakla beraber danışma.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
NEOKLASİK YÖNETİM ANLAYIŞI
4 oğul 4 mevsim... SLAYTCAFE.COM
Kız çocukları için ilköğretimde en yüksek okullulaşma
Metinlerin Sınıflandırması
SEVİYE: 11. SINIF 1. ÜNİTE KAZANIMLAR: Mantık ve Doğru Düşünme arasındaki ilişkiyi değerlendirir. Akıl ilkelerinin önemini değerlendirir. ÖĞRENME – ÖĞRETME.
DEPREMLER İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
FELSEFE KONU: BİLGİ FELSEFESİ VE BİLGİ ÇEŞİTLERİ.
Tarih Felsefesi.
Doç.Dr.Gülbiye Yenimahalleli Yaşar
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
KINIK ÇOK PROGRAMLI ANADOLU LİSESİ OKUL TANITIMI
REHBERLİK SERVİSİ.
AY.
MÜNAZARA.
Sosyal Politikanın Tarihsel Boyutu Doç.Dr.Filiz YILDIRIM
Aşağıdaki kavramları açıklayınız
AHMET HAKİ TÜRKDEMİR, ALTUĞ AYSUN
Zaman ve Gölgesi Prof. Dr. Şafak URAL
Tehlikeyi Görmek.
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
CÜMLE TÜRLERİ YÜKLEMİNİN TÜRÜNE GÖRE Fiil Cümlesi
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
RASYONALİZM (AKILSALCILIK)
Tanımlar-Kavramlar Yrd. Doç. Dr. Ayşe Kuzu.
HLK 222 SOMUT OLMAYAN KÜLTÜREL MİRAS (SOKÜM) ve KORUMA YAKLAŞIMLARI
Prof Dr Süheyla Ünal İnönü Üniversitesi Tıp Fakültesi
PSİKANALİTİK YAKLAŞIM
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
Eğitsel Rehberlik.
Dr. İLKER YAKIN & Dr. HASAN TINMAZ
ARİSTOTELES (M.Ö )
BÖLÜM 2 BİLİŞSEL GELİŞİM.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Antropolojik Dönem Sofistler ve Sokrates.
REFAH SİSTEMLERİ DERS 1 DOÇ. DR. MEHMET M. ÖZAYDIN.
S O K R A T E S Sorgulanmamış yaşam, yaşamaya değmez.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SİSTEMATİK DÖNEM PLATON FELSEFESİ I.
M.S 2. YÜZYIL-M.S 15. YÜZYIL FELSEFESİ
ANALİTİK EĞİTİM FELSEFESİ YAKLAŞIMI
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
KRAL ve EŞLERİ Bir zamanlar, büyük ve güçlü bir ülkeyi yöneten kralın 4 eşi varmış. Kral en çok dördüncü eşini severmiş, bir dediğini iki etmez, her.
KİŞİSEL REHBERLİK.
Nitel araştırma soruları sorma ve soru formu oluşturma
Türkiye’de medyaokuryazarlığı eğitimi
Hoş Geldiniz! [Yıl] Okul Yılı.
Sosyal Bilimlerde Yöntem Prof. Dr. Aykut Çelebi
FELSEFE İLE DÜŞÜNME.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Yrd. Doç. Dr. Şükrü KEYİFLİ
ÇAĞDAŞ VARLIK GÖRÜŞLERİ VE BİR VARLIK OLARAK İNSAN
TİCARET HUKUKU BİLGİSİ
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

SOKRATES VE İNSAN ANLAYIŞI

M.Ö yillari arasinda yasamis olan ünlü Yunanli düsünürdür Sokrates, M.Ö 470 – 399 yılları arasında yaşamış ünlü yunanlı filozoftur. Felsefenin kurucusu olarak görülen Sokrates, her daim sorgulayıcı yaklaşımı ile tanınmış ve benimsenmiştir. Kimliği ya da geçmişi hakkında net bilgi olmasa da heykelci bir babanın oğlu olarak bilinir.

Sokrates, genel olarak felsefenin ve Batı felsefesinin, özel olarak da Antik Yunan felsefesinin, hiç kuşku yok ki en kilit ismidir. Nitekim Batı felsefesinin beşiği kabul edilen Antik Yunan felsefesi, bir bütün olarak onun ismiyle sınıflandırılır.

Nitekim Sokrates’ten önce yaşamış olan filozoflara, Sokrates’ten önce gelenler anlamında Presokratikler adı verilir. Buna karşın Sokrates’ten sonra gelen bütün Yunan filozofları, onun doğrudan ya da dolaylı olarak öğrencisi olma anlamında, Sokratikler olarak geçerler.

Tarihin tanıdığı ilk ve en büyük sistemin kurucusu olan Platon, Sokrates’in öğrencisidir. Yunan felsefesinin son büyük filozofu olan Aristoteles ise Platon’un öğrencisi olmuştur.

Sokrates’in İnsan Anlayışı Sokrates kendisinden önceki filozoflardan farklı olarak,insan ve insanın sorunlarını sistemli olarak ele almıştır. Böylece Sokrates, felsefeye yeni bir bakışla eğilmiştir. Onun düşüncesinin temel sorunu ‘‘ insan nedir?’’ sorusudur. Onun temel amacı; insanın ahlaken geliştirilmesidir.

‘‘ Kendini bil’’ ve ‘‘ Sorgulanmamış bir hayat yaşanmaya değmez’’ sözlerini ele alarak, insan sorununu tartışmıştır. ‘‘ Kendini bil’’ sözü ile, insanın kendi kendisine sadık kalması ve kendisiyle ahenk içinde bulunması gerektiğini ifade etmiştir. Bunu başarabilen insan, böylece mutluluğu elde edecektir.

Sokrates’e göre aklını doğru kullanabilen insan, erdemli insandır. Bunun için Sokrates’in anlayışında ‘‘ bilgi erdemdir’’. Sokrates, hiç kimsenin bile bile kötülük yapmayacağını, kötülük diye nitelendirilen şeyin, bilgisizlikten yani ‘‘cahillikten’’ kaynaklandığını söyler.

İnsan için, mutluluğun koşulu ve teminatı, hazların peşinden koşmak değil, erdemli olmaktır. Sokrates, ‘‘insan nedir’’ sorusunu, bilgi ile iç içe, ahlak felsefesi bağlamında ele alarak sorgulamıştır. Bu yüzden, insanın bu hayattaki en büyük amacı olan mutluluğa ancak erdem sahibi olarak ulaşılabileceğini, bunun da bilgi ile mümkün olduğunu söylemiştir.

Sorgulanmayan bir yaşamın, yaşanmaya değer bir hayat olmadığını dile getiren Sokrates, insan yaşamının değerine yönelik böyle bir sorgulama girişiminde bulanarak, felsefe tarihinde,insanın anlamına yönelik ilk sorgulamayı temsil eder.

Hakikate ulaşma konusunda ise; Sofistlerin rölativizminden farklı olarak, insanın iyinin bilgisine ulaşabileceğini söyler. İnsan ‘‘iyi’’nin bilgisine ulaştıkça, kötülükten uzaklaşır. İyiye yaklaşan insan, erdemli bir varlık olma yolunda ilerlemiş olur.

Sokrates, kişinin toplum içinde, ahlaki bir boyut kazanabileceğini söyler. Çünkü erdemli bir insan, aynı zamanda devletin yasalarına da uyan insandır. Nitekim kendisinin, haksız yere suçlanıp idam edilmesinin karşısında bile Sokrates, devletin kararına karşı çıkmamış, erdemli bir bireyin böyle olması gerektiğini düşünmüştür. Böylece Sokrates, ahlak felsefesi ile siyaset felsefesini iç içe ele almıştır.

İnsanın doğası gereği iyi olduğunu söyleyen Sokrates, insanın bu iyi yönünün, diyalektik bir yöntem ile ortaya çıkarılabileceğini düşünmüştür. Diyalektik yöntem ile, tıpkı herhangi bir ebenin, hamile bir kadının doğum yapmasına yardımcı olması gibi, o da karşısındaki insana bu ‘‘iyi’’ doğasının farkına varmasını sağlar.

Kaynakça Sokrates’in Savunması (Platon) İnsan Felsefesi (Nurten Gökalp) İnsan Felsefesi ( Ebamüslim Akdemir) Felsefe Tarihi (Ahmet Cevizci)