ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hazırlayan ve Sunan Fatma Sena YAMAN.
Advertisements

Atasözünün tanımını yapmayı üstlenmek, altından kalkılması güç bir vaatte bulunmaktır.
MUSTAFA YEŞİLADA
 1 Ekim 2010 ile 1 Kasım 2010 tarihleri arasında İ stanbul Haydarpa ş a Numune E ğ itim ve Ara ş tırma Hastanesi Acil Servisine ba ş vuran toplam 985.
JOHARİ PENCERESİ HAZIRLAYAN: BEDİİ DURMUŞ
İNSAN-MAKİNA SİSTEMLERİNDE PERFORMANSI ETKİLEYEN SOSYAL FAKTÖRLER
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Olumlu Disiplin Yöntemleri
ANA BABA VE ERGENLİK.
İNSAN DAVRANIŞLARININ MOTİVASYONU
PARÇADA ANLAM.
Sizin sosyal medya danı ş manınız olarak Markanız için sosyal medya stratejilerinin olu ş turulması ve yönetimini yapıyoruz. Ayrıca kriz durumlarında.
Liderlik ve Motivasyon
Sektörler Arası İşbirliği. Amaç: TSM Çalışanlara Yönelik Sağlığın Geliştirilmesi Eğitimi 2 Katılımcıların sa ğ lı ğ ın geli ş tirilmesi müdahalesinde.
OKUL DENEYİMİ -I- Dr. Muhammed TURHAN.
Uzaktan Eğitim Kuramları
İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ.
0-6 Yaş Arası Çocukların Temel Gelişimsel Özellikleri
DÖNEMLERE GÖRE GELİŞİM GÖREVLERİ
Distimik bozukluk Siklotimik Bozukluk
7. Hafta: Sözel Dil ve Konu ş ma Sorunları Giri ş İ leti ş im-Dil-Konu ş ma Dil ve Konu ş ma Sorunlarının Tanımı Yaygınlık Oranı Nedenleri Türleri Ö ğ.
YAPI(PLAN).
AİLE HEKİMLİĞİNİN TANIMI VE ÖZELLİKLERİ
6-7 YAŞ GELİŞİM ÖZELLİKLERİ 1.sınıf velilerine tavsiyeler
Medya Araçlarının Yararları Ve Zararları
Tutum Kişinin herhangi bir olaya ve kişiye karşı olan tutumu onun kişiliği doğrultusunda gerçekleşir. Genellikle ev dışındaki ortamlarda yaşıtları tarafından.
AİLE VE İLETİŞİM AİLE VE İLETİŞİM.
Ekinözü Çok Programlı Lisesi Rehberlik ve Psikolojik Danışma Servisinin etkinlikleri, önleyici ve gelişimsel rehberlik hizmeti anlayışı çerçevesinde;
YALIN KILIÇ TÜREL Kasım-BOTE-4-ELAZI Ğ Gizlilik ve Doğruluk Ders: bilişim etiği.
Ünite Portfolyo Sunumu Serap Karaman
OKUL ÖNCESİNDE AİLE KATILIMI
BU BENİM ESERİM ORTAOKULLAR ARASI PROJE YARIŞMASI
“Öfke”.
İNOVASYON.
E Ğİ T İ MDE PROGRAM DE Ğ ERLEND İ RME Belgin TOPAL, E ğ timci Hakan AKSOY, E ğ itim Yöneticisi.
BETÜL GÜTLEK TÜRKÇE Ö Ğ RETMENL İĞİ 2. SINIF WEB 2.0.
OKUL KÜLTÜRÜ ZEYNEP SEVİM
l Bir Tehdit Mi? Ar. Gör. Zeynep Erkan Atik.
SOSYOLOJİDE KURAMSAL DÜŞÜNME
KÜRESELLEŞME VE DEĞİŞEN DÜNYA
TABAKALAŞMA VE SINIF.
ANLATIMDA ANLATICININ TAVRI. Anlatımda Anlatıcının Tavrı : Bir olay, bir durum kar ş ısında ki ş inin takındı ğ ı davranı ş a tavır denir. Anlatıcı, konuyu.
ÜRET İ M VE ÜRET İ M YÖNET İ M İ KAVRAMLARI.  Üretim:" İ nsan ihtiyaçlarını kar ş ılamak amacıyla mal veya hizmetlerin meydana getirilmesi i ş lemidir."
Giri ş imcilik Fikrinin Geli ş mesi. Giri ş imcilik zorlu ve dikenli bir yol. Mutlak ba ş arı için; çok iyi bir planlamacı, detaycı bir ara ş tırmacı,
KURUMSAL SİSTEM MÜHENDİSLİĞİ
Çoklu Zekâ Kuramının Öğrenme-Öğretme Süreçlerine Yansıması.
Ki ş inin ya ş amı boyunca edindi ğ i i ş e yönelik deneyim ve faaliyetlerle ilgili algıladı ğ ı tutum ve davranı ş lar dizisidir.
 "Dünyada her yıl yakla ş ık 1,6 milyon insanın ş iddet olayları sonucu hayatını kaybetti ğ ini biliyor musunuz? Yapılan halk sa ğ lı ğ ı ara ş tırmaları,
TURİZMDE ETİK SORUNLAR
Viran ş ehir Rehberlik ve Ara ş tırma Merkezi STRESLE BAŞA ÇIKMA YÖNTEMLERİ.
Yöneti ş im(governance),küresel le ş menin etkisi ile ortaya çıkmı ş ve birçok ülkede son yılların moda kavramı haline gelmi ş tir.
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan YÖNETİMİN FONKSİYONLARI: YÖNELTME- LİDERLİK.
DOSYA MENÜSÜ.
KENDİMİZİ TANIMAK MESLEKLERİ TANIMAK MESLEK SEÇİMİNİN ÖNEMİ SEÇMEK İSTEDİĞİM MESLEKLER HAKKINDA NERELERDEN BİLGİ ALABİLİRİM.
Yrd. Doç. Dr. Ş ule Aydın Turan POSTMODERN EKOL: Temel Yetenek, DKK, Şebeke Örgütler.
TOPLUMSAL HAREKETLİLİK
Kelimenin ek almamı ş hali KKÖ LER Çokluk bildiren eklerden biri.
ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO.
5.3. İLETİŞİM.
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ETKİN İLETİŞİM VE ETKİN İLETİŞİMİ ENGELLEYEN FAKTÖRLER
Hazırlayan : Atahan Aybars ERDEM Fatih ALBAYRAK yılında Bursa’da kurulan Oyak Renault Otomobil Fabrikaları, yıllık 360 bin otomobil ve 450 bin motor.
EMPATİK İLETİŞİM 1.
İLETİŞİMİN ÖNÜNDEKİ ENGELLER
ÇEVRE KAVRAMI 1. Çevre, bugünkü anlamıyla bir çok dilde yeni bir terimdir. Yakla ş ık 50 yıl önce üretilen bu yeni sözcükler dünyanın büyük bir bölümü.
Gelişim ve Temel Kavramlar
BU SÖZLER SİZE TANIDIK GELİYOR MU? Hep onun tarafını tutuyorsunuz. Ben de abim kadar harçlık istiyorum. Ö ğ retmenim hep ona söz hakkı veriyorsunuz.
Sunum transkripti:

ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ M Ö ğ r. Gör. Dr. İ nanç GÜNEY Adana MYO

örgüt kültürü örgüt üyelerine farklı bir kimlik veren, onların örgüte ba ğ lanmasına yardımcı olan ve örgüt üyeleri tarafından payla ş ılan iç de ğ erler toplamıdır. örgüt kültürünün de ğ i ş imi örgütteki de ğ i ş imle birliktedir.

örgüt kültürü olu ş turan ö ğ eler de ğ erler inançlar varsayımlar ilkeler kurallar semboller efsaneler tutumlar törenler gelenekler uygulamalar ölçütler örgütsel kültür bunların tümüdür. örgütsel kültür de ğ i ş ecekse bunların tümünün de ğ i ş mesi gerekir. en yava ş de ğ i ş en gelenekler, en hızlı de ğ i ş en ise beklenti ve varsayımlardır.

örgütsel kültürün kapsamı 1. örgütün tarihi 2. örgütün de ğ erleri ve inançları: ba ş arıyı tanımlayan kavramlar. 3. örgütü açıklayan öykü ve efsaneler: türk masalları, padi ş ah kızı çoban a ş kı. 4. örgütün kültürel a ğ ı : 3 ve 4 örgütün açıkça görülmeyen yetki yapılanmasını açı ğ a çıkartır 5. örgütün kahramanları (rol modelleri): yeni katılımcılara mesaj ve rol modeli görevi görür. 6. davranı ş kalıpları: örgütsel kültüre uygun davranı ş kalıplarını tanımlar. 7. güdüleme 8. belirsizlik durumunda çözüm önerileri 9. kılavuzluk: bireylerin örgüt içindeki davranı ş larına açıklık getirir, ba ş arılı olmak isteyen üyelere kılavuzluk yapar, ba ş arının kriterlerini tanımlar. bu durum bazen tutuculu ğ a neden olabilir.

böylece örgütsel kültür; 1. örgütün kendi içinde bütünle ş mesini sa ğ lar. 2. örgütün çevresiyle uyumunu sa ğ lar.

örgüt kültürünün ayirt edici özellikleri 1. ayırt edicidir: ba ş ka bir örgüt kültüründen farklıla ş ır. iki ayrı örgütte tümüyle aynı kültürü bulmak zordur. örgüt kültürü örgütün parmak izi gibidir. 2. kararlı bir yapıdadır, kolay de ğ i ş mez: yerle ş mesi, benimsenmesi, de ğ i ş mesi zaman alır. büyük örgütlerde daha zordur, homojen bir topluluk ise daha kolaydır. 3. söylenmeden anla ş ılabilir: bir slogan, bir mimari yapı, bir çevre düzenlemesi çok ş ey anlatır. açıkça dile getirilmeden gözlenebilir. genel olarak kültürü olu ş turan ö ğ elerden bahsedildi ğ inde kültürün bütünü anla ş ılabilir. 4. simgeseldir: öykü, slogan, kahraman, logo, tören, ödüllendirmeler vardır. 5. bütünle ş tiricidir: aynı de ğ erleri payla ş an insanlar i ş e alınır ya da yeti ş tirilir (birbirleriyle bütünle ş mek, birbirlerini iyi anlamak, ortak ruh olu ş turmak amaçlanır). 6. benimsenmi ş tir: tüm parçalar bir bütünü olu ş turur. bu bütün ço ğ unluk tarafından benimsenmi ş tir (her kurumun kültürü kendine özgüdür, en iyi yoktur). 7. yönetimin bir yansımasıdır: söylem – eylem uyumu önemlidir.

örgütsel kültürün çe ş itli siniflandirmalari 1. baskin – alt kültür baskın kültür: örgüt üyelerinin ço ğ unlu ğ u tarafından payla ş ılan temel de ğ erleri temsil eder ve davranı ş lara yön verir.bir örgütün kültüründen bahsetti ğ imizde onun baskın kültüründen söz etmi ş oluruz. baskın kültür bir tanedir. (hp mü ş teri gereksinimlerinin hızlı bir ş ekilde kar ş ılanması) alt kültür: örgütlerde yeterince payla ş ılmayan ya da az sayıda insan tarafından payla ş ılan de ğ erlerdir. büyük örgütlerin farklı birimlerinin kendine özgü alt kültürleri olabilir. birden çok alt kültürü olabilir ve alt kültürler özgün sorunlar ve deneyimler nedeniyle olu ş ur. dikey ya da yatay alt kültür olabilir. baskın ileti ş im dikeyse, baskın kültür de dikeydir, ama bazı birimler yatay kültür geli ş tirebilir. örgüt kültürü içinde aynı i ş i yapanlar yatay bir kültür de ortaya çıkartabilirler bu baskın kültürü bozmaz. alt kültür çatı ş ması önlemek için yatırım yapılacak yer iyi incelenir, uyumlu yanlar birle ş tirilir.

2. güçlü kültür – zayif kültür güçlü kültür: örgütler tarafından açıkça düzenlenmi ş ve büyük ölçüde benimsenmi ş de ğ erler güçlü kültürdür. güçlü kültürün olu ş masında önderlik, payla ş ım ve yo ğ unluk çok etkilidir. payla ş ım düzeyi örgüt üyelerinin ne kadarının aynı temel de ğ erlere sahip olduklarını gösterir. payla ş ımı arttırmak için; 1. yönlendirme; 2. ödüllendirme yapılır. çalı ş anlar kendi kültürlerini açıkça tanımlayabilir. güçlü kültür olu ş turmak için takım çalı ş ması ve sürekli iyile ş tirme yapılır. zayıf kültür: varolan kültür örgütün amaçlarına hizmet etmiyorsa, ya da bilinçli bir dü ş ünme sürecinde olu ş muyorsa orada zayıf bir kültür vardır. zayıf kültür ço ğ unluk tarafından benimsenmez, kurumu temsil etmez, çeli ş kileri var demektir. yeni kurulan ve sık sık eleman de ğ i ş tiren (i ş gücü devir hızı yüksek) kurumlarda kurum kültürü zayıftır.

ÖRGÜTSEL İ LET İŞİ MDE KAR Ş ILA Ş ILAN ENGELLER Örgütsel ileti ş im, örgütlerde i ş birli ğ i, koordinasyon ve kontrol i ş levini yerine getiren örgütsel ve yönetsel yapının en önemli ö ğ elerinden bir tanesidir. Bu ö ğ enin uygulamada tam olarak i ş ledi ğ i söylenemez. E ğ er örgütlerde arzu edilen düzeyde etkili bir ileti ş im söz konusu olsaydı, örgütsel çatı ş malar ve örgütsel ba ş arısızlıklarla kar ş ıla ş ılması mümkün olmayabilirdi. Bugün birçok örgütün ba ş arısızlı ğ ından ya da örgütlerde meydana gelen çatı ş malardan söz edilmektedir. Bunun temelinde ileti ş imsizlik yatmaktadır. Çünkü etkili bir ileti ş imin olu ş masını engelleyen hem örgüt içi hem de örgüt dı ş ı birçok faktör söz konusudur. Örgütsel ileti ş imi olumsuz yönde etkileyen faktörler arasında genel olarak mesajın içeri ğ i, alıcının yapısı ve ileti ş imde kullanılan dil vb. unsurlar adlandırılabilir (Bkz. Gökçe, 2002:147). Alıcının yapısından kaynaklanan sorun, aynı zamanda kaynak ile alıcı arasındaki farklılı ğ ı ifade etmektedir. Bu farklılı ğ ın neden oldu ğ u ileti ş im engelleri ş u ş ekilde sıralanmaktadır (Tutar ve Yılmaz, 2002: 69 aktaran Uztu ğ, 2003:195) ;

İ nsanların ileti ş im ihtiyaçlarının farkında olmamaları, İ nsanların ileti ş imin ne oldu ğ unu tam olarak kavrayamamaları, İ leti ş imin ne kadar önemli oldu ğ unun farkında olmamaları, İ nsanların etkin ileti ş im yöntemlerini bilmemeleri ve ileti ş im kurmakta zorlanmaları, İ leti ş im bir yetenek i ş idir. İ leti ş im için gerekli yetenek ve beceriden yoksun olmak ileti ş im sorununa yol açmaktadır.

Bunların dı ş ında bir ileti ş im sürecinin etkin bir biçimde i ş lemesine engel olan faktörlerin bir kısmı fiziksel ve teknolojik nitelikte iken bir kısmı ise, sosyo-psikolojik özelliktedir. İ leti ş im engelleri ş u ş ekilde özetlenebilir (Bingöl, 1997: 287–288; Thayer, 1991: 243; Sabuncuo ğ lu, 1974: 157–159; Genç, 1998: 165; Özgüven, 1975: 193; Gökçe, 2002: 147–156); Ki ş isel engeller, Fiziksel ve teknik engeller, Dil engelleri, Statüden kaynaklanan engeller, Zaman engeli, Sosyo- kültürel ve psikolojik engellerdir.

Ki ş isel Engeller: Ki ş isel engellerin ba ş ında güven ve güvensizlik problemi gelmektedir. Alıcının, mesajı gönderen kayna ğ a kar ş ı bir güveni yoksa gönderilen mesajı de ğ i ş tirebilir ya da ihmal edebilir. Ba ş ka bir ifadeyle, kaynak ve alıcının ki ş ilikleri, birbirlerine kar ş ı tutumları, inançları, güvenleri, önyargıları gönderilen mesajların farklı anlamlara gelecek ş ekilde de ğ erlendirilmesine ve dolayısıyla yanlı ş anla ş ılmalara neden olmaktadır. Bilindi ğ i gibi gerek kaynak ve gerekse alıcının amaçları, ihtirasları, tutkuları, kültür düzeyleri, beklentileri, hisleri, de ğ er yargıları, alı ş kanlıkları ve zevkleri birbirinden farklıdır. Bu farklılıklar, mesaj olu ş tururken ve mesaj algılanırken dikkat edilmedi ğ i zaman bir ileti ş im sorununa yol açabilmektedir.

Fiziksel ve Teknik Engeller: Bu engellerin ba ş ında çevresel faktörlerden kaynaklanan gürültü ve ileti ş im kanallarındaki teknik bozukluklar gelmektedir. Dil Engelleri: İ leti ş imde kar ş ıla ş ılan en önemli engellerden birisi de dil ve terminoloji güçlükleri veya yetersizliklerinden do ğ maktadır. Bir dilin içerdi ğ i kelimelerin bazen birden çok anlam ta ş ıdı ğ ı ve bunların birbirleri ile hiç ilgisi olmadı ğ ı görülmektedir. Farklı anlamlar ta ş ıyan kelimelerin alıcı tarafından hiç bilinmemesi ya da kendi tecrübesine ba ğ lı olarak ona de ğ i ş ik bir anlam yüklemesi ileti ş im sorununa yol açmaktadır. Di ğ er taraftan toplumlar geli ş tikçe uzmanla ş malar da artmaktadır. Uzmanlık alanları teknik bir dili gerektirmektedir. Bu teknik dil ancak o alanda uzman olan bireyler tarafından anla ş ılabilmektedir. Bu diller uzmanlık alanı dı ş ında kalan bireyler tarafından anla ş ılamamaktadır. Örne ğ in hasta-doktor ili ş kilerinde genelde ileti ş im sorunu ya ş anmaktadır. Çünkü hasta bireyler ya da onların yakınları ne hastalı ğ ın ne oldu ğ unu ne de ilaç prospektüsünde yazılanları anlayabilecek durumdadırlar.

Statüden Kaynaklanan Engeller: Merkeziyetçi ve a ş ırı hiyerar ş ik yapılı örgütlerde ast-üst arasında ileti ş im kopuklu ğ u söz konusu olabilmektedir. Bu gibi örgütlerde ileti ş im akı ş ı genelde yukarıdan a ş a ğ ıya do ğ rudur. Bunun do ğ al sonucu olarak da astların üstlere ula ş ması zordur. Bunun dı ş ında astlar a ş a ğ ıdan yukarıya do ğ ru olan ileti ş ime, üstlerinin itibar etmeyece ğ i, ilgisiz kalaca ğ ı ya da sorunlarına ve ş ikâyetlerine bir çözüm getirilemeyece ğ i gibi dü ş üncelerle pek meyilli de ğ ildirler. Di ğ er taraftan statü ve buna ba ğ lı rollerin astlar ve üstleri tarafından farklı ş ekilde tanımlanması ve zamana ve ortama göre statüdeki farklılıkların dikkate alınmaması da bir sorun olu ş turmaktadır.

Zaman Engeli: Zaman engeli ile ilgili ileti ş im sorunu iki açıdan de ğ erlendirilebilir. Birincisi, kayna ğ ı dinlemek için yeterli vakit ayıramamaktır. Bu durumda alıcı kayna ğ ın anlatmak istedi ğ i ş eyleri tam olarak algılayamamaktadır. İ leti ş imde kar ş ıdaki insanı, kayna ğ ı dinlemek ona verilen de ğ eri ifade emektedir. E ğ er kaynak alıcı tarafından tam olarak dinlendi ğ ine ve anla ş ıldı ğ ına inanırsa iki birey arasında pozitif bir etkile ş im olu ş maktadır. Zaman engeline ili ş kin kar ş ıla ş ılan ikinci sorun ise kayna ğ ın do ğ rudan alıcı tarafından de ğ il de aracı bir ki ş i tarafından dinlenmesidir. Bu durumda aracı ki ş i kaynak tarafından iletilen mesajı kendine göre algılayıp ona bir anlam verecektir. Asıl alıcı konumunda olan ki ş i de aktarıcı tarafından kodlanan ve anlamlandırılan mesajları yeniden anlamlandıracaktır. Böylece ilk mesajın içeri ğ i bozulabilecek ve yanlı ş davranı ş ya da tepkilere neden olabilecektir. Bu ba ğ lamda özellikle sa ğ lık örgütlerindeki a ş ırı i ş yükü zamandan kaynaklanan engellere zemin olu ş turmaktadır.

Sosyo-Kültürel ve Psikolojik Engeller: Bu engeller “ki ş ilik yapısı” ve “dil” engelleri ile örtü ş mektedir. Sosyo-kültürel yapı, insanların davranı ş larına, ki ş iliklerine, bilgi düzeyine, hünerlerine, alı ş kanlıklarına ve ileti ş im yeteneklerine yön veren önemli faktörlerdendir. İ nsanların içinde ya ş adı ğ ı ortam ve kültürel de ğ erler, kullandı ğ ı dile de yansımaktadır. Bunun sonucu olarak kelimelere verilen anlamların farklıla ş tı ğ ı bir gerçektir. Di ğ er taraftan somut ve soyut dü ş ünme ve yorumlama da kültürel yapıyla ili ş kilidir. Dolayısıyla ileti ş im kurmak istenilen bireyin sosyo-kültürel yapısına uygun kelimeler seçmek gerekmektedir. Kaynak ve alıcının ileti ş im esnasındaki psikolojileri de etkili bir ileti ş im açısından çok önemlidir. Örne ğ in alıcının içinde bulundu ğ u psikolojik durumu, kaynak hakkında bir takım önyargıları beraberinde getirebilir. Bu durum gönderilen mesajın ya hiç algılanmamasına ya da bilerek yanlı ş anlamlandırılmasına neden olabilir. Bunların dı ş ında örgüt içerisinde ya ş anan güç mücadeleleri çok daha fazla bilgiye sahip olma arzusuna yol açmaktadır. Güç elde etmek isteyen birey bütün bilgileri elinde bulundurarak ba ş kalarına mümkün oldu ğ u kadar az bilgi aktarma psikolojisiyle hareket etmektedir. Aynı ş ekilde örgüt içerisindeki gücünü korumak isteyen üst, astlara kar ş ı bilgi aktarma konusunda cimri davranmaktadır.

İ leti ş im engellerini bütünüyle ortadan kaldırmak mümkün de ğ ildir. Birey kendisinden kaynaklanan unsurları yok etse bile, iradesi dı ş ında çevrede bir çok engelleyici faktör söz konusudur. Evde, i ş yerinde, çar ş ıda, pazarda, ula ş ım araçlarında kısaca günlük ya ş antının her a ş amasında ya yanlı ş anla ş ılmaktan ya da bir ş eyleri kar ş ı tarafa aktaramamaktan yakınılmaktadır. Bu durumda yapılabilecek en iyi ş ey belki de engellerin kaçınılmaz oldu ğ unu bilmek ve neler olduklarını anlayarak üstesinden gelmenin yollarını aramaktır.

Kriz ileti ş imi Kurulu ş un üst düzey hedeflerini, finansal varlıklarını, sosyal payda ş larıyla olan ili ş kilerini tehlikeye sokan, çabuk bir ş ekilde tepki verilmesi gereken özel bir durumdur. Kriz a ş amaları a ş a ğ ıda yer alan dönemlerden olu ş ur: Kaza öncesi veya muhtemel bir kriz için uyarı a ş aması, Akut kriz a ş aması Kronik kriz ve çözüm a ş amasıdır Kriz yönetimi; çocuk kaçırma, çevre kirlili ğ i, cinsel taciz, ş iddet, hatalı ürünler gibi insan yapımı veya insanların sebep oldu ğ u krizlerle ilgilenirken acil durum ve risk yönetimi, do ğ al felaketler ile ilgilenir Kriz ileti ş imi stratejilerini, be ş ba ş lık altında toplayabiliriz: Bu ba ş lıklar, yok sayan strateji, mesafeli strateji, ya ğ cı strateji, kangren strateji ve ızdıraplı stratejiden olu ş ur.