1 BDE Türleri Dr. Hüseyin Arak. 2 Öğretici Programlar/Bire-bir Uygulama Alıştırma Uygulama Programları Benzeşim (Simülasyon) Programları Eğitsel/Öğretici.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BİLGİSAYAR VE İNTERNETİN ÇOCUKLAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ
Advertisements

Yaşam Boyu Öğrenme S Kaynak II; Eğitimde Program Geliştirme Yazar;Ö.DEMİREL Hazırlayan; Cemil YAYLAR Ders Sor.; Doç. Dr. Nasip DEMİRKUŞ.
İŞBİRLİKÇİ ÖĞRENME.
Eğitsel Yazılım Türleri
Duran Uygur
EĞİTSEL YAZILIMLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ VE SEÇİMİ
SİMÜLASYONLAR.
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Bilgisayar Destekli Öğretim Yazılımları
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİMDE EĞİTİCİNİN ROLÜ BİLGİSAYAR NEDİR? Bilgisayar, verileri belirli bir program mantığı içinde okuyarak, onları kendi anlayabileceği.
ALIŞTIRMA-UYGULAMA YAZILIMLARI
ALIŞTIRMA UYGULAMA PROGRAMLARI Bilgisayar Destekli Öğretim
Bİlgİsayar desteklİ eğİtİm
ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR.
Çoklu Ortamda Etkileşimli İngilizce Eğitimi
SİMULASYONLAR (BENZETİŞİM) (Simulations)
TÜRKÇE ÖĞRETİMİNDE KULLANILAN STRATEJİ, YÖNTEM VE TEKNİKLER
Derya Duygu KARSLI
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
TEKNOLOJİNİN DOĞRU KULLANIMI VE BİLGİSAYAR ORTAMINDA ÖĞRETİM
Bilgisayar Destekli Öğretim
EGIT 450 Öğrenci Merkezli Eğitim
ALIŞTIRMA YAZILIMLARI (Practice and Drills)
Gagné’in Öğrenme Koşulları Modeli
SİMÜLASYONLAR.
BİRE-BİR UYGULAMA PROGRAMLARI (TUTORIALS)
Eğitsel Oyunlar.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
EĞİTSEL OYUNLAR (Educational Games)
EĞİTSEL YAZILIMLAR GİRİŞ Sibel SOMYÜREK.
Öğretimde Teknoloji Kullanımı Bilgisayar ve İnternet
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Öğretimde Teknoloji Kullanımı
Bilgisayar Destekli Eğitim
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR.
ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ MODELİ
TESTLER. 2 Değerlendirme  Öğretim sürecindeki değerlendirme basamağı etkili öğretim için vazgeçilmezdir.  Değerlendirme; Konunun ne düzeyde anlaşıldığını.
Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları
Hazırlayanlar : Elmas SOFU Müjde BALBAROS
Dİjİtal oyun tabanlI öğrenme
PROBLEM ÇÖZME YAZILIMLARI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ. BÖLÜM 6 ÖĞRETİM ARAÇ- GEREÇLERİNİN SEÇİMİ.
Ders Yazılımlarının Geliştirilmesi ve Bilgisayar Destekli Öğretim Programları.
Öğretim Yazılımları Hiper metin Hiper ortam Zeki Öğretim Sistemleri Yapay ZekaBenzetişim Sanal Gerçeklik.
UYGULAMALARI EĞİTİMDE BİLGİSAYAR. Dr. Soner YILDIRIM Bilgisayar Destekli Eğitim (BDE) Gündem E ğ itimde bilgisayar uygulamaları Bilgisayar Destekli E.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
1 ÖĞRETİCİ PROGRAMLAR. 2 Öğretim Aşamaları Bilginin Sunulması Öğrencinin Yönlendirilmesi Uygulama Değerlendirme Öğretici Programlar.
1 BİLGİSAYAR-2 Eğitim Teknolojisi Dr. Hüseyin Arak.
1 Eğitimde Bilgisayar Uygulamaları Dr. Hüseyin Arak.
WEB TABANLI ÖĞRENME.
YAZILIM DEĞERLENDİRME
ARAÇ - GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
ARAÇLAR VE AÇIK-UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
EĞİTİMDE BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ KULLANIMI
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
BİLGİSAYAR DESTEKLİ EĞİTİM İÇİN ÖĞRETİM TASARIMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
EĞİTSEL OYUNLAR (Educational Games)
AÇIK UÇLU ÖĞRENME ORTAMLARI
EĞİTİMDE BİLGİSAYAR KULLANIMI
SİMULASYONLAR (BENZETİŞİM) (Simulations)
Sunum transkripti:

1 BDE Türleri Dr. Hüseyin Arak

2 Öğretici Programlar/Bire-bir Uygulama Alıştırma Uygulama Programları Benzeşim (Simülasyon) Programları Eğitsel/Öğretici Oyunlar Yaygın BDE Uygulamaları Problem Çözme/Test Programları Hipermedya Açık-uçlu Öğrenme Ortamları Web-tabanlı Öğrenme

3 Bilgisayarın öğretmenin rolünü üstlendiği bilgisayara dayalı öğretim modeli –  içerik sunma,  uygulama sağlama ve  öğrenmeyi değerlendirme. Bire-bir eğitim programları, içeriği neredeyse gerçek bir öğretmen gibi öğrenciye sunmak için kullanılırlar. Öğretici Programlar

4 Öğretici Programların Genel Yapısı Programa Giriş Bilginin Sunulması Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt ve Hatırlatma Yanıtı Yargılama

5 Bilginin Akışı Hangi bilginin hangi sırada sunulacağına karar verilmesi sonucu bilgi akışı oluşur. Öğretici programlar genel olarak 3 türlü yapılandırılabilir:  Doğrusal yapı  Dallanan yapı  Düzeyi öğrenci başarısına göre ayarlayan yapı

6 Giriş SayfasıYönlendirmelerBitki Nedir?İlk Soru İkinci Soru Bitkiler nasıl Oluşur? SoruSonraki adım... Doğrusal Yapı

7 Giriş Sayfası Yönlendirmeler Menü Bitki Nedir? Birinci Soru Bitkiler nasıl Oluşur? Öğrenci Seçimi Çıkış İkinci Soru Bitkilere ilişkin detaylı bilgiler Sorular Doğru mu? Devam Hatırlatma Bilgileri EvetHayır Evet Hayır Dallanan Yapı

8 Düzeyi Öğrenci Başarısına Göre Ayarlayan Yapı Giriş Sayfası Kurallar ve Örnekler Derece - Orta Problem Çıkış 5 problem oldu mu? Başarı %90 + Derece Zor? Derece - Zor Başarı %50 - Derece Kolay? Dereceyi azalt - Kolay Öğretmeni bilgilendir

9 İçeriği öğrenciye sundukları için bilimin herhangi bir alanında aşağıdaki nedenlerden dolayı kullanılabilir:  Öğrenci gerekli ön-bilgiye ihtiyaç duyduğunda hatırlatmak amacıyla.  Öğrencinin daha fazla öğrenmek istediği durumlarda ortamı zenginleştirmek amacıyla.  İçeriğin tüm öğrencilere tanıtılması (bu arada, öğretmenin diğer öğretimsel etkinliklerle ilgilenmesinde kolaylık) amacıyla. Öğretici Programların Detaylı Bilişsel İşlevi

10 Sözel ve kavramsal öğrenme için iyi bir tercih. Öğrencinin zamanının büyük bir kısmını harcamasını gerektirebilir. Bireysel ve 2-3 kişilik gruplar tarafından etkin bir biçimde kullanılabilir. Öğrencinin aldığı bilgiyi uygulamasına yönelik fırsatlarla desteklenmelidir. Öğretici Programların Detaylı İşlevi

11 Alıştırmalar, öğrencinin yeni öğrendiği bilgi ve becerileri kullanma olasılığını artırmak ve Hali hazırdaki bilgileri ile yeni öğrendiği bilgileri ilişkilendirmesine yardımcı olmak amacıyla kullanılır. Bu yaklaşıma göre, öğrenilecek konu hali hazırda öğrencilere sunulmuştur. Alıştırma-Uygulama Programları

12 Alıştırma-Uygulama Programlarının Genel Yapısı Programa Giriş Maddenin Seçilmesi Soru ve Yanıt Programdan Çıkış Dönüt Yanıtı Yargılama

13 Soru Türleri Doğru-YanlışDoğru-Yanlış Çoktan Seçmeli

14 Soru Türleri Bulmaca AçıklayıcıAçıklayıcı

15 Soru Türleri Kısa Yanıtlı KlasikKlasik EşlemeEşleme

16 Soru Türleri Karışık Bulmaca

17 Bilginin kısa süreli bellekten uzun süreli belleğe aktarılması Aktarılan bilginin gerektiği zamanda hatırlanıp kullanılmasına yardımcı olma Öğrencinin tekrar ve örnekler yardımı ile hatırlamasına ve öğrenmesine yardım etme Sınıf öğretimini desteklemesi Hazırlanması en kolay olan BDE örnekleri olması nedeniyle kolay erişilebilir olması Alıştırma-Uygulama Programlarının Bilişsel İşlevi

18 Genel olarak, temel matematik ve dil uygulamaları için kullanılmışlardır. Eğitiminde;  bilimsel şekiller,  kavramlar,  bütünün parçaları,  sınıflandırma,  eşitlik ayarları ve  semboller gibi konularda öğrencilere yardımcı olması için kullanılabilir. Alıştırma-Uygulama Programlarının Bilişsel Fonksiyonları

19 Gerçek bir durumun, olayın veya sürecin basite indirgenmiş olarak sunulmasını sağlayan bilgisayara dayalı öğretim modeli. Gerçek ortamda oluşabilecek zaman, maliyet ve diğer riskler gibi olumsuzlukları ortadan kaldırarak öğrenciye bilgisini gerçek bir ortamda uygulama olanağı sağlar. Benzeşim Programları

20 Bilgisayara dayalı eğitimi bilim alanında kullanmanın en iyi yollarından biri; simülasyon bilgisayarın iyi yapabildiğini uygun bir biçimde kullanmaktır. Soyal Bilgiler eğitimi örnekleri şöyledir: levha tektoniği, orduların hareketi vb. Benzeşim Programları

21 En uygun kullanım alanları bilginin, problem çözmenin ve düşünme yetilerinin uygulanmasıdır. Simülasyona göre ayrılan zaman dilimi kısa veya uzatılmış olabilir. Bireysel olarak kullanılabileceği gibi, küçük öğrenci grupları içinde uygundur. Etkin kullanım için yönlendirme ve takip gerektirir. Benzeşim Programları

22 Simülasyon Türleri FizikselTekrarlayanYöntemselDurumsal Ne (kavramlar) Nasıl (işlemler)

23 Fiziksel Simülasyonlar

24 Tekrarlayan Simülasyonlar

25 Yöntemsel Simülasyonlar

26 Durumsal Simülasyonlar

27 Genellikle oyun elemanlarını kapsayan şekilde uyarlanmış (örnek: alıştırma ve uygulama veya simülasyon) diğer bir bilgisayara dayalı öğretim modeli. Genel Özellikleri:  Varılacak bir hedef ve oyunun kuralları  Duyusal algılama  Güdüleyici unsurlar (yarışma, ortak çalışma, eğlence vb.) Öğretici Oyunlar

28 Bu tür uygulamalar, genelde ilköğretim düzeyindeki öğrenciler için hazırlanmaktadır. Eğitim oyunlarının genel özellikleri:  Eğlenerek Öğrenme  Problem Çözme  Kritik Düşünme  Kavram Öğretimi  Strateji Geliştirme  Olgunlaşma Öğretici Oyunlar

29 Macera ve Rol Oynama Oyunları 83 ilden yöresel müzikler İllerin tanıtılması

30 Eğitsel Oyun Örnekleri

31 Ticaret Oyunları Ticaret oyunlarının, rekabet ve grup çalışmasını desteleyici özellikleri vardır.

32 Pano Oyunları Denklemleri çözerek, kategorize ederek ve oluşturarak algebra öğrenme Sayılar, geometri, veri analizi, olasılık ve görsel düşünme becerisi kazandırma

33 Mücadele Oyunları Yaşamı Öğrenme

34 Kelime Oyunları

35 Öğrencilerin düşünme ve problem çözme yeteneklerini geliştirmeye yönelik ve Herhangi bir BDE uygulaması altında olamayan program türleridir. Genelde belirli bir alana yönelik problem durumları üzerinde bir cok örnek problem ve çözümünü içerir. Problem çözme türü uygulamaların en sık kullanıldığı alan fen bilimleri eğitimidir. Örneğin, biolojide organlar ve genetik, kimyada reaksiyonlar, en yaygın örneklerdir. Problem Çözme

36 Hipermedya Bu tür uygulamalar veritabanı ağırlıklı aynı alana ait detaylı bilgileri sunmak için kullanılır: Elekronik Ansiklopediler Sözlük Eğlenceli Öğretim Durum çalışmaları Oluşturma Seti Müze Arşiv

37 Hipermedya için Öneriler Hem sesli hem sözel bilgi Veritabanı yapısının sade ve anlaşılır olması Metinlerin kolay okunur olması Kullanıcının veri tabanındaki bilgiyi güncelleyebilme olanağı bulunması

38 Açık-uçlu Öğrenme Ortamları Elektronik Performans Destek Sistemleri Mikro dünyalar Öğrenme Araçları Modelleme ve Simülasyon Araçları Çoklu ortam Oluşturma Araçları

39 Açık-uçlu Öğrenme Ortamlarının Avantajları Öğretmen ve öğrenciyi güdülemesi Daha iyi öğrenme ve transfer Farklı alanlarda uygulanabilmesi Oluşturmacı öğrenme ortamlarını desteklemesi Grup çalışmasını desteklemesi

40 Oluşturma Setleri Mapmaker’s Toolkit

41 Oluşturma Setleri Community Construction Toolkit

42 Oluşturma Setleri Graph Club

43 Öğrenme Araçları

44 Multimedia Oluşturma Araçları HyperStudio, Dreamweaver, Authorware

45 Etkileşimli öğrenme sağlaması Anında dönüt verebilmesi Sabırlı olması Öğrenciyi güdülemesi Öğretimde bir süreklilik sağlaması BDE Avantajları

46 Öğrencinin öğrenme düzeyine uygun öğrenme ortamı sunabilmesi Her öğrencinin ihtiyacına uygun içeriğin sunulması Yeni içeriğin öğretimde birden fazla sunum formatının kullanılması Öğrencinin performans kayıtlarının tutulması BDE Avantajları

47 Araç-gereç ve yazılımlar pahalı olabilir. BDE’nin gelişmesi ve yaygınlaşması zaman ve para gerektirir. BDE her öğrenici için uygun değildir. Piyadaki eğitim yazılımlarının birçoğu öğretimsel ve teknik kalite açısından yetersizdir. Sürekli kullanıldığı taktirde, öğrencilerin psiko-sosyal gelişimlerini olumsuz etkiliyebilir. BDE Dezavantajları

48 Michigan Üniversitesinden James Kulik ve arkadaşları, BDE ve geleneksel öğretim ortamlarının etkinliği üzerinde meta-analizler yapmış ve BDE’nin genelde daha etkin olduğunu bulmuşlardır. Geleneksel öğretim ortamlarıyla karşılaştırıldığında, BDE’nin öğrenci başarısına etkisi %30 oranında daha fazladır. Bu etki daha küçük yaşlarda daha yüksektir. Bilgisayara Dayalı Eğitimin Etkinliği Hakkında Araştırmalar Ne Diyor?

49 BDE geleneksel öğretime oranla %30 daha az zamanda başarılabilmektedir. Öğrencilerin bilgisayara ve konuya karşı olan tutumlarını pozitif yönde etkilemektedir. Öğrencinin başarısını etkileyen unsurlar bilgisayarın kendisi değil, eğitim yazılımının teknik ve öğretimsel kalitesidir. Öğretmenin becerisi ve yönlendirmeleri de öğrenci başarısına direk etki eden diğer unsurlardır. Bilgisayara Dayalı Eğitimin Etkinliği Hakkında Araştırmalar Ne Diyor?

50 Kaynaklar Alessi, S. M. & Trollip, S. R. (2001). Multimedia for Learning: Methods and Development. Allyn and Bacon, USA html html pp.html pp.html