ETKİLİ İLETİŞİM Bireyler,gruplar ve toplumlar arasında söz, yazı,görüntü ile el-kol hareketleri ve benzeri simgeler aracılığı ile duygu ve düşüncelerin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İletişim Araçları.
Advertisements

SPORDA KULLANILAN İLETİŞİM ARAÇLARI
Prof. Dr. Rana Özen Kutanis İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ A.Kişi-Kişi (İnsan - İnsana) İletişim B.Kişilerarası İletişim C.Kişi – Grup ve Gruplar Arası İletişim D.Örgüt.
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
Öznur DUMAN ELGÜL ZEKA. ERGENLİK DÖNEMİNDEKİ DEĞİŞİMLER Duygu değişimlerinin hızı ve üst düzeyde yaşandığını önceden bilmek bu duygular yaşandığında.
AKIL (ZİHİN) HARİTASI.
ÖRGÜTSEL ADALET Adaletsizlik Nedir? Örgütlerdeki Adaletsizlikler?
KONUŞMADA DİKKAT EDİLECEK HUSUSLAR
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
Program Tasarım Modelleri
ZAMAN VE ÇATIŞMA YÖNETİMİ. ZAMAN YÖNETİMİ Zamanı Verimli Kullanmak Ufak zaman kazanımları Hatalı bir şeyi daha kuvvetli yapmanın bir faydası yoktur.
Sözsüz İletişimin Özellikleri
İLETİŞİM VE EĞİTİM Bölüm 5 1. İletişim nedir?
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
İLETİŞİM VE ETİK SUNUMU İREM KAYAHAN G İLETİŞİM SÜRECİNİN AŞAMALARI VE ÖZELLİKLERİNİN İNCELENMESİ.
Leyla İÇERLİ Araş. Gör. Dr. Aksaray Üniversitesi İİBF İşletme Bölümü.
Pazarlama İlkeleri.
EĞİTİMDE DRAMA.
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Metinlerin Sınıflandırması
EĞiTiMDE iLETiŞİM VE EĞiTiM ARAÇLARI
İletişim Araçları.
Aile İçi İletişim İle Çocuğunuzun Sorunlarını Çözebilirsiniz!!!
OYUN VE OYUNCAĞIN ÇOCUK GELİŞİMİ ÜZERİNE ETKİLERİ
Kişisel-Sosyal Rehberlik
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
İletişimin Zamanda yolculuğu
Öğretimin Uyarlanması
İLETİŞİM VE BEDEN DİLİ MERVE AYDIN
ÖRGÜTSEL DAVRANIŞ VE ÖĞELERİ
Drama ile İlgili Terimler / Eğitim Öğretim Sürecinde Drama
İLETİŞİM.
İLETİŞİM.
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitim Bilimleri Fakültesi
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Prof. Dr. Yasemin ışıktaç
KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ.
KRİZ YÖNETİMİ Öğretim Görevlisi Meral GÜNEŞ.
Bilgi ve İletişim Teknolojileri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
Bölüm 2 Stratejik Yönetim Süreci ve Unsurları
TUTUM VE ALGILAR.
Bölüm IV Öğretimde Görsel İşitsel Araçlar
İLETİŞİM TÜRLERİ VE TEKNİKLERİ
EMPATİK İLETİŞİM 1.
İLETİŞİMDE BEN DİLİ SEN DİLİ
Okul Öncesi Dönemde Fen Eğitimi
ETKİLİ İLETİŞİM SEMİNERİ
ANLATMAYA BAĞLI EDEBİ METİNLERDE DİL VE ANLATIM
Geçerlik ve Kullanışlılık
KABUL DİLİ.
ÖĞRENME STİLLERİ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Geliştirme Genel Müdürlüğü
SINIF YÖNETİMİNDE İLETİŞİM-I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
İLETİŞİMİ KOLAYLAŞTIRAN YAKLAŞIMLAR
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Hangi Konular Performans Görevi Hangi Konular Proje Olarak Seçilmelidir? MEB 2008.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
DİNLEME.
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

ETKİLİ İLETİŞİM

Bireyler,gruplar ve toplumlar arasında söz, yazı,görüntü ile el-kol hareketleri ve benzeri simgeler aracılığı ile duygu ve düşüncelerin karşılıklı olarak iletilmesini sağlayan etkileşim sürecidir İletişim bizim başkalarını anlamamıza,başkalarının da bizi anlamasına yardımcı olur İLETİŞİM

Bilgiyi üretme,aktarma ve anlamlandırma sürecidir Anlamları ortak kılma sanatıdır.. NOT; Tek yönlü bilgi aktarmaya “enformasyon” Karşılıklı bilgi alışverişine ise “komünikasyon” denir

Karşılıklı mesaj alışverişi olan (Gönderici) HEDEF

Kaynak (Gönderici): İletişimi başlatan yani bilgiyi gönderen kişidir. Mesaj: Kaynağın hedefe gönderdiği sembol ve bilgilerdir. Kanal: mesajın alıcıya sunuluş biçimidir. kaynak ve alıcı arasındaki bağdır.(Gazete ve dergiler, reklamlar, panolar, telefon, internet, gibi küresel iletişim ağları önemli iletişim kanallarıdır.) Hedef (Alıcı): Kaynağın gönderdiği bilgiyi alan ve değerlendiren kişidir yani dinleyicidir Geribildirim(Dönüt): Kaynak ve hedef arasındaki bilgi akışıdır. Bu sayede kaynak, mesajının anaşılıp anlaşılmadığını öğrenir

Doğru insana, Doğru zamanda, Doğru yerde, Doğru şekilde, Doğru şeyi söyleyebilmek.

İLETİŞİM ÇEŞİTLERİ Sözlü iletişim -Dil -Dil ötesi Sözsüz iletişim Yazılı İletişim

SÖZLÜ İLETİŞİM Sözlü iletişim, konuşma dili olarak da adlandırılır. Yüz yüze görüşmeler, toplantılardaki konuşmalar, brifingler, halka hitaplar, telefonla yapılan görüşmeler, konferanslar vb. biçiminde kurulur. Dil ile iletişim: İnsanların kelimeleri kullanarak karşılıklı konuşmasıdır Dil ötesi iletişim: Sesin niteliği ile ilgilidir. Sesin tonu, hızı, şiddeti, hangi kelimelerin vurgulandığı vb. NOT: Dil ile iletişim kişilerin NE söyledikleri, dil ötesi iletişimde ise NASIL söyledikleri önemlidir.

AVANTAJLARI: Verilen haberin anlaşılma derecesi denetlenebilir. Soru sorulabilir. Verilen cevaplar kontrol edilebilir. Anlaşılmayan konulara açıklık getirilebilir. Eş zamanlı olarak geri bildirimde bulunulabilir. DEZAVANTAJLARI: Planlar, politikalar ve stratejilerle ilgili kalıcı ve uzun süreli iletişimler için uygun bir iletişim yöntemi değildir. Alınan sözlü mesaj, zamanla ya tamamen ya da kısmen unutulur veya değişikliğe uğrar.

SÖZSÜZ İLETİŞİM -Mimik (yüz ifadesi) -Jest (duruş biçimi) -Göz Teması -Ses tonu -Beden duruşu -Kıyafet -Dokunma -Oturma Biçimleri -Mekan kullanımı -Kişilerarasındaki mesafe

BEDEN DURUŞU Bedenin eğilmesi merkez dediğimiz göğsü kapamakta ve omuzlar geri çekilmektedir. Sözsüz iletişimde bu duruşun eller kapalı biçimde yapılması, saldırganlığı ifade etmektedir. Omzumuz dikse kendimize duyduğumuz güven; Omuz düşükse çekingenliği mizi ifade eder.

ELLER KOLLAR PARMAKLAR Eller insanların kendilerini ifade edecekleri zaman gösterdiği duyarlılık açısından en etkili organ olarak karsımıza çıkmaktadır. BA Ş IN DURU Ş U Ba ş ın duru ş ş ekli, ki ş inin ileti ş imdeki konumu hakkında bilgi verir. Ba ş ın yukarıda olması genelde üstünlük hali olarak yorumlanmaktadır.

GÖZ TEMASI OLMAZSA GÜVENSİZLİK VAR DEMEK Bir insan diğer insanla konuşurken karşıdakinin gözüne bakmıyor, göz teması sağlanmıyorsa, kendisine güveninin olmadığını gösteriyor. Karşıdaki kişi çok az göz teması kuruyorsa, hoşlanmadığını, sinirli olduğunu ya da çekingen olduğunu anlatır. YAN BAKIŞ Yan bakı ş ilgi veya saldırganlık iletmekte kullanılır. A ş a ğ ı dönük ka ş lar, çatık alın saldırgan ve ele ş tirel bir tavır anlamına gelir. YAN BAKIŞ Yan bakı ş ilgi veya saldırganlık iletmekte kullanılır. A ş a ğ ı dönük ka ş lar, çatık alın saldırgan ve ele ş tirel bir tavır anlamına gelir.

MİMİKLER (Yüz İfadeleri) Mimikler çoğunlukla duygularla ilişkili olarak incelenmektedir. Mimiklerin birçoğunun anlamı evrenseldir. Yapılan araştırmalar insanların yüzleri ile yaklaşık değişik ifadeyi gerçekleştirebileceklerini göstermiştir.

Çeşitli kültürler arasında yapılan araştırmalardan elde edilen sonuçlara göre 6 temel duygu ifadesini aktaran yüz anlatımlarının bütün kültürlerde ortak olduğunu göstermektedir. MutlulukKorkuÖfkeHayretÜzüntüTiksinti

Yapılan araştırmalara göre, kişilerin birebir kurdukları iletişimde; Kelimelerin%7-10 oranında, Ses ve konuşmanın% oranında, Beden dilinin ise % oranında etkisi olduğu bulunmuştur.

YAZILI İLETİŞİM Yazının icadı, bürokrasinin kurulmasına ve gelişmesine katkıda bulunmuş ve aynı zamanda yazı hem din kurumunun hem de devletin siyasal örgütlenme biçiminin üzerinde etkili olmuştur. bireyler ve gruplar arasındaki iletişimden çok, örgütsel iletişimde büyük bir öneme sahiptir Bunun nedenleri: Bilgi alanında artan uzmanlaşma Araştırma faaliyetlerinin artan önemi Yönetimin profesyonel bir uğraş alanı olarak gelişmesi Yazılı iletişim, sözlü iletişime göre alıcının onu okuması, yorumlaması ve cevaplaması nedeniyle gecikmeli olarak kurulur. Yazılı iletişimi yeniden düzenlemek ve onu sürekli korumak olanaklıdır.

Etkili İletişim Kurmada Uygulanabilecek Yöntemler Empatik iletişim: Bir kişinin kendini karşısındaki kişinin yerine koyarak olaylara onun bakış açısıyla bakması ve o kişinin duygu ve düşüncelerini doğru olarak anlaması, hissetmesi ve bu durumu ona iletmesi sürecine “empati” denir. Yani onun algı alanına girebilmelidir. Etkin iletişim: Amaçlanan anlamı mümkün olduğu kadar göndericinin gönderdiği anlama yakın bir biçimde hedefe iletmekle mümkün olur. Yani, anlam düşüncesine ve anlamlarının tutarlığına bağlıdır. Etkin iletişim, mesajın tam olarak algılanması ve gerekli tepkinin gösterilmesiyle sağlanır.

Güdüleyici iletişim: Güdü, insanı belli bir amaç için harekete geçiren güçtür. İletişimin ikna yeteneği, güdüleyici olmasına bağlıdır. Örgütlerde güdüleyici iletişimin olabilmesi için mesajın aşağıdan yukarıya ve çapraz bir şekilde dolaşması gerekir(eşgüdüm).Bu sayede örgüttekiler tüm gelişmelerden haberdar olur. İkna edici iletişim: En basit bir diyaloğun bile ikna etme ile ilişkisi vardır. İnsanlar genelde başkalarının davranışlarını, kendi arzuları doğrultusunda değiştirmek için ilişki kurarlar, güç kullanarak ya da ikna yoluyla bu isteklerini gerçekleştirmek isterler. Formel ilişkiler güç, informal ilişkiler ise ikna sayesinde gerçekleşir. İknanın temelinde inandırma, inandırmanın temelinde de güvenirlik vardır.

OLUMLU VE OLUMSUZ İLETİŞİM SEN DİLİ Bireyin karşısındaki bireyi yargılamak, sorgulamak ve eleştirmek amacıyla yapılan konuşma tarzıdır “Sen nekadar aptalsın,kabasın” “nekadar sorumsuzsun” “zaten bir işi beceremezsin” gibi ifadelerdir. Davranıştan çok kişiliğe yöneliktir. Yeniden konuşma isteğini engelleyicidir. Kişi kendini suçlanmış ve anlaşılmamış hisseder, yargılayıcıdır. Kişiyi gücendirir,kırar. Kişi direnir ve tamamen sağlıksız bir iletişim olur,iki taraf da kaybedendir. Neye kızıldığının anlaşılmamasına neden olur

BEN DİLİ Bireyin karşılaştığı durum ve davranış karşısında birysel tepkilerini,kendi duygu ve düşüncelerini açıklayan ifade şeklidir. -sorunu oluşturan davranışı söyle -bu davranışın sonucunu söyle -bunun sende oluşturduğu duyguyu söyle Derste sakız çiğneyen bir öğrenciye “derste sakız çiğnemen etik olmadığı için bu davranışın beni üzdü” demesi Sen dilindeki gibi kişiler savunmaya geçmez, yapıcıdır Davranışa yöneliktir Birey karşısındakini suçlu hissettirmez. Yumuşak bir dille anlatılır. Sorun çözmeye yöneliktir. Dili kullanan kişinin neden o duyguyu yaşadığı anlaşıldığı için iletişim sağlıklı olur. Ben mesajını alan kişi başkalarını dinlemeyi de öğrenir.

İLETİŞİMİ ENGELLEYEN DAVRANIŞ MODELLERİ Emir vemek Göz dağı vermek(tehdit) Ahlak dersi vermek Öğüt vermek, nasihat etmek Ad takmak, alay etmek Sorguya çekmek Kıyaslamak Şakaya boğmak Suçlu hissettirmek Konuyu değiştirmek Eleştirmek İma etmek Yaraya dokunmak Gereğinden fazla övmek

İLETİŞİMİN PÜF NOKTALARI  Özel Ve Önemli Olduğunu Hissettirmek  İnsanlara İsimleriyle Hitap Etmek  Empati Yapabilmek Ve Bunu Hissettirmek  İletişim dilinin öneminin farkında olmak  İnsanları Olduğu Gibi Kabul Edebilmek  İnsanlar Arası Mesafeyi Ve Sevgi Dozunu İyi Ayarlamak

İnsanlar ne dediğinize değil, ne yaptığınıza bakar.

İLETİŞİM ARAÇLARI Bilişsel İletişim Araçları: Sanal bir ortamda, bilgi teknolojileri kullanılarak gerçekleştirilen bireysel ve toplu iletişim araçlarıdır (Örneğin e-posta, formlar, chat, messenger, web kamera vs.) Görsel İşitsel İletişim Araçları: Göz ve kulağımıza hitap eden, multimedya teknolojilerini kullanan iletişim araçlarıdır (Örneğin televizyon, radyo, sinema vs.). Telekomünikasyon İletişim Araçları Göz ve kulağa hitap eden, elektrik, elektronik, elektromanyetik, optik teknolojileri kullanarak gerçekleştirilen iletişim araçlarıdır (Örneğin telefon, cep telefonu, fax, telex vs.).

Kali-grafik İletişim Araçları: Yazı ve çizi ile oluşturularak formatlandırılan ve basım-yayım araçları ile yapılan iletişimdir (Örneğin gazete, dergi, afiş, tabela, kitap vs.). Organizasyon İletişim Araçları Ekipler aracılığıyla gerçekleştirilen kişi veya topluma aktarılacak mesajları tanıtım, eğlence, eğitim, gezme, tüketme adına ileten etkinlikleri sağladığı iletişim araçlarıdır (Örneğin fuar, konser, defile, konferans vs.). Sanatsal İletişim Araçları İster plastik ister estetik olsun her türlü sanat faaliyeti veya sanatçı ile sağlanacak iletişim araçlarıdır. (Örneğin dans, resim, müzik, şarkı, sergi, konser, tiyatro, heykel, animasyon vs.).