Bİlİmsel AraşTIrma Yöntem ve Teknİklerİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ARASTIRMA PROBLEMININ TANIMLANMASI
Advertisements

ÖZKAN BİRER BEYKENT OKULLARI EDİRNE BEYKENT OKULLARI
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
PROBLEM ve NİTELİKLERİ
İLKÖĞRETİM OKULU MÜDÜRLERİNİN VİZYONER LİDERLİK ÖZELLİKLERİNE SAHİP OLMALARI İLE ÖĞRETMENLERİN ÖRGÜTSEL ADANMALARI ARASINDAKİ İLİŞKİ Fatma BABİL Eskişehir.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
İŞLETME YÖNETİMİ PROGRAMI Gül Nur AKMAN
Eğitim Bilimlerinde Araştırma Yöntemleri
ARAŞTIRMA KONUSUNU BELİRLEME
HALKLA İLİŞKİLER VE REKLAMCILIKTA ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Araştırma Önerisi Araştırma Raporu
Bilimsel Araştırma Yöntemleri – Fırat BÖTE – 4
TEST İSTATİSTİĞİNİN SEÇİLMESİ
Yrd.Doç.Dr. Ali Murat SÜNBÜL Selçuk Üniversitesi, Egt.Fak.
ADSIZ 2. Grup Üyeleri  Nurmelek NURLU  Gülten TAFLIO Ğ LU.
FENBİLGİSİ DERSİNİN ÖNEMİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ Araştırma Nedir? Araştırma Türleri
Problemi Tanımlama Şener BÜYÜKÖZTÜRK, Ebru KILIÇ ÇAKMAK,
Bilimsel Araştırma:Temel Kavram, İlke ve Yaklaşımlar
FEN VE TEKNOLOJİ ÖĞRETMENİ MUSTAFA DEMİR
Bilim Adamının Özellikleri:
IMGK 207-Bilimsel araştırma yöntemleri
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
ARAŞTIRMA TÜRLERİ.
EĞİTİMDE ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği Yrd. Doç. Dr. Halil İbrahim CEBECİ B.
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
HAYAT BİLGİSİ VE SOSYAL BİLGİLERDE BECERİ EĞİTİMİ
Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve İstatistik
BÖLÜM 5 LİTERATÜR TARAMASI NASIL YAPILIR?BİR MAKALENİN BÖLÜMLERİELEŞTİREL OKUYUCU İÇİN KONTROL LİSTESİARAŞTIRMA RAPORUNUN YAZILMASI Beşinci Bölüm Konuları.
Bireysel Farklılıklar ve Engellilere Yönelik Tutumlar
Yrd. Doç. Dr. Duygu GÜR ERDOĞAN
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
Bilişim Teknolojileri için İşletme İstatistiği Yrd. Doç. Dr. Halil İbrahim CEBECİ B.
EĞİTİMİN BİLİMSEL TEMELLERİ
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
FİZİK BİLİMİNE GİRİŞ 1. FİZİĞİN UĞRAŞ ALANLARI
Parametrik ve Parametrik Olmayan Testler Ortalamaların karşılaştırılması t testleri, ANOVA Mann-Whitney U Testi Wilcoxon İşaretli Sıra Testi Kruskal Wallis.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri Hipotez, Amaç, Önem, Sayıltı, Sınırlılıklar İsmail GÜLEÇ.
NİCEL ARAŞTIRMA DESENLERİ
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
ARAŞTıRMA PROJESİ Yrd. Doç. Dr. Cumhur TÜRK. Temel Kavram ve Süreçler ■Bilim ■Olgu, Olay ■Kuram (Teori), Yasa (Kanun) ■Hipotez, Veri, Bulgu ■Ontoloji,
PROBLEMİ TANIMLAMA Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ DERSİ 4. Hafta
NİCEL ARAŞTIRMALAR Doç. Dr. Ender DURUALP.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL YÖNTEM VE BİLİMSEL ARAŞTIRMALAR
İSTATİSTİĞE GİRİŞ.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA TEKNİKLERİ
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
Araştırma Sürecinin Aşamaları
Bilişim teknolajileri. ①①① ↕①↕① TEMEL KAVRAMLAR.
Araştırma Problemlere güvenilir çözümler bulmak amacı ile planlı ve sistematik olarak, verilerin toplanması, çözümlenmesi, değerlendirilmesi ve raporlaştırılması.
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
Hipotez Testinde 5 Aşamalı Model
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ 5.DERS
DAVRANIŞ BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA (YÜKSEK LİSANS)
OKULLARDA REHBERL İ K SERV İ SLER İ – H İ ZMETLER İ.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Problemi Tanımlama.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
1.Hafta Haftalık Çizelge Temel Kavramlar SPSS’ e giriş
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Araştırma Modeli. İç Geçerliği Etkileyen Faktörler (Büyüköztürk vd., 2013; Karasar, 2005) 1. Zaman: Denenen bağımsız değişken dışında kalan önemli diğer.
Bilimsel Araştırmada Kullanılan Temel Kavramlar
Sunum transkripti:

Bİlİmsel AraşTIrma Yöntem ve Teknİklerİ Temel Kavramlar

Bilim nedir? Bilimin tanımı: Geçerliği kabul edilmiş sistemli bilgiler bütünü İnsanoğlunun biriktirdiği, kayıt edilmiş sistematik bilgiler Kanıtlanmış ve sistemli hale getirilmiş bilgiler

Bilimin işlevleri nedir? İnsanoğlunun kendisini ve çevresini; Anlama/…nedir? Açıklama/… niçin? Kontrol altına alma

Bilimin türleri Toplum (sosyal) bilimleri Doğa bilimleri

Bilimsel Yöntemin Aşamaları Problemin farkına varma ve onu sınırlandırma Çözümle ilgili kaynakları tarama ve bilgi toplama Problemin çözümü için denenceler kurma Uygun araçları hazırlama, verileri toplama ve organize etme Denenceleri test etme Çözüme ulaşma, rapor hazırlama

Araştırmanın Amacı Bir araştırmanın amacı iki şekilde ifade edilebilir: Soru cümleleri (problem cümlesi, alt problemler) Denenceler

Araştırmanın Önemi Araştırmanın amacından farklıdır. Araştırmanın amacı; problem cümlesi ve alt problemlerde ifade edildiği gibi yazılır. Önemde ise: araştırmacının bu çalışmayı yapmaktaki amacını yansıtmalıdır. Yani, araştırmanın alana yapacağı katkı, sağlayacağı faydadan söz edilmelidir.

Problem Durumu Problem cümlesi: Bilişim Teknolojileri öğretmen adaylarının Özel alan yeterlikleri ne düzeydedir? Alt problemler: Bilişim Teknolojileri öğretmen adaylarının özel alan yeterlilik düzeyleri; Öğrenim gördükleri üniversiteye, Cinsiyete, Mezun olunan liseye, Bölüm tercih sırasına, Bölümü isteyerek seçme durumuna, Mezun olduktan sonra öğretmenlik yapma isteğine göre farklılık göstermekte midir?

Denence (Hipotez) Tanım: Denence, denenen yargıdır En az iki değişken arasındaki ilişkiyi, kuvvetli olasılıklarla önceden kestiren, geçici olarak kabul edilen ilişkisel yargıdır. Olaylar ya da değişkenler arasında var olduğu söylenen (kestirilen) ilişkiye denence denir. Soru cümlesi şeklinde yazılan problem cümlelerinin; düz cümleye çevrilmiş halidir.

Denence (Hipotez) Denenceler ikiye ayrılır: Araştırma denencesi (H1) İstatistiksel (null-sıfır-farksızlık) denence (H0) Örnek: «İnsanlar ödüllendirildiklerinde daha iyi öğrenirler» «Müzik, ameliyatlardaki ağrının hissedilmesini önemli ölçüde azaltır»

Varsayım (sayıltı) Herkes tarafından ya da o alanın ilgilileri tarafından genel olarak doğru olduğu kabul edilen, doğruluğu tartışılmayan yargılardır. Doğruluğu tartışma götürürse denence olur.

Varsayım (sayıltı) Örnek: Problem cümlesi: «Farklı beslenme alışkanlıklarına sahip öğrencilerin dikkat yoğunlukları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? Alt problemler: Et yiyenler, Hamur ileri yiyenler, Sebze yiyenler, Et ve sebze yiyenlerin dikkat testinden alacakları puanlar arasında anlamlı bir farklılık var mıdır? Denenceler: dikkat testinden alacakları puanlar arasında anlamlı bir farklılık vardır

Varsayım (sayıltı) Bu araştırmada olabilecek varsayımlar ne olabilir? Bütün öğrencilerde az ya da çok dikkat dağınıklığı yaşanmaktadır. Öğrenciler farklı beslenme alışkanlıklarına sahiptir. Beslenme alışkanlığı ile dikkat yoğunluğu arasında yakın bir ilişki vardır.

Değişkenler Bağımsız değişken: Denenen değişken ya da uyarıcı değişkendir. Sonuca etki eden değişkendir. Etkileyendir, neden olandır. Bağımlı değişken: sonuçtur. Etkilenen değişkendir. Kontrol değişkeni: (öteki, önemli, istenmeyen, şaşırtıcı). Bağımlı değişkeni etkileme olasılığı bulunan, «öteki, olası nedenlerdir»

Değişkenler Örnek: «Farklı beslenme alışkanlıklarına sahip öğrencilerin dikkat yoğunlukları arasında anlamlı bir farklılık var mıdır?» araştırmasında; Bağımsız değişken: beslenme alışkanlık çeşidi Bağımlı değişken: dikkat yoğunluğu Kontrol değişkenleri: öğrencilerin zeka puanları, özel ders alma durumları, ekonomik durumları vs.

Değişkenler Kontrol değişkenlerinin bağımlı değişkene etkileri iki şekilde kontrol altına alınır: Sayısal kontrol: değişken, örneklem gruplarda sayısal olarak dengelenmeye, eşitlenmeye çalışılır. Bu durumda değişkenimiz, süreksiz değişken türündedir. Örneğimizde öğrencilerin «özel ders alma durumları, ekonomik durumları» nda olduğu gibi. İstatistiksel kontrol: Kovaryans analizi kullanılır. Bu durumda değişkenimiz, sürekli değişken (sayısal/puan) türündedir. Örneğimizde öğrencilerin «zeka puanları» nda olduğu gibi.