PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
SAĞLIK EKONOMİSİ.
Advertisements

Hayatboyu Öğrenme Programı Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı Leonardo da Vinci Genel Tanıtım.
Eğitim-Öğrenim-Öğretim
EĞİTİM VE SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME
TÜBİTAK Başkanı Prof. Dr. Nüket YETİŞ’in Takdimi , İstanbul.
HAYAT BOYU ÖĞRENME (LLP) Leonardo da Vinci Mesleki Eğitim Programı
SIK SORULAN SORULAR Hale ŞEN Atılım Üniversitesi AB & ULUSLARARASI İLİŞKİLER OFİSİ Kasım, 2009.
Üniversite Sanayi İşbirliğinde İskandinav Modeli
Büyümenin Bileşenleri Yada Belirleyicileri
3. Bölüm İNSAN SERMAYESİ NASIL OLUŞUR?. Sağlık ve eğitim: sorular: Zenginlik ile sağlık göstergeleri arasındaki nedensellik ilişkisi hangi yöndedir? Kişi.
Üniversite Hastanelerinin Finansal Yönetim Sorunları
Türkiye’de ve AB’de kamu harcamaları: karşılaştırmalı bir inceleme
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Erasmus’la Hayatınızda bir Fark Yaratın... Uluslararası İlişkiler Ofisi ATILIM ÜNİVERSİTESİ.
TÜRK HAVA KURUMU ÜNİVERVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER FAKÜLTESİ
AVRUPA BİRLİĞİ EĞİTİM VE GENÇLİK PROGRAMLARI MERKEZİ BAŞKANLIĞI Hayatboyu Öğrenme Leonardo da Vinci (Mesleki Eğitim) Programı.
ULUSLAR ARASI ANLAŞMALAR
Cansu TASCI Yoksulluk, ülkeden ülkeye, veya coğrafyadan coğrafyaya değişik nedenlerle ortaya çıkabilir. Başlıca nedenler arasında çevresel nedenler,
FUNDA CANIMOĞLU MALİYE-A MODERN BÜTÇELEME SİSTEMLERİNE GEÇİŞİ SAĞLAYICI DENEMELER -MİLLİ BÜTÇELER -YATIRIM BÜTÇELERİ.
2010 Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Gerçekleşmeleri ve Beklentiler Raporu.
KÜRESELEŞME, EKONOMİK KRİZLER VE VERGİ POLİTİKALARI
Yaşar KOCAOĞLU Demografik Dönüşüm ve Yaşlanma
1 GENÇLER VE SAĞLIK Üniversite Sağlık Merkezleri 2. Sempozyumu.
İSTANBUL İLİ 2006 YILI YATIRIMLARI 4.DÖNEM SONU ( TARİHİ) İTİBARIYLA DEĞERLENDİRME.
İSTANBUL İLİ 2006 YILI YATIRIMLARI 2.DÖNEM SONU ( TARİHİ) İTİBARIYLA DEĞERLENDİRME.
İSTANBUL İLİ 2006 YILI YATIRIMLARI 3.DÖNEM SONU ( TARİHİ) İTİBARIYLA DEĞERLENDİRME.
Sendikaların İşlevleri
Türk Üniversitelerinde AKTS deneyimi -Arka Planı ve Geleceğe Bakış- Prof. Dr. Lerzan Özkale İTÜ, Bologna Uzmanı I. Bologna Süreci Araştırmaları Kongresi.
Yükseköğretim Sisteminin Uluslararasılaşması Çerçevesinde Türk Üniversitelerinin Uluslararası Öğrenciler İçin Çekim Merkezi Haline Getirilmesi Araştırma.
Türkiye’de Sağlik Hizmetlerinin FinansmanI ‘SağlIk hizmetlerinin finansman modelleri, sosyal sağlIk sigortasInIn önemi 25 Ekim 2015, Hacettepe Üniversitesi.
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
ÜNİVERSİTE HASTANELERİ MALİ YAPISI 26 Şubat 2016.
YILI MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) MEHMET ŞİMŞEK MALİYE BAKANI 26 Ekim 2010.
I. TOPLAM GSYİH’DAKİ GELİŞMELER
Türkiye’nin dünyaya anlattığı hikayesi imalattaki gücüyle başlıyor, ihracattaki potansiyeli ile devam ediyor..
2010 YILI BÜTÇE SUNUŞ KONUŞMASI (TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu) Mehmet ŞİMŞEK Maliye Bakanı 26 Ekim 2009.
Mahmut BİLEN. Ders Değerlendirme Biçimi Vize %70 Ödev%10Dönem içi %50 Quizler%20 Final%50Dönem Sonu%50.
Küreselleşme ve Rekabet Öğr. Grv. Mehmet Ali ZENGİN.
Sunum İçeriği Türkiye Sağlık Sektörünün Büyüklüğü
MİLLİ GELİR, TANIMI, KAPSAMI VE HESAPLAMA YÖNTEMLERİ
Yrd Doç Dr Turhan ŞALVA İş Sağlığı ve Güvenliği
SAĞLIK HİZMETLERİNİN SUNUMUNA YEREL YÖNETİMLERİN KATILIMI
18 Nisan 2017 günü MAİB ve EXİMBANK ortak toplantısında makine ihracatının desteklenmesine yönelik bir bilgilendirme sunumu yapılmıştır. Eximbank Genel.
Dünya’da ve Türkiye’de Halı Üretimi
MAKRO İKTİSAT II BÖLÜM 10 İKTİSADİ BÜYÜME
KONU BAŞLIKLARI BİLGİ EKONOMİSİ GELİŞİMİ BİLGİ EKONOMİSİ ÖZELLİKLERİ
Sendikaların İşlevleri
EĞİTİMİN MALİYETİ VE FİNANSMANI
EĞİTİM FİNANSMANI ve OKULDA KAYNAK YÖNETİMİ
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
SAĞLIK HİZMETLERİ TALEBİ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 ŞUBAT AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
OCAK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 MAYIS AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
EKONOMİK BÜYÜME VE KALKINMADA EĞİTİMİN ROLÜ
GİRESUN ÜNİVERSİTESİ 2017 NİSAN AYLIK BÜTÇE GERÇEKLEŞMELERİ RAPORU
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
Karşılaştırmalı Eğitim
SIĞIR YETİŞTİRİCİLİĞİ
ÜNİVERSİTE HASTANELERİNDE GERİ ÖDEME
Şeref Saygılı-OECD&TCMB Cengiz Cihan-TCMB 24 Ekim 2011 İstanbul
EĞİTİM FİNANSMANI BARIŞ BAYKAL
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
ÇALIŞMA EKONOMİSİNE GİRİŞ -TÜRKİYE’DE İSTİHDAM-
EĞİTİMDE FIRSAT VE OLANAK EŞİTLİĞİ - EŞİTSİZLİĞİ
R. Hakan Özyıldız Kamu bankacılığı R. Hakan Özyıldız
Sunum transkripti:

PROF.DR. FİLİZ GİRAY ULUDAĞ ÜNİVERSİTESİ YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI

1)TAM KAMUSAL MAL VE HIZMETLER KAMU 2)YARI KAMUSAL MAL VE HİZMETLER KAMU VE ÖZEL EĞİTİM -Kişisel Faydalar -Toplumsal Faydalar Pozitif Dışsallıklar ÖZEL SEKTÖR KAMU KESIMI -Kişisel Faydalar -Toplumsal Faydalar KAMU EKONOMİSİNDE EĞİTİM

Yükseköğretimde kişisel faydalar temel eğitime göre daha yüksektir.  Üniversite eğitimi bireyin gelirinde,  ABD’de % 75  Türkiye’de % 8 oranında artırmaktadır Eğitimin kişisel ve toplumsal faydaları (getirileri) temel eğitim ve yükseköğretimde farklılık göstermektedir.

 EĞİTİM, ÜRETİM, TÜKETİM VE FİNANSMAN YÖNÜ BULUNAN BİR EKONOMİK MALDIR.  Yükseköğretimden kim yararlanıyor sorusundan kim ödemeli sorusuna bir dönüşüm bulunmaktadır. YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI

Yükseköğretimin finansmanı konusunda İki Farklı Görüş Bulunmaktadır: Yükseköğretim maliyetinin devlet tarafından karşılanması görüşü. 1) İdeolojik Nedenler 2) Teknik ve Pragmatik Nedenler 3) Politik ve Stratejik Nedenler Yükseköğretimin maliyetinin özel kaynaklar ile kamu arasında paylaşımı görüşü. 1) Yükseköğretim birim maliyetinin artması 2) Gelir dağılımını bozucu etki 3) Eğitimin yarı kamusal hizmet olması

TÜRKİYE’DE YÜKSEKÖĞRETİMİN FİNANSMANI Finansman sorunu yükseköğretimden beklenen işlevlerin sağlanmasını büyük ölçüde engellemektedir. Bu durum örneğin verimlilik artışı karşılaştırmalarında da görülmektedir.

Bazı OECD Ülkelerinde Büyümenin Kaynağı Olarak Verimlilik durumu(%) Ülkeler Dönem Aralığı Toplam Faktör Verimlilik Katsayısı ABD Kanada Japonya Belçika Danimarka Finlandiya Fransa Almanya İtalya İsveç Türkiye

Türkiye’de devlet üniversitelerinin finansman kaynakları; Kamu kaynakları ile finansman ve özel kaynaklarla finansmandan oluşmaktadır. 1) Yükseköğretimin Kamu Kaynakları ile Finansmanı Bütçe ödeneklerinden oluşmaktadır.

Yükseköğretim Bütçesinin Yıllar İtibariyle Gelişimi (Bin TL)

Yükseköğretim Bütçesinin Toplam Bütçe İçindeki Payı (%)

GSYİH’nın % Olarak Öğrenci Başına Düşen Kamu Yükseköğretim Harcaması Ülke İsveç45,038,9 İsviçre64,153,1 Norveç49,344,4 Hollanda43,742,3 Türkiye33,226,9

Yükseköğretimde Okullaşma Oranı (%)

2) Yükseköğretimin Özel Kaynaklar ile Finansmanı Yükseköğretimin özel kaynakları Özel gelirler Döner sermaye gelirleri Katkı payları(Harçlar) Bağışlar ve yardımlar gibi

Yükseköğretim Kurumlarının Gelir Kaynaklarının Toplam İçindeki Payı (%)

HARÇLAR Öğrenci katkı payları % 4-6 düzeyinde kalmaktadır. Bu oran, yükseköğretimin sağladığı kişisel ve toplumsal ekonomik getiri oranları farklılıklarına bakıldığında düşük kalmaktadır.

Yüksek Öğretimin Finansman Kaynakları Yıllar Devlet Bütçesi Döner Sermaye ve Diğer Katkı Payları

Yükseköğretimin Kişisel ve Toplumsal Ekonomik Getiri Oranları (%) Kişisel Getiri Toplumsal Getiri Akalın (1980)10,58,3 Türkmen (2002) 26,519,0 Tansel (1994)16,28,5 Tansel (2008)22,9-

1.Bütçe Gelirlerinden Eğitime Ayrılan Kamu Kaynaklarını Artırmak Yükseköğretim harcamalarının GSYİH içindeki payı AB’de ortalama % 1,13 iken, Türkiye’de % 0,8. GSYİH’nın yüzdesi olarak yükseköğretimde öğrenci başına düşen kamu harcaması tutarı Türkiye’de % 26,9 iken; İsviçre’de % 53,1, Hollanda da % 44,4, ve OECD ortalaması % 36,7’dir. ÖNERİLER

2.Özel Finansman Kaynaklarını Artırmak Üzere Alınacak Önlemler Döner sermaye ve diğer gelirlerin payının artıracak bazı yasal düzenlemeler yapılması gerekmektedir. Burs sistemini geliştirmektir. Öğrenci kredileri Öğrenci kredilerinin iki unsur bulunmaktadır. Bunlar; i) Kredilerin çeşidi ii) Finansman kaynağı - İpotek Tipi Krediler - Kamu - Gelire Bağlı Krediler - Özel