SOSYAL BİLİŞ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KENDİNİ TANIMAK NEDİR ACABA?
Advertisements

Okumada Anlamaya Engeller (Metin)‏
MÜCAHİD ÖZEL TEFENNİ MYO
Uzaktan eğitim için çalışma rehberleri hazırlanması
TÜKETİCİ DAVRANIŞI NEDİR?
PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
KİMLİK GELİŞİMİ VE KENDİNİ KABUL
ÖĞRENME STİLLERİ.
TÜKETİCİ DAVRANIŞLARI
İlköğretim Fen Bilimleri Dersi Öğretim Programı
Y aratıcılık Neden Önemlidir? Bilgi çağında k avram, kuram, patent, lisans üretemeyenler üretenlere bağımlı hattâ tutsak duruma düşmektedirler.
ALICI İletişim sürecinde, kaynağın gönderdiği mesaja hedef olan kişi, grup ya da kitleye alıcı adını veriyoruz. Alıcı bir kişi, bir grup, örgüt ya da toplum.
Problem Çözme Süreci.
Kişilik Bozukluklarında Tedavi ve Sağaltım
Kültür.
REHBERLİK.
KİŞİLER ARASI İLETİŞİM -2-
Problem Çözme Becerileri
Mahmut Fehime Güleç İlköğretim Okulu
Düşünme Becerileri ve Eleştirel Düşünme
PSİKOLOJİK DANIŞMA KURAMLARI
FOTOĞRAF, GERÇEKLİK VE GERÇEĞİN TEMSİLİ
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
Yetkinlikler Yetkinlikler belirli bir görevi başarıyla yerine getirebilmek için beklenen ortak kurumsal davranış ve tutumları tanımlanmaktadırlar.
Öğretim İlke ve Yöntemleri Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyık
VERİ, BİLGİ VE ENFORMASYON
ERGENLİK DÖNEMİNDE RİSKLER ve SORUNLAR
Örgütsel bilgi kullanımı
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Sosyal Kolaylaştırma: Başkalarının Varlığından Nasıl Etkileniriz? Sosyal Kaytarma: Bireyler Grup İçinde Daha Mı.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ.
KENDİNİ TANIMA Ses tonumuzun ve davranışlarımızın, yani iletişimde mesajlarımızın % 90'ının kontrolünü elimizde tutabilmemiz ancak kendimizi tanımamızla.
n Düzey: n Düzey: Lise 1. Sınıf öğrencileri n Genel Hedef: n Genel Hedef: Karar verme becerisini geliştirmelerini sağlayabilme. n Oturum Sayısı: n Oturum.
BÖLÜM 9 Olumlu İşgören Tutumları ve Davranışları.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ : Klinik Kararların Doğruluğunu Ne Etkiler? Hangi Bilişsel Süreçler Davranışsal Sorunlara Eşlik Eder? Tedaviyle.
 Sorun dışsal bir olaya verilen içsel bir tepki sonucunda ortaya çıkan fiziksel, ruhsal, davranışsal olumsuz semptomlardır.
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI. BÖLÜM 13 DEPRESYON VE İNTİHAR DAVRANIŞI.
HANGİ ANA BAŞLIKLARI İŞLEYECEĞİZ :
Okul Yaptırma ve Yaşatma Derneği İlkokulu
Görgü Tanığı İfadesi Ne Kadar Güvenilirdir? Jüri Üyelerinin Kararlarını Etkileyen Diğer Faktörler Nelerdir? Bireysel Jüri Üyesini Neler Etkiler?Grup.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
BİLİŞSEL GELİŞİM: İYİ SEYİRLER .
BİLİŞSEL GELİŞİM.
TANIMLAR PSİKOLOJİ: İnsan ve hayvan
Bölüm 1 : Genel Kavramlar
ARAŞTIRMA YÖNTEM ve TEKNİKLERİ
SOSYAL ALGI.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 1
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 10
PROBLEM ÇÖZME BECERİSİ
Eğitimde ve Psikolojide ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ATIF (YÜKLEME) KURAMI Başkalarının o anki duygu durumları ve heyecanları hakkında doğru bilgiler elde edebilmeye ve niçin öyle davrandıklarını anlamaya.
KALIPLAŞMIŞ TUTUMLAR (Kalıpyargılar)
Bilişsel Davranışçı Terapiye Giriş. Epiktetos (MS 55 – 135) İnsana diğer insanlar veya çevresel nesnelerden ziyade sadece kendi tutum ve inançları zarar.
Öğretim Tasarımı Analiz.
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 12
Sağlık sosyolojisi Bireyin içinde bulunduğu sosyal, kültürel ve ekonomik yapı ile birlikte sağlık ve hastalık olgularına yüklenen anlamların, hastalığa.
GELİŞİM VE ÖĞRENME PSİKOLOJİSİNE GİRİŞ.
Güdülenme ve Bireysel Farklılıklar
Prof. Dr. Aysel KÖKSAL AKYOL
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
NİTEL ARAŞTIRMA MODELLERİ
ERKEN ÇOCUKLUK DÖNEMİ (3-6)
Sunum transkripti:

SOSYAL BİLİŞ

SOSYAL BİLİŞ Sosyal biliş; insanların toplumsal çevrelerinden aldıkları bilgilerden yaptıkları çıkarsamaları nasıl biçimlendirdikleri üzerinde odaklanır. Akla, mantığa uygun kararlara varabilmek için bilgileri bir araya getirmenin doğru ve mantıksal yolları vardır. Ancak insanların yargıları sık sık yanlı ve buna bağlı olarak hatalıdır.

Toplumsal Çıkarsama Toplumsal çıkarsama birkaç adımdan oluşur; 1-Bilgi toplama 2-Hangi bilgilerin kullanılacağına karar verme 3-Bilgileri bir yargıda bütünleştirme

BİLGİ TOPLAMA Bilgi toplama birçok yanlılık kaynağından etkilenmektedir. 1-önceden beklentiler -yanlış beklentiler -önceden beklentilerin bilgi toplama da yanlılığa neden olduğunun farkında olmama -önceden beklentilerin bilgilerin dikkate alınmasını engellediğinde -bilgiler beklentilerinizle tutarlı değilse, bilgileri beklentilerimizi destekleyenler lehinde olmayanları reddetmek 2-bilgide yanlılıklar 3-küçük örneklem 4-istatistiksel bilgiye karşı olay tarihçesi bilgisi 5-olumsuz bilginin etkisi

BİLGİLERİ BÜTÜNLEŞTİRME Araştırmalar insanların bütünleyici yetenekleri ve bir yargıya varma sürecinin oldukça rastlantısal olduğunu göstermektedir. İnsan karar alıcılar seçtikleri bilgileri etkileyen küçük kuram ve kalıp yargılardan etkilenebilir. Bilgileri bütünleştirme aşamasında birlikte değişme yargıları ve yanılsama korelasyonu hatalara neden olabilir. Olgular arasındaki çağrışımlara dayalı ilişkilendirme hatalarına birlikte değişme yargıları denir.

Yanılsama Korelasyonu İki değişken arasında bir ilişki beklendiğinde, bir kişi iki şeyin ilişkililik derecesini abartma ya da bir ilişki olmadığında varmış gibi görme eğilimindedir.

Çerçeveleme Etkileri Karar seçeneklerimizin ifade ediliş tarzı ve kullanılan sözcükler yargıları etkiler. Araştırmalar karar seçeneklerinin içerdiği riskler açısından ifade edildiğinde insanların daha tedbirli, kazanç açısından ifade edildiğinde daha kendine güvenir davrandıklarını göstermektedir.

Heyecanlar ve Çıkarsama Duygusal olarak bağlanmış olduğumuz kuram veya inançlar bilgiye ağır basar. Duygularımızın doğruluk arayışında bilişi yanıltan bir süreç vardır. Olumlu duygudurum özgeci davranış üzerinde, olumsuz duygudurum anti-sosyal davranış üzerinde etkilidir. Duygudurum belleği de çıkarsamalarda etkilidir. (duygudurum tutarlı bellek) İnsanların o anki duygudurumlarına uygun bilgileri daha kolay algılarlar buna duygudurum tutarlı bellek denir. Olumsuz duygudurumun yargılar üzerindeki etkisi olumluya göre daha baskındır. Olumlu duygudurum da yargılar daha çabuk ve yüzeysel oluşturulabilir. Olumsuz duygudurum da karar öncesi daha detaycı düşünürsüz.

Güdü ve Çıkarsama Bir kişinin güdüsünün özel içeriği de çıkarsamaları etkiler Bilgileri nasıl işleyip bir araya getireceğimiz, yapmak istediğimiz çıkarsamalardan büyük ölçüde etkilenir. İnsanlar genellikle bilgileri kendine-hizmet eder biçimde üretmek ve değerlendirmek eğilimindedir. Yargılarımızı etkileyen bir başka güdüsel etmen bir alandaki kendi bilgi ve uzmanlığımıza ilişkin yanlış değerlendirmelerimizdir. İnsanlar tahmin ettiklerinden daha az şey bilmektedirler.

Otomatik Değerlendirme Bir çok duygusal, bilişsel ve davranışsal tepkimiz otomatik hale gelmiştir. Değerlendirmelerimizi çoğu zaman ipuçlarına dikkat etmeden ve üzerinde düşünme gereği duymadan yaparız

ŞEMALAR Bir kavram ya da uyarıcı hakkında örgütlenmiş ve yapılandırılmış bilişler takımıdır. Biliş bilgisine sahip olunan her şey demektir. Şemalar belirli kişiler, toplumsal roller ya da insanların kendilerine ilişkin olabilir, belirli nesnelere ilişkin tutumlar olabilir ya da sık karşılaşılan olaylara ilişkin algılar olabilir. Aşırı derecede çok karşılaşılan olaylar hakkındaki şemalara kalıp denir.

ŞEMALAR Yeni bir durumla her karşılaşmamızda onu yeniden anlamaya çalışmak yerine, geçmişte karşılaştığımız benzer durumlara ilişkin bilgilerimize bakarız. Bu yolla şemalar bilgi işlememizde yardımcı olur. Bir durum ya da uyarıcının hangi yönlerinin önemli olduğunu tanımamızı kolaylaştırır. Bilgiyi yapılandırır ve örgütler

Şemalarda örgütlenme Şemalar genellikle hiyerarşik bir biçimde örgütlenirler. Bir çok şema en iyi örnekleri içerir.

Şemaların Avantajları Bilgi işleme sürecini kolaylaştırır Anımsamayı kolaylaştırır. Bilgi işlemeyi hızlandırır. Şemalar otomatik çıkarsamayı kolaylaştırır Bilgi ekler Yorumlamayı kolaylaştırır Beklentilerin biçimlenmesine yol açar Şemalar duygu içerir

Şemaların Dezavantajları Bir şema ya da kurama uyan bilgileri sorgulamadan kabul etme, Birbiri ile ilişkisiz fakat şemayla tutarlı bilgileri ekleyerek düşüncedeki boşlukları doldurma Çok uymadıklarında bile şemaları kullanma, Şemalar, değiştirilmesine isteksiz olma eğilimleri nedeniyle yanlış yargılamalara, gerçekçi olmayan beklentilere ve katı tepki verme biçimlerine neden olabilir.

Belirsizlik durumlarında yargılara varabilmek için bilişsel kestirme yolları

Temsil Edicilik Kestirme Yolu İnsanları ya da olayları belirli şemaların örnekleri olarak kimlikleme bütün toplumsal çıkarsama ve davranışlar için temeldir. Bu yolda çevreden alınan bilgiler şemalardakilerle eşleştirilir.

Yanlış Bilgileri Bir Araya Getirme Hatası Temsil edicilik kısa yolu, ayrıca birbirine uymayan bilgilerin bir araya getirilmesine neden olabilir. Çünkü bilgiler ilişkiliymiş gibi görülebilir.

Ulaşılabilirlik Kestirme Yolu Çıkarsamalar yaparken bir rehber ya da kestirme yol olarak örnekleri anımsamak kolaylığından ya da çok çabuk anımsayabildiğimiz bilgi miktarından yararlanmaya ulaşılabilirlik kestirme yolu adı verilir.

Benzeştirme Kestirme Yolu Belirli sonuçların akla gelme kolaylığı neyin olabileceğini kestirmede kullanılır

Gerçek Karşıtı Akıl Yürütme Hatası İnsanlar beklenmedik ya da olumsuz etkilerle karşılaştığında gerçek karşıtı düşünceler üretme eğilimindedir. Kendileri hakkında iyi düşünen insanlar kötü bir duygudurumu tamir etmek için gerçek karşıtı akıl yürütmeyi daha çok kullanırlar.

Dayanak Noktası ve Uyarlama Kestirme Yolu İnsanlar belirsiz bilgilerden çıkarsamalar yapmaya çalışırken sık sık bir başlangıç ya da dayanak noktası ile başlayıp sonra onu uyarlayarak belirsizliği azaltmaktadır. Toplumsal yargı görevlerinde benlik yaygın bir dayanak noktasıdır.

Hangi Şemaların Kullanılacağını Belirleyen Etmenler Doğal dışı sınırlar; şemalar algıladığımız bilgilerin doğal sınırlarını izler. Çarpıcılık; bazen başkalarının davranışına yönelik yorumlarımız çevrenin onlar hakkında hangi bilgileri çarpıcı kıldığına bağlıdır. Öncelik; bir kişi yada durumu çözümlerken hangi şemanın kullanılacağı çok erken belirlenir. Bunu durumdan kaynaklana bilgiler yapar. Hazırlanmış olma; bir şema yakın geçmişte kullanılmış olduğunda, yeni bilgilerin yorumunda tekrar kullanılmak eğilimindedir.

Hangi Şemaların Kullanılacağını Belirleyen Etmenler Önem; hangi şemaların veya kaç şemanın kullanılacağı işlenen bilginin önemine de bağlıdır. Bireysel farklılıklar; insanların durum veya kişiler hakkında önem verdikleri bilgiler bireysel farklılıklar gösterir. bu aynı durum ve kişiler hakkında kullanılan şemalarda da farklılık yaratır. Amaçlar; algılayıcının amaçları da kullanılacak şemaların hangisi olacağı üzerinde etki gösterir.

Şemalar ne zaman kullanılır İnsanlar bilgileri ya şemaların hızlı, çabasız yol gösterici kullanımları yoluyla ya da özgül durumdaki kanıtlarda daha fazla yararlanarak daha yoğun, sistematik bir yoldan işler (ikili işleme modeli) Çıktı bağımlılığı, sorumlu tutulma olasılığı durumlarında insanlar bilgileri şemanın ötesine geçip daha yoğun ve sistematik olarak işleme eğilimindedir. Zaman baskısı durumlarında insanlar şemaları kullanma eğilimi artar.