ARAŞTIRMA VE KÜTÜPHANELER İ rfan Çakın. ARAŞTIRMA FAALİYETLERİ İ rfan Çakın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Advertisements

AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
. Bologna Sürecinde İç Denetçilerin Rolü (YÖK Düzeyinde) Hazırlayan: Süreyya SÜZEN Yükseköğretim Kurulu Başkanlığı İç Denetçisi.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
YOL HARİTASI Okul Çevre İşbirliği Etkinliklerine İlişkin Temel Kavramlar Okul Çevre İş Birliği Etkinliklerinin Temel Özellikleri Okul Çevre İş Birliği.
TOPLUM, BİLGİ MERKEZLERİ SİSTEMİ ve ÖNEMİ. Kayıtlı bilgi birikimi ile insanlar arasında verimli ve anlamlı bir ilişkiyi oluşturmak amacıyla, bilgi içeren.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Yüksek Başarımlı Hesaplama Sistemleri ve Yapılan Çalışmalar Züleyha EZBER
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Girişimcilik Öğr.Gör.Seda AKIN GÜRDAL. Ders Akışı İşletmenin Amaçları İşletme Çevre İlişkisi.
Uluslararası Pazarlama Araştırması Metodolojisi
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
İSTANBUL ESENYURT ÜNİVERSİTESİ SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ İŞLETME ANABİLİMDALI YÖNETİM ve ORGANİZASYON CENK SOYER SÜREÇ YENİLEME DEĞİŞİM MÜHENDİSLİĞİ REENGINEERINGG.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Literatür taramasının önemi  Daha önce neler yapıldığını çıkarmaya çalışmayan araştırmacılar alanlarında önemli katkı sağlama fırsatından yoksun kalırlar.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
ARAŞTIRMA, ARAŞTIRMA FAALİYETLERİ VE KÜTÜPHANELER.
HAZIRLAYANLAR SEDA NUR GÖK KEMAL ŞAHİN. AÇILIMI Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu Türkiye’de bilim ve teknolojiyi teşvik etme Yönlendirme.
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
GİRİŞİMCİLİK, SOSYAL GİRİŞİMCİLİK VE İNOVASYON
Adıyaman Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
ADNAN MENDERES ÜNİVERSİTESİ Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Araştırma ve Uygulama Merkezi Stratejik Planı Yrd. Doç. Dr. Günver GÜNEŞ Merkez.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Öğr. Gör. Dr. İnanç GÜNEY Adana MYO
T.C MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI TEMEL EĞİTİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
YAYGIN EĞİTİM Yaygın Eğitim: Örgün eğitim sistemine hiç girmemiş
SAĞLIK HİZMETLERİ ARZI
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
Yrd.Doç.Dr. Çağdaş Erkan AKYÜREK
Projeye Mali Kaynak Sağlama
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İŞLETME TÜRLERİ BÖLÜM 3.
YONT221 Küreselleşme ve Yerelleşme
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
Erdem Danyer 1,2* , N.Gamze YÖRÜK 2
İZMİR ÜNİVERSİTELERİ PLATFORMU DÖNEMİ ÇALIŞMALARI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
GÜMÜŞOVA MESLEK YÜKSEKOKULU ÜRETİMDE KALİTE KONTROL PROGRAMI
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
Ankara Üniversitesi Teknoloji Transfer Ofisi
Türkiye Atıf Dizini nedir?
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Bologna Eşgüdüm Komisyonlarının
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
EĞİTİMİN EKONOMİK TEMELLERİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
BAP Koordinatörlüğünün Görev ve Sorumlulukları
TEŞHİSLE İLİŞKİLİ GRUPLAR (TİG) TÜRKİYE UYGULAMASI
TÜRKÇE EĞİTİMİNİN ÖNEMİ
Sınıf Öğretmenlerinin Eğitsel Amaçlı İnternet Kullanım Öz Yeterlikleri
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
İnsan Kaynakları Yönetiminin
2. HAFTA Bilimsel Araştırma Temel Kavramlar.
Ders İçeriği Yatırım Projelerinin Kavramsal Temelleri
Sunum transkripti:

ARAŞTIRMA VE KÜTÜPHANELER İ rfan Çakın

ARAŞTIRMA FAALİYETLERİ İ rfan Çakın

Araştırma Olgusu  Araştırma Nedir? “Gerçeği arama işlemidir” Bu işlem, var olan bilgi düzeyinin geliştirilmesi için olduğu kadar, karşılaşılan ya da karşılaşılabilecek problemlere güvenilir çözüm yolları bulmak amacıyla gerçekleştirilir. “Eğitim Terimleri Sözlük, 1974” e göre araştırma; Bir gerçeği ortaya çıkarmak, bir sorunu çözümlemek ve böylelikle, bilimsel bilgi birikimini arttırmak için bilimsel yöntem ve tekniklerden yararlanılarak yapılan düzenli bir çalışmadır. Bu çalışma konuyla ilgili gerekli bilgilerin planlı ve sistemli bir şekilde  derlenmesi,  çözümlenmesi,  değerlendirilmesi ve  yorumlanması aşamalarından oluşur. İ rfan Çakın

Araştırma Türleri  Araştırma etkinlikleri fiziksel ya da entelektüel bir sorunun varlığı söz konusu olduğunda gerçekleştirilir. Bu etkinlikleri 2 genel grup içinde tanımlamak mümkündür:  Temel Araştırmalar: Bilgi üretmek, kuram geliştirmek ve evrensel anlamda geçerliliği olan bilimsel yasalara ulaşmak amacıyla yapılır.  Uygulamalı Araştırmalar: Uygulamada karşılaşılan sorunları çözmek ve uygulamaları geliştirmek amacıyla yürütülür. Ancak, bu iki grup araştırmaları birbirinden kesin çizgilerle ayırmak sağlıklı değildir. Çünkü temel araştırma bulgularından yararlanmayan bir uygulama ne denli yüzeysel kalırsa, uygulamayla desteklenmeyen bir temel araştırma da o denli olayların dışında kalır. İ rfan Çakın

Araştırma Faaliyetlerinin Ulusal Amaçları  Toplumun kültürel zenginleşmesi,  Bilimsel bilgi birikiminin geliştirilmesi,  Ekonomik ve sosyal alanlardaki gelişmelerin hızlandırılması,  Ülkenin savunma gücünün arttırılması,  Çeşitli altyapı ve hizmet sektöründeki gelişmelerin sağlanması,  Toplumun sağlık ve refah düzeyinin yükseltilmesi. İ rfan Çakın

Araştırma ve Bilgi  Araştırma sonucunda edinilen bilgi, ele alınan konuyla ilgili olarak anlayışımızı zenginleştirmekte, sorunlarımıza yeni çözümler bulunmasına yardımcı olmakta ve ayrıca, inovasyon yoluyla da ekonomik açıdan anlamlı katkılar sağlamaktadır. Günümüzde bilimsel araştırma yoluyla kazanılan bilgi, toprağı, hammaddeyi, emeği ve sermayeyi önceleyen stratejik bir konuma gelmiştir.  BİLGİ geleneksel üretim faktörlerinden kimi özellikleriyle farklıdır.  Bilgi; kullanıldıkça azalmıyor ve tükenmiyor,  Bilgi; başkalarına verilmekle yitirilmiyor.  Bilgi; kendini sürekli olarak yenileyebilen bir özelliğe sahip,  Bilginin değeri görelidir,  Bilgi; diğer üretim faktörleri gibi kıt bir kaynak değildir. İ rfan Çakın

Araştırma Eyleminin Özellikleri?  Araştırma, yeni ve güvenilir bilgi edinmemizi sağlar.  Araştırma sonucunda edinilen bilgiler, ussal ve nesnel olup, tanımlamaya ve sınamaya dayalıdır.  Araştırma, araştırma yöntemlerinde uzmanlık bilgi ve becerisi gerektirir.  Araştırma sonucunda edinilen bilgiler/bulgular eleştiriye açıktır.  Araştırmanın dayanakları gözlenebilir ve tartışılabilir verilerdir.  Araştırma yorumla sonuçlanır. Yorum, bireyseldir ve bu nedenle de yanlı (öznel) olabilir.  Araştırma etkinliğinin her aşamasının tanımlanabilir olması, araştırmanın yinelenebilirliğini (tekrar edilebilirliğini) ortaya koyar. İ rfan Çakın

BAŞLICA ARAŞTIRMA KURULUŞLARI ÜNİVERSİTELER KAMU KURUMLARI ÖZEL KURULUŞLAR İ rfan Çakın

Üniversitelerde Yürütülen Araştırmalar  Lisansüstü programlarının bir parçası olarak yürütülen araştırmalar,  Öğretim üyelerinin kendi uzmanlık alanlarında yaptığı araştırmalar,  Çeşitli kamu kuruluşlarınca üniversiteye sağlanan olanaklarla yürütülen araştırmalar,  Uluslararası işbirliği anlaşmaları çerçevesinde ya da uluslararası kuruluşlardan sağlanan desteklerle yürütülen araştırmalar. İ rfan Çakın

Kamu Kurum Araştırmaları  Başbakanlığa ve bakanlıklara bağlı çeşitli kuruluşların bünyelerinde oluşturulmuş birimler tarafından farklı amaçlara yönelik olarak yürütülmektedir.  Başbakanlığa bağlı kuruluşlar arasında; o Atatürk Kültür, Dil ve Tarih Yüksek Kurumu, Hazine Müsteşarlığı, Türkiye Merkez Bankası, TRT Kurumu vb. sayılabilir.  Bakanlıklar düzeyinde başlıcaları; o Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı bünyesinde TÜBİTAK, TSE, TÜBA, MPM, TPE gibi, o Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığında TODAİE gibi, o Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı bünyesinde MTA, Türkiye Atom Enerjisi Kurumu gibi, o Kalkınma Bakanlığında TUİK gibi, o Diğer birçok bakanlıklarda çeşitli düzeylerde araştırma birimleri bulunmaktadır. İ rfan Çakın

Özel Sektör Araştırmaları  Özel sektör tarafından yürütülen araştırmalar başlangıçta kalite kontrol amaçlı, sonraları ürün geliştirmeye yönelik olmuştur. Günümüzde özel sektör kuruluşlarının gerçek anlamda araştırma merkezleri oluşturdukları ve bu bağlamda büyük atılımlar gerçekleştirdikleri görülmektedir.  Araştırma merkezleri bulunan özel sektör kuruluşları arasında başlıcaları; o ASELSAN, o Türkiye Şişe ve Cam Sanayi A.Ş.’ye bağlı Cam Araştırma Merkezi, o Koç, Sabancı, Eczacıbaşı holdinglerindeki Ar-Ge birimleri,  Kar amacı gütmeyen dernek, enstitü, vakıf v.b. o Mucitler ve Araştırmacılar Derneği, o Anadolu Bilim ve Teknoloji Strateji Araştırma Enstitüsü, o Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı sayılabilir. İ rfan Çakın

KÜTÜPHANE VE ARAŞTIRMA KÜTÜPHANESİ İ rfan Çakın

Kütüphane Olgusu ?  Kurum Olarak Kütüphane: Kütüphane teriminin etimolojik açıdan yansıttığı «kitapların bulundurulduğu yer» anlamı, bu kurumun günümüzdeki toplumsal yükümlülüklerini açıklamakta yeterli midir? Soru: Kurumlarımızı, mesleğimizi ya da hizmetlerimizi ifade ederken, tanımlarken ya da açıklarken temel hareket noktamız (dayanağımız) ne olmalıdır? İ rfan Çakın

Bilginin Tanımı ve Türleri  Bilgi Nedir? sorusu bir çok düşünürü yakından ilgilendirmiş olmakla birlikte, üzerinde fikir birliğine varılmış, herkes tarafından kabul edilen ortak bir tanımdan söz etmek oldukça güçtür.  Bilgi Profesyonelleri Açısından Bilgi, İnsanların çeşitli yollarla edindikleri ve zihinsel bir süreçten geçirerek içselleştirdikleri düşüncelerin, yeniden anımsanması ya da başkalarıyla paylaşılması amacıyla yazılı, basılı ya da elektronik ortamda kayıt altına alınmasıyla ortaya çıkan üründür. Bilgi yönetimi açısından bilg i;  Toplumsal bilgi (information )  Bireysel bilgi (knowledge) İ rfan Çakın

Sistem Olarak Kütüphane  Kütüphane kurumunun oluşumunu, toplumsal konumunu ve işleyişini anlamak ve açıklamak için onu başlı başına bir sistem olarak düşünmek gerekir.  Kütüphanenin kurulabilmesi için, kütüphane hizmetlerine gereksinim (ihtiyaç) duyulması gerekir. Gereksinime yol açan nedenler arasında başlıcaları;  Bilgi kaynaklarının korunması ve bakımı  Eğitim,  Araştırma,  Boş zamanları değerlendirme.  Gereksinim “önkoşul” olmakla birlikte yeterli değildir. Ayrıca, kütüphane hizmetlerine gereksinim duyan toplum tarafından «destek»lenmesi gerekir. Toplumsal desteğin boyutlarını iki düzeyde düşünebiliriz;  Maddi Destek  Manevi Destek İ rfan Çakın

T O P L U M S A L K U L L A N I M Okuma / Yararlanma T O P L U M S A L K U L L A N I M Okuma / Yararlanma K Ü T Ü P H A N E S İ S T E M İ T O P L U M S A L K U L L A N I M GİRDİ (Toplumsal Bilgi) İŞLEMLER (Teknik Hizmetler) ÇIKTI ( Okuyucu Hizm.) GEREKSİNİMDESTEK Toplumsal Bilgiden YARARLANMA Bireysel bilginin olgunlaşması ve biçimlenmesi YAZMA Kaydetme YAYINLAMA Toplumsal bilginin ortaya çıkması Sistem Olarak Kütüphane K Ü T Ü P H A N E S İ S T E M İ İ rfan Çakın

Araştırma - Kütüphane İlişkisi ?  Araştırma eylemi ile kütüphane arasındaki ilişkinin özünde, birinin bilgiye olan bağımlılığı, diğerinin ise bilgilerin sağlandığı, düzenlendiği ve kullanıma sunulduğu yer olması yatmaktadır.  Araştırma için en önemli koşullardan birisi, ilgili konuda o güne değin elde edilmiş tüm bilgilere ulaşılmış olmasıyken, kütüphane kurumunun varlığının gerekçesi ise gereksinim duyulan her türlü bilginin sağlandığı, düzenlendiği ve kullanıma sunulduğu bir merkez olmasıdır.  Kütüphaneler ayrıca, çeşitli hizmetlerle araştırmacıların zamanlarını daha iyi değerlendirilmelerine katkıda bulunulur. Bunlar arasında özellikle yayın taraması, güncel duyuru hizmeti, seçimli bilgi hizmeti, özetçe, bibliyografya hazırlama, indeksleme hizmetleri sayılabilir. İ rfan Çakın

Araştırma Kütüphaneleri  Araştırma kütüphanelerini, genel bir yaklaşımla, çeşitli amaçlı araştırmaların gerçekleştirilmesine bilgi hizmetleri yoluyla katkı sağlayan kuruluşlar olarak tanımlayabiliriz. Ancak bu tanım, araştırma kütüphanesi kavramı içinde düşünülen  özel kütüphaneleri,  milli kütüphaneleri ve  üniversite kütüphanelerini diğer kütüphane türlerinden kesin çizgilerle ayıramamaktadır.  Kitaplıkbilim Terimleri Sözlüğüne göre araştırma kütüphaneleri, «Araştırma kurumlarına ya da kümelerine hizmet vermek amacıyla kurulan ve araştırma gereçlerine yer veren kütüphanelerdir». İ rfan Çakın

Araştırma Kütüphaneleri: Tanımlar  Üniversite Kütüphanesi: Üniversitelerde yürütülen eğitim-öğretim ve araştırma faaliyetleriyle ilgili olarak, öğretim elemanlarının, öğrencilerin ve araştırmacıların gereksinim duydukları kayıtlı her türlü bilgiyi sağlayan, düzenleyen ve kullanıma sunan kütüphanelerdir. İ rfan Çakın

Araştırma Kütüphaneleri: Tanımlar  Milli Kütüphane: Hangi adla biliniyor olursa olsunlar, ulusal düzeyde yayınlanan kayıtlı her türlü bilgi kaynağını derleme yoluyla sağlayan, düzenleyen, gelecek kuşaklar için koruma sorumluluğu taşıyan ve ayrıca, uygun gördüğü ulusal nitelikte bilgi hizmetlerini düzenleyen ve sunan kütüphanelerdir. İ rfan Çakın

Araştırma Kütüphaneleri: Tanımlar  Özel Kütüphane: Parçası bulunduğu mesleki, ticari, ekonomik, kültürel, endüstriyel, bilimsel, teknolojik ya da idari kuruluş çalışanlarının bilgi gereksinimlerini karşılamak amacıyla özel bir koleksiyon çerçevesinde, özel hizmetler sunmak amacıyla yapılandırılmış kütüphanelerdir. İ rfan Çakın

 Genel Gerekçeler:  Oluşumlarına yol açan nedenler,  Kullanıcılarının nitelikleri,  Koleksiyonlarının özellikleri ve kullanım amaçları,  Sundukları hizmetlerin kapsamı ve içerikleri. Üniversite, Milli ve Özel Kütüphane Niçin Araştırma Kütüphanesidir? İ rfan Çakın

Üniversite Kütüphanesi Niçin Araştırma Kütüphanesidir?  Özel Gerekçeler: Üniversiteleri diğer yükseköğretim kuruluşlarından farklı kılan en önemli özellik, bilimsel ve teknik bilgi düzeyinin geliştirilmesi konularında araştırma yapmalarıdır. Üniversite kütüphaneleri yüksek lisans düzeyindeki araştırmalardan başlayarak doktora çalışmaları ve öğretim üyelerinin kendi ilgi alanlarında yürüttükleri araştırmaları çeşitli hizmetlerle desteklemekle yükümlüdürler. Üniversitelerin eğitim,öğretim ve araştırma etkinliklerindeki başarısı, bünyelerindeki kütüphanelerin niteliği ve niceliği ile doğrudan ilgilidir. İ rfan Çakın

Özel Kütüphaneler Niçin Araştırma Kütüphanesidir?  Özel Gerekçeler: Bu kütüphaneler kamu ya da özel sektör kapsamındaki kuruluşların ilgilendikleri alanlar çerçevesindeki çalışmaları ve araştırmaları bilgi hizmetleriyle desteklemek amacıyla kurulmuşlardır. Zaman zaman büyük farklılıklar göstermekle birlikte hepsinde hedef kitle, genellikle kurum çalışanlarıdır. Nihai amaç bu kuruluşların mal ve hizmet üretimlerinde verimliliklerini yükseltmektir. İ rfan Çakın

Milli Kütüphaneler Niçin Araştırma Kütüphanesidir? Özel Gerekçeler: Milli Kütüphanelerin araştırma kütüphanesi kapsamında düşünülmesinin nedeni, ulusal düzeyde hizmet vermekle yükümlü tek kütüphane olmaktan çok, ülkede yayınlanmış ya da ülke ile ilgili diğer ülkelerde yayınlanmış her türlü bilgi kaynağını bulundurmakla yükümlü olmalarıdır. Genellikle ulusal kültürle ilgili araştırmaları desteklemek amacıyla hizmet verirler. Ayrıca, bilgi hizmetlerinin yürütülmesinde yönlendirici konumlarının olması beklenmektedir. İ rfan Çakın

ARAŞTIRMA VE KÜTÜPHANELER İ rfan Çakın