Teknolojinin BD üzerine etkisi Google Kuşağı (myth or reality) ?? Nazan Özenç Uçak
Bilgi sistemi kullanıcıları değişecek Geleneksel kullanıcı sayısı azalacak Bilgi araçları değişecek Mobil Taşınabilir-erişilebilir Bilgi içeriği değişecek İçerik sınırları bulanıklaşacak Daha çoklu, daha interdisipliner Tarama özellikleri etkilenecek Gelecek 10 yıl da neler olabilir?
Tek bir alanda davranışların izlenmesi kolay Bilgi kullanımı, içselleştirme, bilgi yönetiminin araştırılması ve anlaşılması daha kolay Çoklu içerik yeni bilgi gereksinimleri, yeni sorular Farklı disiplin, bilgi kanal ve kaynaklarının bir arada araştırılması Yeni nesil teknolojileri ve kullanıcı tatmini Farkındalık faktörü Bilgi araç ve içerik değişiminin BD etkisi
Bilgi erişim şeklinde değişim Bilgi arama araştırmaları mobil uygulamalar kullanımı üzerine İhtiyaç duyulan bilginin özelliğinde değişim Konuların farklı düzey ve bakış açılarıyla ele alınması gereği Bu kullanıcıların araştırılmasında çok yönlü yaklaşımlar Mobil uygulamaların etkisi
Farklı disiplin ve farklı kültürlerde yapılan araştırmalara ihtiyaç var Farrklı alanların birlikte çalışması sonucu erminoloji sorunu, ortak kavramlar geliştirme ihtiyacı Sadece komşu disiplinler değil uzak disiplinler arası ortaklıklar Neuroscience, evolutionary biology?? Yeni platformlar, farklı disiplinleri buluşturan ve bad destekleyen oluşumlar National Science Foundation (NSF) National Institutes for Health (NIH) Bilgide farklılık ve BD etkisi
Formal, dar, bilgi sistemi ile bağlantılı yaklaşım terk ediliyor. Bilgi ile insan arasındaki ilişkinin çok yönlülüğü dikkate alınıyor Arama, gözden geçirme, hesaplama, kullanma, değiştirme ve bilgiden kaçınma Bilgi kullanımında amaçlar dikkate alınıyor İş, eğlence, sosyal yaşam, vatandaşlık, vb. İç ve dış etkenler, yeni iletişim araçları ve kullanıcı özellikleri araştırılıyor BD yeni yaklaşımlar
1993 sonrası doğanlar «google generation» olarak tanımlanıyor (ASIST, 2009) «net generation», «digital natives», «millenials» olarak da tanımlanıyor. Diğer kuşaklarla olan farkları bilgi kullanım özelliklerinde de görülüyor. Bazı araştırmalar «generation x» ve «generation y» olarak kullanıcıları ayırıyor. Bilgi arama davranışlarında üç nesil olarak kullanıcılar gruplandırılabiliyor. BAD ve kuşak farkı
Google kuşağı kullanıcıları var mı? Efsane mi? Davranış ve beklentileri nedir? Farklı mı? Bilgi ihtiyaçları ne? Bilgi kullanım özellikleri nasıl? Bilgi merkez ve sistemleriyle ilişkileri nasıl? Bilgi yöneticileri bu kullanıcıları ne kadar tanıyor ? Bilgi sistemleri beklentileri karşılamaya hazır mı? BAD ları araştırılıyor mu? Google kuşağı ve BD
Internet’in ve Web’in olmadığı bir dünyayı tanımıyorlar. Klavyeyi kalemden daha iyi kullanıyorlar Kağıttan değil ekrandan okumayı tercih ediyorlar Arkadaş ve aile ile her an her yerden temas içindeler Bilgi aramada ilk tercihleri arama motorları, özellikle google Üniversite öğrencilerini %89’u arama motoru, %2’si kütüphane web sayfasını kullanıyor %93’ü arama motorlarının verdiği sonuçlardan memnun Daha az okuyor, daha az kütüphane kullanıyor Kitaba ve basılı ortama yabancı (OCLC, ASIS, UCL ) Google kuşağı kim??
Kütüphane tek seçenek değil Sezgisel ve etkileşimli değil Değerli koleksiyonlar var ancak erişim cazip değil Arama motorları, elektronik kaynaklar, sosyal ağlar, wikiler vb. Rakip durumda Değişen yayıncılık anlayışı Masa başı yayıncılık Indekslenme anlayışının değişmesi Blackwell’ Snergy, Elsevier Sciernce Direct vb. Arama motorları tarafından indekslenmesi Elektronik kitaplara erişimin artması Kaynak anlayışı, erişim anlayışı farklı Yeni okuma alışkanlıkları İçeriğin önemi ve sorunun yanıtına ulaşma isteği Daha sezgisel ve etkileşimli ortam isteği var Bilgi merkezleri yeni ihtiyaçları anlamalı ve karşılamalı Bilgi merkezlerine etkisi
Yatay bilgi arama Gezinme Göz atma İndirme, indirdiğini okumama Yeni davranış özellikleri
Kaymağını alma (skimming activity) İlk bir- iki sayfaya bakıp başka sitelere atlama e-dergilerin %60’ının ilk 3 sayfasından fazlası okunmuyor İlk bakılan yere geri dönmeme e-dergilerin %65’ine ilk bakıştan sonra geri dönüş yapılmıyor Yatay bilgi arama (Horizontal information seeking)
Sanal kütüphanelerde kullanıcıların zamanının büyük bir kısmı yol bulmak için harcanıyor Aradıklarını bulmak için geçirilen zaman buldukları bilgiyi incelemek için harcadıkları zamana eşit Gezinme (Navigation)
e-kitap, e-dergi sitelerinde geçirilen süre ortalama 4-8 dakika Okuma alışkanlığı faklı Başlık, içindekile ve özet okuma yaygın Bütünü okumak yerine yarar amaçlı gözden geçirme alışkanlığı yaygın İzleyiciler (Viewers)
Özellikle akademisyenlerde görülüyor Tüketim içgüdüsü ile hareket ediliyor Özellikle ücretsiz yayınları indirme eğilimi İndirilen yazıların çoğunun okunmaması Sincapsı davranış (Squirreling behavior)
Çok çeşitli log analizleri var Coğrafik yerleşime, cinslere, çalışılan kurum üniversiteye göre, statü, demografik özellikler üzerine Araştırma sonuçları sanal ortam kullanımıyla ilgili farklı sonuçlar veriyor, bulgular benzeşmiyor Bilgi arayanların çeşitliliği (Diverse information seekers)
Otorite ve güvenilirlik bir kaç saniyede webden yapılmakta Güvenilen araçlarla «cross-checking» yapılmakta Kontrol (Checking information seekers)
Teknolojiye daha çok daha hakimler Ancak genelde basit ve bilinen uygulamaları kullanmaya eğilimliler Google kuşağı ile ilgili iddialar (Myth or reality) ??
Bilgi teknolojilerinden beklentileri yüksek Giderek de artıyor İletişim şekillerinde radikal değişim var «texting rather than talking» Google kuşağı ve BD
Etkileşimli sistemleri tercih ediyorlar Pasif bilgi tüketicisi oldukları sistemlerden uzaklaşıyorlar Google kuşağı ve BD
Çoklu görev yapma Küçük yaştan itibaren bilgisayar kullanmaları paralel işlem yapabilme becerilerinin gelişmesine yardımcı Ardışık işlem yapabilme becerisi gelişiyor. Sıradan okuma becerisi??? Google kuşağı ve BD...
Eğlence amacıyla kullanım formal öğrenmeye nasıl dönüştürülecek? Bilgi ortamı ilginç olmazsa kullanım başarısız Oyun teknolojilerinin eğitim ve kütüphane kullanımına uyarlanması Bu uyarlamalar ilgiyi artırıyor ancak bilgi alımını engelleyici olabiliyor Google kuşağı ve BD...
Görsel malzemeyi metne tercih etme Metin hala önemli ancak giderek görsel malzemeye ilgi artıyor Video linkleri metinlerin yerini alıyor Google kuşağı ve BD...
Sabırsızlık, hoşgörüsüzlük Bilgi gereksinimlerinin karşılanmasında beklemeye tahammül az. Yaşlılar geçmiş deneyimlerine göre hızı değerlendiriyor Gençlerin böyle bir deneyimi yok Google kuşağı ve BD...
Otorite anlayışı Arkadaşlarının önerilerini önemsiyorlar Ergenlik özellikleri ile ilgili Okullarda yapılan araştırmalar hoca ve kitaplara duyulan güveni de gösteriyor Google kuşağı ve BD...
Internete bağımlılık Sadece gençlere özgü değil 65 yaş üstü grubun gençlerden daha fazla bağımlı olduğunu gösteren araştırma var Kişilik, deneyim gibi farklı faktörler de etken Google kuşağı ve BD...
Kes – yapıştır Yaygın bir davranış Giderek artıyor Deneme – yanılma Yeni aletleri deneme yanılma yoluyla öğrenmeleri Bu görüşün doğru olmadığını gösterir araştırmalar da var Google kuşağı ve BD...
Taramada uzmanlar mı?? Dijital ortam kullanımı ile bilgi okuryazarlığı aynı doğrultuda gelişmiyor. Son 25 yılın verileri gençlerin bilgi becerilerinin arttığını göstermiyor Google kuşağı ve BD...
Hızlı ve kolay erişilen bilgi tercihi Kolay anlaşılan ve çabuk erişilen bilgi tercih ediliyor Her şeyin Web de ?? Web dışındaki kaynakları tanımıyorlar Basılı koleksiyonu kullanmada isteksizler Google kuşağı ve BD...
Mülkiyet haklarından haberdarlar mı? Araştırmalar genelde haberdar olduklarını, ancak gençlerin bunları adil ve gerekli bulmadığını gösteriyor Kuşaklar arasında telif hakları anlayışı açısından farklılıklar var Bilgi merkezleri için giderek tehdit oluşturuyor Google kuşağı ve BD...
Bütünleşik web Bireysel hizmetler E-kitaplarda artış, basılıda düşüş İçerikte ve açık arşiv – serbest erişimde artış Bilimsel iletişimde değişim Sanal yayıncılık, second life hizmet Semantik web ve günlük gereksinimlerle bütünleşme Gelecekte neler olabilir?
Bilgi merkezlerinin değişime ne kadar adapte olabileceği Yeni kullanıcı özelliklerini ve gereksinimlerini anlama Okuma şeklindeki değişime (online reading, power browsing) adapte olma ve ihtiyacı karşılama «NetGen» kullanıcıların beklentilerini karşılama Tehditler neler??
Neler yapılabilir??