Değerler ve Karakter Eğitimi

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
ÖZGÜVEN NE DEMEKTİR? Kendine güvenmenin ne anlama geldiği konusunda birçok yanlış görüş vardır ve bunlar özgüven kazanmada insanın önünde engel oluştururlar.Kendi.
Advertisements

PAZARLAMA YÖNETİMİ: ÜNİTE 3
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof. Dr. Emin Karip Milli Eğitim Bakanlığı
OKUL ÖNCESİ DÖNEMDE KAYNAŞTIRMA EĞİTİMİ
TÜRK EĞİTİM SİSTEMİ VE OKUL YÖNETİMİ Ders Notları Eser ÇEKER (M.Sc.)
TOKİ ŞEHİT MUSTAFA DOLUMAY ANAOKULU
Yaşam Boyu Öğrenme Prof. Dr. Ali ŞEN.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
EĞİTİMDE YENİ YAKLAŞIMLAR VE KÖY ENSTİTÜLERİ ÖRNEĞİNDE TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİ VE 21. YÜZYIL BECERİLERİ.
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
SINIF YÖNETİMİ ÇOCUK EĞİTİMİ “ÇOCUĞUN RUHSAL GELİŞİMİ”
REHBERLİK.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
AHLAK GELİŞİMİ.
OKULÖNCESİ EĞİTİM NEDİR?
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
DEĞERLER EĞİTİMİ KUMKALE ORTAOKULU EKİM 2013.
EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
DEĞERLER EĞİTİMİ.
İlköğretim Fen ve Teknoloji Öğretim Programı
MEHMET SİNAN DERELİ ORTAOKULU
TERCAN M.KUTSİ BEĞDEŞ İLKOKULU
DEĞERLER EĞİTİMİNE GENEL BAKIŞ DEĞERİN TANIMI
ÖZEL EĞİTİM UYGULAMALARI
PSİKOLOJİ İLE DİĞER BİLİM DALLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
DEĞERLER EĞİTİMİ Prof.Dr.Ertuğrul YAMAN
Eğitimin ve Toplum.
6. BÖLÜM EĞİTİMİN TOPLUMSAL TEMELLERİ
Türk Eğitim Sisteminin Yapısı ve Yönetimi
MESLEKLEŞME DÜZEYİ VE MESLEK KRİTERLERİNE İLİŞKİN SORUNLAR
TÜRK MİLLİ EĞİTİM SİSTEMİNDE KAZANDIRILMAYA ÇALIŞILAN AHLAKİ DEĞERLER
Etik İle İlgili Temel Kavramlar
MESLEKİ ETİK ŞUBAT 2015 TOPLUMSAL YOZLAŞMA Mehmet ERDEM.
Yrd Doç Dr Mehmet KARATAŞ Tıp Tarihi ve Etik AD
EĞİTİMİN POLİTİK TEMELLERİ
Suç Olgusu, Nedenleri ve Sonuçları
İŞ VE İŞLETME AHLAKI.
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN GENEL AMAÇ VE İLKELERİ
TOPLUMSAL CİNSİYET EŞİTLİĞİ Hazırlayan = Büşra Kocaman
İNSAN & TOPLUM Hazırlayan= Beyza ER FİDAN
KAMU HUKUKUNDA ÇOCUK HAKLARI ÇOCUĞUN ANAYASAL TEMEL HAKLARI
Temel Eğitimde Değerler Eğitimi
Kurumsal Kültür Yapılandırma Projesi
Sosyal Hizmet Etiği Doç.Dr. Elif Gökçearslan Çifci
TÜRK Eğitim Sistemi.
Program Geliştirmenin Felsefi Temelleri
GENEL OLARAK ETİK ve AHLAK KAVRAMLARI
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
Kırsal sosyoloji ve çalışma alanları-görevleri Prof. Dr
SOSYAL BİLGİLER DEĞER ÖĞRETİMİ.
IX.BÖLÜM YAŞAM TARZI.
ÇOCUKLUK DÖNEMİNDE YARATICILIK VE SANAT EĞİTİMİ
KAMU YÖNETİMİNDE ETİK.
ETİK KAVRAMI VE TÜRLERİ
SOSYAL BİLGİLER AMACINA ULAŞMAK İÇİN NELER YAPMIŞTIR
Din,Ahlak, Değer İlişkisi Ve Eğitimi
ETİK DEĞERLER SUNUMU
MATEMATİK EĞİTİMİ FELSEFESİ
İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN AHLAK ALGILARI
TÜRK MİLLÎ EĞİTİM SİSTEMİNİN YAPISI VE ÖZELLİKLERİ
Ahlak Gelişimi Lawrence Kohlberg Carol Gilligan
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
AİLEDE İLETİŞİM.
Test 1.
YARGI KARARLARI.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Değişik değer tasnifleri: Degerlerin Sınıflandırılması
Sunum transkripti:

Değerler ve Karakter Eğitimi Doç. Dr. Mehmet Canbulat

Değer Nedir? Bireyler toplumsal kurallar, gelenekler ve görenekler yoluyla “iyi – kötü”yü ve “doğru - yanlış”ı ayırmayı ve kendi ahlâk ilkeleri doğrultusunda bir ölçü edinmeyi öğrenirler (Beill, 2003: 14). Edinilen bu ölçü değer adı verilen kanaatler ve inançlar bütününü oluşturur.

Gerekçe Çocuklar dünya üzerinde büyüyen sosyal problemlerden, şiddet ve hoşgörüsüzlükten artan bir şekilde etkilenmektedir. Pek çok ülkede aileler ve eğitimciler toplumsal düzeni tehdit eden bu sorunlardan kurtulmanın yolunun etkili bir değerler eğitiminden geçtiği kanaatindedirler (Tillman,2000:IX). Ülkemizde de gittikçe artan ve toplumsal huzuru bozan birçok olay görülmekte ve bu olayları gerçekleştiren kişilerin değerler konusunda yeterince eğitilemedikleri anlaşılmaktadır.

Gerekçe Toplumda çeşitli sosyal ve suç ile ilgili problemlerin artması faydalı değerlerin yeterince elde edilemediğini otaya çıkarmaktadır. Toplumsal değerlerimizde bir belirsizlik vardır ve bu belirsizlik tarihimizden gelen uygun değerlerimizin yıpranmasına sebep olmaktadır. Akranlar arası olumsuz baskı, medya’nın kötü etkisi ve boşanma oranının artması gibi sebeplerle aile yapısı gittikçe zayıflamaktadır. (Bishop, 1993: 10).

Niçin Değerler ve Karakter Eğitimi Bireye amaç ve yön tayin eder. Bireysel ve toplumsal faaliyetlerin esaslarını ve genel yönünü verir. Bireylerin davranışlarını yargılamaya yardımcı olur. Bireyin başkalarından ne beklemesi gerektiğini ve kendisinden ne beklediğini bilmesini sağlar. Bireyin doğru ve yanlışı, haklı ve haksızı, hoşa giden ve gitmeyeni, ahlâkî ve ahlâkî olmayanı ayırt etmesini sağlar.

Değerler Eğitimi Temel insani değerleri benimsemiş bireyler yetiştirmek; aile, toplum ve okulun başlıca görevleri arasındadır. Bu bakış açısından hareketle okulların temel iki amacından bahsetmek yanlış olmaz. 1- Akademik açıdan başarılı, 2- Temel değerleri benimsemiş bireylerin yetiştirilmesidir (Ekşi,

MEB Toplumdaki bu yozlaşma Milli Eğitim Bakanlığının da dikkatini çekmiş, 18. Milli Eğitim Şurasında “Eğitimin 2023 Vizyonu” kapsamında “Değerler Eğitimi” konusu ele alınmış, konuyla ilgili okullarda etkinliklere ve çalışmalara hız verilmesi kararlaştırılmıştır.

Eğitim Eğitim belirlenen amaçlar doğrultusunda bireyi yetiştirme süreci olarak tanımlanabilir. Bu süreçte kazanılan bilgi, beceri, tutum ve değerler, bireyin karakterini farklılıklaştırır. Karakteri gelişen, bilgi ve beceriler ile donatılan birey ise, toplumsal yapı üzerinde olumlu değişmeler meydana getirir (Akbaş, 2004:1-3). Bu durum ise, temel değerlerin öğrencilere kazandırılması ile mümkün olabilir.

Karakteri gelişen, bilgi ve beceriler ile donatılan birey ise, toplumsal yapı üzerinde olumlu değişmeler meydana getirir (Akbaş, 2004:1-3). Bu durum ise, temel değerlerin öğrencilere kazandırılması ile mümkün olabilir.

Türk Milli Eğitim Temel Kanunu Temel değerlerin kazandırılması amacı; Türk Milli Eğitim Temel Kanunu ve ders programlarının amaçları incelendiğinde de açıkça görülür. Temel Kanunun başlangıcında millî eğitimin amaçları sayılırken ahlâkî, manevî değerleri benimseyen, beden, zihin, ahlâk, ruh ve duygu bakımından dengeli ve sağlıklı şekilde gelişmiş bir kişiliğe ve karaktere sahip kişiler yetiştirmekten bahsedilmektedir (Ekşi, 2003: 80).

Terim olarak “değer” bizim objeleri, insanları, fikirleri, durumları ve hareketleri iyi, kötü, arzu edilen, istenmeyen ve bunun gibi yargılarımızı oluşturan standartlarımızı ve prensiplerimizi ifade eder (Halstead & Taylor, 2000:169).

Çelikkaya (1996:168) değeri; bir toplum, bir inanç, bir ideoloji içinde veya insanlar arasında kabul edilmiş, benimsenmiş ve yaşatılmakta olan toplumsal, insani, ideolojik veya ilahi kaynaklı her türlü duyuş, düşünüş, davranış, kural ya da kıymetler olarak tanımlamıştır.

Değerlerin Sınıflandırılması Değerler üzerinde yapılan araştırmaları etkili bir biçimde sürdürebilmek için birçok sınıflandırma yapılmıştır. Bu sınıflandırmalardan en çok bilinen ve kabul edilenler; Nelson, Rokeach, Spranger ve Schwartz’a ait olanlardır. Nelson’a göre değerler; bireysel değerler, grup değerleri ve sosyal değerler olarak üçe ayrılır. Tablo 1 (Naylor ve Diem, 1987: 347; Akbaş, 2004: 32–33).

Değerlerin Sınıflandırılması Bireysel Değerler Bireysel değerler seçim yapmada ve satın aldığımız ürünlerde, hobilerimizde olduğu gibi diğer kişisel tercihlerimizle ilişkilidir (Michaelis, 1988:361 Grup Değerleri Grup değerleri, belirli bir grubun üyeleri tarafından paylaşılan değerlerdir. Bu grup; aile, kulüp, dini ya da politik bir grup olabilir (Naylor ve Diem, 1987: 350). Sosyal Değerler Sosyal değerler ise adalet, saygı, farklılık, eşitlik gibi değerlerdir ve bireyin mevcut toplumsal yapı içerisinde varlığını devam ettirmesine yarar (Michaelis, 1988:361). Sosyal değerlerin tanımlanmasında sosyalleşme, sosyal bilinç, norm ve grup ruhu gibi kavramlar kullanılmaktadır (Akbaş, 2004: 19).

Rokeach’a göre değerler: Temel değerler (Terminal) Araç değerler (Instrumental) olmak üzere iki gruba ayrılır. Tablo 2: Rokeach’a göre değerlerlerin sınıflandırılması

Rokeach’a göre değerlerlerin sınıflandırılması Temel Değerler Arzu edilen nihai değerleri içerir. Başarı, özgürce seçim, eşitlik, erdem, vb. Araç Değerler Temel değerlere ulaşmak için kullanılacak davranış tarzlarını ifade eder Cesaret, sorumluluk, ger- çeklik, tutku vb.

Spranger’in Sınıflaması Bilimsel Değer Gerçeğe, bilgiye, muhakemeye ve eleştirel düşünceye önem verir. Bilimsel değerleri olan insan deneysel, eleştirici, akılcı ve entelektüeldir. Ekonomik Değer Yararlı ve pratik olana önem verir. Ekonomik değerlerin hayatta önemsenmesi gerektiğini belirtir. Estetik Değer Simetri, uyum ve forma önem verir. Birey hayatı olayların bir çeşitliliği olarak görür. Sanatın toplum için zorunluluk olduğunu düşünür. Sosyal Değer Başkalarını sevme, yardım ve bencil olmama esastır. En yüksek değer insan sevgisidir. Bu insan sevgisini insanlara sunar. Nazik ve sempatiktir. Bencil değildir. Politik Değer Her şeyin üstünde kişisel güç, etki ve şöhret vardır. Esas olarak kuvvetle ilgilidir Dini Değer Evreni bir bütün olarak kavrar ve kendisini onun bütünlüğüne bağlar. Dini uğrunda dünyevi fazları feda eder.

Değerlerin Özellikleri

Değerlerin Özellikleri ve Fonksiyonları Sosyo-ekonomik gelişmelerin kaçınılmaz sonucu (ve kimi zamanda aracı) olarak ortaya çıkan yeni toplumsal düzenlemelerin sağlıklı işleyebilmesi, bireylerin sahip oldukları değerlerin bu türden düzenlemelerle uyumlu olmasıyla yakından ilişkilidir. Bu uygunluk; toplumsal ve siyasal başarı için toplumun iyi tanınmasını, dolayısıyla değerlerin ayrıntılı bir biçimde incelenmesini gerekli kılmaktadır (Kağıtçıbaşı ve Kuşdil, 2000: 60) (Çetin, 2004:1).

Değerlerin ne olduğunu daha iyi anlayabilmek için özelliklerinin bilinmesi gerekir. Değerlerin özellikleri söyle sıralanabilir Değerler inançlardır. Ancak tümüyle nesnel, duygulardan arındırılmış fikir niteliği taşımazlar. Etkinlik kazandıklarında duygularla iç içe geçerler. Değerler, bireyin amaçlarıyla (eşitlik gibi) ve bu amaçlara ulaşmada etkili olan davranış biçimleriyle (hak bilirlik, yardımseverlik) ilişkilidirler. Değerler, özgül eylem ve durumların üzerindedirler. Örneğin, itaatkârlık değeri, evde, işte, okulda ve tanımadığımız kişilerle olan ilişkilerimizin tümünde geçerlidir. Değerler, davranışların, insanların ve olayların seçilmesini ya da değişimini yönlendiren standartlar olarak işlev görürler

5. Değerler taşıdıkları öneme göre kendi aralarında sıralanırlar 5. Değerler taşıdıkları öneme göre kendi aralarında sıralanırlar. Bu sıralama değer önceliklerini belirleyen bir sistem oluşturur. Kültürler ve bireyler sergiledikleri değer öncelikleri sistemleriyle betimlenebilirler. 6. Değerler değişime açık yapılardır. Zaman içinde etkileşim ve ortaya çıkan yeni ihtiyaçları karşılamak için değer önceliklerinde değişiklikler olabilir. (Schwartz & Bilsky, 1987) (Akt; Kağıtçıbaşı ve Kuşdil, 2000: 60).

7. Değerler, bağlı oldukları kültürlere göre değişir 7. Değerler, bağlı oldukları kültürlere göre değişir. Hatta ait oldukları kültürlerin içinde dahi ayrılılık gösterebilirler. Farklı iki toplum aynı değere sahip olabilir ama o değere verdikleri önem derecesi farklı olabilir. Mesela bir Eskimo toplumunda da, karı-kocaya sadakat ve misafirperverlik gibi kültürel değerler mevcuttur. Fakat onlar için misafirperverlik sadakatten daha önemli bir değerdir ve sadakatten önce gelir. Böyle bir olay diğer toplumlar için kabul edilemez bir durum olarak ortaya çıkabilmektedir (Reboul, 1995: 365 -366)

Yaşayan Değerler Eğitimi Programı (YDEP) 1995 yılında Birleşmiş Milletlerin 50. Yıl dönümü kutlamaları için Brahma Kumaris’in hazırladığı uluslar arası bir projeden gelişmiş; “Daha İyi Bir Dünya İçin Değerlerimizi Paylaşalım” isimli bu proje 12 evrensel değere odaklanmıştır. Birleşmiş Milletler sözleşmesinin önsözündeki bir ilkeden geliştirilmiş olan tema: “ Temel insan haklarına, insan varlığının onuruna ve değerine olan inancı yeniden pekiştirmek için…”dir.  Halen UNESCO tarafından desteklenen ve Association for Living Values Education İnternational (ALIVE) adlı kar amacı gütmeyen bir kuruluş tarafından farklı ülkelerde yürütülmekte olan programın amacı çocukların karar verebilen, toplumda saygın bir yeri olan, kişisel gelişimlerini sağlayan bireyler olmalarını kolaylaştırmaktadır.