MODÜL 6 OKUL SERVİS ARACI SÜRÜCÜLERİ İÇİN TRAFİK EĞİTİMİ T.C. EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Trafik Hizmetleri Başkanlığı
OKUL TAŞITI Genel olarak okul öncesi eğitim, ilköğretim, orta öğretim ve yüksek öğretim öğrencileri ile sadece rehber personel taşımalarında kullanılan ticari tescilli yolcu taşımaya mahsus taşıttır.
Okul Taşıtı Araçta, yönetmelikteki standart nitelikte ve sayıda, ekipman bulundurulmalı. Araçlar temiz, bakımlı ve güvenli durumda olmalı. Araçlara ait ışıklı işaretler amacı dışında kullanılmamalı. Telsiz veya mobil telefon her an çalışır durumda olmalıdır.
Okul Taşıtı Görüntü ve müzik sistemi taşıma hizmeti sırasında kullanılmamalı. Servis hizmeti sırasında, taşıta başka biri binmemelidir.
Okul Taşıtlarının Denetimi Bakanlık denetimleri, kendi personeliyle yapar. Valilikler, kolluk kuvvetleri (polis, zabıta, jandarma) ve yetkili kıldığı diğer kamu kurum ve kuruluşlarının personeli aracılığıyla yapar.
Yolcu Kimdir?
Sürücü-Yolcu İletişimi Yolcu Kimdir? İşimizdeki en önemli unsurdur. İnsan ve insan hayatı değerlidir. Can taşımaktayız, canı koruyup kollamak en önemli vazifemizdir.
Sürücü-Yolcu İletişimi Yolcunun aracımıza binmesi bir lütuftur, bizim ona yaptığımız hizmet bir lütuf değildir. Yolcu, aracımızda bulunduğu sürece misafirimizdir, ona karşı nazik ve aynı zamanda mesafeli davranmalıyız.
Sürücü-Yolcu İletişimi Yolcu, bize taleplerini ileten kişidir, bizim işimiz bu talepleri karşılamaktadır. Yolcu, verebileceğimiz en mükemmel hizmete ve nezakete layıktır. Yolcu, maaşımızı sayesinde aldığımız kişidir.
Servis Sürücüsünün Görünümü Görev süresi boyunca firmanın belirlediği kıyafetleri giyin. Giysiler temiz ve ütülü olsun. Her gün sakal tıraşı olun. Kişisel hijyeninize dikkat edin. Görev süresince araç içinde veya dışında, görev alanlarında sigara içmeyin.
Okul Taşıtı Sürücüleri Araç Sürücüsü Son beş yıl içerisinde; bilinçli taksirli olarak ölümlü trafik kazasına karışmamış olmak. Alkollü olarak araç kullanmamak. Hız kurallarını ihlal nedeniyle, sürücü belgesi birden fazla geri alınmamış olmak.
Okul Taşıtı Sürücüleri Okul bahçesinde size ayrılan yere park edin. Kontak anahtarı araç üzerinde bırakmayın. Araçtan inip yanında bekleyin. Öğrenciler araca bindiğinde kapıyı kapatın. Bütün öğrenciler yerine oturup emniyet kemerini takmadan hareket etmeyin. Trafik kurallarına uyarak örnek oluşturun.
Okul Taşıtı Sürücüleri *Sabah geç kalmayın. *Emniyet kemerinizi siz de her zaman takın. *Araç içi kurallara siz de uyun. *Öğrenci alırken ve bırakırken korna çalmayın. *Öğrencileri azarlamayın, kaba kuvvet uygulamayın.
Okul Taşıtı Sürücüleri *Her zamankinden farklı yerde inme taleplerini kabul etmeyin. *Öğrencileri yolun sağ tarafından, kaldırıma iyice yanaşarak durduktan sonra indirin. *Araçtan indikten sonra aile bireylerinden birine teslim edilmiş olduğundan emin olun. *Alışveriş vb. nedenlerle aracı durdurma taleplerini reddedin.
Okul Taşıtı Sürücüleri *Öğrencinin kendisi, ailesi, arkadaşları, tuttuğu takım vb. değerleri ile ilgili olumsuz şeyler söylemeyin. *Öğrencilerle sohbete dalmayın, şakalaşmayın, söz düellosuna girmeyin. *Öğrencilere fiziki müdahalede veya kaba muamelede bulunmayın. *Öğrencilere sarılma,kucaklaşma, vb. nedenlerle asla dokunmayın.
Okul Taşıtı Sürücüleri *Araç içinde öğrenci varken yakıt alma ve benzeri araç ihtiyaçları için durmayın. *Giyim-kuşam, kılık-kıyafet, konuşma ve davranışlarla öğrencilere örnek olun. *Uygun olmayan davranışlar için , “Araç İçi Uygunsuzluk Formu” doldurun.
Trafik kuralları çok uzun bir süreçte oluşmuştur! Her bir trafik kuralı, acı tecrübeler sonucunda ortaya çıkmıştır!
Fazla Yolcu Taşıma Taşıma sınırı üzerinde yolcu alanlara, 73 lira ceza uygulanıyor. Bütün sorumluluk ve giderler araç işletenine ait olmak üzere fazla yolcular en yakın yerleşim biriminde indirilir.
Yolcu İndirme Bindirme Kuralları Durmak -Görevlilerce verilen "dur" emrinde, - Sesli işaretli "dur" emrinde, - Kırmızı ışıkta, kırmızı çakar ışıkta, - İşaret levhalarına uyularak, - Öndeki araçların durmasında, - Arıza durumunda.
Yolcu İndirme ve Bindirme Kuralları Duraklamak Durma halleri dışında; - Yolcu indirmek, bindirmek, - Yük yüklemek veya boşaltmak, - Kısa bir süre için beklemek, (5 dakika)
Yolcu İndirme Bindirme Kuralları Duraklamak için: Uygun duraklama yerini seçin. Motoru durdurun. El frenini çekin. Gerekirse park ışıklarını yakın. Gerekirse takoz kullanın. Araç geçişini zorlaştırmayın. Yaya geçişini engellemeyin. Yola zarar vermeyin.
Duraklamanın Yasak Olduğu Yerler Durma yasağı olan yerler. - Sol şerit. (raylı sistem dışı) - Yaya ve okul geçitleri ile diğer geçitler. - Kavşaklar, tüneller, rampalar. - Görüşün yeterli olmadığı tepe üstüne yakın yerler.
Duraklamanın Yasak Olduğu Yerler Dönemeçlerde. - Duraklayan , park eden araçların yanında. - Otobüs, taksi duraklarında. - İşaret levhalarına yaklaşım yönünde ve park izni verilen yerler dışında. - Bağlantı yolları ve buralara; yerleşim birimleri içinde 5 m.,yerleşim birimleri dışında, 100 m. mesafede. Park Yeri
Park Etmede Alınacak Önlemler El frenini çekin, motoru durdurun. - Yokuş aşağı geri, yokuş yukarı birinci vitese takın. - Tekerlekleri sağa çevirin. - Eğimli yolda ağır taşıtların her iki arka tekerleğine uygun yönde takoz koyun. - Aracı terk ederken camları kapatın, kapıları kilitleyin.
Park Etmenin Yasak Olduğu Yerler ve Haller Park Etmek Yasak - Duraklamanın yasak olduğu yerler. - Trafiğe engel teşkil edecek yerler. - Trafik işaret ve levhalarının görülmesine engel olma durumda. - Demiryolu ve tramvay rayları üzeri. - Geçiş yolları önü ve üzeri. - Yangın musluklarına her iki yönde 5 m. mesafe içinde. Park Yapılmaz
Park Etmenin Yasak Olduğu Yerler ve Haller Geçiş üstünlüğü olan araçların park ve giriş çıkış yerlerine 15 metre mesafe içinde. Tek yönlü yollarda gidiş yönüne göre yolun sol tarafında. Kamu hizmeti verilen yerlerin giriş çıkış kapılarına her iki yönde 5 metre mesafe içinde. Tepe üstü gibi ilerisi görülmeyen yerlerde.
Park Etmenin Yasak Olduğu Yerler ve Durumlar Duraklara her iki yönden 15 m. mesafede. Park eden aracın çıkışını önleyecek şekilde. Alt-üst geçit ve köprülere 10 m. mesafede. Park etme saati dışında.
İndirme-Bindirme ve Kapıların Açılması Kuralları Aracın sağ tarafından inilir. Tehlike ve engel yaratılmamalıdır. Araç durmadan, aracın sağını kontrol etmeden kapı açılmaz. Kapı kapanmadan hareket edilmez.
Güvenli Trafik Bilinci ve Trafik Kuralları
Türkiye’de Trafik Kazaları Günde 3.518 trafik kazası oluyor! (2015) %14’ü ölümlü veya yaralanmalı kaza! Kaza yeri ve sonrasında günde 21 kişi ölüyor ve 834 kişi yaralanıyor!
Trafik Kurallarının Konulma Sebepleri Trafik kuralları yüzyıllar süren bir süreç sonucunda oluşmuştur. Düzenli ve güvenli bir trafik akışının sağlanması için trafik kurallarına uyulması zorunludur. Her bir trafik kuralı acı bir tecrübe sonucunda oluşmuştur.
Trafik Kurallarına Uyulmadığında KAZA KARMAŞA
Peki neden hala kazalar ve karmaşa devam ediyor? Trafik kuralı koymakla kazaları önleyemeyiz. İnsanlar kurallara yeterince uymuyor. Kaza ve karmaşayı tamamen bitirmek imkansızdır, fakat azaltmak mümkündür.
Trafik Kazası Tafik kazaları genellikle aşağıdaki şekillerde meydana gelir: Taşıtın taşıtla çarpışması, Taşıtın yayaya çarpması, Taşıtın hayvan veya sabit engele çarpması, Ani ve sert fren ve direksiyon hareketleri,
Trafik Kazalarının Sonuçları Ölüm Yaralanma Maddi hasar Tedavi maliyetleri Yetişmiş insan kaybı Sakatlanma Parçalanmış aileler
Karayollarında Trafiğin Akışı ve Karayolunun Kullanılması Araç sürücüleri karayollarında; Araçlarını yolun sağından, yol çok şeritli ise trafik durumuna göre hızının gerektirdiği şeritten sürmek, Şerit değiştirmeden önce, gireceği şeritteki araçların güvenle geçişlerini beklemek, Trafiği aksatacak veya tehlikeye sokacak şekilde şerit değiştirmemek, Gidişe ayrılan yol bölümünün en son şeridini sürekli işgal etmemek, İki yönlü dört veya daha fazla şeritli yollarda, motosiklet, otomobil, kamyonet, minibüs ve otobüs dışındaki araçları sürenler, geçme ve dönme dışında en sağ şeridi izlemek ZORUNDADIRLAR.
Karayollarında Trafiğin Akışı ve Karayolunun Kullanılması Sürücülerin; Kavşaklara yaklaşırken; yerleşim yerlerinde 30, yerleşim yerleri dışında 150 metre mesafe içinde şerit değiştirmeleri, Araçlarının cinsine ve hızına uygun olmayan şeritten gitmeleri, Bölünmüş yollarda karşı yöndeki trafik için ayrılan yol bölümüne girmeleri, İki yönlü ve üç şeritli yollarda en sol şeride girmeleri, YASAKTIR.
Trafik İşaretlerine Uymada Öncelikler 1 2 3 Polis Işık Levha
Gelen Trafikle Karşılaşma ve Geçiş Kolaylığı Sağlama Aşağıdaki araçlar yazılış sırasına göre kendilerinden öncekilere, geçiş kolaylığı sağlamak ZORUNDADIRLAR. Otomobil Minibüs Kamyonet Otobüs Kamyon Arazi taşıtı, Lastik tekerlekli traktör İş makineleri
Yavaş Sürme ve Yavaşlama Araç sürücülerinin; Araçlarını zorunlu bir neden olmadıkça, diğer araçların ilerleyişine engel olacak şekilde yavaş sürmeleri, Belirlenen hız sınırlarının çok altında ve trafiğin akışına engel olacak şekilde sürmeleri, Başkalarını rahatsız edecek veya tehlikeye sokacak şekilde gereksiz ve ani yavaşlamaları YASAKTIR.
Takip Mesafesi Güvenli takip mesafesi, kendi aracınızın kilometre cinsinden saatteki hızının en az yarısı kadar metredir. Veya Aracınızın 2 saniyede kat edeceği yol uzunluğu kadardır. Takip Mesafesi HIZ / 2 1001 – 1002 kuralı
Alkollü Araç Kullanma Birinci defasında İkinci defasında Sürücü belgeleri 6 ay süreyle geri alınır, İdari para cezası uygulanır, 20 ceza puanı uygulanır. İkinci defasında Sürücü belgeleri 2 yıl süreyle geri alınır, 20 ceza puanı uygulanır, “Sürücü Davranışlarını Geliştirme Eğitimi”ne tâbi tutulurlar. Üç veya üçten fazlasında ise, Sürücü belgeleri mahkeme kararıyla 5 yıl süreyle geri alınır, Altı (6) aydan aşağı olmamak üzere hapis cezası verilir, Adli para cezası uygulanır, Psiko-teknik değerlendirme ve psikiyatri uzmanı muayenesine tâbi tutulurlar.
Hız Sınırlarına Uyma Hızlı araç kullanmak ustalık ve yetenek gösterisi değildir. İyi sürücü aşırı hız yapan değil; güvenli araç kullanan sürücüdür.
Hız Sınırlarına Uymak Niçin Önemlidir? Saatte 30 km hızla giden bir aracın çarptığı yaya büyük ihtimalle YAŞAR. Saatte 50 km hızla giden bir aracın çarptığı yaya büyük ihtimalle ÖLÜR. 4.44
YERLEŞİM YERİ İÇİNDE YERLEŞİM YERİ DIŞINDA OTOYOLLARDA ARAÇ CİNSİ YERLEŞİM YERİ İÇİNDE YERLEŞİM YERİ DIŞINDA OTOYOLLARDA ŞEHİRLERARASI ÇİFT YÖNLÜ KARAYOLLARINDA BÖLÜNMÜŞ YOLLARDA Otomobil (M1), (M1G), 50 90 110 120 Minibüs (M2), 80 100 Otobüs (M2-M3), Kamyonet (N1), N1G) 85 95 Panelvan (N1) Kamyon (N2-N3), Çekici (N2-N3) Motosiklet (L3) Motosiklet (L4, L5, L7) 70 Motorlu bisiklet (L1, L2, L6) Motorsuz bisiklet 30 45 Giremez Tehlikeli madde taşıyan araçlar ve özel yük taşıma izin belgesi veya özel izin belgesi ile karayoluna çıkan araçlarda (Belgelerinde aksine bir hüküm yoksa) 60 Lastik tekerlekli traktörler 20 40 Arızalı bir aracı çeken araçlar İş makineleri Yolun yapım, bakım veya işletilmesinden sorumlu kuruluştan izin alınmadan giremez
İntikal (Reaksiyon) Mesafesi 90 km/s Reaksiyon mesafesi 25 m Tehlikeyi farketti, fren yapmaya karar verdi Fren pedalına bastı Sürücü 90 km/s hızda
Durma Mesafesi = İntikal Mesafesi + Fren Mesafesi 30 km/s hızla giderken 27 m. mesafede bir yaya gördüğünüzde 13m’de durabilirsiniz Eğer hızınız 50 km/s ise çarparsınız.
Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı Durma Mesafesi 4.1.48 Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı
Hız Körlüğü ve Tünel Görüşü Hız arttıkça görüş açısı daralır.
Emniyet Kemeri Emniyet kemerlerinin, sürücülerin hayatını kaybedebileceği türdeki çarpışmaların yaklaşık %50’sinde ölümleri önleyebileceğini biliyor muydunuz?
Emniyet Kemeri Doğru bilinen YANLIŞLAR: Kısa yolculuklarda emniyet kemeri işe yaramaz. Emniyet kemeri düşük hızla seyir halindeyken işe yaramaz. Kaza yapmam, ben iyi bir sürücüyüm. Kaza durumunda çarpma etkisini azaltabilecek güçteyim, direksiyona ya da kapı kollarına tutunurum. Aracımdan dışarı fırlamayı tercih ederim. Emniyet kemerinin kaza anında beni araç içerisinde kilitlemesinden korkuyorum. Emniyet kemerine gerek yok, hava yastığım var.
Hava Yastığı Hava yastığı yalnızca "tamamlayıcı bir önlem"dir. Araçta hava yastığı olsa bile, yolcunun emniyet kemeri yoksa, çok ciddi bir şekilde yaralanabilir ya da ölebilir.
Dönüş Kuralları ZORUNDADIRLAR. Sağa Dönüşlerde Sürücüler: Sağa dönüş işaretini vermek, Hızını azaltmak, Dar bir kavisle dönmek, Varsa karşıdan karşıya geçen yayalara ve bisiklet yolundaki bisikletlilere geçiş hakkı vermek, Dönülen kara yolunun gidiş şeridine veya gidişe ayrılmış en sağ şeride girmek, ZORUNDADIRLAR.
Dönüş Kuralları Sola Dönüşlerde sürücüler: ZORUNDADIRLAR. Dönüş işareti vermek, hızını azaltmak Çok şeritli yollarda gidişe ayrılan şeritlerden en soldaki şeride, iki şeritli ve iki yönlü kara yollarında sağ şeridin soluna yanaşmak, Varsa karşıya geçen yayalara geçiş hakkını vermek, Dönüşe başlamadan önce, sağdan gelen taşıtlara ilk geçiş hakkını vermek, Sola dönecek diğer araçları engellememek için geniş bir kavisle dönmek, Döndükleri yola girdikten sonra sağ şeride şeride girmek, ZORUNDADIRLAR.
Dönüş Kuralları Dönel Kavşaklarda Sürücüler: Sola veya geriye dönecek ise orta adaya bitişik şeritten kavşağa girmek, Dönel kavşakta geriye dönecek ise orta adaya bitişik şeritte dönüşe geçmek, Orta ada etrafında dönerken, kavşak çıkışında bulunan ve uygun mesafede olmayan bir karayoluna veya geçiş yoluna girmek istemesi hali dışında, şeridini muhafaza etmek, ZORUNDADIRLAR.
Cep Telefonu Kullanımı Cep telefonu ile görüşen sürücü, çevresindeki olaylara yeterince konsantre olamaz ve kendisinden beklenen tepkiyi zamanında gösteremez.
Cep Telefonu Kullanımı Saatte 110 km hızla giden bir araç sürücüsü aniden durması gerektiğinde reaksiyon mesafesi: Sürücü Durumu Reaksiyon Mesafesi (m) Normal Durumda 31 metre Kulaklıklı Cep Telefonu ile Konuşuyorsa 39 metre Cep Telefonu Elinde Konuşuyorsa 45 metre En etkili önlem araç kullanırken cep telefonunu kapalı tutmaktır.
Hatalı Sollama Sollama sırasında karşı yönde bir araç varsa, yasaklanmamış olsa bile geçme yapmamalısınız. Araçların sağından veya banketlerden yararlanmak suretiyle geçmek yasaktır.
Geçmenin Yasak Olduğu Durumlar Sürücülerin; Geçmenin herhangi bir trafik işareti ile yasaklandığı yerlerde, Görüş yetersizliği olan tepe üstü ve dönemeçlerde, Yaya ve okul geçitlerine yaklaşırken, Kavşaklarda, demiryolu geçitlerinde ve buralara yaklaşırken, Gidiş ve geliş için birer şeridi bulunan iki yönlü trafiğin kullanıldığı köprü ve tünellerde, Önlerindeki bir aracı geçmeleri YASAKTIR.
Geçilmekte Olan Araçlar Kurallara uygun olarak geçiş yapmak isteyenlere yol vermemek, geçilmekte olan bir başka aracı geçmeye veya sola dönmeye kalkışmak yasaktır.
Kavşaklarda Geçiş Hakkı Bütün sürücüler geçiş üstünlüğüne sahip olan araçlara, Bütün sürücüler doğru geçmekte olan tramvaylara, Doğru geçen tramvay hattı bulunan karayoluna çıkan sürücüler bu yoldan gelen, geçen araçlara, Bölünmüş yola çıkan sürücüler bu yoldan geçen araçlara, Tali yoldan ana yola çıkan sürücüler, ana yoldan gelen araçlara, Dönel kavşağa gelen sürücüler, dönel kavşak içindeki araçlara, Bir iz veya mülkten çıkan sürücüler, karayolundan gelen araçlara, Dönüş yapan sürücüler, doğru geçmekte olan araçlara, GEÇİŞ HAKKINI VERMEK ZORUNDADIRLAR .
Kavşaklarda Geçiş Hakkı Kavşak kollarının trafik yoğunluğu bakımından farklı oldukları işaretlerle belirlenmemiş ise; Motorsuz araç sürücüleri, motorlu araçlara, Lastik tekerlekli traktör ile iş makinesi sürücüleri, diğer motorlu araçlara, Motorlu araçlardan soldaki, sağdan gelen araca, Dönüş yapan sürücüler, kurallara uygun olarak geçiş yapan yayalara, varsa bisiklet yolundaki bisikletlilere, GEÇİŞ HAKKINI VERMEK ZORUNDADIRLAR.
Sürüş Güvenliği
Araçların Periyodik Muayenesi Araçlar parçalarının zamanla aşınması, yıpranması ya da bozulması kaçınılmazdır. Periyodik Muayeneler Aracın verimliliğini artırır Aracın ömrünü uzatır Donanımdan kaynaklanabilecek kazaların önüne geçilmiş olur.
Araçların Periyodik Muayenesi Trafiğe çıkan araçların teknik şartlara uyup uymadıklarının tespiti için belirli zamanlarda muayene edilmesi zorunludur (KTK Md. 34) Teknik şartlara uygun durumda bulunmayan araçların trafiğe çıkarılması yasaktır (KTY Md. 67)
Araçların Periyodik Muayenesi Ülkemizde araçların periyodik muayeneleri günümüzde Ulaştırma Bakanlığı tarafından yetkilendirilen TÜVTURK ismindeki özel bir kuruluş tarafından yapılmaktadır. http://www.tuvturk.com.tr/ 0850 222 88 88 4.66
Araçların Periyodik Muayenesi Muayene esnasında bir aracın tüm donanımı test ve kontrol cihazları ile muayene edilmektedir. Muayene Sonucunda Araçlar Dört Grupta Değerlendirilir Kusursuz Hafif Kusurlu Ağır Kusurlu Emniyetsiz
Araçların Kışlık Bakımları Kışlık Bakım Sırasında Kontrol Edilmesi Gereken Kısımlar Aracın Motoru Lastikler Silecekler Klima Farlar ve sinyal sistemi Akü
Araçların Yazlık Bakımları Araçtaki bütün sıvıların (Motor Yağı, Fren Hidroliği, Silecek Suyu, vb.) seviyesi kontrol edilmelidir. Mevsime uygun lastikler kullanılmalıdır. Klima sisteminin soğutup soğutmadığına bakılmalıdır.
Araç Lastikleri ve Önemi Bir araçta lastikler aracın yükünü taşıyan ve aracın yerle temasını sağlamakla görevli parçalardır. Lastikler,araç performansını ve güvenli sürüşü etkileyen unsurlardır.
Yakıt Güvenliği Kuralları Akaryakıt alırken, Motoru durdurun, cep telefonunu kapatın. Pompada doğru ürün tabancasının seçildiğini kontrol edin. Sigara içmeyin. Propan, benzin, yağ gibi yakıtları uygun kaplarda taşıyın. Maddeyi ateşe yaklaştırmayın güneş altında bekletmeyin. Kapları en az 10 cm hava boşluğu kalacak şekilde doldurun. Açık havada ve çocukların erişemeyeceği bir yerde saklayın. Yakıtı temizlik amacıyla kullanmayın.
Araca Uygun olmayan Yakıt Kullanımının Sonuçları Enjektörlerde ve yakıt pompasında anormal aşınmalar oluşur. Ayarsızlıklar meydana gelir. Piston kafaları ve yanma odasında aşırı kurum birikir. Motorda soğutma yeterince sağlanamaz. Manifoldlar kor haline gelir ve etrafındakileri yakar. Yeni nesil motorlarda risk daha büyüktür. İçerisindeki solvent facialara davetiye çıkarmaktadır. Can kaybı, yaralanma, maddi kayıp ve çevreye vereceğiniz zararları bir düşünün!
Çevre Kirliliği ve Egzoz Emisyonu Atmosfere karışan kirleticiler, başka maddelerle reaksiyonlar oluşturur. Akaryakıt gibi karbonlu maddeler havayı kirletir. Teneffüs edilen hava akciğer dokularını tahrip eder, öldürücüdür.
Çevre Kirliliği ve Egzoz Emisyonu Bronşit, amfizem ve daha az ömür. Yılda 500,000 kişi bu sebepten ölüyor. Bir ay içerisinde aynı istasyonda yapılacak yeniden ölçüm için herhangi bir ücret ödemez.
Araç Kullanılmaya Başlamadan Önce Yapılması Gereken Kontroller Araca binmeden önce araç çevresinde bir tur attığınızda, Lastik ve ışık donanımını gözle kontrol etmiş olursunuz. Aracın arkasındaki cisimleri ya da küçük çocukları uzaklaştırabilirsiniz.
Psikolojik ve Fizyolojik Hazırlık Uyku durumunuz, Açlık-tokluk durumları, Yalnız ya da kalabalık olarak seyahat etmeniz trafikte psikolojinizi etkileyen diğer önemli etmenlerdir.
Sürücü Yorgunluğu Nedir? “Uyku hali, bitkinlik ya da tükenmişlik hissi”, *Vücudunuzun, durmanız, dinlenmeniz veya uyumanız gerektiğini belirtme yöntemidir. Yola çıkmadan önce yeterince uyumalısınız. Yoldaysanız, uygun yerde durmalı ve kendinizi yeniden enerjik hissedinceye kadar dinlenmelisiniz.
Yorgunluk Belirtileri Esneme, Dikkat toplama güçlüğü, Gözlerde yorgunluk, ağrı, Huzursuzluk,uykulu olma, Tepki vermede yavaşlama. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Hizmetleri Başkanlığı 5.78
Yorgunluk Belirtileri Can sıkıntısı, sinirlilik hali, Trafik işaret levhalarını kaçırma, Şeritte kalmada güçlük çekme, Her iki saatte bir mola verin.
Yorgunluktan Kaçınmak İçin Yola çıkmadan önce bol bol uyuyunuz. Normalde uykuda olduğunuz saatlerde araç kullanmayınız. Mümkünse aracı sırayla kullanınız. İki saatte bir 15 dakika mola vermeyi hedefleyiniz.
Yorgunluktan Kaçınmak İçin Yorgunluk hissettiğinizde uygun yere çekip dinleniniz. Hafif yiyecekler yiyiniz. Fazla kahve ve şekerli meşrubattan uzak durunuz. Su kaybı yorgunluğa yol açar, su içiniz. Alkolden uzak durunuz. Yorgunluk hissetmeden önce durunuz.
Araç Kullanma Yeteneğini Etkileyen İlaçlar DİKKAT !!! Bazı ilaçlar araç kullanma yeteneğinizi olumsuz etkiler.İlaçla ilgili bilgileri okuyunuz.Uyarı varsa ilacı aldıktan sonra araç kullanmayınız. Başkasının ilacını, Başkasının tavsiye ettiği ilacı, asla kullanmayınız.
Sürüş Öncesi Aracın Hazırlanması Aracın etrafında bir tur atarak gözle dış aksam kontrol edilmelidir. Araca binildiğinde öncelikle koltuk ve ayna ayarı yapılmalıdır. Emniyet kemeri sürücünün vücuduna göre ayarlanıp, takılmalı.
Araç İçinde Dikkat Dağıtıcı Şeylerle Uğraşma Sürücüler direksiyon başında dikkatlerini akan trafiğe vermeli, ani durumlara karşı kendilerini hazır durumda tutmalıdırlar. Radyo istasyonu ayarlama, klima ayarları ile uğraşma ya da torpido gözünden bir şey almaya çalışma gibi durumlarda sürücü dikkatinin bir kısmını bölmüş olacaktır. Araçta seyir halindeyken telefon kullanmak KTK’da yasaklanmıştır. (Md. 78).
Savunucu Sürücülük Trafikte araç sürmek daima Trafikteyken sürücüler TEDBİRLİ DİKKATLİ olmayı gerektirir. Trafikteyken sürücüler Trafikte olduğunun bilinciyle hareket etmeli, Güvenli sürüş kurallarına tam olarak uymalı, Öndeki araçla takip mesafesini korumalı Diğer sürücülerin hal ve hareketlerini daima hesaba katmalıdırlar.
Kış Aylarında Sürücülük Sürücülerin kış aylarında yağmurlu, karlı, buzlu yollarda araç kullanmaya hazır olmaları gerekir. Aşırı hızdan kaçınılmalı mümkün olduğunca düşük hızda araç kullanılmalıdır. Aracın kayması durumunda asla fren yapmayın, ayağınızı gaz pedalından yavaşça kaldırılarak hızınızı düşürün. Karlı havalarda araçta zincir takoz çekme halatı bulundurun.
Kış Aylarında Sürücülük Su birikintisi ile karşılaşıldığında Alternatif yollar kullanılmalı , Su birikintisinin derinliği kestirilemiyorsa çok yavaş bir şekilde geçilmelidir. - Uzun yola çıkılacaksa, araçta battaniye ve yiyecek bulundurulmalı, - Araçta hareket kabiliyetini kısıtlayacak şekilde aşırı giyinmekten kaçınılmalıdır. - Yola çıkmadan önce sileceklerin sağlam olduğundan, farların ve sinyal lambalarının çalıştığından emin olunmalıdır.
Güvenli Sürüş Bilinci Güvenli sürüş bilincine sahip bir sürücü, Trafik kurallarının neden konulduğunu her kuralın bir amacı olduğunu bilir. Yolda gördüğü her bir işaretin oraya bir amaç doğrultusunda konulduğunun bilincindedir. Çevresine karşı saygılıdır. Trafikte agresif hareketlerden, kendisini ve diğer sürücüleri tehlikeye düşürücü hal ve tavırlardan kaçınır.
Güvenli Sürüş Bilinci Güvenli sürüş bilincine sahip olan bir sürücü, Kullandığı aracın bakımını zamanında yapar, Trafikte daima tedbirli ve dikkatli davranır. Trafikte karşılaştığı olumsuz durumlarda soğukkanlılığını kaybetmez.
İdeal Sürücü Davranışları İdeal bir sürücü: Trafikte tedbirli ve dikkatlidir. Ciddidir. Direksiyon başına geçtiğinde önemli bir iş yapmanın sorumluluğuyla hareket eder.
EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Trafik Hizmetleri Başkanlığı T.C. EMNİYET GENEL MÜDÜRLÜĞÜ Trafik Hizmetleri Başkanlığı Sundu