İÇERİĞİN ÖĞRETİM İÇİN DÜZENLENMESİ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Advertisements

MERHABA.
Ölçme Düzeyleri Ölçeklerin Kullanılması
Öğretim Stratejileri ve Kavram Öğretimi
Zihinsel Engellilerde Disiplin Alanlarının Öğretimi
Başlıca Öğrenme Stratejileri
Öğrenme-Öğretme Süreci
Özel Öğretim Yöntemleri
Üst Düzey Düşünme Becerilerine Odaklanma
Öğretimde Kullanılan Yaklaşımlar (Stratejiler)
Buluş yoluyla öğretim stratejisi
Ders Etkinlikleri Hazırlama
DRAMA 5. HAFTA DRAMANIN YAPISI VE UYGULANMA AŞAMALARI
BEP : Her bir engelli çocuk için yazılı olarak, bireyin bağlı olduğu eğitim kurumunda oluşturulan birim tarafından geliştirilmiş olan ve engelli çocukların,
Oguzhanhoca.com /oguzhanhocam /oguzhan_hoca.
OKUL TEMELLİ MESLEKİ GELİŞİM
Yapılandırmacı yaklaşımın dayandığı ilkeler
Öğretim Tasarımı
PROGRAM TASARIMI
Öğretim Durumlarını Planlama
EĞİTSEL YAZILIMLAR GİRİŞ Sibel SOMYÜREK.
Doç. Dr. Arif ALTUN Arş. Gör. Meryem YILMAZ-SOYLU
MERHABA.
PEDAGOJİK ALAN BİLGİSİ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
EĞİTİMDE HEDEFLERİN BELİRLENMESİ
PROGRAM TASARISININ TEMEL ELEMANLARI: İÇERİK
Yrd. Doç. Dr. Özcan PALAVAN
EĞİTİMDE PROGRAM GELİŞTİRME
ÖĞRETİMDE STRATEJİ Ali ÇELiK (Biyoloji).
Bloom’un (bilişsel) Taksonomisi
Öğretim İlke ve Yöntemleri
İkili Kodlama Kuramı Yrd. Doç. Dr. Cenk Akbıyı.
KISIM I Matematik Öğretme: Temeller ve Perspektifler BÖLÜM 4 Öğretimin Değerlendirme ile Yapılandırılması.
Strateji, yöntem ve teknik kavramlarını açıklayabilme, Strateji, yöntem ve teknik kavramları arasındaki ilişkiyi kavrayabilme,
EĞİTİM BİLİMLERİNDE ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ
SINIF YÖNETİMİ.
Bu bölümün sonunda şu amaçlara ulaşmanız beklenmektedir: Hayat bilgisi dersinde öğrencilerin özelliklerini tanıyabilme,
ZAMANIN ETKİLİ KULLANIMI
Öğretim içeriğinin seçimi ve düzenlenmesi
EĞİTİM TEKNOLOJİLERİ VE ÖĞRETİM TASARIMI
ÖĞRETİM STRATEJİSİ, YÖNTEM ve TEKNİKLER
KISIM 4 Sınıfta Biliş BÖLÜM 15 Fen Bilimlerinde Bilişsel Yaklaşımlar.
Yapılandırmacı kuramın özelliklerini tanıyabilme, Hayat bilgisi dersinde öğretme-öğrenme sürecinin özelliklerini kavrayabilme, Yapılandırmacı kuramın.
YAKIN DOĞU ÜNİVERSİTESİ ATATÜRK EĞİTİM FAKÜLTESİ
Öğretim Modelleri Anlamlı (Okulda) Öğrenme, Tam Öğrenme, Çoklu Zeka, Yapılandırmacılık, Dr. Kerim Karabacak.
MODELLER.
Öğretim Stratejileri Sunuş Yoluyla Öğrenme Buluş Yoluyla Öğrenme Araştırma İnceleme Yoluyla Öğrenme Dr. Kerim Karabacak.
Bir kavramın uygulama düzeyinde kazandırılması ile ilgili kuralın “eğitim” kavramına uygulanması İçerik Türü: Kavram İçerik Türü: Kavram Davranış Düzeyi:
Özel Gereksinimli Öğrenciler ve Fen Öğretimi
ELEŞTİREL DÜŞÜNME BECERİLERİNİN ÖĞRETİLMESİ
Bir İŞLEM Öğretilecekse, Öğretmenin Sunuda Kullanacağı içerik Öğeleri Öğrencinin Alıştırma + Değerlendirme Etkinliklerinde Kullanacağı İçerik Öğeleri Genelleme.
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ.
Yapılandırmacılık (Oluşturmacılık / Constructivism)
Yapılandırmacı Öğrenme
TAM ÖĞRENME MODELİ.
Eğitimde Teknoloji Kullanımı
OLGU ÖĞRETİMİ - Bir olgu her zaman belirli özel bir durumu yansıttığı için,olguların genellemesi yoktur.Bu nedenle öğretmenin olguyla ilgili bir genelleme.
Öğretimin Planlanması
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Öğrenme ve Öğretme Stratejilerini Tasarlama
Fen Öğretiminin Genel Amaçları Prof. Dr. Fitnat KAPTAN Arş. Gör. Dr
ZİHİNSEL YETERSİZLİĞİ OLAN ÇOCUKLAR
Öğretim Teknolojisi ve Öğretim Tasarımı
ÖĞRENMEDE BİLİŞSEL YAKLAŞIM: BİLGİYİ İŞLEME MODELİ
ÖĞRETİM İLKE ve YÖNTEMLERİ
Eğitimde Hedefler Hedef Alanları
Eğitim ve Öğretim Teknolojisi İletişim Süreci
Üst Düzey Zihinsel Beceriler
Sunum transkripti:

İÇERİĞİN ÖĞRETİM İÇİN DÜZENLENMESİ

Kazanımlar Mikro düzeyde içerik düzenleme stratejilerinin üstünlüklerini ve sınırlılıklarını açıklayabilme. Davranış-İçerik kesişim tablosunun yararlı olabileceği durumları, gerekçeleriyle açıklayabilme. İstenen içerik türü ve davranış düzeyinde davranışsal amaçlar oluşturabilme. Temel ve destekleyici içerik öğelerinin işlevlerini açıklayabilme. İçerikte yer alan temel öğeleri ve ikincil sunuları ayırabilme İçeriğin düzenlenmesinde öğretimin sunu, alıştırma ve değerlendirme aşamalarında dikkat edilmesi gereken noktaları açıklayabilme Belli bir içerik türü ve davranış düzeyinin öğretimi için önerilen kurala uyarak içeriği düzenleyebilme

GİRİŞ Öğretim sürecinde, öğretmenin değiştirip düzenleyebildiği ve öğrenmeyi doğrudan etkileyen en temel boyutlardan biride içeriktir. Ancak içerik üzerine yapılan tartışmalarda daha çok içerikle ilgili genel bir çerçeve belirlenir ve ayrıntılı kararlar öğretmene bırakılır.

Öğrencilerim neler yaparsam öğrenirler? Nasıl anlatırsam öğrenirler? Bir öğretmenin içerik düzenlemede başarılı olabilmesi için kendisine sorması gereken bazı sorular vardır bunlara örnek verecek olursak: Öğrencilerim neler yaparsam öğrenirler? Nasıl anlatırsam öğrenirler? Neler yaptırırsam öğrenirler? Öğrenip öğrenmediklerini en iyi nasıl bir değerlendirmeyle anlayabilirim? Bunların dışında düzenlemenin bir parçası olan “sıralama” da atlanmaması gereken bir konudur. Morrison, Ross, Kemp sıralamayı, içeriğin amaçların en verimli biçimde gerçekleşmesini sağlayacak dizilişle düzenlenmesi olarak tanımlamaktadırlar.

Morrison, Ross, Kemp, araştırmacıların içeriğin düzenlenmesi konusunda oluşturduğu yaklaşımları, bilginin “önkoşul öğrenmeler” dikkate alınarak düzenlendiği yaklaşımlar, ”öğrenme süreci” dikkate alınarak düzenlendiği yaklaşımlar, “çevresel özellikler” dikkate alınarak düzenlendiği yaklaşımlar, ”kavramlaştırılmış bilgiler” dikkate alınarak düzenlendiği yaklaşımlar ve “içerik veya görev” dikkate alınarak düzenlendiği yaklaşımlar başlıkları altında ele almaktadırlar.

Öğretimle İlgili Değişkenler 1.Grup, öğretim durumu değişkenleri olarak adlandırılmıştır. Öğretim durumu değişkenleri;öğrenci özelliklerini,öğretim çevresinin özelliklerini ve kurumun amaçlarını kapsamaktadır. 2.Grup, konu alanı değişkenleri olarak adlandırılmıştır. Bu gruptaki değişkenler içerikle ve öğrenme göreviyle ilgili özellikleri içermektedir 3.Grup,öğretim stratejisi değişkenlerinden oluşmakta; sunu stratejileri, yapılandırma stratejileri ve yönetim stratejilerini kapsamaktadır. 4.Grup, ise öğretim çıktısı değişkenleri olarak adlandırılmıştır ve öğretimin bütün anlamlı etkilerini kapsamaktadır.

İçerik Düzenleme Stratejileri Makro Stratejiler (Yapılandırma veya Birimler arası Stratejiler) Patten, Chao ve Reigeluth makro stratejilerden en çok bilinenleri, şöyle sıralamıştır: sarmal programlama, aşamalı farklılaştırma, hiyerarşik sıralama, en kısa yol analizi ve ayrıntılama. Makro stratejiler, birden fazla içerik türünün öğretilmesiyle, diğer bir deyişle öğretilecek birimleri sıralama, sentezleme ve özetleme ile ilgili olan stratejilerdir. Ayrıca makro stratejilerde, içerik birimlerini sıralayabilmek için içerik ve iş analizleri; ilgili içerik birimlerinin sentezini yapabilmek için ön örgütleyiciler, özetler ve sentezleyiciler gibi strateji öğeleri kullanılmaktadır.

Mikro Stratejiler (Sunu Stratejileri veya Birim İçi Stratejiler) Mikro sıralamada temel içerik öğelerini ilk belirleyenler arasında Merrill, Reigeluth ve Faust sayılmaktadır. Kaynaklarda, kavram öğretimi, ilke öğretimi, işlem öğretimi olarak karşımıza çıkan öğretim stratejileri de mikro strateji kapsamındadır ve tek bir olgunun, kavramın, ilkenin ya da işlemin öğretilmesini amaçlamaktadır. Patten, Chao ve Reigeluth mikro stratejilerin, daha çok, bilginin belleğe kaydedilmesiyle ilgili olduğunu belirtmekte ve öğrenciye bilgiyi verimli bir biçimde kazandırmak için tasarlandıklarını söylemektedir. Bilginin verimli biçimde kazandırılması ise, daha az zaman, daha az hata ve daha az maliyet anlamındadır.

Mikro stratejileri hangi durumlarda kullanmalıyız? Patten, farklı içerik türlerinin yapılandırılmasında kullanılan makro stratejilerle yapılan öğretimin başarısının, bilginin bellekte hazır bulunmasını sağlayan mikro stratejilere bağlı olduğunu belirtirken, mikro ve makro stratejilerin farklı içerik birimleriyle uğraştıklarını ve farklı öğrenme koşulları gerektirdiğini de eklemektedir.

Davranış-İçerik Kesişim Tablosu Merrill tarafından oluşturulan öğeleri belirleme kuramı,içerik türlerine dayalı olarak mikro stratejiler öneren bir öğretim kuramıdır. Bu kuramda bilişsel alandaki içerik türleri; olgu, kavram, işlem, ilke; bu içerikle ulaşılmak istenen davranış türleri de hatırlama,uygulama, yaratma olarak sınıflanmış, daha sonra bu sınıflama temel alınarak Davranış-İçerik kesişimi oluşturulmuştur.

Merrill’in belirttiğine göre öğeleri belirleme kuramı, Gagne’nin kuramına bağlı olarak geliştirilmiştir. Gagne’nin kuramıyla aynı sayıltılar üzerine kurulmuştur. Gagne’ye göre çeşitli çıktı kategorileri vardır ve bu kategorilerin her birinde temsil edilen yeteneğin kazandırılması ve değerlendirilmesi farklı işlemleri gerektirmektedir. Merrill, Gagne’nin bu sınıflamasını tasarımcıların, öğretmenlerin ve uygulamalı öğretim tasarımıyla ilgilenenlerin çıktı sınıflandırma işlerini kolaylaştıracak biçimde yeni bir uyarlamayla tablolaştırmıştır.

Davranış-İçerik kesişim tablosu olarak adlandırılan bu tabloda belirtilen içerik farklılığının, davranışın kazanılmasını sağlayacak koşullarda önemli farklar yarattığı bulunmuştur. Bu durum daha önceki sınıflamalarda ele alınmamıştır. Davranış-İçerik kesişim tablosunda iki boyut yer almaktadır: 1- Davranış düzeyleri, 2- İçerik türleri.

Davranış Düzeyleri Bireyin bilgiyi belleğine kaydedebilmesi,anlayabilmesi ve kullanabilmesi ile ilgili aşamalar öğrenme düzeyleri olarak adlandırılmakta ve bu konuda farklı sınıflamalar yapılmakla birlikte, bu sınıflamalar önemli ölçüde benzerliklerde taşımaktadır. Merrill’in daha önceki sınıflamalardan yararlanarak oluşturduğu yeni sınıflama ise hatırlama, uygulama ve yaratmadüzeylerini içermektedir

Hatırlama düzeyi: Hatırlama daha önce depolanmış bilgi maddesini tanımak ve geri çağırmak için öğrencinin belleğini taramasını gerektiren davranıştır. Hatırlama düzeyi de kendi içinde ikiye ayrılmaktadır: Hatırlama-Ezber: Bu düzeydeki öğrenmelerde bilgi hemen hemen depolandığı biçimiyle geri çağrılır. Bu durumda bilgide çok az bir yapısal değişim söz konusudur. Hatırlama-Dönüştürme: Bu düzeyde ise öğrenci, bilgiyi çağrışımsal belleğe depolamak ve tekrar hatırlamak için alt grup ilişkilerini, üst grup ilişkilerini ve türsel ilişkileri kullanabilir. Çağrışımsal belleğin bu şekilde kullanılması, öğrencinin bilgiyi birleştirici bir şekilde kodlamasını gerektirir.

Uygulama düzeyi: Uygulama; öğrencinin kazanmış olduğu bir soyutlamayı belli bir durumda kullanmasını gerektiren davranış veya başka bir tanımla öğrenilen bilginin yeni durumlarda kullanılmasıdır. Bu düzeyde, öğrenci, yalnızca bilginin kendisini çağırmakla kalmaz, önceki bilgilerini kullanarak yeni bilgiler hakkında bir sonuca varır.

Yaratma düzeyi: Öğrencinin yeni bir soyutlama bulmasını gerektiren davranış düzeyidir. Öğrenci yalnızca öğretmenin verdiklerine bağlı kalmadan, hem öğretmenin vermiş olduğu bilgiden hem de daha önce kazanmış olduğu bilgiden yararlanarak bilgiyi yeniden düzenleyebilir.