TERCÜME FAALİYETLERİ VE İLMİ GELİŞMELERİN ÖNCÜ HAREKETLERİ.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Hz.Ali Dönemi ( ).
Advertisements

HZ. MUHAMMED VE DÖRT HALİFE DEVRİ
GENEL BİYOLOJİYE GİRİŞ
9. SINIF TARİH DÖRT HALİFE DÖNEMİ / 03 / 2014.
1. KAZANIM: Türkiye Selçukları döneminde Türklerin siyasal mücadeleleri ve kültürel faaliyetlerinin, Anadolu’nun Türkleşme sürecine katkılarını değerlendirir.
ÇAĞDAŞ TÜRK VE DÜNYA TARİHİ
HZ. Muhammed ve Dört Halife Devri
YAVUZ SULTAN SELİM DÖNEMİ SİYASİ OLAYLARI
İBN-İ SİNA İbn-i Sina ’nın Hayatı.
Tarihin Faydalandığı Bilim Dalları
ANADOLU UYGARLIKLARI.
9. SINIF TARİH EMEVİLER DÖNEMİ / 03 / 2014.
Eski Mısırda bulunan ilk belgeler papirüs üzerine yazılan tapınak kayıtlarını içeriyordu. Sosyal hayatı içine alan, din ve dinle ilgili törenleri, felsefe,
İBNİ SİNA . Doğum:Ağustos 980 Afşana Köyü, Buhara, Samanî Devleti(bugün Özbekistan) Ölüm :21 Haziran 1037 Hamedan, İran.
KONU:DÖRT HALİFE DÖNEMİ
TÜPRAŞ 50.YIL ANADOLU LİSESİ
KİMYANIN TARİHİ.
ZAMAN İÇİNDE BİLİM DAMLA NUR KARTAL 7/C 2.
Ünlü Türk Matematikçilerden Bazıları
Salih Zeki Anadolu Lisesi
Sosyal Bilgiler ANADOLU’DA İLK TÜRK DEVLETİ ve BEYLİKLERİ
Mevlana Celaleddin-i Rumi
Türklerin Bilime Katkıları
Türkler ve Müslümanlık
OSMANLI DEVLETİ KURULUŞ DÖNEMİ.
İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar sade bir hayat yaşıyorlardı
BİTRUCİ (- , 1217) Nalan Tuhtakaya
İslam Hz.Muhammed (s.a.v) Allah c.c. Kuran-ı Kerim M.S. 6. yy'da Hilal
İTİKADÎ MEZHEPLER İslam dininin ilk dönemlerinde Müslümanlar arasında itikadi konularda herhangi bir şüphe ve farklı düşünce bulunmuyordu.
FATİH SULTAN MEHMET Tarihte idari yönü yanında ilmî yönü
EMEVİLER DÖNEMİ ( ).
TÜRK İSLAM DEVLETLERİ ÖSS- YGS SORULARI.
Nakil Dönemi 6. Ders.
Son Dönem -devam 11. Ders.
ÖMER NASUHİ BİLMEN A.İ.H.L SENANUR BEKTAŞ 10/E ARSLAN KÖSE.
Emevi Tarihi Berat Köse.
Emevi Tarihi Berat Köse.
4 Halife Dönemi Berat Köse.
EMEVİLER DÖNEMİNDE EĞLENCE HAYATI
1 K-6 Kelam-Felsefe Münasebetlerinin Başlaması Ehl-i sünnet ilm-i kelâmının zuhurundan sonra İslâm dünyasında akaid konularıyla alâkalanan başlıca 4 cereyan.
EMEVİLER DÖNEMİNDE SOSYAL TABAKALAR.
EMEVÎLER (661–750).
ANADOLU (TÜRKİYE) SELÇUKLU DEVLETİ.
FAKÜLTEMİZ HAKKINDA Fakültemiz tarihinde kabul edilen ve tarihinde Sayılı Resmi Gazetede yayınlanan Bakanlar Kurulu Kararı.
4 Halife Dönemi Yapan : Umut Yapan : Berat Yapan : Ozan Ders : Temel Dini Bilgiler Hoca : Ali Baykal Not : Dikkatli Dinleyin…
Türklerin Müslüman Oluşu
Simya; Teorik temelleri olmayan, deneme yanılmaya dayanan  çalışmaları  içeren,  bu  nedenle  sistematik bilgi birikimi sağlamayan bir uğraştır. İnsanoğlu.
Kitap ve Kütüphaneler.
Zeynep akın 6/b 205.
YUNUS EMRE HAYATI.
Bir İnsan, Tüm İnsanlık Tarihini Ne Kadar Değiştirebilir?
GİZEM KÖSE AYSİMA AŞIK AYŞE UZUN
Türklerin Bilime Katkıları
Hz Ebubekir Dönemi.
İSLAM TARİHİ I.
CABIR BIN HAYYAN. CABIR BIN HAYYAN HAYATI ( ) Modern kimyanın kurucusu, atomun parçalanabileceğini dile getiren ilk bilim adamı, İslam dünyasında.
EMEVİLER * İlk İslam hanedanı * 90 yıl * 7. ve 8. yüzyıllar
İSLAM TARİHİ I.
ABBASİLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET II
Abbasi İhtilalı’nın Sosyo-Politik Arka Planı
ABBÂSÎLER-KÜLTÜR VE MEDENİYET I
İbn-i Sina'nın tam adı Ebu Ali el-Hüseyin ibni Abdullah ibn-i Sina el-Belhi'dir. Samanoğulları sarayı maliye kâtiplerinden ve saygın bir bilim adamı Abdullah.
Hz. Osman Dönemi.
Hz. Ömer Dönemi.
 Farabi, yılları arasında yaşamış bir alimdir. Matematik, botanik, tıp, musiki, felsefe ve mantık alanında eserler yazmış olan bir alimdir. Asıl.
Abbasi DEVLETİ’NİN ERKEN DÖNEMİ I
Dini Yorum Farklılıklarının Sebepleri. Hz. Muhammed’in (s.a.v) vefatıyla tamamlandı. Artık ondan sonra vahiy gelmeyecektir. Bu durum Kur’an’da,’’…Bugün.
İSLAM TARİHİ I.
MATEMATİĞİN TARİHSEL GELİŞİMİ
Sunum transkripti:

TERCÜME FAALİYETLERİ VE İLMİ GELİŞMELERİN ÖNCÜ HAREKETLERİ

Eski çağlardan İslam – Arap fetihlerine kadarki dönemlerde Güneydoğu Anadolu, Irak, Mısır ve Suriye toprakları, bilimin gelişmesi ve korunmasında önemli katkıları olan birçok kültür merkezinin doğmasına tanık oldu.

İSKENDERİYE

Batlamyos, İskenderiye’yi ülkesinin başkenti yaptı, Yunan kültür ve ilimlerinin okutulduğu bir akademi kurdu. Bu akademinin yanında bir kütüphane açtı. Serapium Mabedi’nde yeni bir kütüphane açtı. İskenderiye Kimya biliminin merkezi idi. Müslümanların İskenderiye ile etkileşimleri Halid b. Yezid ile sembolleşti. Ahron’un tıp alanındaki el-Kennaş isimli eseri Şam’daki kütüphaneye konuldu. Ömer b.Abdülaziz tarafından bu okul Antakya’ya taşındı.

ANTAKYA

Antakya psikoposu Justasius 4.YY dolaylarında Antakya’da Büyük İskenderiye okulu stilinde bir okul kurmuştur. Yunan kültürü ve dilini canlandırmak ve dini eğitimi devam ettirmek hususunda Antakya’ daki kilise ve küçük kütüphanelerin katkısı olmuştur. Urfalı Yakup Yusbiyana Kilisesi’nde 11 yıllık hocalık yapmıştır.

NUSAYBİN VE URFA

Nusaybin psikoposu Yakup, Yunan dinini Süryanice konuşan Hristiyanlar arasında yaymayı amaçlayan bir okul açtı. Yakup, Afram’ı bu okulun başkanı ve hocası tayin etti. Nusaybin ve Urfa’daki kültürel faaliyetler, İslami fetihler esnasında ve Emeviler Dönemi boyunca devam etmiştir. Barsoma’nın liderliğinde filozoflar tarafından tekrar açılan okulda Aristo’nun mantık kitapları ve Porphyrius’un ‘İsağoci’ ya da ‘Kategorilere Giriş’ kitapları tercüme edilmiş olmalıdır.

HARRAN

Harran’da kuruluşu hakkında yeterince bilgi edinilemeyen bir putperestlik dini okulu vardı. Bu okul, Yunan putperestlik dini ve Yeni Eflatuncu felsefesi ile sembolleşen Yunan kültürünün merkeziydi. Bu okul aynı zamanda matematik ve astronomi bilimleriyle de ün kazanmıştır.

CÜNDİŞAPUR

Kurucusu Şapur, Rum esirlerinden mühendislik, mimarlık ve tıp alanında yararlanmak istemişti. Yunan felsefe kitaplarını toplamak ve Farsça’ya tercüme etmek tutkusu vardı. Anurişevan İran iradesinin başına geçince burada İskenderiye okulu stilinde bir okul kurdu. Bu okulda Galinos’un tıp kitapları esas ders kitabı olarak okutulmaya başladı. Mantık alanında ilk tercüme edilen eser Aristo’nun Kategorileri idi. Mütercimi bilinmemektedir.

İçlerinde Severius Sebaht, Atnanius el- Beledi, Hanamişu, Urfalı Yakup, Üçüncü Marabaha ve Yuhanna ed-Dımeşki’nin de bulunduğu bazı bilim adamları, felsefe ve mantık alanındaki Yunan kültürünü, dilleri olan Süryaniceye aktarmak için yoğun bir çalışma içindeydiler. Bunların yanında Harranlı Sabi ve Maniiler gibi cemaatler de vardı.

Müslümanlar ve diğer muhalif dinlere mensup insanlar arasında meydana gelen tartışmaların Hristiyanlar tarafından temsilcisi Yuhanna ed-Dımeşki’ dir. Yuhanna ed-Dımeşki : Mu’inü’l-Ma’rife İslam-Arap dini için mücadele edenlerin başında Halid b. Yezid geliyordu.

 YENİ FİKİRLERİ DESTEKLEYENLER  Muaviye b. Yezid  Yezid b. Velid  Mervan b. Muhammed  YENİ FİKİRLERİ DESTEKLEMEYENLER  Abdülmelik b. Mervan  Ömer b. Abdülaziz  Hişam b. Abdülmelik  El-Azzavi

Müslüman Araplar, bu dönemde fethedilen ülkelerde yaygın olan kültürel ve ilmi verileri Arapça’ya aktarma faaliyetine başladılar. 1-) İdari Mekanizmanın Arapça Tazmini  a-) Paraların Arapça Esas Alınarak Basılması  b-) Divanların Arap dili ile yazılması ve en meşhur mütercimler

 2-) Felsefenin Arapça’ya tercüme edilmesi  a-) Süryanilerin Rolü  b-) Felsefi eserleri tercüme etme girişimleri  Bu dönemde tercüme edilen felsefe kitaplarının ya da tercüme edilmiş başka eserlerin müelliflerinin mahiyeti tam olarak bilinmemektedir. Bazı kimselere göre bu kitaplar Revaki Felsefesi ile ilgili eserlerdir.

TIP İLMİ Emeviler döneminde yaşayıp, Emevilerle ilişki kuran en meşhur tabip İbn Asal idi. Muaviye, İbn Asal’dan bazı tıp kitaplarını Arapça’ya çevirmesini istemiştir. Muaviye’nin kendisine yaklaştırdığı diğer bir tabip ise ilaçların çeşitlerini ve terkiplerini bilen Ebu’l-Hakem ed-Dımeşki’dir.

Haccac Döneminde Irak’ta meşhur olan tabip ise Teyazuk’tur. Teyazuk’un en önemli eserleri ise oğlu için yazmış olduğu ‘el- Kennaş’, ve ilaçların yapılış şekilleri ve bazı ilaçların isimlerini ihtiva eden ‘İbdadu’l- Edviyye’ kitaplarıdır. Teyazuk’un tıbbi bilgilerinden, İbn Ebi Usaybi, Ebu Bekr er-Razi, ve İbnu’l-Baytar gibi birçok tabip ve ilim tarihçisi yararlanmıştır.

Yahudi tabip Maserceveyh, tıp alanındaki Ahron’un el-Kennaş adlı eserini Arapça’ya çevirdi. Maserceveyh esere 2 makale daha ilave etmişti. Maserceveyh’e izafe edilen tıp kitapları arasında; Kıva’l-Edviyye ve Menafivha ve Mezarriha (ilaçların Kuvvetleri, Faydaları ve Zararları), Kıva’l-Akakir ve Menafivha ve Mezarriha (ilaç özlerinin faydaları ve zararları) ve Kitabu’l fi’l-Ayn (Göz Hastalıkları Kitabı) vardır.

KİMYA İLMİ Halid b. Yezid kimya kitaplarının tercüme edilmesinde önemli rol oynamıştır.

ASTRONOMİ İLMİ Emevilerin son dönemlerinde Hürmüz b. Hakim’e nispet edilen ‘Arzu Miftahi’n - Nücum’ adlı eserin tercümesi yapılmıştır.

 TARİH VE DİN KİTAPLARININ TERCÜMESİ  Muaviye zamanında, Ubeyid b. Şureyh el- Curhumi’nin ‘Geçmiş kavimlerin krallarını konu alan’ bir kitap yazdı.  Hişam b. Abdülmelik zamanında kendi katibi olan mütercim Cebele b. Selim, Rüstem ve İsfendiyar, Behramşah gibi bazı kralların hayatlarını konu alan Farsça kitapları Arapça’ya tercüme etmiştir. Din konusundaki kitapların çoğu Mısır’da tercüme edilmiştir.   0212

Abdülaziz b. Mervan’ın valiliği esnasında Şammas Bünyamin tarafından İncil’in Kıptice’den Arapça’ya tercümesi yapılmıştır.

Bu tartışmaların en önemli sonuçları Revaki Felsefesi, Aristo Fikri ve Yeni Eflatunculuk ile sembolleşen Yunan fikirlerinin, İslam-Arap düşüncesine girmesi olmuştur.

 ELİF GENÇ G  ELİF FEYZA BAL G  GÜLFER YAMAN G  RABİA EREN G  BEYZANUR GENÇER G 