KARİYER GELİŞTİRME
Kariyer Kavramı Genel anlamda kariyer, bireyin çalışma hayatı boyunca herhangi bir iş alanında ilerlemesi, deneyim ve beceri kazanmasıdır. Kariyer; bireyin iş hayatında bulunduğu pozisyonlar, yaptığı işler ve bulunduğu pozisyonlarla ilgili tutum ve davranışlarını içerir.
Kariyer Geliştirme Kavramı Kariyer geliştirme; bireysel bir süreç olan kariyer planlama ile örgütsel bir süreç olan kariyer yönetiminin bütünleştirilmesi olarak ifade edilebilir.
Örgütsel Kariyer Geliştirme Modeli
Kariyer Planlama Kariyer planlama; bireylerin; beceri, ilgi ve değerlerini dikkate aldığı, bunlara uygun amaçlar belirlediği ve bu amaçlara ulaşmak için planlama yaptıkları süreçtir .
Kariyer Planlamanın Amaçları Bireylerin kendi kariyer başarılarını sağlamak, İnsan kaynaklarının etkili kullanımını sağlamak, Personelin geliştirilmesini sağlamak, İyi bir eğitim ve kariyer olanaklarının bir sonucu olarak iş başarısının yükselmesini sağlamak,
Kariyer Planlamada Kişiye Düşen Görevler Öncelikle kişiler kendilerini bir bütün olarak gözden geçirmeli, eksik yönlerini, yeteneklerini, bilgi ve becerilerini değerlendirmelidirler. Yaşam planlaması Mesleklerin bilgisi Meslek/iş danışmanlığı Meslek seçimi İş tercihleri Bireyin kendi yönünü belirlemesi Kişisel gelişim.
Kariyer Yönetimi Kariyer yönetimi, bireyin kariyer planlarına ulaşabilmesi için örgüt tarafından desteklenmesi olarak ifade edilebilir.
Kariyer Yönetiminin Faydaları-1 1. Bireysel Faydalar Önceden bilgilendirmek ile olası kariyer tercihlerini yapmak, Birinin işindeki düş kırıklığı sürprizi olasılığını azaltmak, Bastırılmış ve çatışan kariyer hedeflerini aydınlatmak ve tutarlılık getirmektir.
Kariyer Yönetiminin Faydaları-2 2. Örgütsel Faydalar Şirketin kullanımı için çalışanların becerilerini ve hazır amaçlarını stoklamak, Gelecekteki insan kaynakları ihtiyacını daha iyi teşhir etmek, Mikro ve bireysel düzeydeki değişmeyi daha iyi anlayabilmek için örgütsel değişmeyi kolaylaştırmak, Çalışanların gerçekçi olamayan ve saklı beklentilerini açığa çıkarmak
Kariyer Yönetiminde Örgüte Düşen Görevler Potansiyelin ölçülmesi Performans değerleme Kariyer basamakları Örgütsel yedekleme Personel bilgi sistemleri Kariyer bilgisi Danışmanlık hizmetleri Tedarik ve seçim İnsan kaynağı tahsisi Performans ve değerleme Eğitim ve geliştirme
Kariyer Devreleri 1. Keşfetme-Arama (0-25 yaş) 2. Kurma (26-35 yaş) 3. Kariyer Ortası (36-50 yaş) 4. Kariyer Sonu (51-65 Yaş) 5. Azalma / Emeklilik (65 -75)
Kariyer Sorunları Cam tavan sendromu Çift kariyerli eşler Kariyer düzleşmesi
KARİYER YÖNETİMİ ARAÇLARI Kariyer Haritaları Kariyer Danışmanlığı Kariyer Rehberliği Kariyer Merkezleri
K) KARİYER YÖNETİMİ UYGULAMALARI İç İşe Alım Terfi Transfer ve Yer Değiştirme İşten Çıkarma Emeklilik
Kariyer Anlayışını Değiştiren Unsurlar a- Örgütlerin yönetim ve organizasyonundaki değişmeler b- Çalışanların kariyere bakışlarındaki değişmeler
Yeni Kariyer Anlayışı ve Temel Nitelikleri Yatay kariyer hareketliliği artmıştır. Kariyer bir örgütle sınırlı değildir ve iş değiştirmeler yoğunlaşmaktadır. Örgütsel bağlılık zayıflamıştır. Örgütlerin sunduğu kariyer imkânları azalmıştır. Uzun süreli iş ve istihdam garantisi azalmıştır. Büyük örgütlerden ayrılan çalışanlar kariyerlerine bu örgütlerin müşterisi ya da tedarikçisi olarak devam etmektedirler. Büyük örgütlerden ayrılan yöneticiler, kendilerini mesleki ve sektörel anlamda tanımlamaya başlamıştır. Gelir ve varlık artışı ile kendi işini geliştirmek başarı ölçüsü haline gelmiştir. Yöneticiler, iş ve aile arasında bir denge sağlamaya çalışmaktadırlar.
Yeni Kariyer Yaklaşımları Sınırsız kariyer yaklaşımı İki basamaklı kariyer yolu Portföy kariyer Esnek kariyer