Gerileme Devri Islah. ve Özellikleri Lale Devri I. Mahmut Dönemi III. Selim Dönemi Gerileme Dönemi İsyanları.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
B. HUKUK ALANINDAKİ İNKILAPLAR Türkiye’de Anayasalar 1921 Anayasası 1.İnönü Savaşı’ndan sonra yeni Türk devletine işlerlik kazandırmak amacıyla 20 Ocak.
Advertisements

VAKIFLAR Bir hizmetin gelecekte de yapılabilmesi için belli şartlarda ve resmi bir yolla ayrılarak bir topluluk veya bir kimse tarafından bırakılan mal.
İSTANBUL ÜNİVERSİTESİ AÇIK VE UZAKTAN EĞİTİM FAKÜLTESİ ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAP TARİHİ-I PROF. DR. ALİ FUAT ÖRENÇ.
GEÇMİŞ YILLARDA ÖĞRENDİKLERİNİZİ HATIRLAYARAK----> 1. DÜNYA SAVAŞININ TEMEL SEBEBİNİN NE OLDUĞUNU TARTIŞINIZ.
Öğr. Gör. MEHMET ALİ ZENGİN
İSLAMİYETTEN ÖNCE TÜRKLERDE EĞİTİM
FP. TÜRK EĞİTİM SİSTEMİNİN GEÇMİŞİ Orta Asya Türkleri’nin Müslüman olmadan önce örgün eğitim kurumlarının olup olmadığı bilinmemektedir. Ancak Türk Kültürü’nün.
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Can AKIN ŞAİR VE FOTOĞRAF SANATÇISI Müslüm ÖZCAN tarafından yapılan Külliyenin kurucusu Sultan II. Bayezid büstünün açılışı.
Eğitim Kültür Alanında İnkılaplar 11.Milli Eğitim Tevhid-i Tedrisat(Öğretim Birliği Kanunu) ve Medreselerin Kaldırılması: (3 Mart 1924) Osmanlı Devleti’nin.
MISIR UYGARLIĞI Mısır’da MÖ 3000 yıllarında Nil havzasında ortaya çıkmış bir uygarlıktır.
ESMA ŞAHİN &BENSU TAŞÇI 7.SINIF OLTU İMAM HATİP ORTAOKULU.
AHİLİ K Güçlü bir sivil toplum örgütü. ESKİ BİR SİVİL TOPLUM ÖRGÜTÜMÜZ; AHİLİK Bilindiği gibi Türklerin tarih sahnesine çıkışı neredeyse insanlık tarihi.
YEN İ L İ KLER VE OSMANLI DEVLET İ YEN İ L İ KLER VE OSMANLI DEVLET İ Kazanım Osmanlı Devleti'nde ıslahat hareketleri sonucu ortaya çıkan kurumlardan.
İstanbul’un Fethi’nin Nedenleri Osmanlı Devleti’nin toprak bütünlüğünü bozuyordu. Osmanlı ordusunun İstanbul Boğazı üzerinden Rumeli’ye geçişlerini engelliyorlardı.
ERZURUM KONGRESİ (23 Temmuz-7 Ağustos 1919) TOPLANIŞ AMACI
Gerileme Dönemi Islahatları
 Kurultay (Kongre) Detay : Bir konuyu görüşmek üzere çeşitli ülkelerden gelen delegelerin katılImıyla gerçekleştirilen uluslararası toplantılara veya.
YUNUSELİ HACI NACİYE KANALICI İLKÖĞRETİM OKULU
Egemenlik Milletindir. Tam bağımsızlık ve millet egemenliği ne demektir ? Resimler neyi ifade etmektedir ?
II. MAHMUT DÖNEMİ ISLAHATLARI
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
TEMEL İŞLEVLERİNE GÖRE REHBERLİK
Gitmek İ stedi ğ im BirÜlke FRANSA. KENDİMİ TANITIYORUM KENDİMİ TANITIYORUM Adı:İncilay Soyadı:Baş Sınıfı:4/c No:1121 Okul:Tezer Taşkıran İ.Ö.O. Ders:Bilişim.
Turizm Herhangi bir amaç izlemek üzere insanların kendi konaklama yerleri dışında seyahat ve konaklamalarından meydana gelen olaylar,ilişkiler bütünüdür.
HAZIRLAYAN Adı: Muhammed Soyadı: AYDIN No: 546 Okul: Darende İlköğretim Okulu KAYNAK: KAYNAK:
D E V L E T Y Ö N E T İ M İ OSMANLI DEVLETİ KÜLTÜR VE UYGARLIĞI.
Osmanlı Padişahlarının yedincisi. İstanbul’un fatihi, II.Murad Han’ın oğlu. 30 Mart 1431 Pazar günü Edirne’de dünyaya geldi. Babası II.Murat, annesi Hümâ.
OSMANLI İMPARATORLUĞU’NUN DEMOKRATİKLEŞME HAREKETLERİ
TÜRKİYE EKONOMİSİNİN SEKTÖREL DAĞILIMI
TÜRKİYE SELÇUKLU DEVLETİ’NİN KURULUŞ DÖNEMİ. Süleyman Şah Dönemi ( ): Türkiye Selçuklu Devleti’nin kurucusu Süleyman Şah’tır. Süleyman Şah,
Çağdaş Türk sanatını konu alan birçok kaynakta, ulusal ve yöresel Türk resminin kurucusu ve öncüsü olarak nitelendirilen Turgut Zaim, 1906 yılında İstanbul`da.
AHMET ARSLAN OSMANLI DEVLETİ’NDE TOPRAK YÖNETİMİ EKONOMİ TOPLUM YAPISI EKONOMİK HAYAT VE HUKUK SORU PROĞRAMI.
Mustafa Süreyya SEZGİN Mustafa Süreyya SEZGİN HAT SANATI Arap harfleri çevresinde oluşmuş güzel yazı yazma sanatıdır. Bu sanat Arap harflerinin 6. yüzyıl.
 Düzenli ordunun kurulması sırasında Çerkez Ethem’in TBMM’ye karşı isyan etmesini fırsat bile Yunanlılar, İngilizlerin de desteğini alarak Bursa’dan.
 Orhan Bey'in ölümüyle yerine oğlu I.Murat (Hüdavendigar) geçti.
CUMHURİYET ÖNCESİ GRAFİK SANATI GELİŞİMİ
YETERSİZLİĞİ OLAN BİREYLERE İLİŞKİN ULUSLARARASI YASAL DÜZENLEMELER
Atatürk'ün Öğrenim Hayatı
SAKARYA MEYDAN MUHAREBESİ (23AĞUSTOS-13EYLÜL1921)
BİR KAHRAMAN DOĞUYOR / Mustafa Kemal Atatürk’ün Öğrenim Hayatı
GÜNEY CEPHESİ MARAŞ ANTEP URFA DESTANLAŞAN DİRENİŞ SÜTÇÜ İMAM
ÇAĞDAŞ TÜRKİYE YOLUNDA ADIMLAR / Atatürk ve Türk Kadını
II.BALKAN SAVAŞI (29-30 HAZİRAN 1913).
 Mısır, Nil Nehri'nin akış yönüne göre Aşağı ve Yukarı Mısır olmak üzere ikiye ayrılmıştır.
Din Kültür Ve Ahlak Bilgisi
II.İnönü Savaşı Nedenleri I.İnönü Savaşı'nın üzerinden 3 ay geçmeden Yunanlılar tekrardan saldırıya geçtiler.
III. Ahmet LALE DEVRİ Yenilikleri Yenilikleri Nedim hazırlayıcısıdır?
BİRİNCİ MEŞRUTİYET'İN İLANI
BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ. BÖLÜM 3 ÖĞRETMENLİK MESLEĞİ.
KONU DEĞERLENDİRME TESTİ
Osmanlı Ordusunun Başlıca Bölümleri
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
ATATÜRK’ÜN ÖNDERLİĞİNDE YAPILAN YENİLİKLER
GİRİŞ Dersin Tanıtımı Ders tanımı ve dönemi programının içeriği
Anayasa Devletin yönetim biçimini gösterir.
IV. HAFTA: GENEL HATLARIYLA OSMANLI TOPLUM YAPISI
Osmanlı’da Sanat ve Mimarlık Kültürü
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
<<<<<<>>>>>>
SAHAFLAR DÜNYASINA YOLCULUK
Osmanlı’da Eğitim-Öğretim
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
SHB-221 TÜRKİYE’NİN TOPLUMSAL VE EKONOMİK YAPISI
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Beden Eğitimi ve Spor Tarihi
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
Abbasilerde Eğitim ve Öğretim
Sunum transkripti:

Gerileme Devri Islah. ve Özellikleri Lale Devri I. Mahmut Dönemi III. Selim Dönemi Gerileme Dönemi İsyanları

2 HAZIRLIK ÇALIŞMALARI XVIII. yüzyıldan sonra Osmanlı Devleti’nin Avrupa’yı yakından takip etmesinin sebepleri neler olabilir?

3 DENGE POLİTİKASI DİPLOMASİ İTTİFAK TULUMBACILAR NİZAM-I CEDİT TEMEL KAVRAMLAR Yanda verilen kavramlar size neleri çağrıştırmaktadır?

. 4

LALE DEVRİ ( ) 5

III. Ahmet Babası : IV. Mehmet Annesi : Rabia Sultan Doğumu : 31 Aralık 1673 Vefatı : 1 Temmuz 1736 Saltanatı: III. Ahmet’in şehzadelik hayatı sarayda geçti. Çok iyi bir eğitim görerek yetişti. Tahta çıktığında 30 yaşındaydı. Edirne Olayı ile yeniçeriler II. Mustafa’yı tahttan indirince 22 Ağustos 1703’te padişah oldu. III. Ahmet iyi bir eğitim alması yanında musikiye son derece meraklıydı. Güzel şiirler yazardı. Hat sanatında ustaydı. Eğlenceye düşkünlüğü ve barışseverliği ile tanınmıştı. III. Ahmet’in saltanatının büyük bir kısmında Damat İbrahim Paşa sadrazamlık yaptı. Bu dönemde Avrupa yakından izlendi. Özellikle Lale Devri’nde İstanbul’da pek çok mimari eser yapıldı. III. Ahmet Çeşmesi dönemin en ünlü eserlerinden biridir. III. Ahmet 1730 yılında çıkan Patrona Halil İsyanı yüzünden tahtı I. Mahmut’a devretmek zorunda kaldı. TANIYALIM

7 III. Ahmet minyatürü

Yirmisekiz Celebi Mehmet Efendi ve Fransa Sefaretnamesi Pasarofça Barışı’ndan sonra Sadrazam Damat İbrahim Paşa, Avrupa ile dostluk münasebetlerini geliştirme gayretine girmiş ve çeşitli ülkelere elçiler göndermişti. Sadrazam, bu vesileyle Batı dünyasının siyasi, sosyal ve kültürel durumu hakkında bilgi edinmek istiyordu. Yorumlayalım Yirmisekiz Çelebi Mehmet Efendi’nin Fransız Sarayı’na kabulünü gösteren temsilî resim

9 Fransa’ya gönderilecek elçi o sırada baş muhasebecilik görevinde bulunan Yirmisekiz Çelebi Mehmet Efendi idi. Mehmet Efendi’nin “Yirmisekiz” lakabı, Yeniçeri Ocağının 28. Ortasında yetişmesi dolayısıyla verilmişti. Türk elçilik heyeti, 1720 yılı Ekim ayı başlarında İstanbul’dan hareket etti ve kasım ayında Fransa’nın Toulon Limanı’na vardı. Çelebi Mehmet Efendi burada bir müddet karantinada kaldı. Sonra Paris’te muhteşem bir törenle karşılandı. Fransa kralı ve devlet ileri gelenleriyle konuştu. Bir yıl sonra da İstanbul’a döndü. Yirmisekiz Çelebi Mehmet Efendi, bu seyahatini anlattığı “Sefaretname”sinde o devir Fransa’sı hakkında ilgi çekici bilgiler vermiştir. “Sefaretname”nin en önemli tarafı, Osmanlı Devleti’nin bir Hristiyan ülkesini nasıl gördükleri ve nasıl değerlendirdiklerini göstermesidir. Çelebinin ünlü eseri iki defa (1841 ve 1872 yılında) Paris’te, birkaç defa da İstanbul’da basılmıştır.

XVIII. yüzyılda Osmanlı Devleti’nin, Avrupa’daki gelişmeleri takip etmek ve Avrupa’daki yenilikleri ülkeye getirmek istemesinin nedenleri nelerdir?

Osmanlı Devleti’nde Avrupa’ya ilgi Lale Devrinde başlamıştır. Bu dönemde Viyana ve Paris gibi Avrupa başkentlerine elçiler gönderilmiştir. Bu elçiler Avrupa’daki her türlü gelişmeyi izlemekle görevlendirilmiştir. Bu bilgiye dayanarak, Osmanlı Devleti ile ilgili aşağıdaki yargılardan hangisine ulaşılamaz? A) Kültürel değişmelere ortam hazırlanmıştır. B) Avrupa’yı yakından tanıma gereği duyulmuştur. C) Bilime, askeri alandan daha fazla önem verilmiştir. D) Batıdan gelecek yeniliklere olumlu yaklaşılmıştır. E) Daha önce yapılan ıslahatlar yetersiz bulunmuştur. 11

Osmanlı Devleti’nde, I. Veraset sisteminde değişiklik yapılarak hanedanın en yaşlı üyesinin hükümdar olması II. Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi III. Avrupa’da elçilikler açılması gelişmelerinden hangilerinin, Avrupa’yı yakından tanımaya olanak sağladığı savunulabilir? A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III D) I ve II E) II ve III 12

13 Lale Devri’nde III. Ahmet’in izlediği bir şenliği gösteren minyatür

ETKİNLİK Aşağıda Lale Devri’ndeki bazı gelişmeler verilmiştir. Bu gelişmelerin numaralarını tabloda ait oldukları yerleri söyleyiniz.

I. MAHMUT ( ) 15

I. Mahmut Babası : II Mustafa Annesi : Saliha Sultan Doğumu : 2 Ağustos 696 Vefatı : 13 Aralık 1754 Saltanatı: Sultan I. Mahmut iyi bir saray eğitimi gördü. İyi bir şair ve bestekârdı. Çok zeki, aydın ve ileri görüşlü bir hükümdardı. Zamanında Avusturya’yı yenilgiye uğrattı, Pasarofça Antlaşması ile kaybedilen Belgrad’ı geri aldı. Rusya, Karadeniz’den uzaklaştırıldı, İran’ın Osmanlı toprakları üzerindeki emelleri önlenmiş oldu. I. Mahmut zamanında, imparatorluğun pek çok bölgesinde imar hareketleri hızlandı. Kütüphaneler kuruldu. Ordunun ıslahına çalışıldı. Avrupa’daki gelişmeler yakından takip edildi. Döneminde bir Fransız subayı iken Müslümanlığı kabul eden Ahmet Paşa (Kont dö Boneval) humbaracı sınıfını kurarak yeni savaş usullerini Osmanlı ordusuna öğretti. Bu çalışmalar sonucunda Osmanlı ordusu çeşitli cephelerde başarılar kazandı. TANIYALIM

Osmanlı Devleti, XVIII. yüzyılda Avrupa'yı örnek alarak yeni- likler yapmıştır. XVIII. yüzyılda, I. Doğu klasiklerinin Türkçe’ye çevrilmesi, II. Yerli malı kullanılmasının teşvik edilmesi, III. Avrupa'dan uzmanlar getirilerek ordunun modernleştiril- mesi yeniliklerinden hangileri bu duruma örnek olarak gösteri- lemez? A) Yalnız I B) Yalnız II C) Yalnız III D) I ve II E) II ve III 17

III. OSMAN ( ) 18

Çin Atasözü 19

III. MUSTAFA ( ) 20

Osmanlı İmparatorluğu’nda aşağıdakilerden hangisinin batı kültürleriyle etkileşimi artırdığı savunulamaz? A) Arap alfabesinin kullanılması B) Avrupa’da devamlı elçiliklerin açılması C) Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi D) Osmanlı padişahının Avrupa’ya gitmesi E) Medreselerin yanında modern okulların da açılması 21

I. ABDÜLHAMİT ( ) 22

XVIII. yüzyılda Osmanlı Devleti'nde, - savaşların yenilgiyle sonuçlanması, - toprak kayıplarının devam etmesi aşağıdaki alanların hangisinde ıslahatlara ağırlık verilmesine neden olmuştur? A) Kültürel B) Hukuksal C) Ekonomik D) Askeri E) Toplumsal 23

III. SELİM ( ) 24

25 III. Selim’in temsilî resmi

Osmanlı Devleti, batı eğitim sisteminden etkilenerek XVIII. yüz- yılda Mühendishane-i Bahri Hüma-yun, Mühendishane-i Berri Hümayun, Tıbbiye ve Harbiye gibi okullar açmıştır. Bu gelişmeler Osmanlı Devleti’nin hangi alanda batılılaşmaya öncelik verdiğini gösterir? A) Medrese eğitiminde B) Yönetim şeklinde C) Askeri alanda D) Ekonomik alanda E) Hukuk alanında 26

DEVLETİN KURTULUŞ REÇETESİ LAYİHALAR (RAPORLAR) III. Selim, Osmanlı Devlet kurumlarını modernleştirmek amacıyla Avrupalıların modern kurumları ve uygulamalarını incelemek üzere Avrupa’nın önemli şehirlerine elçiler gönderdi. Bu elçilerin gönderdiği layihalardan hareketle devlet kurumlarında ıslahatlar yaptı. Yorumlayalım

28 Bu layihalar arasında en önemlisi Ebubekir Ratip Efendi tarafından gönderilendi. Bu layihaların birinde şu açıklamalar vardı: “Avrupa devletlerinde hükümdarlar tarafından koyulan kanunlara, teşkilatlara, prensiplere ve vergilere toplumun her seviyesinde insanlar tarafından tam olarak uyulmaktadır. Vergiler zamanında ödendiği müddetçe hiçbir kral, askerî komutan veya bürokrat birinin işlerine vergiyi gerekçe göstererek müdahale etmez. Mahkemeler, hiçbir dinî hukuka sahip değildir. Bu demektir ki İsa’nın koymuş olduğu kanunlardan sadece evlilikle ilgili kimi kurallar geçerli kalmıştır ve bu alanda bile krallar söz konusu olunca İsa’nın getirdiği kurallar her zaman uygulanmaz. Mirasla ilgili konularda dinî hükümler uygulanmamaktadır. Bu nedenle mevcut Avrupa devletleri öyle yapıya sahiptir ki artık onlar ehli kitap olarak nitelendirilemezler. Prof. Dr. Stanford J. SHAW

Layihalara göre Avrupa’nın gelişmesinde hangi faktörler etkili olmuştur?

Osmanlı Devleti’nde XVIII. yüzyıldan itibaren görülen aşağıdaki gelişmelerden hangisi, Avrupa devletleriyle diplomatik ilişkilere eskisinden daha fazla önem verildiğinin en güçlü göstergedir? A) Padişah Abdülaziz’in Avrupa’ya gezi amacıyla gitmesi B) Avrupa’ya öğrenci gönderilmesi C) Avrupa’da devamlı elçiliklerin kurulması D) Avrupa’dan askeri ve teknik alanlarda uzman getirilmesi E) Türk matbaasının açılması 30

İLK DAİMİ ELÇİMİZ YUSUF AGAH EFENDİ- İNGİLTERE KRALI 31

GERİLEME DÖN. İSYANLARI 32 PATRONA HALİL İSYANI (1730)

33 KABAKÇI MUSTAFA İSYANI (1807)

34 Nizamıcedit ordusunun geçit töreninin anlatan temsilî resim

ETKİNLİK XVII. ve XVIII. yüzyıl ıslahatlarının genel özelliklerini örnekteki gibi aşağıdaki tabloya yazınız.