Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları. Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
KİŞİSEL VE KURUMSAL GELİŞİM OLARAK
Advertisements

Karar Tarihi : Karar No : 5189/1
MÜLKİ İDARE AMİRLERİNİN KOLLUK KUVVETLERİ ÜZERİNDEKİ DENETİM YETKİSİ
İDARİ VESAYET.
İDARENİN DENETLENMESİ
Kamu Yönetimi Etiği Personel Genel Müdürlüğü Ahmet DÜZGÜN
Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanı
İTİBAR ATÖLYESİ ... KAMUDA İTİBAR YÖNETİMİ
TÜRKİYE’DE ÇAĞCIL DEMOKRASİ, DEMOKRATİK KÜLTÜR VE OLGUNLUK
KAMU İÇ KONTROL SİSTEMİ STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI
MÜLKİYE MÜFETTİŞLERİNCE DÜZENLENEN RAPORLARIN DEĞERLENDİRİLMESİ, TAKİBİ VE SONUÇLANDIRILMASI HAKKINDA YÖNERGE MURATPAŞA BELEDİYESİ 28 NİSAN 2014.
KAMU HARCAMA SÜRECİ AÇISINDAN SAYIŞTAY VE ROLÜ. Bağımsızlık ve Tarafsızlık Bağımsızlık, Sayıştay ın bir yüksek denetim ve yargı kurumu olarak varlığının.
Kamuda İç Denetimin Gelecek Stratejisi
İç Denetim.
İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI
İÇ DENETİM KAMUDA İÇ DENETİM T.C. CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ
T.C. KOCAELİ ÜNİVERSİTESİ İç Denetim Birimi Başkanlığı
1) İÇ DENETİM KAVRAMI İç denetim, kamu idaresinin çalışmalarına değer katmak ve geliştirmek için kaynakların ekonomiklik, etkililik ve verimlilik esaslarına.
5018 Sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu ile Kamu Mali Sisteminde Gerçekleştirilen Yapısal Değişiklikler ve Üniversitemiz Açısından Yeni Mali Sistemin.
Yerel Yönetimlerde İ ç Denetim Sisteminin Yapısal Sorunları.
Genel İdari Yapı Ferhan ERGÜN –Maliye Uzmanı
KAMU HARCAMA SÜRECİ VE SAYIŞTAY
Hazırlayanlar: Ömer Faruk GÜLSOY Adile TUNÇER Nisa KARAKUM
1  İç Denetinin Faaliyetinin Yürütülmesinde Karşılaşılan Sorunlar- Çözüm Önerileri T.C. İÇİŞLERİ BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI.
Finlandiya yönetiminde hesap verebilirliğe giriş Visa Paajanen,
TEMEL VERGİLEME İLKELERİ
ÇANKIRI KARATEKİN ÜNİVERSİTESİ İÇ DENETİM BİRİMİ
MAHALLİ İDARELER (Yerel Yönetimler)
KAMUDA İÇ DENETİM (5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu)
Çevre Sorunları “Ayamama Felaketi”nin acı biçimde gösterdiği gibi çevre sorunları, artık yaşamımızda istisna olmaktan çıkmış, gündelik yaşamın bir parçası.
HUKUKUN DALLARI Doç. Dr. Mustafa ÇEKER.
KARTAL BELEDİYE BAŞKANLIĞI TEFTİŞ KURULU MÜDÜRLÜĞÜ 2010 YILI FAALİYETLERİ Kartal Belediyesi
İdarede yatırım, harcamaya dönük işlemler varsa
Kurulun İnceleme ve Araştırması
KESİN HESAP.
Sonuçlar (hesap verebilirliğin sonuçları) Visa Paajanen Finlandiya Ulusal Denetim Kurumu
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
İDARE HUKUKU BİRİNCİ BÖLÜM Öğr. Gör. A. Çağlar ERKAN.
BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA UYUM EYLEM PLANININ HAZIRLANMASI BALIKESİR ÜNİVERSİTESİ BİRİMLERİ KAMU İÇ KONTROL STANDARTLARINA.
METEOROLOJİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
KAMU GÖREVLİLERİNİN UYMALARI GEREKEN ETİK DAVRANIŞ İLKELERİ.
İNSAN HAKLARI HUKUKUNUN GENEL İLKELERİ
SAYDAMLIĞIN ARTIRILMASI VE YOLSUZLUKLA MÜCADELENİN GÜÇLENDİRİLMESİ STRATEJİSİ KOORDİNATÖR: R. Bülent TARHAN Başbakanlık Başmüfettişi HAZIRLAYAN : L. Cihan.
Hazırlayan Bölüm / Departman Adı Hazırlayan Kişi Ad Soyad Hazırlayan Kişi Ünvan KOSGEB REHBERLİK VE DENETİM KURULU YÖNETMELİĞİ RG : 05/06/2011/ /02/2011.
1 T.C. ÇALIŞMA VE SOSYAL GÜVENLİK BAKANLIĞI İÇ DENETİM BİRİMİ BAŞKANLIĞI Cengiz ULUTAŞ İç Denetim Birimi Başkanı Nisan 2010.
KAMU YÖNETİMİNİN DENETLENMESİ
Kamu Yönetiminin İşleyiş Sorunları. Yoğun norm düzeni içerisinde sürdürülen bürokratik işlemler aslında hizmetin kişisellikten uzak, eşitlik ilkesine.
Vergi Denetiminde Şüphecilik ve Mesleki Yargı
Kamu Yönetiminde Yasal Sorunlar. Kamu Yönetiminin alt yapısını oluşturan yasal düzenlemelerin, aynı veya benzer konularda yapılmış olması, sistemde ileri.
Kamu Yönetiminin Yapısal Görünümü ve Sorunları. Organizasyon Sorunları Sistem coğrafi ve örgütsel olarak merkeziyetçi bir yapıya sahiptir. Bunu aşmak.
Kamu Personel Yönetimine İlişkin Sorunlar. Kamu kurumlarının sahip olduğu insan kaynağı ve bu insan kaynağının nicelik ve niteliği özelde kurumsal kapasitenin.
MERKEZİ BÜTÇELEME SÜRECİNDEKİ DENETİM (İÇ DENETİM)
Kamu Yönetiminin Denetlenmesi
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
T.C. BAŞBAKANLIK DEVLET PERSONEL BAŞKANLIĞI EĞİTİM DAİRESİ BAŞKANI
YASALAR VE ÖZEL EĞİTİM.
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLIĞI TAŞINIR İŞLEMLER SERVİSİ GENEL HATLARIYLA TAŞINIR MAL YÖNETMELİĞİ.
YONT221 KAMU YÖNETİMİNDE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ
Öğr.Gör.İdil YILDIRIM ARI
DENETİM YÖNTEMLERİ Kamu yönetiminin denetlenmesinde ya da hesap verilebilirliğinde çeşitli yöntemler kullanılmaktadır.Bunlar ,siyasi denetim,idari denetim,
YENİ SAYIŞTAY KANUNUNDA ÖNGÖRÜLEN HESAP YARGILAMASI VE KANUN YOLLARI
Kamu Yönetiminde Yasal Sorunlar
Merkezi Yönetim ile Yerel Yönetim İlişkileri
Hukukun TEMEL kavamları
SİCİL PERFORMANS.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Bütçenin Uygulanması.
Sunum transkripti:

Kamu Yönetiminin Denetim Sorunları

Kamu yönetimi sisteminin; planlanan çıktıların üretilebilmesi, hukuk devleti ilkesinin uygulanması, yönetsel yozlaşmanın önüne geçilebilmesi, açıklık,şeffaflık ve hesap verebilirliğin sağlanması gibi pek çok husus dolayısıyla denetlenmesi söz konusudur.

Yönetim faaliyetinin başarısı, etkin bir denetim sistemine bağlıdır. Bu nedenle yönetimin yapısına, amacına ve durumun gereklerine uygun bir denetim mekanizması kurulmalı ve işlerliği sağlanmalıdır. Denetimin; bağımsızlık, yasallık, nesnellik ve dürüstlük gibi ilkeleri mevcuttur.

Kamu yönetimi sisteminin denetimini iki ana kategoriye ayırarak ele almak mümkündür: -Yönetsel denetim (Hiyerarşik denetim) -Yönetim dışı denetim (Özel denetim) Yönetim dışı denetimde, (DDK, Sayıştay, Başbakanlık Teftiş Kurulu), siyasal denetim (TBMM), yargı denetimi, yargı benzeri denetim (ombudsmanlık) ve kamuoyu denetimi sözkonusudur.

Halen teftiş kurullarının çoğunluğunu oluşturan ve bakanlıkların, belediyelerin, KİTlerin teftiş kurullarını içine alan 129 tane teftiş kurulu vardır civarında müfettiş ve kontrolör bulunmaktadır. Başbakanlık da dahil olmak üzere her Bakanlığın en az bir tane teftiş kurulu vardır.

Bu haliyle denetim sisteminde sayıca fazla ama etkinliği düşük birimlerin mevcut olduğu söylenebilir. Bu birimlerin yapısal ve kurumsal sorunlara sahip oldukları ileri sürülebilir. Yine bu birimlerin genellikle mevzuata uygunluk açısından belge üzerinden şekli denetim yapan bir rol üstlendikleri ifade edilmelidir.

Bu birimlerin birbiriyle zaman içerisinde örtüşen faaliyetler gerçekleştirdikleri, böylece aynı denetimi yapan fazla birimin ortaya çıktığı ifade edilebilir. Bu tür bir örtüşme, aynı zamanda denetlenenlerde denetimi yozlaştırma eğilimi yaratmakta ve denetimden elde edilecek yarara inanmamalarına yol açmaktadır.

Bütün bu çabalara ve denetim birimlerine karşın kamu kesimindeki uygunsuz hizmet üretimi yaklaşımları da devam etmektedir. Ayrıca rapor ve denetim sonuçlarının gizli olması bir başka denetim sorunu olarak ortaya çıkmaktadır. Yargı ve denetim birimleri arasındaki iletişim eksikliği, özellikle denetim birimlerinin belirledikleri sorunları yargı makamlarına aktarmada zaafiyet göstermelerine yol açmaktadır.

Kamu kesimine egemen olan karmaşa ve sistemsizlik ile kurulan sistemlerin istenen şekilde işletilememesi sorununun denetim açısından da geçerli olduğu ifade edilebilir. Gizli tutulması gereken denetim faaliyetinin, özellikle denetlenecekler tarafından önceden haber alındığı ve buna göre hazırlık yapılarak denetime sadece belirli bir dönem için hazırlanıldığı bilinmektedir.

Ast-üst arasındaki ilişkilerin olması gereken yapısının çeşitli nedenlerle bozulması, hiyerarşik denetimlerin sağlıklı yapılmasına engel olmaktadır. Yönetimde aşırı duygusallığın egemen olması, memurlara çalışanlar olarak değil de yöneticilerin çocukları veya dostları, arkadaşları olarak bakılması, bir noktadan sonra hiyerarşik denetimi anlamsız kılmaktadır.

Yönetim dışı denetimler açısından sorun olabilecek hususların iş yapılırken usulüne uydurulduğu, buna karşın gözden kaçan bir hususun ortaya çıkması halinde ise, bunu ortadan kaldıracak yanıltıcı işlemler yapma eğiliminin geliştiği ifade edilebilir.

Denetimlerde, rüşvet ve adam kayırmacılığa fırsat verilmesi de önemli bir sorundur sayılı kanunda düzenlenmiş olmasına rağmen halen iç denetim sistemine tam anlamıyla geçilememiş olması da önemli bir sorundur.

İdarenin denetiminde yargı organlarının kendilerine tanınan bir hak olmamasına rağmen özellikle hukukilik denetimi adı altında yerindelik denetimi yaptıkları görülmektedir. İdari işlevsizliğe ve erkler ayrılığına zarar verdiği anlaşılan bu yaklaşımdan vazgeçilmelidir. Hukukilik Denetimi: Yetki, şekil, sebep,, konu ve amaç bakımından hukuka aykırılık olup olmadığının yargı makamlarınca denetlenmesi. Yerindelik Denetimi: İdari işlemleri duruma uygunluk ve isabetlilik açısından denetleme.

Türk kamu kesiminde önemli sorunlardan birisi de daha en başında idari vesayet sisteminin çok katı uygulanarak özellikle yerel yönetim birimlerinin özerkliklerini ortadan kaldırırcasına merkezi idarenin bu birimlere müdahale etmesidir.

Bazı teftiş makamlarının, teftiş yapabilmesine rağmen soruşturma başlatamaması ve soruşturma için raporu başka bir makama göndermesi (Örneğin; DDK, Başbakanlık Teftiş Kuruluna gönderir) bir zafiyet olarak görünmekte ve karmaşa yaratmaktadır.

Siyasal denetimde, özellikle meclislerde çoğunluğu elinde bulunduran kanadın, yanlı veya çoğunluk gücüne dayanarak gensoru veya meclis araştırması açılması gibi konularda tutucu davrandığı, bu durumun da siyasal denetimi işlevsiz ve anlamsız hale getirdiği ifade edilebilir.

Kamu Denetçiliği Kurumu’nun (KDK/Ombudsman), inceleme ve araştırmaları sonucunda ulaştığı kararlarının tavsiye niteliğinde olması ve teşhir yoluyla kamuoyu baskısı oluşturma dışında bir yaptırım yetkisinin bulunmaması, bu kurumun işlevlerini tartışmalı hale getirmektedir. İdare ise, KDK kararlarını neden uygulamadığını 30 gün içerisinde bildirmek durumunda.