Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Advertisements

YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ Öğr. Gör. Fidan Özbey
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
ZİHİNSEL ENGELLİ ÖĞRENCİLERE KAVRAM ÖĞRETİMİ SEVGİ ERGAN Ahmet Kutsi Tecer Özel Eğitim Mesleki Eğitim Merkezi (Okulu)
Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
Materyal Hazırlama Yönergesi Nisan, Materyal Ödevi2 Materyal Hazırlama Hazırlanan materyal vize sınavı yerine geçecek. Materyal ödevlerinin en son.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
Tane Kavramının Öğretimi (Basamaklandırılmış Yönteme Göre)
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
BULUŞ YOLUYLA ÖĞRETİM JEROME BRUNER.
DİYARBAKIR 2008.
ÖZEL E Ğİ T İ MDE ETK İ L İ Ö Ğ RET İ M YÖNTEMLER İ KONU Ö ğ renmenin Aşamaları (Yanlışsız Ö ğ retim Yöntemleri) HAZIRLAYANLAR.
/ 91 Beyin Fırtınası Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Program Tasarım Modelleri
Sözsüz İletişimin Özellikleri
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
PROGRAMLI ÖĞRETİM Tanımı:
Kişisel-Sosyal Rehberlik
BİLİMSEL ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ ÜNİTE 3
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
DERS 9: Değerlendirmede Tekli ve Çoklu Fırsat Yaklaşımları
Öğretimin Uyarlanması
ARAÇ GEREÇLERİN EĞİTİMDEKİ YERİ VE ÖNEMİ
ÖZEL ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ 1
Yapay Sinir Ağı Modeli (öğretmenli öğrenme) Çok Katmanlı Algılayıcı
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMLARININ (BEP) HAZIRLANMASI
İçerik Türlerinin Öğretiminde Kullanılan İçerik Ögeleri
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Program Tasarım Modelleri
Abant İzzet Baysal Üniversitesi
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
ZİHİNSEL ENGELLİ ÇOCUKLAR Sağlık Bilimleri Fakültesi
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
Hayvancılık İşletmelerinde Yönetim Prensipleri
Öğretimle İlgili Temel Kavramlar
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
SPORDA TEKNİK ve TAKTİK ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ
Öğrenme Psikolojisi Kuramlar: Sosyal Bilişsel Öğrenme
ÖĞRENME STİLLERİ.
Oyun İçine Gömülü Öğretim
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - I
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Ölçmede Hata Kavramı ve Hata Türleri
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

Öğretim  Öğrenci gelişimini amaçlayan, öğrenmenin başlatılması, sürdürülmesi ve gerçekleştirilmesi için düzenlenen planlı etkinliklerden oluşan bir süreçtir.

Pekiştireç  Bir davranışın ortaya çıkma olasılığını arttıran her türlü uyarana pekiştireç denir.  Pekiştireç türleri;  Birincil pekiştireçler,  İkincil pekiştireçler,

Birincil pekiştireçler  Birincil Pekiştireçler : Biyolojik gereksinimleri karşılamaya yönelik yiyecek, içecek... gibi pekiştireçlerdir.  Dada çok küçük yaş grupları için idealdir.  Eğitim düzeyi arttıkça bu pekiştireçlerin kullanım sıklığı azalır.

İkincil pekiştireçler  İkincil Pekiştireçler : Öğrenme sonucu edinilmiş pekiştireçlerdir.  İkincil pekiştireçler;  Nesnel,  Ekinlik,  Sosyal,  Sembol,

Özel Eğitimde Öğretim Yöntemleri  Geleneksel yöntem  Açık anlatım yöntemi (doğrudan)  Yaratıcı yöntem  Basamaklandırılmış yöntem  Yanlışsız öğretim yöntemleri

AÇIK ANLATIM YÖNTEMİ (doğrudan öğretim)  Doğrudan öğretim modeli, özellikle risk altındaki çocukların eğitimi amacıyla geliştirilmiş öğretmen veya geliştirilmiş öğretmen veya uygulayıcı merkezli bir öğretim modelidir. uygulayıcı merkezli bir öğretim modelidir.  Doğrudan öğretim modeli bilişsel (akademik) becerilerin öğretimi üzerine odaklanmıştır. (İşitsel uyaran verildiğinde uyaranın geldiği yöne bakması gibi…)

 Öncelikle öğretmen tarafından kavramın analizi yapılarak ilişkili ve ilişkisiz niteliklerin kolaydan zora doğru sıraya konulmasıyla öğretim basamakları oluşturulmaktadır.  İlişkisiz nitelikler, kavramın örneklerinin farklı olmasını sağlar. Örneğin, “kare” kavramı için ilişkili nitelik dört kenarı, dört köşesi ve kenar uzunluklarının eşit olmasıdır. Kareyi temsil eden nesnenin büyüklüğü, malzemesi gibi nitelikler ilişkisiz niteliklerdir.

 Bu basamaklara uygun olarak kavramın olumlu ve olumsuz örnekleri hazırlanır.  Örneğin, “kare” kavramının olumlu örnekleri “plastik kare”, “tahta kare”, “karton kare”dir. Kare kavramının olumsuz örnekleri ise, “plastik üçgen”, “tahta daire”, “karton dikdörtgen”dir.

 Öğrenciye kavramın olumlu ve olumsuz örnekleri sunulmakta ve doğru tepkiler pekiştirilmekte, yanlış tepkiler görmezlikten gelinip, tekrar sunu yapılmaktadır.  Ayrımlı pekiştirmelere yer verilerek öğretim yapılır.

 Doğrudan öğretim modelinde öğretimin düzenlenmesinin dört temel öğesi vardır.  Bunlar; bireylerin eğitsel gereksinimlerine göre gruplanması, öğretimsel zamanın kullanılması, yazılı öğretim süreçleri ve bireyin performansını sürekli değerlendirmedir.

Öğretmenin (uygulayıcının) rolü  Dersini etkili ve bireylerini motive edecek biçimde sunmak, programı bireylerin eğitsel gereksinimlerine uygun hâle getirmek öğretmenlerin veya uygulayıcıların sorumluluğundadır.

 Modelde, öğretmen veya uygulayıcı- birey etkileşimine ilişkin yedi öğe bulunmaktadır. Bunlar; bireyin etkin katılımı, bireyin etkin katılımı, bireylerin grup olarak tepki vermesi, bireylerin grup olarak tepki vermesi, öğretmenin veya uygulayıcının kullandığı işaretler, öğretmenin veya uygulayıcının kullandığı işaretler, tempo, tempo, ustalaştırma, ustalaştırma, hata düzeltme süreçleri hata düzeltme süreçleri motivasyondur. motivasyondur.

YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ YANLIŞSIZ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ

TANIM TANIM  Yanlışsız öğretim tekniği geleneksel yöntemlere göre daha az hatanın gerçekleştiği varsayılan yöntemdir. Yanlışsız öğretim ; hata düzeyinin düşük olması, hata düzeyinin düşük olması, bireyin daha fazla pekiştireç alması, bireyin daha fazla pekiştireç alması, öğrenen ile öğreten arasında olumlu etkileşim kurulması öğrenen ile öğreten arasında olumlu etkileşim kurulması gibi etmenlerden dolayı öğretim sırasında uygun olmayan davranışlar daha az ortaya çıkar. gibi etmenlerden dolayı öğretim sırasında uygun olmayan davranışlar daha az ortaya çıkar.

Yanlışsız öğretim yöntemlerini uygulayacak öğretmenin öğretim sürecinde dikkat etmesi gereken hususlar;

Yanlışsız Öğretim Yöntemleri 2 Grupta toplanmaktadır  Tepki ipuçlarının sunulduğu öğretim yöntemleri  uyaran ipuçlarının sunulduğu öğretim yöntemleridir.

1. Tepki İpuçlarının Sunulduğu Öğretim Yöntemleri  Sabit Bekleme Süreli Öğretim  Eşzamanlı İpucuyla Öğretim  Artan Bekleme Süreli Öğretim  Davranış Öncesi İpucu ve Sınamayla Öğretim  Davranış Öncesi İpucu ve Silikleştirmeyle Öğretim  Aşamalı Yardımla Öğretim  İpucunun Giderek Arttırılmasıyla Öğretim  İpucunun Giderek Azaltılmasıyla Öğretim

2. Uyaran İpuçlarının Kullanıldığı Yöntemler  İpucunu Silikleştirmek  İpucuna Şekil Vermek  Hedef Uyarana İpucu Eklemek Tepki ipuçları yöntemlerinin uyaran ipuçları yöntemlerine kıyasla tercih edilmesi önerilmektedir. Tercih edilme sebebi araştırma bulgularının pek çoğunda Tepki ipucuyla öğretim yöntemlerinin daha etkili görülmesidir. Tepki ipuçları yöntemlerinin uyaran ipuçları yöntemlerine kıyasla tercih edilmesi önerilmektedir. Tercih edilme sebebi araştırma bulgularının pek çoğunda Tepki ipucuyla öğretim yöntemlerinin daha etkili görülmesidir.

Yanlışsız Öğretimin Temel Kavramları  Hedef Uyaran  İpucu  Deneme  Yanıt Aralığı  Denemeler Arası Süre  Silikleştirme

1. Hedef Uyaran  Uygulamacının öğrenciye yönelttiği yönerge yada sorudur.Öğrenciye davranışı yerine getireceği anımsatılırken nasıl yerine getireceğine ilişkin ipucu verilmez. Örn,’’Bana sarı topu göster’’ ‘’ Çiçek hangisi?’’

2. İpucu  Öğrencinin tepkide bulunmasından önce uygulamacı tarafından bireyin doğru tepkide bulunma olasılığı üzere sunulan yardımdır. Yanlışsız öğretim yöntemlerinin tümünde kullanılır.2 tür ipucu vardır: kontrol edici ipucu ve kontrol edici olmayan ipucu.

3. Deneme  Deneme davranış öncesi uyaranları,bireyin davranışını,davranış sonrasını kapsar. Örn,’’Hangisi uçak bana göster?(hedef uyaran)dendiğinde’’Bak,bu uçak’’(ipucu)ve bireyin vereceği yanıt hepsi deneme sürecini oluşturur.

4. Yanıt Aralığı  Hedef uyaran ve ipucu sunulduktan sonra bireyin yanıt vermesini beklemek üzere geçen süredir.

5. Denemeler Arası Süre  Bireye hedef uyaran ve ipucu sunularak bireyin yanıt vermesi beklendikten sonra yeni bir hedef uyaran sunmak üzere geçen süredir.

6. Silikleştirme  Yanlışsız öğretim yöntemlerinde silikleştirme 3 durumda yapılır; ipucunda silikleştirme, pekiştireçte silikleştirme, uyaranda silikleştirme …

SABİT BEKLEME SÜRELİ ÖĞRETİM  Bireyin yanlış yapma olasılığını en aza indiren yöntemlerdendir. İki aşamadan oluşur: sıfır saniye bekleme süreli denemeler, sabit bekleme süreli denemeler …

1. Sıfır Saniye Bekleme Süreli Denemeler  Beceri yönergesi ve kontrol edici ipucu eşzamanlı sunulur. Örn,renk kavramının öğretiminde uygulamacı ‘Bu ne renk?’(hedef uyaran ve beceri yönergesi)diye sorar,hemen ardından ise ‘Kırmızı’(kontrol edici ipucu)yanıtını sunar. Sıfır saniye bekleme süreli denemeler, birey ipucu alarak %100 doğru tepkide bulunana dek sürdürülür.Ardından sabit bekleme süreli denemelere geçilir.

2. Sabit Bekleme Süreli Denemeler  İpucunun sunulması sabit bir süre beklenerek gerçekleştirilir. Yönerge(hedef uyaran) ve kontrol edici ipucu arasında geçen süre 4-5sn gibi sabit bir süreye çıkarılır. İpucunun türünde bir değişiklik olmaz. Öğretimin tamamında aynı ipucu ile öğretim yürütülür. Bireyin hem ipucundan önce hem ipucundan sonra verdiği doğru tepkiler için pekiştireç alması gerekir.

Uygulamacının şu noktalara dikkat etmesi gerekir  Davranış Belirlenmelidir,uygulamacı her zaman aynı beceri yönergesi kullanılmalıdır.Uygulamaya başlamadan önce beceri yönergesinin ne olacağına karar verilmelidir.Örn,’Kırmızıyı göster’.  İpucunun geciktirme aralığı belirlenmelidir.  İpucuna Karar Verilmelidir.  Birey tepkilerine ve bu tepkilere ne şekilde tepkide bulunacağına karar verilmelidir.  Ölçüte karar verilmelidir.