YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE)

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU İmtiyazlar / Kamu Özel Ortaklıklarının Eşgüdümü ve Desteklenmesi.
Advertisements

ETCF II Project is co-funded by the European Union and the Republic of Turkey The Contracting Authority This Project is implemented under the partnership.
Bankacılık Etik İlkeleri
© OECD A joint initiative of the OECD and the European Union, principally financed by the EU Kamu-Özel Sektör Ortaklığı Proje/İmtiyazlarında Özel Sektör.
1 Etik Değerler ve İş Ahlakı Bülent Şenver
Öğrenme Faaliyeti 1 Yönetim Çiğdem YILDIRIM 626 Doruk YOĞURTÇU 628
İŞLETME Toplumdaki bireylerin ihtiyaçlarını karşılamak
Refah İktisadı Tanım: Kamu Ekonomisi
Yerel Yönetimlerde Yeniden Yapılanma Perspektifi
Kurumsal Yönetim Hüseyin GÜRER 9 KASIM 2005 f.
Mesleki Uzmanlık Alanlarının Gelişiminde Kurumsallaşmanın Önemi
İŞYERİNDE ETİK (AHLAK)
Fatih Tuncer HATUNOĞLU İletişim Yazılım Genel Müdürü Mart, 2013 BURSA
Türkiye’de Liderlik ve İK Katkısı 25 Mart 2006 TÜRKİYE’DE LİDERLİK VE İK KATKISI 25 Mart 2006 Prof. Dr. Yeşim Toduk Akiş Amrop International 1.
DOÇ.DR. YILDIZ AYANOĞLU 1969 yılında Bulgaristan'da doğdu. İlk ve orta eğitimini tamamladıktan sonra Razgrad Ticaret Lisesinin Sanayi İşletmelerinde Muhasebe.
Düzenleyici Etki Analizi (DEA) ve Sivil Toplum Regulatory Impact Assessment and Civil Society Dr. Esra LaGro, DEA Danışmanı ve Türkiye Kurumsal Yönetim.
BRENTON WOODS SİSTEMİNİN ÇÖKÜŞÜ VE KÜRESELLEŞME
MUHASEBENİN TEMEL KAVRAMLARI
AUDİT Corporate Governance İÇ DENETİM KURUMSALLAŞMA
6 Hafta 6Yazılı İletişim IIBLUES. 6 2 Faaliyet Raporu Nedir? Faaliyet raporu kuruluşun mevcut ve potansiyel iş ortaklarını ve menfaat sahiplerini bilgilendirmek.
N Para ve sermaye piyasaları n Yatırımlar n İşletme Finansı Finans birbiriyle ilgili üç alanı içerir:
Tartışma Hastane (sağlık kurumları) yönetimi niçin ayrı bir yönetim disiplini olarak gelişmiştir ?
KURUMSAL İTİBAR YÖNETİMİ ve SOSYAL SORUMLULUK
MESLEKİ ETİK Çevre Etiği Prof.Dr. Fatih M. Botsalı MK MK
ENTELEKTÜEL SERMAYENİN ÖNEMİ VE UYGULANABİLİRLİĞİ
İŞLETMENİN FAALİYETLERİNE KAYNAK BULMA: FİNANSMAN
Döner Sermayelerin Yeniden Yapılandırılması Prof. Dr. Davut AYDIN ANADOLU ÜNİVERSİTESİ REKTÖRÜ Mart 2010 Asya Thermal Resort Otel.
H.Abdullah KAYA Daire Başkanı Ankara
Kurumsal Yönetimde İç Denetimin Geleceği Esra Aydın
Süleyman Demirel Üniversitesi 5. MYO Müdürleri Toplantısı Prof.Dr. Metin Lütfi BAYDAR Rektör.
Şirketlerde Kurumsal Yönetimin Piyasa Değeri Üzerine Etkisi
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
Erdemir Grubu İç Denetim Sistemi 9 Mayıs 2015.
TRANSFER FİYATLANDIRMASI Hazırlayan ve Sunan Haluk KAPTANOĞLU (Yeminli Mali Müşavir) DENET Yeminli Mali Müşavirlik A.Ş.
Şirketlerde Yönetişim Biçimleri
Uluslar arası İşletmecilik İlk Bakış
GENEL MUHASEBE Prof. Dr. A.Vecdi CAN.
Hisse Senetleri ve Piyasalarda Alım Satım İşlemleri
Bölümün Amacı Bu bölüm, kurumsal kültür ve etik değerler ile bunların örgütlerden nasıl etkilendiğine dair görüşleri incelemektedir.
YETKI DEVRI Yetki Devrinin Tanımı ve Türleri
Mühendislik Ekonomisi
Yrd.Doç.Dr. Yıldırım Osman Çetmeli
YÖNETİM SÜRECİ VE ÖZELLİKLERİ
STRATEJİ GELİŞTİRME DAİRE BAŞKANLARININ BOLOGNA SÜRECİNDEKİ ROLÜ Sabancı Üniversitesi 22 Ekim 2010.
7. TÜRKİYE HAKSIZ REKABET KONGRESİ Mesleğimizde Haksız Rekabet Haksız Rekabetle Mücadelede; Hizmet Kalitesi ve Meslek Kararının Rolü ve Önemi Ali Kamil.
Dr. Adil AKINCI Bankacılık ve Finans Bölümü
YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER
KAMU KURUMLARINDA SÜREÇ YÖNETİMİ ve
PARA ve PARANIN FONKSİYONLARI
IOSCO (International Organization of Securities Commissions)
Bankacılık Sistemi.
11. MUHASEBE ALANINDA DÜNYADAKİ ETİK KURALLAR VE İLKELER
YONT221 KAMU YÖNETİMİ DÜŞÜNCESİNİ GELİŞİMİ VE DEVLETİN ETKİNLEŞTİRİLMESİ YÖNETİŞİM.
Bankacılıkta ETİK 2017 R. Hakan ÖZYILDIZ
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
Ankara Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Sosyal Hizmet Bölümü
YÖNT 102 – İŞLETMEYE GİRİŞ II
6.3. Şikayet ve Disiplin Şikayet: İşgörenlerin, iş, işletme ve yönetimle ilgili rahatsızlıklarını ifade biçimidir. Yönetim, işgörenlerden gelen tüm şikayetlere.
MALİ ANALİZ.
Hesap Verebilirlik ile İlgili Düzenlemeler
Bankacılıkta ETİK 2018 R. Hakan ÖZYILDIZ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM KAR DAĞITIM KARARLARI.
İŞLETME BİLİMİ VE İŞLETMEYİ TANIYALIM
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME FİNANSI VE FİNANSAL YÖNETİM
BÖLÜM1 :ULUSLARARASI İŞLETMECİLİĞE GİRİŞ
Sunum transkripti:

YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE) T.C. Esenyurt Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü YÖNETİMDE YENİ GELİŞMELER KURUMSAL YÖNETİM (CORPORATE GOVERNANCE) Öğretim üyesi: Prof. Dr. Fatih SEMERCİÖZ Hazırlayan : Muhammed Mürsel CEYLAN 1432110023

KURUMSAL YÖNETİM NEDİR? Türkçe olarak Yönetişim, Kurumsal Şirket Yönetimi veya kısaca Kurumsal Yönetim şeklinde adlandırılır. Yönetişim terimi Yönetim , Etkileşim ve İletişim kavramlarının birleşiminden türetilmiş yeni bir kavramdır. Bu yeni kavram İngilizcedeki Corporate Governance kelimesinin karşılığı olarak kullanılmaktadır.

Bu kavram 1990'dan itibaren işletme literatüründe kullanılmaya başlanmıştır. Bu tarihten sonra hızla genişleyerek ülkeler, hükümetler ve OECD gibi birlikler tarafından benimsenmiş ve uygulaması için yeni düzenlemeler yapılmıştır.

YÖNETİŞİM KAVRAMININ AMACI Kurumsal Yönetim kavramı, devlet, hissedarlar, müşteriler, çalışanlar ve kreditörler nezdinde, işletmelerin mümkün olduğu ölçüde doğru bilgi vermesi ve şeffaf davranmasını amaçlamaktadır. Bazı yazarlara göre, eğer Kurumsal Yönetim ilkeleri uygulanmış olsaydı belki de Asya ülkelerindeki ekonomik krizler ya ortaya çıkmayacaktı veya salgın halini alıp diğer ülkelere yayılmayacaktı.

Kurumsal Yönetim konusunda en iyi bir model yoktur. Bu kavramın temeli işletmelerin, hissedarlarına ve paydaşlarına (yarardaş) karşı şeffaf olması, işletmenin gerçek durumunu yansıtması, bunların haklarını koruması, bu konuda etik ilkelere uyması ve sorumlu davranması bekleyişine dayanmaktadır. Yani bir anlamda Kurumsal Yönetim, işletmelerin “iyi sosyal vatandaş” olmalarını öngörmektedir.

YÖNETİŞİM KAVRAMININ DOĞUŞU Bir ülkede üretimi yapan işletmelerdir. Bu üretim sonucu oluşan gelir, iktisadi faktör sahipleri arasında paylaştırılır. Ülke vatandaşları artırarak tasarruf ettikleri gelirlerini bankacılık ve sermaye piyasalarıyla tekrar işletmelerin kullanımına verirler. Bu tasarruflarla yeni yatırımlar yapılacak ve hem üretim hem gelir düzeyini artıracaktır. Bu yüzden işletmeler toplumun temel önemde kurumları olmuştur.

İşletmelerin önemi nedeniyle devlet işletme faaliyetlerini düzenleyici önlemler almıştır. Bu önlemlerden en önemlisi işletmelerin karından aldığı vergi olmuştur. Ancak küreselleşmenin etkisiyle sermayelerin ülkeler arasında kolayca hareketi söz konusu olmuştur.

Başta, Uzak Doğu ülkelerindeki sermaye piyasalarındaki ekonomik krizler bir çok ülkeyi tehdit etmiştir. İşletme yöneticilerinin, kendilerine verilen fonları kötü kullanmaları, suistimaller, işletmenin durumunu iyi gibi gösterip içini boşaltmaları da önemli bir faktör olmuştur. Yönetişim anlayışı ile işletmeler, “toplumun sermayesini kullanan” birimler olarak görülmeye başlanmıştır.

Bu faktörlerin sonucunda; Devlet ve işletme meslek organizasyonları harekete geçmiş ve sadece “vergi” endişeli düzenlemelerin yetersiz olduğu kabul edilmiştir. Dolayısıyla bu işletmelerin yönetimi ile ilgili daha detaylı düzenlemeler yapma ihtiyacı hissedilmiştir.

Burada ağırlık olarak, Tepe yönetim organı olan yönetim kurullarının çalışma düzenine verilmiş ve bu kurulların nasıl karar almaları gerektiği, Hangi bilgileri ne zaman ve nasıl açıklamaları gerektiği, Hangi gruplarla (paydaşlar, hissedarlar, çalışanlar, devlet, kamuoyu, finansal kuruluşlar vs.) iletişim kurması gerektiği ve etkileşim içinde olması zorunluluğu, belirlenmeye çalışılmıştır.

Böylece bir “kurum” olarak işletmenin (corporation), toplumun çıkarlarını nasıl gözetmesi gerektiği (governance) ve nasıl yönetilmesi gerektiği ile ilgili ilkeler belirlenmiştir. Bu ilkeler topluluğundan da Corporate Governance kavramı, Türkçesiyle Kurumsal Yönetim veya Yönetişim kavramı doğmuştur.

1995 yılında belli başlı kurumsal yatırımcılar, yatırımcı temsilcileri, finansal aracı kuruluşlar, şirketler ve birtakım akademisyenler tarafından ICGN – The Intenational Corporate Governance Network kurulmuştur. Amacı, uluslar arası düzeyde kurumsal yönetim ilkelerinin benimsenmesini sağlamaktır. Bu kuruluşun geliştirdiği ilkeler 1999’da OECD tarafından da kabul edilerek OECD Principles of Corporate Governance olarak yayınlanmıştır. Ülkemizde de TÜSİAD bu ilkeleri bir kitapçık olarak yayınlamıştır.

OECD Kurumsal Yönetim İlkeleri (OECD Principles of Corporate Governance) Kurumsal Yönetim İlkeleri; işletmelerin üst kademe yönetim organlarının, işletmelerinin faaliyetlerine ilişkin kararları verirken neleri dikkate almaları, bunları nasıl ve hangi mekanizmalar içinde dikkate almaları, kararları nasıl, ne zaman ve kimlere açıklamaları gerektiğine ilişkin kurallar toplamıdır.

OECD Kurumsal Yönetim ilkelerini kısaca özetlersek; Hissedarların hakları: Şirketlerdeki hissedar hakları korunmalıdır. Hissedarların adil muamele görmesi güvence altına alınmalıdır. İşletmeler, işletme faaliyetlerinden doğrudan çıkarı olan grupların (stakeholders) haklarını yasaların öngördüğü şekilde tanımalı, bunlarla etkin işbirliği yapmalıdır. İşletmeler, mali durum, mülkiyet ve performans ile ilgili olarak zamanında ve doğru açıklama yapmalıdır. Yönetim kurulları etkin çalışmalı, işletmenin tüm stratejik kararlarını denetlemeli, işletme faaliyetlerini yönetimde icra sorumluluğu taşıyanlardan bağımsız olarak denetlemelidir.

TEŞEKKÜRLER