1.  Program geli ş tirme; programın tasarlanması, uygulanması ve de ğ erlendirilmesiyle gerçekle ş ir.  Program geli ş tirme süreci; e ğ itim programının.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
Advertisements

TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ Öğrencilerin aldıkları puanlar kadar yaptıkları doğru tercihler de iyi bir liseye adım atmalarına yardımcı olacaktır.8.sınıf.
ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
IFMB202: FEN VE TEKNOLOJİ PROGRAMI VE PLANLAMA 2016-Bahar Dönemi 2. HAFTA Yrd. Doç. Dr. Bahadır Namdar Fen Bilgisi Eğitimi ABD.
ETKİLİ ÖĞRETİM İÇİN YÖNTEM VE TEKNİKLER
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Uzaktan Eğitim Sürecinde Materyal Ortam ve Teknoloji Tasarımı Yusuf DOĞANAY.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
T.C. ORDU VALİLİĞİ İlköğretim Müfettişleri Başkanlığı TAM ÖĞRENME MODELİ TAM ÖĞRENME MODELİ.
Program Geliştirme Modelleri
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Eğitimde Hedefler Hedeflerin İşlevleri ve Analizi.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
TEFTİŞ SİSTEMİ VE İKS İLİŞKİSİ. İlköğretim Kurumları Standartları (İKS) Teftiş Sisteminde de bazı değişimleri beraberinde getirecektir (?) İlköğretim.
* Her aşamadaki tanılamada, bireyin eğitsel performans düzeyi belirlenir, gelişim alanlarındaki özellikleri değerlendirilir ve bu değerlendirme sonuçları.
İl Sosyal Etüt ve Proje Müdürlüğü ERASMUS+ Gençlik KA3. Yapılandırılmış Diyalog.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
ÖLÇME DEĞERLENDİRME VE SINAV HİZMETLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ.
KONYA BİLİM VE SANAT MERKEZİ EĞİTİM ÖĞRETİM YILI.
Program Tasarım Modelleri
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
PROGRAM GELİŞTİMENİN PLANLANMASI
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
PROJE TABANLI ÖĞRENME ATÖLYESİ
Hedef-Kazanım Belli bir alanda eğitilecek bireylere kazandırılmak istenen özellikler ya da yeterliklerdir. Kazanımın eğitim yoluyla kazandırılabilecek.
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
ASSURE Modeli.
ÖZEL EĞİTİMİN TEMEL İLKELERİ
Öğretimin Uyarlanması
Entegre Müfredat Modeli
YAŞAM BECERİLERİ -Öfke kontrolü -“Hayır” diyebilme -Israrlara karşı koyabilme -Kendini ortaya koyma -İletişim becerileri -Sorun çözme -Stresle başa.
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
BİREYSELLEŞTİRİLMİŞ EĞİTİM PROGRAMI
Sağlık Bilimleri Fakültesi
Eğitimde Proğram Geliştirme Süreci ve Eğitim Durumlarının Düzenlenmesi
İŞBİRLİKLİ ÖĞRENME YAKLAŞIMI
10. Sınıf alan-dal seçimi REHBERLİK SERVİSİ.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Geniş Ölçekli Testler Yrd. Doç. Dr .Ömer Kutlu.
MATEMATİK DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
Eğitsel Rehberlik.
ÖĞRETİM ARAÇ-GEREÇLERİNİN SEÇİMİ ve HAZIRLANMASI
MBT-303 özel öğretim yöntemleri-ı
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
ÖBBS (Öğrenci Başarılarının Belirlenmesi Sınavı)
PROGRAM DEĞERLENDİRME
ÜNİVERSİTEDE YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE İNTERNET KULLANIMINA İLİŞKİN ÖĞRENCİ GÖRÜŞLERİ Mehmet AKSÜT Nihat ÇAKIN 
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
ÖLÇME-DEĞERLENDİRME 1.DERS
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
öneriler Sınıfların tüm öğrencileri içerecek biçimde düzenlenmesi
Araştırma Önerisi ve Hazırlanması
Pedagojİk Formasyon Sertifika programI ÖĞRETİM İLKE VE YÖNTEMLERİ Hafta V Prof.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası. DESTEK EĞİTİM Destek Eğitim Odası.
Veri ve Türleri Araştırma amacına uygun gözlenen ve kaydedilen değişken ya da değişkenlere veri denir. Olgusal Veriler Yargısal Veriler.
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
Her ülkenin sistemi ne olursa olsun, eğitim politikasının en üst seviyede amacı, bireyi topluma yararlı hale getirmektir. BİREYİ TOPLUMA YARRLI HALE GETİRME;
BEDEN EĞİTİMİ VE SPOR ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİM PROGRAMI HAZIRLAMA PLANI (1)
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

1

 Program geli ş tirme; programın tasarlanması, uygulanması ve de ğ erlendirilmesiyle gerçekle ş ir.  Program geli ş tirme süreci; e ğ itim programının hedef, içerik, ö ğ renme- ö ğ retme süreci (e ğ itim durumları,ya ş antılar) ve de ğ erlendirme ö ğ eleri arasındaki dinamik ili ş kiler bütünü ve bu ö ğ elere ili ş kin koordine edilmi ş tüm ara ş tırma ve geli ş tirme çabalarıdır. 2

 E ğ itim programının dört temel ö ğ esi vardır. Bunlar;  1. Hedef (Amaçlar, Ö ğ renci Kazanımları)  2. İ çerik (Muhteva/Konu)  3. E ğ itim Durumları (Ö ğ renme-Ö ğ retme süreçleri)  4. Ölçme ve De ğ erlendirme (Sınama Durumları) Bu dört temel ö ğ e birbiriyle sıkı ili ş kilidir. Programın bir ö ğ esinde yapılan de ğ i ş iklik di ğ er ö ğ eleri de etkiler. 3

HEDEF İ ÇER İ K E Ğİ T İ M DURUMU DE Ğ ERLEND İ RME 4

 Hedef ö ğ esi; ö ğ retim programının en temel ve en önemli ö ğ esidir.  Hedef yeti ş tirilecek bireyde bulunması uygun görülen, e ğ itim yoluyla kazandırılabilir istendik özelliklerdir.  Niçin? sorusunacevap aranır.  Hedef ö ğ esinde; dikey hedefler ve yatay hedefler vardır. Dikey hedefler uzak, genel ve özel hedeflerden olu ş ur. Yatay hedefler ise Bloom taksonomisine göre belirlenen bili ş sel, duyu ş sal ve psikomotor hedeflerden olu ş ur. 5

 İ çerik Ö ğ esinde; Üniteler ve konular yer alır.  Ne? sorusuna cevap aranır. 6

 E ğ itim Durumları ö ğ esinde; Ö ğ retim stratejileri, yöntemler, teknikler, ipucu, ö ğ renci katılımı, zaman, peki ş tireç, dönüt, düzeltme, ö ğ retmen davranı ş ları, ö ğ renci davranı ş ları yer alır.  Nasıl? sorusuna cevap aranır. 7

 De ğ erlendirme Ö ğ esinde; Ö ğ rencilerin istendik davranı ş ları kazanıp kazanmadı ğ ını belirleme i ş idir.  Ölçme ve de ğ erlendirme yer alır.  Ne kadar? sorusuna cevap aranır. 8

 Konu alanında (bilgilerde) meydana gelen de ğ i ş meler  Teknoloji alanında meydana gelen de ğ i ş meler  Bireylerin ihtiyaçlarında meydana gelen de ğ i ş meler  Ö ğ retmen ve ö ğ renci rollerinde meydana gelen de ğ i ş meler (e ğ itim yapısında meydana gelen de ğ i ş meler)  Toplumun ihtiyaçlarında ve yapısında meydana gelen de ğ i ş meler  Var olan e ğ itim programlarının yetersiz kalması (mükemmel olmaması)  Yeni meslek alanlarının ortaya çıkması 9

 1) Komisyon olu ş turulur.  2) Çalı ş ma planı olu ş turulur.  3) İ htiyaç analizi gerçekle ş tirilir.  4) Aday hedefler (kazanımlar) belirlenir.  5) Süzgeçlerden geçirilir (e ğ itim felsefesi, e ğ itim psikolojisi, e ğ itim sosyolojisi vb.).  6) Kesin hedefler belirlenir.  7) İ çerik seçme ve örgütleme (Birey, toplum, konu alanı dü ş ünülerek içerik belirlenir.).  8) E ğ itim durumları belirlenir.  9) Ölçme ve de ğ erlendirme yapılır.  10) Program denenir.  11) Program de ğ erlendirilir.  12) Raporla ş tırılır. 10

 1) Program geli ş tirme sürecinde önce tasarlama a ş aması vardır. Daha sonra programın denenmesi söz konusudur. Deneme sonucunda elde edilen dönütlere göre de ğ erlendirme ve düzeltme yapılır.  2) Program geli ş tirme dinamik bir süreçtir ve devamlılı ğ ı vardır.  3) Program geli ş tirme var olan e ğ itim ve ö ğ retimin kalitesini kontrol eder.  4) Program geli ş tirme sistematik bir süreçtir. Programın bir ö ğ esindeki aksama di ğ er ö ğ eleri de etkiler.  5) Program geli ş tirme sürekli ve dirik bir süreçtir. De ğ erlendirme sonucu elde edilen veriler ve dönütler program geli ş tirme sürecine yön verir.  6) Program geli ş tirme çalı ş maları ülkenin uzak hedeflerine ve e ğ itim felsefesine uygun olmalıdır.  7) Program geli ş tirme faaliyetleri ya ş ama dönük olmalı, toplumun de ğ erlerine uygun olmalıdır.  8) Aynı zamanda ö ğ rencilerin ihtiyaçlarını kar ş ılamalı ve yeteneklerini geli ş tirmelidir. 11

 1) Her ö ğ renci ö ğ renebilir.  2) Ö ğ retim bireyselle ş tirilmelidir.  3) Ö ğ retim sürecinin merkezinde ö ğ renci yer almalıdır.  4) Ö ğ rencinin yaparak-ya ş ayarak ö ğ renmesine imkân tanınmalıdır.  5) Ö ğ rencinin ilgi, yetenek ve gereksinimlerine yer verilmelidir.  6) “Ö ğ renmeyi ö ğ renme” esas olmalı ve ö ğ renciye üst düzeyde (problem çözme, yaratıcı-yansıtıcı dü ş ünme, bilgi teknolojisini kullanma gibi) dü ş ünce yapısı kazandırılmalıdır.  7) Ö ğ rencinin kendine güvenli bir birey olması sa ğ lanmalıdır ve ö ğ renci çok yönlü geli ş tirilmelidir. 12

 1. Program Karar ve Koordinasyon Grubu  2. Program Çalı ş ma Grubu  3. Program Danı ş ma Grubu 13

 Bu grup, hangi alanlarda program geli ş tirme çalı ş ması yapılaca ğ ına karar verir.  Ülkede ba ş at olan e ğ itim felsefesini programlara yansıtılmasını sa ğ lar.  Hazırlanan programın kabul ya da de ğ i ş tirilmede karar organı olarak görev yapar.  Tüm program geli ş tirme çalı ş malarının koordinasyonunu sa ğ lar.  Programdan etkilenen herkes karar ve koordinasyon grubunun üyesi olabilir.  Üyeler program geli ş tirme uzmanı hariç temsilci niteli ğ indedir.  Karar koordinasyon grubu ihtiyacı saptayan gruptur. 14

 Üyeleri:  A- Milli E ğ itim Bakanlı ğ ı Temsilcileri  — İ lgili genel müdür temsilcisi  — Talim Terbiye Kurulu temsilcisi  — Tefti ş Kurulu temsilcisi  — Program Dairesinden uzman bir ki ş i  B- Üniversiteden Program Geli ş tirme Uzmanı  C- Ö ğ retmen Örgütlerinin temsilcileri  D- Konu alanı ile ilgili  — Konu alanı ö ğ retmenlerinin temsilcileri  — Kamu kurum ve kurulu ş larının temsilcileri  — İş çi ve i ş veren temsilcileri  — Meslek odası ve birli ğ i temsilcileri  E- Veli ve Ö ğ renci temsilcisi (Okul aile birli ğ i, okul koruma derne ğ i, ö ğ renci velisi ve ö ğ renci temsilcisi) 15

 Programın hazırlanması, uygulanması, de ğ erlendirilmesi ve geli ş tirilmesi a ş amalarında sürekli ve tam zamanlı görev yapan komisyondur.  Hedef, içerik, e ğ itim durumları ve de ğ erlendirme ö ğ elerini belirler.  Üyeleri: E ğ itimde program geli ş tirme uzmanı E ğ itimde ölçme ve de ğ erlendirme uzmanı İ lgili konu alanı uzmanı (Üniversiteden) İ lgili konu alanı ö ğ retmenleri 16

 Program çalı ş ma grubu her çalı ş ma alanında görev yaparken zaman zaman danı ş ma yapaca ğ ı bir gruba ihtiyaç vardır.  Özellikle hedef belirlenirken mutlaka danı ş ma grubundaki e ğ itim felsefecisi ve e ğ itim psikologunun görü ş leri alınır.  Bu nedenle en önemli üyeleri felsefeci ve psikologdur.  Üyeleri: E ğ itim felsefecisi E ğ itim psikologu E ğ itim sosyologu E ğ itim ekonomisti E ğ itim denetçisi (müfetti ş ) Okul yöneticisi E ğ itim teknologu İ leti ş im uzmanı 17

 Program geli ş tirme çalı ş maları hedeflerin belirlenmesi ile ba ş lar; tüm süreç hedeflere dayalı olarak gerçekle ş ir ve hedefler de ihtiyaçlara göre belirlenir.  İ htiyaç saptama çalı ş malarında toplumun, bireyin ve konu alanı ile ilgili ihtiyaçların saptanması önemli görünmektedir.  Bu amaçla ihtiyaç saptama ara ş tırmasında ş u sorulara cevap aranmalıdır: 1. Toplumun beklenti ve ihtiyaçları nelerdir? 2. Bireyin ihtiyaçları nelerdir? 3. Konu alanı ile ilgili ihtiyaçlar nelerdir? 18

 İ htiyaç belirleme, programla ilgili karar vermek ve ilkeler olu ş turmak amacıyla sistemli olarak bilgi toplama sürecidir.  İ htiyaç analizi; mevcut durum ile ula ş ılmak istenilen durum arasındaki farkı ortaya koymak amacıyla izlenecek bir süreçtir.  İ htiyaç analizi daha çok a ş a ğ ıdaki gibi be ş a ş amada gerçekle ş mektedir. 1) Hazırlık 2) Bilgi toplama 3) Bilgilerin analizi 4) Bilgilerin rapor edilmesi 5) Bilgilerin kullanımı 19

 İ htiyaç analizinin yararları ş unlardır: Okul geli ş iminde izlenecek yolların belirlenmesine ve yapılacak çalı ş maların neler olaca ğ ının ortaya konmasına yardımcı olur. Planlamacıların isabetli kararlar verebilmesine yardımcı olacak bilgileri sa ğ lar. Alınan kararların kabul görme oranını artırır. Okulda koordinasyonu geli ş tirir. Planlamada kar ş ıla ş ılabilecek sorunların çözümünü kolayla ş tırır. 20

 1) Delphi Tekni ğ i (Anket Geli ş tirme)  2) Gözlem  3) Ölçme Araçları ve Testler  4) Kaynak Tarama (Literatür Tarama)  5) Görü ş me - Grup Toplantıları  6) Progel (Dacum) Tekni ğ i  7) Meslek ( İş ) Analizi 21

 Konu ile ilgili uzmanların yüz yüze gelmeden, birbirinden habersiz ve ba ğ ımsız olarak görü ş lerinin alındı ğ ı bir tekniktir.  Amacı; konu ile ilgili seçilmi ş uzmanların görü ş lerinin alınması ve ortak görü ş sa ğ lanmasıdır.  Bir konu hakkında gelecekte nelerin nasıl olabilece ğ i üzerinde durulur.  Konu ile ilgili uzman ki ş ilere mektup veya gönderilir ve görü ş leri alınır.  Uzmanlar, birbirleriningörü ş lerini etkilemelerini engellemek için bir araya getirilmez.  Sonuçlar kesin olmadan, tahminler ve varsayımlar ortaya konulur.  Tekni ğ in sakıncalı yönü uzun bir zaman gerektirmesidir. 22

 Ki ş ileri gözleyerek bilgi toplama yoludur.  Gözlem yaparken do ğ al gözlem tercih edilmelidir.  Gözlem yoluyla elde edilen verilerin puanlamasının yapılması gerekir.  Özellikle psikomotor becerilerin belirlenmesinde kullanılır.  E ğ itimciler tarafından en sık kullanılan ihtiyaç belirleme tekni ğ idir. 23

 Bireyde aranan özelliklerin ne miktarda var oldu ğ unu saptamak için yapılan i ş lemlerdir.  Ö ğ rencilerin bili ş sel giri ş davranı ş larının saptanması amacıyla hazırlanır ve e ğ itim sürecinin ba ş ında ö ğ renciye uygulanır.  Mesela; düzey belirleme testleri, izleme testleri, bili ş sel testler, tutum ölçekleri, sınavlar. 24

 Kaynak tarama çalı ş maları üç a ş amada yapılır:  Literatür taraması (bilim çalı ş malar, kitaplar),  Raporların de ğ erlendirilmesi (ö ğ retimin denetimini yapan kurumların) ve  Mevcut programların incelenmesidir.  Yurt içinde ve yurt dı ş ında e ğ itimle ilgili bilimsel yayınların takibi de yapılabilir. 25

 En yaygın olarak kullanılan tekniklerden biridir.  Görü ş me yoluyla ö ğ renenlerin program hakkındaki görü ş leri sözlü veya yazılı olarak alınır.  Görü ş me yüz yüze yapılabildi ğ i gibi, telefon ve internet aracılı ğ ıyla da yapılabilir.  Aynı özellikteki bir grup bireyden de bilgi toplanabilir.  Ö ğ retmenler, akademisyenler, veliler, i ş çevreleri, politikacılar, okul idarecilerin görü ş lerine ba ş vurulur. 26

 Program (pro) geli ş tirme (gel) sözcüklerinin kısaltılmasıdır.  Bu teknikte; bireyin bir i ş i/mesle ğ i yapabilmesi için sahip olması gereken özellikleri o i ş in deneyimli ve uzman ki ş ileri (5-12 ki ş i) tarafından belirlenir. Yani mesle ğ in beceri profili çıkarılır.  İş analizine benzer. Fakat Progel çalı ş maları daha az zaman alır. Bu çalı ş ma 2-4 gün arası sürer.  Çok etkili ve maliyetinin az olması bu tekni ğ in avantajlarındandır. 27

 İş /meslek tanımlaması yapılarak i ş e ait i ş lemlerin belirlenmesi tekni ğ idir.  İş e ait bilgi, beceri, mesleki tutum ve alı ş kanlıklar ayrıntılı olarak i ş lem basamaklarına ayrılır.  Bir meslekle ilgili bili ş sel, duyu ş sal ve psiko-motor (devini ş sel) tüm özellikler deneyimli ki ş iler tarafından belirlenir. 28

 a) Farklar Yakla ş ımı  b) Demokratik Yakla ş ım  c) Analitik Yakla ş ım  d) Betimsel Yakla ş ım  e) Süreç Yakla ş ımı 29

 Gözlenen ba ş arı durumu ile beklenen ba ş arı durumu arasındaki farka bakılarak ihtiyaç saptaması yapılır.  Bu yakla ş ımda kurumun istedi ğ i durum ile var olan durum kar ş ıla ş tırılır. E ğ er istenen duruma ula ş ılmamı ş sa bir ihtiyaç var demektir. Bu nedenle program geli ş tirme çalı ş maları yapılmalıdır.  En çok tercih edilen ihtiyaç belirleme yakla ş ımıdır.  Örnek: Bir okulda matematik dersinden % 85 ba ş arı beklenirken okulun ba ş arısı %50 de kalmı ş tır. İ stenen ba ş arı %85, var olan ba ş arı %50 dir. Arasında %30 fark vardır. İ stenen ba ş arıya ula ş ılmadı ğ ı için bir ihtiyaç do ğ mu ş tur. Bu da demektir ki matematik dersinin programı, günleri, saatleri, araç-gereçleri, materyalleri ile ilgili bazı de ğ i ş ikliklerin yapılması gerekmektedir. Bu de ğ i ş iklik program geli ş tirmedir. 30

 İ htiyaç, toplumdaki baskı gruplarının isteklerinden hareketle ortaya çıkar.  Baskı grupları ço ğ unluk gruplarıdır. Ço ğ unluk grupların iste ğ inden hareket edilir. Toplumdaki ço ğ unluk ne isterse o alanda çalı ş ma yapılır.  Örnek: Türkiye’de son yıllarda yapılan anket sonuçlarında, halkın ço ğ unlu ğ u akraba evlili ğ ine ve ba ş lık parası ile yapılan evlili ğ e kar ş ı çıkmaktadır. Bu alanda bir ihtiyaç do ğ mu ş tur. E ğ itim programlarında akraba evlili ğ inin sakıncaları konularının eklenmesi bir ihtiyaç olarak ortaya çıkmı ş tır. 31

 Gelecekte ortaya çıkması muhtemel durumlardan yola çıkılarak ihtiyaç belirlenir.  Ele ş tirel dü ş ünceden yola çıkılarak çözüm aranılır. Bu yakla ş ıma göre ş imdiki durumdan hareket edilerek gelecekte nelerin ortaya çıkabilece ğ i üzerinde durulmalıdır.  Teknolojik geli ş melerin neleri de ğ i ş tirece ğ i, toplumda nelerin geli ş ece ğ i üzerinde durulur.  Örnek: Günümüzde okul aracılı ğ ıyla e ğ itim-ö ğ retim devam etmektedir. Fakat gelecek dönemlerde okula ihtiyaç duyulmadan birçok ders bilgisayar, internet, TV aracılı ğ ıyla evlerde verilebilir. Günümüzde birçok üniversite uzaktan e ğ itimle ders vermeye ba ş laması da buna örnektir. 32

 Bir durumun, nesnenin yoklu ğ u ile ortaya çıkacak zararlar ile o durumun, nesnenin varlı ğ ı halinde ortaya koyaca ğ ı yararlardan hareketle ihtiyaç belirlenir.  E ğ itimde kullanılan bazı materyallerin olmaması durumunda nelerin olabilece ğ i üzerinde durur ve ihtiyacı buna göre belirler.  Yani var olan durumun olumlu ve olumsuz yanları dikkate alınarak ihtiyaçlar belirlenir.  Örnek: Okulda beden e ğ itimi derslerinde kullanılan malzemeler kullanılmamı ş bunun yerine ö ğ rencilerin spor amaçlı ko ş turulmasının daha yararlı oldu ğ u dü ş ünülmü ş tür. Fakat daha sonra ö ğ rencilerin bedensel bazı becerileri yerine getiremedikleri tespit edilmi ş ve spor malzemelerinin tekrar kullanılması ihtiyacı do ğ mu ş tur. 33

 Mevcut süreçteki ihtiyaçları belirler.  Teknolojik geli ş melere uygun olarak mevcut sistemde ne gibi de ğ i ş ikliklerin yapılması gerekti ğ i üzerinde durur.  Örnek: Beden e ğ itimi dersinde yeni bir spor dalı ortaya çıkmı ş tır. Bu yenilik programa eklenmelidir. 34