1
Program geli ş tirme; programın tasarlanması, uygulanması ve de ğ erlendirilmesiyle gerçekle ş ir. Program geli ş tirme süreci; e ğ itim programının hedef, içerik, ö ğ renme- ö ğ retme süreci (e ğ itim durumları,ya ş antılar) ve de ğ erlendirme ö ğ eleri arasındaki dinamik ili ş kiler bütünü ve bu ö ğ elere ili ş kin koordine edilmi ş tüm ara ş tırma ve geli ş tirme çabalarıdır. 2
E ğ itim programının dört temel ö ğ esi vardır. Bunlar; 1. Hedef (Amaçlar, Ö ğ renci Kazanımları) 2. İ çerik (Muhteva/Konu) 3. E ğ itim Durumları (Ö ğ renme-Ö ğ retme süreçleri) 4. Ölçme ve De ğ erlendirme (Sınama Durumları) Bu dört temel ö ğ e birbiriyle sıkı ili ş kilidir. Programın bir ö ğ esinde yapılan de ğ i ş iklik di ğ er ö ğ eleri de etkiler. 3
HEDEF İ ÇER İ K E Ğİ T İ M DURUMU DE Ğ ERLEND İ RME 4
Hedef ö ğ esi; ö ğ retim programının en temel ve en önemli ö ğ esidir. Hedef yeti ş tirilecek bireyde bulunması uygun görülen, e ğ itim yoluyla kazandırılabilir istendik özelliklerdir. Niçin? sorusunacevap aranır. Hedef ö ğ esinde; dikey hedefler ve yatay hedefler vardır. Dikey hedefler uzak, genel ve özel hedeflerden olu ş ur. Yatay hedefler ise Bloom taksonomisine göre belirlenen bili ş sel, duyu ş sal ve psikomotor hedeflerden olu ş ur. 5
İ çerik Ö ğ esinde; Üniteler ve konular yer alır. Ne? sorusuna cevap aranır. 6
E ğ itim Durumları ö ğ esinde; Ö ğ retim stratejileri, yöntemler, teknikler, ipucu, ö ğ renci katılımı, zaman, peki ş tireç, dönüt, düzeltme, ö ğ retmen davranı ş ları, ö ğ renci davranı ş ları yer alır. Nasıl? sorusuna cevap aranır. 7
De ğ erlendirme Ö ğ esinde; Ö ğ rencilerin istendik davranı ş ları kazanıp kazanmadı ğ ını belirleme i ş idir. Ölçme ve de ğ erlendirme yer alır. Ne kadar? sorusuna cevap aranır. 8
Konu alanında (bilgilerde) meydana gelen de ğ i ş meler Teknoloji alanında meydana gelen de ğ i ş meler Bireylerin ihtiyaçlarında meydana gelen de ğ i ş meler Ö ğ retmen ve ö ğ renci rollerinde meydana gelen de ğ i ş meler (e ğ itim yapısında meydana gelen de ğ i ş meler) Toplumun ihtiyaçlarında ve yapısında meydana gelen de ğ i ş meler Var olan e ğ itim programlarının yetersiz kalması (mükemmel olmaması) Yeni meslek alanlarının ortaya çıkması 9
1) Komisyon olu ş turulur. 2) Çalı ş ma planı olu ş turulur. 3) İ htiyaç analizi gerçekle ş tirilir. 4) Aday hedefler (kazanımlar) belirlenir. 5) Süzgeçlerden geçirilir (e ğ itim felsefesi, e ğ itim psikolojisi, e ğ itim sosyolojisi vb.). 6) Kesin hedefler belirlenir. 7) İ çerik seçme ve örgütleme (Birey, toplum, konu alanı dü ş ünülerek içerik belirlenir.). 8) E ğ itim durumları belirlenir. 9) Ölçme ve de ğ erlendirme yapılır. 10) Program denenir. 11) Program de ğ erlendirilir. 12) Raporla ş tırılır. 10
1) Program geli ş tirme sürecinde önce tasarlama a ş aması vardır. Daha sonra programın denenmesi söz konusudur. Deneme sonucunda elde edilen dönütlere göre de ğ erlendirme ve düzeltme yapılır. 2) Program geli ş tirme dinamik bir süreçtir ve devamlılı ğ ı vardır. 3) Program geli ş tirme var olan e ğ itim ve ö ğ retimin kalitesini kontrol eder. 4) Program geli ş tirme sistematik bir süreçtir. Programın bir ö ğ esindeki aksama di ğ er ö ğ eleri de etkiler. 5) Program geli ş tirme sürekli ve dirik bir süreçtir. De ğ erlendirme sonucu elde edilen veriler ve dönütler program geli ş tirme sürecine yön verir. 6) Program geli ş tirme çalı ş maları ülkenin uzak hedeflerine ve e ğ itim felsefesine uygun olmalıdır. 7) Program geli ş tirme faaliyetleri ya ş ama dönük olmalı, toplumun de ğ erlerine uygun olmalıdır. 8) Aynı zamanda ö ğ rencilerin ihtiyaçlarını kar ş ılamalı ve yeteneklerini geli ş tirmelidir. 11
1) Her ö ğ renci ö ğ renebilir. 2) Ö ğ retim bireyselle ş tirilmelidir. 3) Ö ğ retim sürecinin merkezinde ö ğ renci yer almalıdır. 4) Ö ğ rencinin yaparak-ya ş ayarak ö ğ renmesine imkân tanınmalıdır. 5) Ö ğ rencinin ilgi, yetenek ve gereksinimlerine yer verilmelidir. 6) “Ö ğ renmeyi ö ğ renme” esas olmalı ve ö ğ renciye üst düzeyde (problem çözme, yaratıcı-yansıtıcı dü ş ünme, bilgi teknolojisini kullanma gibi) dü ş ünce yapısı kazandırılmalıdır. 7) Ö ğ rencinin kendine güvenli bir birey olması sa ğ lanmalıdır ve ö ğ renci çok yönlü geli ş tirilmelidir. 12
1. Program Karar ve Koordinasyon Grubu 2. Program Çalı ş ma Grubu 3. Program Danı ş ma Grubu 13
Bu grup, hangi alanlarda program geli ş tirme çalı ş ması yapılaca ğ ına karar verir. Ülkede ba ş at olan e ğ itim felsefesini programlara yansıtılmasını sa ğ lar. Hazırlanan programın kabul ya da de ğ i ş tirilmede karar organı olarak görev yapar. Tüm program geli ş tirme çalı ş malarının koordinasyonunu sa ğ lar. Programdan etkilenen herkes karar ve koordinasyon grubunun üyesi olabilir. Üyeler program geli ş tirme uzmanı hariç temsilci niteli ğ indedir. Karar koordinasyon grubu ihtiyacı saptayan gruptur. 14
Üyeleri: A- Milli E ğ itim Bakanlı ğ ı Temsilcileri — İ lgili genel müdür temsilcisi — Talim Terbiye Kurulu temsilcisi — Tefti ş Kurulu temsilcisi — Program Dairesinden uzman bir ki ş i B- Üniversiteden Program Geli ş tirme Uzmanı C- Ö ğ retmen Örgütlerinin temsilcileri D- Konu alanı ile ilgili — Konu alanı ö ğ retmenlerinin temsilcileri — Kamu kurum ve kurulu ş larının temsilcileri — İş çi ve i ş veren temsilcileri — Meslek odası ve birli ğ i temsilcileri E- Veli ve Ö ğ renci temsilcisi (Okul aile birli ğ i, okul koruma derne ğ i, ö ğ renci velisi ve ö ğ renci temsilcisi) 15
Programın hazırlanması, uygulanması, de ğ erlendirilmesi ve geli ş tirilmesi a ş amalarında sürekli ve tam zamanlı görev yapan komisyondur. Hedef, içerik, e ğ itim durumları ve de ğ erlendirme ö ğ elerini belirler. Üyeleri: E ğ itimde program geli ş tirme uzmanı E ğ itimde ölçme ve de ğ erlendirme uzmanı İ lgili konu alanı uzmanı (Üniversiteden) İ lgili konu alanı ö ğ retmenleri 16
Program çalı ş ma grubu her çalı ş ma alanında görev yaparken zaman zaman danı ş ma yapaca ğ ı bir gruba ihtiyaç vardır. Özellikle hedef belirlenirken mutlaka danı ş ma grubundaki e ğ itim felsefecisi ve e ğ itim psikologunun görü ş leri alınır. Bu nedenle en önemli üyeleri felsefeci ve psikologdur. Üyeleri: E ğ itim felsefecisi E ğ itim psikologu E ğ itim sosyologu E ğ itim ekonomisti E ğ itim denetçisi (müfetti ş ) Okul yöneticisi E ğ itim teknologu İ leti ş im uzmanı 17
Program geli ş tirme çalı ş maları hedeflerin belirlenmesi ile ba ş lar; tüm süreç hedeflere dayalı olarak gerçekle ş ir ve hedefler de ihtiyaçlara göre belirlenir. İ htiyaç saptama çalı ş malarında toplumun, bireyin ve konu alanı ile ilgili ihtiyaçların saptanması önemli görünmektedir. Bu amaçla ihtiyaç saptama ara ş tırmasında ş u sorulara cevap aranmalıdır: 1. Toplumun beklenti ve ihtiyaçları nelerdir? 2. Bireyin ihtiyaçları nelerdir? 3. Konu alanı ile ilgili ihtiyaçlar nelerdir? 18
İ htiyaç belirleme, programla ilgili karar vermek ve ilkeler olu ş turmak amacıyla sistemli olarak bilgi toplama sürecidir. İ htiyaç analizi; mevcut durum ile ula ş ılmak istenilen durum arasındaki farkı ortaya koymak amacıyla izlenecek bir süreçtir. İ htiyaç analizi daha çok a ş a ğ ıdaki gibi be ş a ş amada gerçekle ş mektedir. 1) Hazırlık 2) Bilgi toplama 3) Bilgilerin analizi 4) Bilgilerin rapor edilmesi 5) Bilgilerin kullanımı 19
İ htiyaç analizinin yararları ş unlardır: Okul geli ş iminde izlenecek yolların belirlenmesine ve yapılacak çalı ş maların neler olaca ğ ının ortaya konmasına yardımcı olur. Planlamacıların isabetli kararlar verebilmesine yardımcı olacak bilgileri sa ğ lar. Alınan kararların kabul görme oranını artırır. Okulda koordinasyonu geli ş tirir. Planlamada kar ş ıla ş ılabilecek sorunların çözümünü kolayla ş tırır. 20
1) Delphi Tekni ğ i (Anket Geli ş tirme) 2) Gözlem 3) Ölçme Araçları ve Testler 4) Kaynak Tarama (Literatür Tarama) 5) Görü ş me - Grup Toplantıları 6) Progel (Dacum) Tekni ğ i 7) Meslek ( İş ) Analizi 21
Konu ile ilgili uzmanların yüz yüze gelmeden, birbirinden habersiz ve ba ğ ımsız olarak görü ş lerinin alındı ğ ı bir tekniktir. Amacı; konu ile ilgili seçilmi ş uzmanların görü ş lerinin alınması ve ortak görü ş sa ğ lanmasıdır. Bir konu hakkında gelecekte nelerin nasıl olabilece ğ i üzerinde durulur. Konu ile ilgili uzman ki ş ilere mektup veya gönderilir ve görü ş leri alınır. Uzmanlar, birbirleriningörü ş lerini etkilemelerini engellemek için bir araya getirilmez. Sonuçlar kesin olmadan, tahminler ve varsayımlar ortaya konulur. Tekni ğ in sakıncalı yönü uzun bir zaman gerektirmesidir. 22
Ki ş ileri gözleyerek bilgi toplama yoludur. Gözlem yaparken do ğ al gözlem tercih edilmelidir. Gözlem yoluyla elde edilen verilerin puanlamasının yapılması gerekir. Özellikle psikomotor becerilerin belirlenmesinde kullanılır. E ğ itimciler tarafından en sık kullanılan ihtiyaç belirleme tekni ğ idir. 23
Bireyde aranan özelliklerin ne miktarda var oldu ğ unu saptamak için yapılan i ş lemlerdir. Ö ğ rencilerin bili ş sel giri ş davranı ş larının saptanması amacıyla hazırlanır ve e ğ itim sürecinin ba ş ında ö ğ renciye uygulanır. Mesela; düzey belirleme testleri, izleme testleri, bili ş sel testler, tutum ölçekleri, sınavlar. 24
Kaynak tarama çalı ş maları üç a ş amada yapılır: Literatür taraması (bilim çalı ş malar, kitaplar), Raporların de ğ erlendirilmesi (ö ğ retimin denetimini yapan kurumların) ve Mevcut programların incelenmesidir. Yurt içinde ve yurt dı ş ında e ğ itimle ilgili bilimsel yayınların takibi de yapılabilir. 25
En yaygın olarak kullanılan tekniklerden biridir. Görü ş me yoluyla ö ğ renenlerin program hakkındaki görü ş leri sözlü veya yazılı olarak alınır. Görü ş me yüz yüze yapılabildi ğ i gibi, telefon ve internet aracılı ğ ıyla da yapılabilir. Aynı özellikteki bir grup bireyden de bilgi toplanabilir. Ö ğ retmenler, akademisyenler, veliler, i ş çevreleri, politikacılar, okul idarecilerin görü ş lerine ba ş vurulur. 26
Program (pro) geli ş tirme (gel) sözcüklerinin kısaltılmasıdır. Bu teknikte; bireyin bir i ş i/mesle ğ i yapabilmesi için sahip olması gereken özellikleri o i ş in deneyimli ve uzman ki ş ileri (5-12 ki ş i) tarafından belirlenir. Yani mesle ğ in beceri profili çıkarılır. İş analizine benzer. Fakat Progel çalı ş maları daha az zaman alır. Bu çalı ş ma 2-4 gün arası sürer. Çok etkili ve maliyetinin az olması bu tekni ğ in avantajlarındandır. 27
İş /meslek tanımlaması yapılarak i ş e ait i ş lemlerin belirlenmesi tekni ğ idir. İş e ait bilgi, beceri, mesleki tutum ve alı ş kanlıklar ayrıntılı olarak i ş lem basamaklarına ayrılır. Bir meslekle ilgili bili ş sel, duyu ş sal ve psiko-motor (devini ş sel) tüm özellikler deneyimli ki ş iler tarafından belirlenir. 28
a) Farklar Yakla ş ımı b) Demokratik Yakla ş ım c) Analitik Yakla ş ım d) Betimsel Yakla ş ım e) Süreç Yakla ş ımı 29
Gözlenen ba ş arı durumu ile beklenen ba ş arı durumu arasındaki farka bakılarak ihtiyaç saptaması yapılır. Bu yakla ş ımda kurumun istedi ğ i durum ile var olan durum kar ş ıla ş tırılır. E ğ er istenen duruma ula ş ılmamı ş sa bir ihtiyaç var demektir. Bu nedenle program geli ş tirme çalı ş maları yapılmalıdır. En çok tercih edilen ihtiyaç belirleme yakla ş ımıdır. Örnek: Bir okulda matematik dersinden % 85 ba ş arı beklenirken okulun ba ş arısı %50 de kalmı ş tır. İ stenen ba ş arı %85, var olan ba ş arı %50 dir. Arasında %30 fark vardır. İ stenen ba ş arıya ula ş ılmadı ğ ı için bir ihtiyaç do ğ mu ş tur. Bu da demektir ki matematik dersinin programı, günleri, saatleri, araç-gereçleri, materyalleri ile ilgili bazı de ğ i ş ikliklerin yapılması gerekmektedir. Bu de ğ i ş iklik program geli ş tirmedir. 30
İ htiyaç, toplumdaki baskı gruplarının isteklerinden hareketle ortaya çıkar. Baskı grupları ço ğ unluk gruplarıdır. Ço ğ unluk grupların iste ğ inden hareket edilir. Toplumdaki ço ğ unluk ne isterse o alanda çalı ş ma yapılır. Örnek: Türkiye’de son yıllarda yapılan anket sonuçlarında, halkın ço ğ unlu ğ u akraba evlili ğ ine ve ba ş lık parası ile yapılan evlili ğ e kar ş ı çıkmaktadır. Bu alanda bir ihtiyaç do ğ mu ş tur. E ğ itim programlarında akraba evlili ğ inin sakıncaları konularının eklenmesi bir ihtiyaç olarak ortaya çıkmı ş tır. 31
Gelecekte ortaya çıkması muhtemel durumlardan yola çıkılarak ihtiyaç belirlenir. Ele ş tirel dü ş ünceden yola çıkılarak çözüm aranılır. Bu yakla ş ıma göre ş imdiki durumdan hareket edilerek gelecekte nelerin ortaya çıkabilece ğ i üzerinde durulmalıdır. Teknolojik geli ş melerin neleri de ğ i ş tirece ğ i, toplumda nelerin geli ş ece ğ i üzerinde durulur. Örnek: Günümüzde okul aracılı ğ ıyla e ğ itim-ö ğ retim devam etmektedir. Fakat gelecek dönemlerde okula ihtiyaç duyulmadan birçok ders bilgisayar, internet, TV aracılı ğ ıyla evlerde verilebilir. Günümüzde birçok üniversite uzaktan e ğ itimle ders vermeye ba ş laması da buna örnektir. 32
Bir durumun, nesnenin yoklu ğ u ile ortaya çıkacak zararlar ile o durumun, nesnenin varlı ğ ı halinde ortaya koyaca ğ ı yararlardan hareketle ihtiyaç belirlenir. E ğ itimde kullanılan bazı materyallerin olmaması durumunda nelerin olabilece ğ i üzerinde durur ve ihtiyacı buna göre belirler. Yani var olan durumun olumlu ve olumsuz yanları dikkate alınarak ihtiyaçlar belirlenir. Örnek: Okulda beden e ğ itimi derslerinde kullanılan malzemeler kullanılmamı ş bunun yerine ö ğ rencilerin spor amaçlı ko ş turulmasının daha yararlı oldu ğ u dü ş ünülmü ş tür. Fakat daha sonra ö ğ rencilerin bedensel bazı becerileri yerine getiremedikleri tespit edilmi ş ve spor malzemelerinin tekrar kullanılması ihtiyacı do ğ mu ş tur. 33
Mevcut süreçteki ihtiyaçları belirler. Teknolojik geli ş melere uygun olarak mevcut sistemde ne gibi de ğ i ş ikliklerin yapılması gerekti ğ i üzerinde durur. Örnek: Beden e ğ itimi dersinde yeni bir spor dalı ortaya çıkmı ş tır. Bu yenilik programa eklenmelidir. 34