Öğrenme Hedefleri Milliyetçiliğin doğasını anlayabilir Milliyetçiliğin tarihsel köklerini öğrenebilir Milliyetçiliğin gelişimini takip edebilir Milliyetçiliğin.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
Post-kolonyalizm Ali Balcı
Advertisements

MALİ SOSYOLOJİ
KİMLİK Bahar Rumelili Uluslararası İlişkilere Giriş: Tarih, Teori, Kavram, Konu, Der. Şaban Kardaş ve Ali Balcı, [İstanbul: Küre Yayınları, 2014]
Siyaset Bilimine Giriş
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük MİLLİYETÇİLİK
Analitik Eğitim Felsefesi
ATATÜRK İLKELERİ 1-Cumhuriyetçilik 2-Milliyetçilik 3-Halkçılık
AYDINLANMA ÇAĞI.
Yüzyılımızın Sorunlarına Prof.Dr.rer.nat. D. Ali Ercan
Kültür.
Sosyolojide Kullanılan Bazı Kavramlar
ATATÜRK İLKELERİ.
ATATÜRK İLKELERİ.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
SOSYOLOJİ DERSİ 3.ÜNİTE TOPLUMSAL DEĞİŞME PANT REEE
Bilgi ve Yenilik İktisadı
T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük TÜRK ÇAĞDAŞLAŞMASI
DÜNYA ÜZERİNDE VAR OLAN YÖNETİM BİÇİMLERİ.
Yardımcı Doçent Doktor Cenk Aygül. Soğuk Savaşın bitişi KSB için çok kolay olmadı. Yeni bir kategori çıktı: post-komünist devletler. Italya, Fransa, Kanada,
ELEKTRONİK DEMOKRASİ.
REEL KONJONKTÜR TEORİSİ

Uygarlık Şekil 1 - Dinamize Toplumsal Bütün S S
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
SOSYAL BİLGİLER 5. SINIF DERS KİTABI 7
Atatürk ilkeleri.
ATATÜRK İLKELERİ VE İNKILAPLARI
S İ YASET, DEVLET VE TEROR İ ZM. S İ YASET SOSYOLOJ İ S İ NDE TEMEL KAVRAMLAR Siyaset - yönetsel eylemlerin kapsam ve içeri ğ ini etkilemede güç kullanımının.
İLETİŞİM DERSLERİ - MYO
KENTSEL SİYASET. KENTSEL SİYASET Kentsel Siyaset-2 Doç.Dr. Ahmet MUTLU.
Sosyoloji Tarihi-A- 3. Ders.
0?.Hafta Milliyetçilik ve Etnik Çatışmalar
TÜRKİYE ORTADOĞU İLİŞKİLERİ VE SURİYE KRİZİ
Sosyolojide Temel Yaklaşımlar
YENİ SOSYOLOJİ KURAMLARI
Klasik Sosyoloji Tarihi
BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN. BÖLÜM 7 AHLAKİ GELİŞİM, DEĞERLER ve DİN.
SOSYALİZM NEDİR? Kara dayalı sistemindeki özel mülkiyet yerine ortak mülkiyetin, sermayeyi elinde tutan azınlık kitlenin kendi istekleri doğrultusunda.
Marksizm.
BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler. BÖLÜM 6 Kültür, Çeşitlilik ve Değerler.
Tarih Sosyolojisi-4- Yöntem-1- Tarihsel Materyalizm.
GÜZ-V: ÇAĞDAŞ DÜNYANIN TEMEL KAVRAMLARI Fransız İhtilalını Hazırlayan Sebepler Ortaçağ’da Avrupa (Karanlık çağ) Siyasi yapısı: Derebeylik Sosyal yapısı:
LİBERALİZM HALİSE KADER ZENGİN.
DEMOKRASİ NEDİR?. Gücünü halktan alan, yönetimde halk iradesinin etkin olduğu eşitlik, adalet, özgürlük, insan hakları prensibine dayanan anlayışa demokrasi.
Tarihin Belirleyicisi Olarak Ulusların Karekterinin Rolü
İŞLEVSELCİLİK ÇOK ANLAMCILIK.
MAKROEKONOMİYE GİRİŞ Oya Cesur Demir.
Sosyal Hizmet Etiği Dersine Giriş Etik Nedir Ne Değildir?
MUHAFAZAKÂRLIĞIN TEMEL TARTIŞMALARI
KUZEY EFTAL SESLİOKUYUCU
mİllİyetçİlİğİn TEMEL TARTIŞMALARI
İnsan Hakları Nedir? İnsan hakları, olmadığı koşulda, kişilerin insan olarak onurlarıyla yaşabilmelerinin mümkün olmadığı temel ilkelerdir. İnsan hakları.
REFAH DEVLETİ.
SİYASAL İDEOLOJİLER 5. HAFTA MUHAFAZAKÂRLIK.
LİBERALİZMİN TEMEL TARTIŞMALARI
SİYASAL İDEOLOJİLER HAFTA İDEOLOJİNİN DOĞASI.
SİYASAL İDEOLOJİLER 3. HAFTA LİBERALİZM.
Liberalizmin Tarihsel Kökenleri
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
. DERS.
ATATÜRK İLKELERİ
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
 Felsefenin anlamı  Felsefenin Doğuşu  Felsefenin Tarihsel Gelişimi  Felsefenin amacı  Felsefe toplum ilişkisi  Bilgi ve Bilgi.
İNSAN HAKLARI KONU VI HAK VE ÖZGÜRLÜKLERİN GELİŞİM SÜRECİ-
NİŞANTAŞI ÜNİVERSİTESİ
İŞLETME YÖNETİMİNİN TARİHSEL GELİŞİM SÜRECİ
Sosyoloji Tarihi-A- Klasik Sosyoloji Tarihi
Siyaset Bilimi II 9. Hafta: milliyetçilik.
3. HAFTA İLK KURAMCILAR.
Sunum transkripti:

Öğrenme Hedefleri Milliyetçiliğin doğasını anlayabilir Milliyetçiliğin tarihsel köklerini öğrenebilir Milliyetçiliğin gelişimini takip edebilir Milliyetçiliğin türlerini anlamlandırabilir

İçindekiler Milliyetçilik Nedir? Milliyetçi Düşüncenin Kökleri Milliyetçiliğe Yönelik Farklı Fikirler Milliyetçiliğin Doğası

Milliyetçilik Nedir? Milliyetçilik, genellikle, milli kendinin-bilincini, etnik ya da linguistik kimliği, politik ifadesini arayan bir doktrinin merkezî ilkelerine dönüştüren bir ideoloji (ya da bir davranış formu) olarak görülür. Milliyetçilikle ilgili farklı kavramlar da vardır. Millet [nation] kavramı, genellikle, bağlılık ve sevgi odağı olarak şekillenen, ortak bir soya, tarihe, kültür ve dile sahip bir insanlar grubuna işaret eder. Milliyet [nationality], hukukî terimlerle, tâbiyet [nationality] yasalarındaki gibi, tâbiyetin ikamet, doğum yeri ya da aile gibi belirleyicilerini açıklamasa da, belli bir devletin hukukî yurttaşlığına işaret eder. Milli karakter, Aydınlanma’nın ‘milli tipler’in karakteristik davranışını tespit etmeye yönelik sosyal bilimsel (ve daha sonra Romantik) ilgilerini yansıtan biraz daha arkaik bir terimdir. Milli çıkar, daha doğrudan diplomatik ve dış siyasete ilişkin bir içeriğe sahiptir ve devletin tarihi, evrimi ve çıkar alanlarıyla yakından ilişkilidir.

Milliyetçilik, genellikle, milli kendinin-bilincini, etnik ya da linguistik kimliği, politik ifadesini arayan bir doktrinin merkezî ilkelerine dönüştüren bir ideoloji (ya da bir davranış formu) olarak görülür. Etnisite, genellikle, biyolojik ve genetik terimlerle anlaşılan akrabalık gibi doğuştan gelen faktörlere atıfta bulunur. Irk, genellikle, on dokuzuncu ve yirminci yüzyıllar boyunca Avrupa vokabülerindeki tarihine göre biyolojik ya da genetik bir kategori olarak anlaşılmıştır. Tarihsel bakımdan, politik bir ideoloji ve hareket olarak milliyetçilik Avrupa tartışma sahnesine ancak demokrasi, endüstrileşme ve halk egemenliği teorisinin doğuşuyla birlikte çıkan nispeten yeni bir fenomendir. Oysa tam tersine, milliyetçiliğin temel iddialarından biri, eskiliğidir. Milliyetçilik Nedir?

Milliyetçi Düşüncenin Kökleri Milliyetçilik hakkındaki ilk açıklama, milliyetçiliği eski etnik gruplar ya da kabileler ile özdeşleştirir. Anthony Smith’in çalışması, kısaca, etnisitenin incelikle modern milliyetçiliğe dönüştürüldüğünü ileri sürerek, pre- modernist ile modernist iddialar arasında bir orta yolu benimser. Ernest Gellner ve Benedict Anderson ise milliyetçiliğin yeniliğine ya da modernliğine vurgu yaparlar. Milliyetçiliğin köklerine ilişkin daha spesifik görüşler, genellikle millet kelimesinin etimolojisine göre olsa da, Ortaçağ Avrupası’na odaklanırlar. Fakat, en çok tercih edilen kaynak noktası, Fransız Devrimi’ne yol açan dönemle devrimden hemen sonraki dönemdir. Nihayet, bazı düşünürler, milliyetçiliğin erken on dokuzuncu yüzyılın bir ürünü olduğunu ileri sürmüşlerdir. Örneğin, Eric Hobsbawm, milliyetçilik teriminin etnisiteden farklı bir terim olarak modern kullanımının aslında nispeten yeni olduğunu iddia eder.

Milliyetçi Düşüncenin Kökleri Miroslav Hroch’a göre milliyetçilik, üç farklı aşamada gelişmiştir. Birinci aşamada, milliyetçilik on dokuzuncu yüzyıl folklorunda, geleneği vb.de şekillenir. İkinci aşamada, milliyetçilik, politik bir kampanya ile bağlantılıdır. Politik partilerle bağlantılıdır ve onlar tarafından geliştirilmiştir. Son aşamada, milliyetçilik, kitle desteğine ve kitle hareketlerine dönüşür. Hobsbawm da şu üç aşamayı ya da dönemi tespit eder: ilk aşama liberal milliyetçiliğin hâkim olduğu dönemi; ikincisi milliyetçi düşüncede muhafazakâr sağa keskin ve ani bir dönüşe sahne olan dönemi. Son aşama, milliyetçiliğin doruk noktası olan dönemi.

Milliyetçiliğe Yönelik Farklı Fikirler Milliyetçiliğe yönelik en önemli araştırma yöntemleri, modernleşme teorisi, fonksiyonalizm ve gelişme teorileridir. Modernleşme teorisi, ulus-devletlerin var olması için gereken ekonomik ve sosyal ön şartları ele alır. Modernleşme teorisinin ilk önemli unsurları, fonksiyonalizm ve gelişme teorileridir. Fonksiyonalizme göre, ulus-devletler, ileri endüstriyel toplumlardaki işbölümüne eşlik eden uzmanlaşmış failler olarak görülür. Ulus devletin fonksiyonu, toplumun sektörleri arasındaki çatışma ve gerilime aracılık ederek bunu gidermektir. Gelişme teorisi, ulus devletlerin büyümesindeki belirli aşamalara dikkat çeker. Büyümeyi ilerleyici, rasyonel, sürekli, homojen ve içsel bir şey sayar. Ulus devlet, toplumun belirli bir ekonomik gelişme aşamasında ortaya çıkan bir şey olarak anlaşılır.

Milliyetçiliğe Yönelik Farklı Fikirler Karl Deutsch’a göre, milliyetçilik, ortak bir kültür ve ‘iletişim cemaati’ doğurur. Ancak, Ernest Gellner’e göre, milliyetçilik, ‘politikanın, teknolojinin ve sosyal dönüşümün kesişme noktasında varlık kazanır. Endüstrileşme, esnek değişmeyi gerektirir. Bu nedenle, daha fazla sosyal homojenleşme ihtiyacı söz konusudur ve bu da dilin ve milli eğitim sistemlerinin tek biçimliliğine duyulan talebi açıklar. Gellner’e göre, modernleşmenin öncüsü, eğitim ve iletişim süreçleriyle yakından ilişkili olan intelijansiyadır. Modernleşme tezi, milliyetçiliği doğuran ekonomik ve sosyolojik faktörleri fazla vurguladığı için, milliyetçi fikirlerin duygusal çekiciliğinin gücünü açıklamayı başaramaz. Marx ve Engels’e göre, milliyetçilik, işçi sınıfının tarihsel çıkarlarına hizmet etmede araçsal ve geçici bir rol oynayabilir; sınıf çatışması temel, milletlerin çatışması talî konumdadır. Antonio Gramsci ile Otto Bauer ise Marksist gelenek içerisinde milliyetçiliği, ekonomik determinizmin dışında açıklamaya çalışan düşünürlerdir.

Milliyetçiliğin Doğası Milliyetçilik tipolojilerinden, birinci tip ya da ekol, ‘liberal Risorgimento milliyetçiliği’dir. Buna göre her bir milliyet, kendi devletine sahip olmalıdır, fakat, bu devlet, anayasal hükûmeti, demokrasiyi ve bireyin haklarıyla özgürlüklerini gerçekleştirmiş bir devlet olmalıdır. İkinci tür ya da ekol, gelenekçi muhafazakâr milliyetçiliktir. Gelenekçi milliyetçilik, ilk itici gücünü Fransız Devrimi’ne tepkiden almıştır. Tarihsel süreklilik ve gelenek, akıl ve devrimin karşı kutbuna yerleştirilmiştir. Millet, geleneksel organik bir cemaatin hukukî, politik ve sosyal hayatta ifadesini bulan sürekliliği ve eşsiz yapısını temsil eder. Üçüncü ekol ya da tür, ‘faşizm’ ile alakalı ‘bütüncü milliyetçilik’tir. Bu tür milliyetçi tartışmanın içeriği Volk geleneği, sosyal Darwinizm, felsefi vitalizm ve başka kaynakların karışımına dayandırılsa da, Almanya’daki nasyonal sosyalizm örneğinde ırk teması, İtalyan faşizmi örneğinde totaliter bir çizgide devlet teması ön plandadır. Bu tür hem enternasyonalizmin hem de liberal milliyetçiliğin iddialarına son derece düşmanca yaklaşan saldırgan, yabancı düşmanı, irrasyonel bir milliyetçilik anlayışını uygulamaya koymuştur.

Milliyetçiliğin Doğası Formel olarak milliyetçilik, dünyanın, her biri kendi tarihsel sürekliliği, dili ve yazgısı olan farklı milletlere ayrıldığını savunur. Milletin, köklerinin uzun bir geçmişte olduğu kabul edilir. Bu fikir, politik ve sosyal iktidarın kaynağıdır ve ancak bir devlette somutlaştığında gerçekleştirilebilir. Din, milliyetçilik içinde bir güç olabilir, fakat asla zorunlu bir unsur değildir. Millet, aynı zamanda politik ve moral egemen, ve dolayısıyla meşruiyetin ve bağlılığın nihaî temeli haline gelir. İnsanlar özgür olmak ve kendilerini gerçekleştirmek istiyorlarsa, milletleri ile özdeşleşmelidirler. Milliyetçilik fikri, vatandaşlar arasındaki eşitlik ve birlik fikirlerine ki bu fikirler daha dolaysız bir biçimde liberal milliyetçilikte hüküm sürse de, neden olabilir. Sonuç olarak, eğer barış ve adalet uluslararası düzende hüküm sürecekse, milletler özgür, bağımsız ve dış tehdide karşı güvende olmalıdırlar.