AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
AVRUPA BİRLİĞİ SİSTEMİNDE ENGELLİLER ve ÖZEL EĞİTİM
Advertisements

Küçük Grup Eğitimi Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015 / 281.
AKRAN DESTEKLİ ÖĞRENME
Antalya/Muratpaşa SABİHA GÖKÇEN ANAOKULU EFQM KAZANANLAR KONFERANSI ASLI KANBİR OKUL MÜDÜRÜ 24 Şubat 2016 İstanbul Deniz Müzesi.
Deneysel Yöntem BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Okul Kademelerine Göre Gelişim Özellikleri YRD.DOÇ.DR. MUSTAFA TOPRAK.
SPORLA İLGİLİ HAREKETLER DÖNEMİ (7-12 yaş)
Lisans Müfredatı ve Erken Klinik Eğitim Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 201.
Zihinsel engellilerin sınıflandırılması
Arş.Gör.İrfan DOĞAN.  Bugün otizm tedavisinde en önemli yaklaşım, özel eğitim ve davranış tedavileridir.  Tedavi planı kişiden kişiye değişmektedir,
RADAR EĞİTİM DANIŞMANLIK 1 YAPILANDIRMACI ÖĞRENME YAKLAŞIMI.
EĞİTSEL OYUNLAR DOÇ. DR. GÜLTEN HERGÜNER BÖLÜM: 2
AİLELERLE İŞBİRLİĞİ.
SOSYAL GELİŞİM Öğr. Gör. İdris KARA.
ERASMUS+ GENÇL İ K KA2 İ L SOSYAL ETÜT VE PROJE MÜDÜRLÜ Ğ Ü.
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ŞEKER(DİABETES MELLİTUS DM) HASTALARININ YAŞAM KALİTESİNİ ARTIRMAK İÇİN YAPILMASI GEREKENLER Şeker ya da diyabet denilen hastalık genellikle kalıtsal ve.
Fen tutum. Fen eğitimi ve fene karşı tutum ile ilgili araştırmalar incelendiğinde öğrencilerin, öğretmen adaylarının ve öğretmenlerin fene karşı tutumları,
1 “Öğrenci Merkezli Öğretim” Öğretmen Adayları Bakış Açısı ile Ne İfade Ediyor? Dr.Dürdane JACOBS Dr. Fahriye HAYIRSEVER.
ÖRGÜTLERDE İLETİŞİM TÜRLERİ
Program Tasarım Modelleri
XV. ULUSLARARASI SINIF ÖĞRETMENLİĞİ EĞİTİMİ SEMPOZYUMU
Bilimsel Araştırma Yöntemleri De ğ işkenler İ smail GÜLEÇ.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
FRAJEL-X
Zehra ASLAN AYDOĞDU KTÜ Aile Hekimliği AD
ÜSTÜN ZEKALI VE ÜSTÜN YETENEKLİ ÇOCUKLAR
BDÖde Kullanılan Yaygın Formatlar
Adem Civan** Ramazan Arı*** Alpaslan Görücü** Mehmet Özdemir**
Erken çocukluk döneminde fen ve matematik kavramlarının gelişimi
ÇAĞDAŞ EĞİTİM SİSTEMİNDE ÖĞRENCİ KİŞİLİK HİZMETLERİ VE REHBERLİK
HAYAT BİLGİSİ DERSİ ÖĞRETİM PROGRAMI
T- Testİ: ORTALAMALAR ARASI FARKLARIN TEST EDİLMESİ
ERGEN AİLE İLİŞKİLERİ.
Öğretimin Uyarlanması
M Arş. Gör. Dr. Esranur AKBULUT
Ergun, S.1, Koçak, S.1, Devrilmez, E.1, Tek, T.1
Bütünleştirme uygulamaları
CESARETLENDİRME ve ÖVGÜ
Yetişkinliğe Geçiş Dönemi; Ergenliğe kIsa bİr bakIş
KOCASİNAN REHBERLİK VE ARAŞTIRMA MERKEZİ
II.BÖLÜM GELİŞİM İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
PPT 6 Kapsayıcı bir eğitim için nasıl bir sınıf yönetimi yaklaşımı benimsemeliyim? Sınıfında Yabancı Uyruklu Öğrenci Bulunan Milli Eğitim Bakanlığı Öğretmenlerinin.
Program Tasarım Modelleri
ÖZELLİK FAKTÖR KURAMI.
Ders 8 Değerlendirme ve kavram öğretimi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EMPATİK İLETİŞİM 1.
HAKLARIMI ÖĞRENİYORUM
Psikolojik Danışma ve Rehberlik
ÖĞRENME STİLLERİ.
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Geliştirme Genel Müdürlüğü
Gelişim ve Temel Kavramlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
Sağlık Bilimleri Fakültesi
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
DİL GELİŞİMİ KURAMLARI - II
Cemalettin Işık, Tuğrul Kar
KİŞİSEL REHBERLİK.
Gerçek Yaşama Dayalı Durum Belirleme
Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu BAŞARI TESTLERİNİN GELİŞTİRİLMESİ
14. EKİPLE ÖĞRETİM İKİ KAFA TEK KAFADAN DAHA İYİDİR ( Two heads are better than one) ingiliz atasözü.
Tüketici Davranışları
TOPLUMSAL TABAKA ve SINIFLAR
Ergenlikte Psikososyal Sorunlar
Gelişme ve Büyümenin Temelleri
Geliştirme Genel Müdürlüğü
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
GEÇİŞ GEÇİŞ SÜRECİ Özel Gereksinimli ve / veya Engeli
Sunum transkripti:

AKRAN İLİŞKİLERİNDE SOSYAL STATÜ

AKRAN İLİŞKİLERİ Çocuğun zihinsel, fiziksel ve duygusal alanda gelişmesi için arkadaşları olması şarttır ve çocuk için arkadaş, hayati bir ihtiyaçtır. Arkadaşa duyulan ihtiyaç, sadece onunla vakit geçirmek içindir Arkadaş seçimi ise çocuğun gelişiminde önemli bir yer tutar. Çünkü arkadaş ilişkileri ona toplumsal yasam içinde kabul gören davranışları ve is birliğini öğretir. Liderlik, sorumluluk, grup çalışması gibi yetenekler arkadaşlar sayesinde kazanılır eğil; bilgi ve deneyim kazanmak içindir.

Arkadaş ilişkileri yoluyla kendini ve diğerlerini tanıma fırsatı bulan çocuk, farklılıklara hoşgörü ile bakmayı öğrenir. Genelde ilkokul döneminde çocukların su özellikleri taşıyan arkadaşlar edinme eğiliminde oldukları konusunda bazı araştırmalar bulunmaktadır: • Aynı cinsiyet • Eş düzeyde duygusal ve sosyal olgunluk • Benzer kişilik özelliklerinin taşınmasıdır.

Sınıf arkadaşları gibi bir süredir birlikte olan çocuk grupları incelendiğinde çocuklar arasında net bir sosyal yapının oluştuğu görülür. Gruptaki çocuklardan bazıları neredeyse diğer herkes tarafından sevilmekte, bazıları ise pek çok grup üyesi tarafından sevilmemekte hatta dışlanabilmektedir. Araştırmacılar, akran gruplarındaki sosyal yapıyı anlamak ve her bir çocuğun grup içindeki sosyal statüsünü değerlendirmek için bazı teknikler geliştirmişlerdir.

Bunlardan en yaygın olanı çocuklara“En çok hangi arkadaşının yanında oturmak ya da onunla oynamak istersin?” şeklinde sorular sormaktır. Diğer bir soruda da çocuğun en sevmediği arkadaşının kim olduğu sorgulanır. Bu şekilde gruptaki her çocuğun bir diğeri hakkında ne hissettiği ortaya çıkarılmış olur ve daha sonra arkadaşlardan edinilen bulgulara dayanarak her bir çocuğun elde ettiği sosyal konum ile kişisel özellikleri karşılaştırılır. Bu çalışmalar sonucunda akran gruplarında her bir çocuğun sosyal statü olarak 4 farklı kategoriden birine sahip olduğu bulunmuştur.

1-Popüler çocuk:Diğer çocukların çoğu tarafından yanında oturmayı ya da birlikte oynamayı en çok istediği arkadaşı olarak isimlendirilen çocuklardır. 2-Dışlanan Çocuk: Diğer çocuklar tarafından olumlu oy çok az alan genelde hakkında olumsuz bildirimde bulunulan çocuklardır. Bu çocuklar diğerleri tarafından aktif şekilde sevilmemektedir.

3. Görmezden Gelinen Çocuk(İhmal Edilen) : Olumlu ya da olumsuz anlamda hakkında çok az yorum yapılan çocuklardır. Bu çocuklar arkadaşları tarafından sevilmemek değil daha çok ihmal edilme şeklinde bir konuma sahiptir. 4-Tartışmalı Çocuk: bazı akranlarından olumlu bazılarından olumsuz yorumlar duyulan çocuklardır.

Araştırmalar, akran ilişkilerinde başarılı olan çocukların akranlarla ilişkileri kötü olan çocuklara göre yetişkinlikte psikolojik açısından daha sağlıklı ve uyumlu bir performans sergilediğini göstermiştir. Pek çok çalışma, okul çağında akranlar arasında sahip olunan sosyal statünün;gelecekteki sosyal ve zihinsel beceriler, okul başarısı, ergenlikte sosyal ilişki kurma kapasitesi ve kişisel olarak kendinden memnuniyet gibi özelliklerle yakından ilişkili olduğunu bulmuştur.

SOYOMETRİK DENEY VE DEĞERLENDİRİLMESİ

PROBLEM CİNSİYETE GÖRE POPÜLER ÇOCUK DEĞİŞİR Mİ?

HİPOTEZ POPÜLERİTE HEMCİNSE BAĞLIDIR.

KATILIMCILAR VE YÖNTEM 9 KIZ 7 ERKEK -SOSYOMETRİK DENEY

OYNAMAK İSTENEN OYNAMAK İSTENMEYEN 1-ZUHAL RAZİYE GÜLSÜM MEDİNE ÖĞRENCİ İSİMLERİ OYNAMAK İSTENEN OYNAMAK İSTENMEYEN 1-ZUHAL RAZİYE GÜLSÜM MEDİNE 2-MELİKE ESRA HASAN 3-MİRAÇ MEHMET FATİH AZRA BİLGE 4-MEHMET SALİH AHMET 5-ESRA MİRAÇ 6-AZRA BİLGE SUKEYNA MELİKE 7-AHMET 8-MEHMET FATİH MEHMET SALİH YOK 9-GÜLSÜM MEDİNE MURAT 10-HAYRUNNİSA 11-HASAN 12-HALİDE NAZ 13-MUSA 14-SUKEYNA HAYRUNNİSA 15-MURAT 16-RAZİYE HALİDE NAS

OYNAMAK İSTENEN OYNAMAK İSTENMEYEN 1-ZUHAL 2-MELİKE 4 3-MİRAÇ ÖĞRENCİ İSİMLERİ OYNAMAK İSTENEN OYNAMAK İSTENMEYEN 1-ZUHAL 2-MELİKE 4 3-MİRAÇ 4-MEHMET SALİH 2 5-ESRA 1 6-AZRA BİLGE 7-AHMET 8-MEHMET FATİH 9-GÜLSÜM MEDİNE 10-HAYRUNNİSA 11-HASAN 3 12-HALİDE NAZ 13-MUSA 14-SUKEYNA 15-MURAT 16-RAZİYE 5

OYNAMAK İSTENEN OYNAMAK İSTENMEYEN 1-ZUHAL --- ---- 2-MELİKE ÖĞRENCİ İSİMLERİ OYNAMAK İSTENEN OYNAMAK İSTENMEYEN 1-ZUHAL --- ---- 2-MELİKE 3 KIZ ,1 ERKEK 3-MİRAÇ 2 KIZ ,2 ERKEK 4-MEHMET SALİH 2 ERKEK 5-ESRA 1 KIZ 6-AZRA BİLGE 1 ERKEK 7-AHMET 8-MEHMET FATİH 9-GÜLSÜM MEDİNE 2 KIZ 10-HAYRUNNİSA 11-HASAN 2 ERKEK, 1KIZ 1 KIZ , 1ERKEK 12-HALİDE NAZ 13-MUSA 14-SUKEYNA 15-MURAT 16-RAZİYE 4 KIZ ,1 ERKEK

POPÜLER ÇOCUK İHMAL EDİLMİŞ ÇOCUK DIŞLANMIŞ ÇOCUK TARTIŞMALI ÇOCUK KIZ= RAZİYE(4 KIZ, 1 ERKEK) ERKEK=HASAN(1 KIZ, 2 ERKEK) KIZ=ZUHAL(oynamak isteyen 0, oynamak isteyen 0) AZRABİLGE (oynamak isteyen 0, oynamak isteyen 1 ERKEK) ERKEK=MUSA(oynamak isteyen 0, oynamak isteyen 0) MURAT(oynamak isteyen 0, oynamak isteyen 1 KIZ) KIZ=MELİKE(3 KIZ, 1ERKEK) ERKEK=MİRAÇ(2 KIZ, 2 ERKEK) ERKEK=AHMET(oynamak isteyen 1 ERKEK, oynamak istemeyen 1 ERKEK)

DEĞERLENDİRME Grafiklerde görüldüğü gibi popülerite cinsiyete bağlı olarak Raziye’yi 4 kız 1 erkek seçerken;Hasanı 2 erkek 1 kız seçmiştir. SONUÇ OLARAK POPÜLERİTE DE CİNSİYET ÖNEMLİDİR. BÖYLECE POPÜLERİTE HEMCİNSE BAĞLIDIR. HİPOTEZİMİZ DOĞRULANMIŞTIR.