Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri.

Slides:



Advertisements
Benzer bir sunumlar
İŞ KURMA SÜREÇLERİ.
Advertisements

DOÇ. DR.MEHMET ERDOĞAN AKDENİZ ÜNİVERSİTESİ
/ 151 EğitimYöntemleri Şifa Üniversitesi Sağlık Bilimleri Yüksekokulu Eğitici Eğitimi Kursu Eylül 2015.
Hafta 7: Öz Türleri ve Fonksiyonları BBY 306 Dizinleme ve Öz Hazırlama.
Algoritma.  Algoritma, belirli bir görevi yerine getiren sonlu sayıdaki işlemler dizisidir.  Başka bir deyişle; bir sorunu çözebilmek için gerekli olan.
BAŞLIK Makale Künyesi: Yılı, Yazarları, Yayınlandığı Dergi, sayfa sayısı ( gibi)
KULLANILABİLİRLİK.  ‘Bir kapıyı açmasını öğrenemeyen insan bu dünyada ne diye yaşar bilmem ki…’ Aziz Nesin ‘ İSTANBUL’UN HALLERİ’
DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ. İÇİNDEKİLER  DESTEK EĞİTİM HİZMETLERİ OKULLARDA DESTEK EĞİTİM HİZMETİ NERELERDE VERİLİR? NEDEN DESTEK EĞİTİM? DESTEK EĞİTİM.
HASTA BAŞI EĞİTİMİ Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Hat Dengeleme.
Ders Yazılımlarını Değerlendirme Yaklaşımları Seher ÖZCAN.
OKUL GELİŞİM YÖNETİM EKİBİ (OGYE).
BİLGİSAYAR DESTEKLİ ÖĞRETİM © TemplatesWise.com 1.
YAPIM KUŞAĞI ÜRETİYORUM ETKİNLİĞİ.
Bilimsel bilgi Diğer bilgi türlerinden farklı
Stratejik Pazarlama 4. Hafta
Program Geliştirme Modelleri
İNSAN-BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ. İnsan Bilgisayar Etkileşimi (İBE) alanındaki pratik ve teorik çalışmalar, bilgi ve iletişim teknolojilerinin insana ve insan.
Politika Oluşturma, Planlama, Bütçe Hazırlama
Bu yaklaşımda, kullanıcıların bilişsel ve fiziksel davranışları modellenmeye çalışılır. Ayrıca, kullanıcı davranışlarının bu modele uyup uymadığı ya da.
BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR. BÖLÜM 1 TEMEL KAVRAMLAR.
İçerik Analizi Alan Araştırması BBY252 Araştırma Yöntemleri Güleda Doğan.
Veri Toplama ve Değerlendirme Sistemi Tanıtım Toplantısı.
MÜFREDAT PLANLAMA Tıp Eğitimi Anabilim Dalı Seminerleri / 191.
Performans ve Ücret Yönetimi Yrd. Doç. Dr. Özlem BALABAN
DONANIM VE YAZILIM.
İNSAN BİLGİSAYAR ETKİLEŞİMİ: BİLİŞSEL BOYUT III. İBE alanında etkileşimi anlamaya çalışan uzmanlar, özellikle şema ve zihinsel modeller üzerinde yoğunlaşırlar.
SOLUNUM VE GEVŞEME EGZERSİZLERİ İLE ETKİLİ MÜZİK EĞİTİMİ AYŞEN ÜMİT İSTANBUL BİLİM VE SANAT MERKEZİ Müzik Mentoru.
SİMÜLASYONLAR Simülasyonlar Gerçek hayata en yakın yöntem olması, ilginç ve motive edici yönleri nedeni ile diğer yöntemlere göre gittikçe fazla.
O R T L G İ M A A Ve Problem çözme.
İSTATİSTİK II BAĞIMSIZLIK TESTLERİ VE İYİ UYUM TESTLERİ “ c2 Kİ- KARE TESTLERİ “
Program Tasarım Modelleri
ÖĞRETİM TEKNOLOJİLERİ VE MATERYAL TASARIMI SKOOOL TANITIMI VE SUNUMU 05 Şubat 2016.
Yazılım Mühendisliği1[ 3.hft ]. Yazılım Mühendisliği2 Yazılım İ sterlerinin Çözümlemesi Yazılım Yaşam Çevrimi “ Yazılım Yaşam çevrimin herhangi bir yazılım.
 Türkiye’de Fırsatları Artırma ve Teknolojiyi İyileştirme Hareketi (FATİH) projesi ile okul ortamlarının teknoloji ile bütünleşmesini sağlayacak olan.
GÖRÜŞ GELİŞTİRME TEKNİĞİ
Hüseyin Avni Çöllü Ortaokulu Teknoloji ve Tasarım Öğretmeni
EĞİTİMDE DRAMA.
Projenin Bitirilmesi ve Teslimi
GELİŞİMLE İLGİLİ ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
KURUMSAL DIŞ DEĞERLENDİRME SORULARI
KAVRAM HARİTALAMA Doç.Dr.Bülent ÇAVAŞ.
Proje Dosyası - Belgeleme - Raporlama
DENEYSEL YAKLAŞIM (Kullanıcı Testleri)
İç Kontrol Standartlarına Uyum Eylem Planı Toplantısı
DENEYSEL TERTİPLER VE PAZAR DENEMESİ
Öğretimin Uyarlanması
Teknolojİ ve tasarIm dersİ
Program Tasarım Modelleri
TEST GELİŞTİRME.
Ofis Yazılımları – Veritabanı Programları
ZEE ZİHİN ENGELLİLERE BECERİ VE KAVRAM ÖĞRETİMİ
İnsan Bilgisayar Etkileşimi Hafta 8 – Kullanıcı temelli testler
GÖRÜŞME İLKE VE TEKNİKLERİ Sağlık Bilimleri Fakültesi
PIRLS (The Project of International Reading Language Skills-Uluslararası Okuma Becerileri Projesi) Yrd. Doç. Dr. Ömer Kutlu.
Yrd.doç.Dr. H. Deniz GüllerOĞlu
Endüstri Mühendisliği Bölümü
TEKNOLOJİ VE TASARIM DERSİ 7.D.1. Özgün Ürünümü Tasarlıyorum.
EĞİTSEL VE DAVRANIŞSAL DEĞERLENDİRME- ASSESSMENT Ders 2: Yasal Düzenlemeler Prof. Dr. Tevhide Kargın.
PROGRAM DEĞERLENDİRME
İÇERİK DÜZENLEME -Bilgi türleri- Fiziksel bilgi
Test Puanlarının Yorumlanması: Standart Puanlar
EĞİTİME GİRİŞ Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi
İŞLETMEDE ARAŞTIRMA VE GELİŞTİRME (AR-GE) İŞLEVİ
Uzm. Dr. Kemal Türker ULUTAŞ
E-TWINNING BİLGİLENDİRME SUNUSU
Nitel Araştırmalar.
Bilimsel Araştırma Yöntemleri
İnsan Kaynakları Yönetiminin
BİREYİ TANIMA TEKNİKLERİ
Sunum transkripti:

Bağlam Arayüz Görev Kullanıcı Kullanılabilirliğin Ana Bileşenleri

-ETKİLEŞİM -ETKİLEŞİMLİ ARAYÜZLER -KULLANILABİLİRLİK TESTLERİ -KULLANICI PSİKOLOJİSİ -SOSYO-TEKNOLOJİK SİSTEM TASARIMI -YENİ TEKNOLOJİLERE KARŞI GÖSTERİLEN DİRENÇ KULLANILABİLİRLİK KAPSAMINDA İNCELENEN KONULAR

KULLANICI Kullanıcı, belirli bir hizmet/ürün ya da sistemi kullanması beklenen hedef kitledir.

-Kullanım isteklerine -Demografik bilgilerine -Tecrübe seviyelerine -Servis/ürün ya da sistemin kullanımına yönelik eğilimlerine göre gruplandırılabilirler. Kullanıcı grupları

Dar kullanıcı grubu: Uçak ya da tren simülatörleri Geniş kullanıcı grubu: Çevrim içi alışveriş sitesi ya da e- devlet uygulamaları

NOT: İBE kullanılabilirlik çalışmalarında ilk yapılan iş, kullanıcı analizi (user analysis)yapmak ve hedef kitleyi temsil eden kullanıcı grubunun bir örneklemini oluşturmaktır.

ARAÇ/ARAYÜZ Kullanıcının etkileşim içinde olduğu, tasarımcılar tarafından ortaya çıkartılmış ve genellikle tasarım sorunları içeren ürünlerdir.

Araçlar/Arayüzler -Kullanım alanı -Amacı -Hedef kitlesi açısından farklılık taşıyabilirler.

İBE açısından temel hedef bu araç/arayüzü kullanıcıların etkili, verimli ve memnuniyet içinde kullanabilmeleridir.

GÖREV Kullanıcının etkileşim içinde olduğu araç ile, yerine getirmeye çalıştığı etkinliktir.

Kullanılabilirlik sorunlarının ortaya çıkartılması sürecinde kullanılabilirlik mühendislerinin ilk yaptıkları çalışmalardan birisi, detaylı görev analizini (Task Analysis) yapmaktır.

BAĞLAM Kullanıcı, araç/arayüz ve görevin içinde bulunduğu ortamdır.

NOT: Kullanılabilirlik testlerinde bağlam analizi (Context Analysis) temel işlemlerden biridir.

Bir bilgi sitemi projesi gerçekleştirirken -İBE baz alındığında hedef kitle tarafından en kolay şekilde kullanılması istendiğinde bunu nasıl gerçekleştirirdiniz? -Sistemin kullanılabilir olduğunu test etmek ya da kullanılabilirlik problemlerini belirlemek için nasıl bir yöntem izlerdiniz? ARAYÜZ DEĞERLENDİRME YÖNTEMLERİ VE KULLANILABİLİRLİK TESTLERİ

KULLANILABİLİRLİK TESTLERİ -Tür -Yaklaşım

-Tasarım Rehberleri Temelli -Kullanıcı Temelli -Uzman Temelli -Model Temelli NOT: Yaklaşım elde edilen verinin kaynağı ile ilişkilidir. YAKLAŞIM

-Süreç İçi (Formative/Diagnostic) -Süreç Sonu (Metrication/Summative) NOT: Tür başlığı testin amacını belirlemektedir. TÜR

NOT: Her kullanılabilirlik testinde belli bir Yaklaşım ve Tür seçilmek durumundadır.

Kullanılabilirlik Test Türleri Süreç İçi (Formative ) Süreç Sonu (Summative)

Süreç içi testler bir yazılım geliştirme sürecinin ilk başından itibaren, tüm süreç boyunca, belirli aralıklarla ve belirli kriterlere göre gerçekleştirilir. Süreç sonu testler ürün tamamen oluşturulduktan sonra gerçek hayatta uygulamaya sunulmadan önce yapılan testlerdir.

NOT: Ürün tasarımında süreç içi ve süreç sonu testlerin her ikisi de kullanılmalıdır.

Süreç İçi Testler Süreç Sonu Testler Proje süreci : Analiz, Tasarım, … Sonuç -Nasıl geliştiriyoruz? -Hedef, ürünü iyileştirmektir. -Tasarım sürecini bilgilendirir. -Erken başlar ve sık sık tekrarlanır. -Katılımcılar, potansiyel hedef kitledendir. -Gerçek kullanıma benzer görevler yapılır. -Katılımcıların söyledikleri ve yaptıkları gözlenir ve kaydedilir. -Veriler analiz edilir, problemler belirlenir ve tasarım önerileri yapılır. -Nasıl yaptık -Amaç, hedef ürünü gerçeklemektir. -Sonuç ürün çıkarıldıktan sonra test edilir.

Kullanılabilirlik Test Yöntemleri Tasarım Rehberleri Sezgiseller (Uzman Yaklaşımı) Deneysel Yaklaşım (Kullanıcı Testleri) Model Temelli Yaklaşım KULLANILABİLİRLİK TEST YAKLAŞIMLARI

Tasarım Rehberi, arayüz tasarımı ve değerlendirilmesi amacı ile kullanılan yaklaşımdır. Tasarım rehberleri genellikle, bilişim sistemleri geliştiren büyük firmalar tarafından, kendi ürünlerine ait tasarımlarda uygulanmak üzere hazırlanır. (Apple Macintosh Guidelines, IBM Guidelines, Java Programming Style Guidelines gibi). TASARIM REHBERLERİ KULLANIMI

Arayüzün uzmanlarca değerlendirilmesidir. -Değişik uzman değerlendirmeleri arasında en yaygını, iyi bir arayüz tasarımının sahip olması gereken özellikleri veren sezgisellerin kullanılmasıdır. -Sezgiseller genelde platform(hem donanım hem de yazılım olarak) bağımsızdır ve kullanılabilirliği arttırmaya yöneliktir. UZMAN DEĞERLENDİRMELERİ VE SEZGİSELLER (HEURISTICS)

1- Sistem durumunun görünürlüğü 2- Sistem ile gerçek dünyanın eşleşmesi 3- Kullanıcı kontrolü ve özgürlük 4- Tutarlılık ve standartlar 5- Hataları önleme 6- Hatırlamak yerine tanıma 7- Esneklik ve kullanım verimliliği 8- Estetik ve sade tasarım 9- Kullanıcılara hata ile karşılaşmaları durumunda hatayı teşhis etmeleri, onarmaları ve kurtulmaları olanağı tanınmalıdır. 10- Yardım ve dökümantasyon NIELSEN’İN 10 KULLANILABİLİRLİK SEZGİSELİ

Uzman temelli test yöntemlerinden bir diğeri de BİLİŞSEL GEZİNTİ (Cognitive Walkthrough) dir. Bu yöntemde, sezgisel yaklaşımdan farklı olarak, kullanılabilirlik testini yapan uzman, kendisini o sistemi kullanacak kullanıcının yerine koyar, onun gibi davranmaya ve düşünmeye başlar.

NİELSEN’in sezgisellerini Web’ e uyarlayınız. ÖDEV